Auto verkopen aan iemand uit het buitenland (oostblok)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
VLA

Auto verkopen aan iemand uit het buitenland (oostblok)

Bericht door VLA » 20 mar 2008, 14:24

Ik heb mijn Honda Civic SI te koop staan, op meerdere sites, waaronder mobile.de en autoscout24. De auto is vrij uniek, in NL is er maar 1 van, en in Europa en Japan zijn ze nooit geleverd. Alleen in de USA. Dus ik heb erg veel reacties gehad, voornamelijk vanuit het buitenland (van uit NL maar enkele reacties). Reacties gehad uit Duitsland, Frankrijk, Belgie, Denemarken, Bulgarije, Polen en nu ook weer uit Slowakije.

Ik heb nu dus iemand uit Slowakije, die erg veel interesse heeft. Hij heeft echt alles al gevraagd via Email, en hij wil nu volgende week woensdag naar NL komen om de auto te bezichtigen, en eventueel gelijk mee te nemen. Hij wil echter eerst de auto nog in NL controleren op diefstal en of het framenummer wel klopt (hoe hij dit wil doen weet ik niet).

Het probleem is nu, dat ik eigenlijk een beetje wantrouwend ben, ik twijfel of ik de beste man naar NL moet laten komen of niet. Je hoort wel eens van die verhalen dat ze de auto gewoon stelen waar je bij staat (met behulp van een vuurwapen o.i.d.), of dat ze hem snachts alsnog bij je weghalen nadat ze weten wat voor alarm ed er in de auto zit. Mochten ze de auto stelen dan kan ik echt wel fluiten ernaar, want no way dat ze ooit gepakt zullen worden in Slowakije.

De verzekering zal ook weinig uitkeren bij diefstal denk ik, want voor hun is het niet meer als een normale civic coupe, dus ik mag al blij zijn als ik de helft van de waarde ervan terug krijg.

Het klinkt misschien allemaal een beetje overdreven, maar helaas gebeuren dit soort dingen wel.

Natuurlijk kan ik heel makkelijk zeggen van ik laat die man zitten en ik wacht op iemand uit NL die hem wil kopen, maar de auto staat al sinds december te koop, en ik heb weinig interesse vanuit NL.

What to do ?

RVV

Bericht door RVV » 20 mar 2008, 14:30

Bij (voor) een Politie bureau afspreken :lol:

Remy

Bericht door Remy » 20 mar 2008, 15:00

Ik heb ook eens mensen uit Slowakije aan de deur gehad. Zorgen dat je eerst geld hebt en dan een export-kenteken aanvragen bij de RDW.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 20 mar 2008, 15:46

Waarom zoveel moeite voor een Civic?
Begrijp me niet verkeerd hoor, je zal er ongetwijfeld weg van zijn, dat respecteer ik.

Maar het is en blijft een Civic. Dat het een speciale uitvoering is? Ok, maar het blijft een Civic. Daar gaan volgens mij niet zoveel hartjes sneller van kloppen toch? Het is geen Type R ofzo, waar het liefhebbers publiek toch wat groter voor is.

Ik zou die reacties uit het buitenland niet echt serieus nemen.
Met welk IP adres mailt deze persoon? Wellicht zit ie wel iets dichterbij dan Slowakije....

Je wantrouwen is dus naar mijn idee correct. Maar ook dan denk ik, waarom zoveel moeite voor een Civic?

VLA

Bericht door VLA » 20 mar 2008, 15:54

JeroenT schreef:Waarom zoveel moeite voor een Civic?
Begrijp me niet verkeerd hoor, je zal er ongetwijfeld weg van zijn, dat respecteer ik.

Maar het is en blijft een Civic. Dat het een speciale uitvoering is? Ok, maar het blijft een Civic. Daar gaan volgens mij niet zoveel hartjes sneller van kloppen toch? Het is geen Type R ofzo, waar het liefhebbers publiek toch wat groter voor is.

Ik zou die reacties uit het buitenland niet echt serieus nemen.
Met welk IP adres mailt deze persoon? Wellicht zit ie wel iets dichterbij dan Slowakije....
Ja ik snap heel goed wat je bedoeld, als ik het ook zo bekijk, zou ik eerder een m3 gaan stelen uit het buitenland als een civicje van 7 a 8k euros. Het is idd geen type R, maar een VTI (in USA noemen ze het SI), de voorloper van de Type R zeg maar. En ja geloof het of niet, er gaan wel degelijk veel Honda hartjes kloppen voor zo een coupe VTI, Honda liefhebbers kunnen zo een auto zeker waarderen. Ik heb echt meer als 40 reacties gehad op mijn advertentie inmiddels, en dat heb ik ook nog nooit eerder gehad bij een auto.

Maar goed, ik heb inmiddels wel zijn telefoonnummer achterhaald (hij heeft een kamer te huur ofzo zag ik op een slowaakse advertentiesite), en hij zit dus echt in Slowakije. Ik denk dat ik de afspraak gewoon maak, en kijk wel of hij komt opdagen.

Ik spreek gewoon ergens met hem af in het openbaar, en zorg dat er haast geen benzine in de auto zit. Meer kan ik niet echt doen lijkt me.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 20 mar 2008, 15:59

Neem anders ook iemand mee met extra auto. Die kan dan ongemerkt achter je aan rijden enzo.

Dat een SI een VTI "is" wist ik trouwens niet, dacht de wat tammere 1.6.
Weer wat geleerd.
Laatst gewijzigd door JeroenT op 20 mar 2008, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 20 mar 2008, 16:00

Je kunt idd het beste afspreken op een openbare plek.
Kan me trouwens niet voorstellen dat er iemand uit Slowakije hier na toe komt om je Civic te kopen.

Macboy

Bericht door Macboy » 20 mar 2008, 16:20

Tuurlijk is er niks aan de hand man ! Mensen uit Slowakije hebben over het algemeen wel wat beters te doen dan Nederlanders lastig vallen voor een lullig Civicje.

Daar verdien je niks aan met slechte bedoelingen. Als je nu een S320CDI te koop hebt en ze tonen interesse is het een ander verhaal.

Bovendien is je verhaal met een wapen natuurlijk ook wereldvreemd: iedereen die je auto wil ontvreemden kan dat op die manier doen, waarom de nadruk leggen op die persoon uit Slowakije??

Gewoon afspreken op neutraal terrein en vriend op afstand erbij als je het niet vertrouwt die inderdaad kan volgen.

Geen spoken zien mensen !

VLA

Bericht door VLA » 20 mar 2008, 16:36

Mike schreef:Je kunt idd het beste afspreken op een openbare plek.
Kan me trouwens niet voorstellen dat er iemand uit Slowakije hier na toe komt om je Civic te kopen.
Ehm ja ik eigenlijk ook niet, maar het is al vaker gebeurd bij kenissen van me (maar dan uit bv griekenland, of duitsland), en als iemand echt een liefhebber is en zo een auto wil hebben, is het voor hem makkelijker/goedkoper om hem in NL te halen dan er een te importeren vanuit de USA.
Macboy schreef:Tuurlijk is er niks aan de hand man ! Mensen uit Slowakije hebben over het algemeen wel wat beters te doen dan Nederlanders lastig vallen voor een lullig Civicje.

Daar verdien je niks aan met slechte bedoelingen. Als je nu een S320CDI te koop hebt en ze tonen interesse is het een ander verhaal.

Bovendien is je verhaal met een wapen natuurlijk ook wereldvreemd: iedereen die je auto wil ontvreemden kan dat op die manier doen, waarom de nadruk leggen op die persoon uit Slowakije??

Gewoon afspreken op neutraal terrein en vriend op afstand erbij als je het niet vertrouwt die inderdaad kan volgen.

Geen spoken zien mensen !
Niks tegen mensen uit Slowakijke of het oostblok hoor, ik ben zelf ook een halve oostblokker, maar ik weet gewoon dat dingen daar anders gaan als hier in west europa.

Maar ik zal kijken of ik iemand kan vinden die de auto kan volgen tijdens de proefrit... just in case.

HJ

Bericht door HJ » 20 mar 2008, 17:29

Ik heb afgelopen jaar een MGB verkocht aan Denen.
Zij wilde de auto ook gelijk meenemen. Probeer zoiets bij een RDW station te regelen.
Ik heb het kenteken bij het RDW in Zwijndrecht laten omzetten op zijn naam en dan ontvang je gelijk een vrijwaring. Geld afrekenen en de deal is gedaan. Auto pas meegeven wanneer alles geregeld is!
Je moet altijd op je hoede zijn, ook bij Nederlanders, ook (of juist) bij nette mensen.

Er zijn ook andere diefstallen bekend; tijdens de proefrit (waarbij je zelf natuurlijk meegaat) bij het wisselen van de bestuurder komt het ook voor dat de 'koper' de deur dicht doet en gas geeft. Altijd sleutel uit het contact bij plaatsverwisselen of neem een vriend mee die op de achterbank blijft zitten.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 20 mar 2008, 17:32

HJ schreef:Altijd sleutel uit het contact bij plaatsverwisselen of neem een vriend mee die op de achterbank blijft zitten.
Of je schoonmoeder; ben je je auto wel kwijt, maar meteen ook met goed fatsoen van dat mens af. ;)

Ik zou met niet zo'n zorgen maken; iemand die 1000km moet rijden om je auto te jatten zal dan inderdaad meteen voor de jackpot gaan en niet een Civic proberen te stelen, risico lijkt me daarvoor te groot en de opbrengst te klein. Er staan genoeg €100.000+ auto's te koop in Nederland die je dan ook zou kunnen stelen.

Paul

Bericht door Paul » 20 mar 2008, 17:51

Ik wil wel op de achterbank zitten... voor een BIG MACmenuutje

[IMG:448:336]http://i15.photobucket.com/albums/a373/ ... r/kop1.jpg[/img]

Zeg us AAaaaaaaa meneer slowaak

VLA

Bericht door VLA » 20 mar 2008, 20:32

Paul schreef:Ik wil wel op de achterbank zitten... voor een BIG MACmenuutje

[IMG:448:336]http://i15.photobucket.com/albums/a373/ ... r/kop1.jpg[/img]

Zeg us AAaaaaaaa meneer slowaak

Hahaha... Pistolen Paultje, kom maar langs met je blaffers, krijg je 2 Bigmac menutjes zelfs :lol:

Peric

Bericht door Peric » 21 mar 2008, 15:24

LOL @ Peter.

@ VLA
Die verklaringen die ze willen hebben is hier in het oostblok heel normaal. Dit soort dingen kennen we niet in NL.
Als je hier een auto verkoopt moet je er een 'originaliteits-verklaring' bijhebben. Maar dat is dan jammer voor hem, want zoiets bestaat niet in NL.
Hoe hij dat trouwens wil doen... Hier kost dat een paar dagen, blijft 'ie daar op wachten?
Nee, je kunt 'm gewoon vertellen dat zoiets in NL niet bestaat. Maar als je tot een deal komt ga je met hem naar het RDW om 'm uit te laten schrijven, daar kunnen ze in de computer kijken of 'ie op een lijst staat of niet.
De RDW-computer is gelinkt aan allerlei andere systemen, dat kennen ze nog niet in het Oostblok.
Ik moest voor m'n vorige auto ook naar een kantoor om hun te vertellen dat ik niet meer aansprakelijk ben voor de auto en er geen wegenbelasting meer voor hoef te betalen.

Succes ermee!

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 21 mar 2008, 15:50

Ha, die Peric;

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat het EU-COC document wordt bedoeld. Dat moet je ook overleggen als je bij de RDW een importauto ter keuring aanbiedt.

Peric

Bericht door Peric » 21 mar 2008, 16:17

Hans,

Dat zou kunnen, ik heb zelf nog nooit een auto geïmporteerd of eruit gegooid.
Maar dan zou VLA dat papiertje zelf moeten hebben.

Het rare hier is dat ELKE keer als een auto van eigenaar verwisselt je dit papier moet aanvragen, met de nodige kosten..
Als een auto niet gestolen was toen je 'm kocht is 'ie toch nog steeds niet gestolen als je 'm verkoopt?

Knot

Bericht door Knot » 21 mar 2008, 16:20

Klinkt logisch dat ze e.e.a. willen controleren, ook hierom zou ik minder wantrouwend zijn. Blijft natuurijk een erg aparte auto die je hebt, zo'n VTI'tje is zeldzaam!

Ik zou het gewoon doen, desnoods met een paar vrienden binnen zitten als je daar bang voor bent (mogen ook mensen zonder 9mm zijn ;)). 's nachts weghalen lijkt me sterk, maargoed, dan parkeer je m toch strak in met 2 andere auto's als je die mogelijkheid hebt.

VLA

Bericht door VLA » 21 mar 2008, 19:02

ok ik heb hem gemaild dat ie kan komen, en hij zegt wel dat hij nog een agreement wil opstellen. Wat hij daar mee bedoeld weet ik nog niet, heb nog geen reactie terug. Maar hij komt dus woensdag ochtend blijkbaar.

Het mooie is dat ik nu ook een serieuze koper heb uit NL, die komt morgen, dus als die hem neemt ben ik gelijk van dat oostblok gedoe af. Lets hope so.

Peric

Bericht door Peric » 21 mar 2008, 19:49

Kijk maar uit, als de koop doorgaat met de Nederlander heb je straks een boze Slowaak aan de deur... :lol:

Knot

Bericht door Knot » 21 mar 2008, 20:27

LOL.. dat is eigenlijk nog veel gevaarlijker 8)

Succes met de NL verkoop VLA!

VLA

Bericht door VLA » 21 mar 2008, 21:17

De Slowaak heeft me zijn agreement gemailed, hij wil dit dus ondertekenen bij de overdracht :

1. THE PARTIES TO THIS CAR SALES AGREEMENT ARE:

1.1 THE SELLER:

First Name:

Surname:

Identity /Social Security or Other number (Specify):

Physical Address:

1.2 THE BUYER:

First Name:

Surname:

Identity / Social Security or Other number (Specify):

Physical Address:

The parties choose the above stated addresses as their physical addresses at which legal proceedings may be instituted.

2. THE OBJECT OF THE SALE IS:

2.1 Type of Vehicle:

2.2 Make and Color:

2.3 Model:

2.4 Year:

2.5 Registration Number:

2.6 Engine Number:

2.7 Vehicle Identification Number (VIN):

2.8 Odometer Reading:

3. OWNERSHIP:

3.1 The Seller guarantees that he/she is the true and lawful owner of the above-described vehicle and that it is free of all encumbrances and any and all legal claims.

4. WARRANTY:

4.1 The Seller warrants that at the date of signature of this agreement there are no licensing fees or fines or other penalties outstanding against the registration of the vehicle sold in terms of this agreement.

5. NO WARRANTIES OR GUARANTEES:

5.1 The Seller give no warranty or guarantee other than those specified in 3.1 and 4.1

6. DISCLAIMER:

6.1 The seller shall not be liable for any defects, patent, latent or otherwise.

6.2 The Buyer admits having inspected the vehicle to his/her satisfaction and that no guarantees or warranties of any nature were expressed or implied by the Seller regarding its condition or quality.

7. LEGAL AGE:

7.1 The Buyer and the Seller are of legal age and legally competent to enter into this agreement.

8. TRANSFER OF OWNERSHIP AND COSTS:

8.1 The Parties agree to sign all documents necessary to transfer ownership of the vehicle from the Seller onto the name of the Buyer within 2 (two) days of signing this agreement of sale.

8.2 The Buyer shall be liable for all costs relating to the registration of the vehicle into his/her name.

9. PURCHASE PRICE:

9.1 The Purchase price is the sum of ______________________ EUR

(________________________________________________________)

9.2 The Purchase price is to be paid in cash by the transfer ownership of the vehicle from the Seller onto the name of the Buyer.

9.3 Money transfer is confirmed in Amendment to this Agreement.

9.4 By transfer of ownership receive the Buyer Key/s of the car.

Signed at ______________________, Date _________________20____

SELLER: ______________________________

Signature: ____________________________

BUYER: _______________________________

Amendment to „Automobile Buy and Sale Agreement”

With signatures confirm the Seller and the Buyer money transfer (in cash) of the purchase price in amount ................................. EUR (..........................................................)

THE SELLER:

First Name and Surname:

Identity /Social Security or Other number (Specify):

Physical Address:

THE BUYER:

First Name and Surname:

Identity / Social Security or Other number (Specify):

Physical Address:

Signed at ______________________, Date _________________20____

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 21 mar 2008, 21:19

VLA niet doen, niet op reageren! met alle respect iemand komt echt niet van Slowakije voor je Civic dat zijn doorgaans mensen die voor wellicht de handel al in NL zijn en dat zijn doorgaans niet de meest fijne type's *(er zijn wel fijne maar goed)

Als je een auto verkoopt zorg ervoor dat je een officiele exportverklaring hebt van de douane!!!!!!! anders is de auto in het buitenland en je hebt geen vrijwaring / exportdocument dan wordt het dus gewoon motorrijtuigenbelasting betalen en verzekering.

Als je niet overdag komen *(na kantoortijden) niets afspreken!

Ik heb redelijk wat ervaring in autotransactie's en autohandeleren uit het buitenland pb me anders ff.!

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 21 mar 2008, 21:20

Stel jullie vullen dat in...en je hebt geen exportverklaring...dan doet de douane hier idd. geval niets mee

VLA

Bericht door VLA » 22 mar 2008, 17:49

Tnx ! even pb gestuurd. :)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 23 mar 2008, 18:07

duifjes.com schreef:VLA niet doen, niet op reageren! met alle respect iemand komt echt niet van Slowakije voor je Civic dat zijn doorgaans mensen die voor wellicht de handel al in NL zijn en dat zijn doorgaans niet de meest fijne type's *(er zijn wel fijne maar goed)

Misschien waar maar je staat er soms van te kijken voor wat voor een meuk mensen uit het oostblok hier naartoe komen. Vorige week is er bij ons nog een sorteermachine opgehaald, en die vent had een paar transportbandjes gekocht die m'n pa 'nog niet gratis zou willen hebben'. Klaarblijkelijk loont het om voor een aanhanger vol meuk deze kant op te rijden ofzo :shock: .

Maargoed, let us know hoe het afgelopen is :wink: .

Plaats reactie