M3 koppeling en vliegwiel

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
BMW_M3

M3 koppeling en vliegwiel

Bericht door BMW_M3 » 09 mar 2008, 11:36

Hey jongens daar ben ik weer :D:D

het is weer zondag en ik kan nergens naartoe bellen voor meer info dus ik d8 even hier me vragen stellen:D:D

Zoals ik ook eerder vroeg in een andere toipc.... de koppeling van me M3 3.0 E36 was al bijna op en nu wel een beetje te erg :P

Ik wil heel graag sportkoppeling en lichtere vliegwiel erop zetten nu ik het toch moet vervangen.

ik ga morgen zowiezo www.jr-motorsport.nl en driftking bellen, maar weet iemand hoeveel zoiets ongeveer kost? zijn er ook nadelen aan zoeen sportkoppeling en vliegwiel? zoja welke?
Weet iemand ongeveer de prijs hiervan?
Heeft iemand nog meer tips.... nu ik die 2 toch ga vervangen wat ik nog meer kan doen?

Alvast bedankt jongens ;)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 mar 2008, 12:05

Gok een eurotje of 1000 ex montage voor wat jij wil.

Paar honderd euro voor de koppelingsplaat. Sinterplaat koppeling ben je wel iets van 350 voor kwijt. Die moet vaak ik in normale drukgroep, is iets meer als 150. En een aftermarket vliegwiel 500 oid.

Ik heb toen een standaard koppeling in mijn M3 laten zetten, dat was 400 ex montage geloof ik.

BMW_M3

Bericht door BMW_M3 » 09 mar 2008, 12:38

Montage doet me vaste monteur wel.... dus dat komt goed.

Maar zijn er ook nadelen als je op openbare weg ermee rijdt ook?
Zijn er ook andere onderdelen die je aanraadt , nu ik toch de koppeling en vliegwiel vervang dat ook te doen?

alvast bedankt voor alle info ;)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 mar 2008, 12:54

Als je een lichter vliegwiel gebruikt heb je kans op bijgeluiden uit de bak.

Koppeling zal je moeten bekijken wat je wil. Als je een ongeveerde sinterplaat koppeling neemt zoals van AP of Alcon die zijn meer van het aan uit type, lekker irritant in de file dus. En doordat de platen ongedempt zijn geven die ook meer trillingen door. Dit spul is ook eigenlijk meer voor de racerij bedoeld.

Je hebt ook nog andere versies, platen die wel geveerd zijn en met organisch materiaal enz. Dat is iets vriendelijker bij dagelijks gebruik.

Wat ook nog wel eens gedaan word voor op straat is een M5 koppeling met een lichter vliegwiel. Je moet dan een veel lichter vliegwiel omdat een M5 koppeling veel zwaarder is. http://www.uucmotorwerks.com/ verkoopt daar kant en klare setjes voor en de nederlandse importeur daarvan is Braspenning.

BMW_M3

Bericht door BMW_M3 » 09 mar 2008, 13:07

Bert thnx voor alle antwoorden. Ik gebruik de auto zowiezo 2 keer ( in het weekend en woensdags) voor sprintjes trekken en heb ook gewoon 2de auto erbij en ben bijna nooit in de file want werk vanuit huis dus :P

Ik wil dus zowiezo een koppeling en vliegwiel die gewoon goed en sterk is en dat je lekker snel weg kan komen, dus voor sprinten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 mar 2008, 13:10

Dan lijkt mij een sinterplaat koppeling niet zo handig. Als je 1/4 mijl sprinten doet wil je bij de start wel een beetje modulatie hebben om je wheelspin onder controle te houden lijkt mij :) Performance organisch lijkt mij dan de betere oplossing.

BMW_M3

Bericht door BMW_M3 » 09 mar 2008, 13:30

Hey Bert...

dat is echt nuttig info :D:D ik ga uiteraard ook even bij die bedrijf informeren ook, maar heb goede ervaringen met forums :P

dus je raadt Performance organisch aan? geldt dit voor vliegwiel en koppeling? weet je ongeveer hier de prijzen van?

Het is uiteraard bedoel voor sprinten , en heb al met driftking besproken om na de zomer een compressor erop te zetten en intussentijd de uitlaatsysteem veranderen, airbox en misschien ook schrick nokkenassen

BMW_M3

Bericht door BMW_M3 » 10 mar 2008, 17:22

Ik heb straks driftking gebeld en wat wijzer geworden.
Zoeen koppeling set en lichtere vliegwiel kom je ongeveer op 1200-1300 euro incl. BTW uit.
Heb hem besteld en donderdag ophalen :D

Nu een andere vraagje en hopelijk kan iemand dat beantwoorden....

De koppeling was al half dood en nu helemaal. Ik heb een paar KM tot huis ermee gereden en daarna helemaal geen koppeling meer. Nadat die afgekoeld was gaat die nu moeilijk in zijn 1 en ook een beetje stroef in andere versnellingen , maar heb er niet verkeerd mee geschakeld ofzo.

Is dit normaal dat het nu moeilijk schakeld omdat de koppeling en misschien ook het vliegwiel gaar zijn of kan ook de schakelbak kapot zijn?

alvast bedankt voor alle antwoorden

Joy

Bericht door Joy » 10 mar 2008, 17:39

Is het niet de drukgroep zelf die overleden is ?

BMW_M3

Bericht door BMW_M3 » 10 mar 2008, 17:41

joy ,

dat denk ik zowiezo.... misschien niet eens de koppeling of de vliegwiel.... ik wou toch al sport koppeling en een lichtere vliegwiel erin, dus is zonde 2 keer montage kosten te betalen.
Maar kan het doordat dus drukgroep kapot is dat die zo schakeld?

Joy

Bericht door Joy » 10 mar 2008, 17:55

Het kan zijn dat de drukgroep de koppeling niet goed los maakt van het vliegwiel. Dan krijg je 'm lastig in de versnelling.

BMW_M3

Bericht door BMW_M3 » 10 mar 2008, 18:32

thnx joy :P

laten we hopen dat de bak niet kapot is :D:D

lijkt me sterk want heb er 100% zeker nie verkeerd mee geschakeld en daarvoor was die ook helemaal in orde. Wat me wel opviel was dat tijdens het rijden de koppeling steeds verslechterde, dus netalsof die vast was blijven plakken ofzo , nadat de auto en de koppeling enz... afgekoeld was ging die bijna niet meer in zijn 1 en wat stroef in andere versnellingen

BMW_M3

Bericht door BMW_M3 » 18 mar 2008, 13:06

Hey mensen,

ik ga morgen de sportkoppeling met drukgroep enz... ophalen bij Paul Vlasblom. Echter hij heeft de lichtere vliegwiel niet binnen gekregen en aangezien hij straks naar Australie gaat en dus over een maand pas terug is zoek ik nog steeds een vliegwiel voor mijn BMW M3 3.0 uit 93.

Ik heb deze bedrijven al opgebeld en hun hadden ook niet:

www.jr-motorsport.nl
www.driftking.nl
Braspenning

Weet iemand a.u.b. waar ik nog meer terecht kan? van mijn part in Belgie of Duitsland, anders moet ik 200-300 euro besteden aan de monteur en straks weer, en die geld besteed ik liever aan benzine kosten en bespaar ik tijd ook.

Graag als iemand nog meer goede adresjes weet voor een lichtere vliegwiel

alvast bedankt:d

Casper

Bericht door Casper » 18 mar 2008, 13:30

kan je je eigen vliegwiel niet laten afdraaien?

BMW_M3

Bericht door BMW_M3 » 18 mar 2008, 13:41

kan wel natuurlijk, maar teveel aanpassingen en het liefst neem ik zoeen singel aluminium vliegwiel. Ook aan Paul gevraagd en afdraaien kan dus, maar moet een en het andere aangepast worden.

Iemand tips :(??

GTRene

Bericht door GTRene » 18 mar 2008, 14:15

BMW_M3 schreef:kan wel natuurlijk, maar teveel aanpassingen en het liefst neem ik zoeen singel aluminium vliegwiel. Ook aan Paul gevraagd en afdraaien kan dus, maar moet een en het andere aangepast worden.

Iemand tips :(??
misschien via hier?
vaak is het met een week wel binen :roll:
http://www.caauto.reflex-hosting.net/pr ... 9MTE=.html

Frits

Bericht door Frits » 18 mar 2008, 21:57

Ik heb een vliegwiel van een E36 M3 3.0 uit '93 liggen. Is al gedemonteerd van de motor, en ligt los in de rek...

edit: verkeerd gelezen. Ik heb gewoon een origineel vliegwiel liggen. Sorry...

Paul

Bericht door Paul » 19 mar 2008, 11:21

Dubbel massa vliegwiel is niet slim om af te draaien maargoed..

Gewoon een van Fidanza bestellen via internet.. zitten op 5. 2 kilo ofzo...

Weet trouwens dat Remmo Niezen (de andere driftking) ook in lichtere vliegwielen doet...

Google maar eens op Remmo niezen

BMW_M3

Bericht door BMW_M3 » 19 mar 2008, 20:01

Hey jongens,

heb Remmo Niezen ook gebeld en heeft ook niks en paul vlasblom ook niet :(
weet niemand een Site of bedrijf in NL? ( behalve die Bradspenning en jr-motorsport want die hadden ook al niet )
Uiteraard als het echt niet anders kan dan vanuit England of Amerika bestellen, maar kan me niet voorstellen dat niemand zoeen lichtere vliegwiel voor een M3 3.0 uit 93 te koop heeft

ik hoop dat iemand me kan helpen

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 19 mar 2008, 20:12

Asief

Bericht door Asief » 19 mar 2008, 22:01

Ik zag het merk Fidanza vallen en zag op hun site een lijst met Nederlandse importeurs: http://www.fidanza.com/intdist.aspx

Kijk/zoek anders ook rond op het forum van http://www.e36coupe.co.uk/, erg veel nuttige info over de E36 te vinden :!:

BMW_M3

Bericht door BMW_M3 » 20 mar 2008, 18:40

ik heb http://www.dbmengineering.nl even gebeld en hij gaat even uitzoeken voor me.
fidanza ga ik morgen even uitzoeken.

Ik wist nie da M3 dingen zo schaars waren:P

maar goed ik hou jullie op de hoogte en mocht iemand nog iets weten graag even laten weten:D:D

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 20 mar 2008, 19:44

Check de hevel en de drukpen ook gelijk ff na, die waren bij mij (lees pen) helemaal af.

Plaats reactie