Controle controle controle...........

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Jeroen05

Controle controle controle...........

Bericht door Jeroen05 » 20 mar 2008, 12:39

Dit las ik net op de telegraaf site..........
Leaserijder elke meter gevolgd
AMSTERDAM - Leasebedrijf Athlon monteert 'EcoCoaches' in het wagenpark die elke beweging via de satteliet in de gaten houden. Wie te hard rijdt, krijgt een sms'je om het rustiger aan te doen..

Athlon België, waar het wordt ingevoerd, gaat ervan uit dat autorijders die zich bekeken voelen, ook beter omspringen met de wagen.

De EcoCoach is een soort zwarte doos, zo schrijft Het Laatste Nieuws. De box houdt de kilometerstand, brandstofverbruik, motortemperatuur, snelheid, acceleratie en remgedrag per seconde in de gaten. Een ingebouwde GSM stuurt alle info naar de centrale computer van het bedrijf.

De leasemaatschappij hoopt zo 8 tot 12% brandstof te sparen en het aantal ongelukken met 11 procent te verminderen. De berijder krijgt op zijn eigen gsm regelmatig sms'jes met tips om zijn rijgedrag aan te passen.

De Ecocoach heeft overigens ook een GPS-ontvanger, zodat Athlon altijd weet waar je rijdt.

De lease-prijs wordt 35 euro per maand hoger met het apparaat, maar daar tegenover staan besparingen van 'minimaal 11 euro', maar in de meeste gevallen meer dan 40 euro.

Maar de belangrijkste winst voor werkgevers is toch dat ze straks precies weten waar hun werknemer uithangt..
Waar gaat dit naar toe? Om depressief van te worden.......

Paul

Bericht door Paul » 20 mar 2008, 12:42

GEGEN DIE MAUER

HSR

Bericht door HSR » 20 mar 2008, 13:03

wat een schandalig kansloze ontwikkeling. Dit is toch keihard inbreuk op het privacy recht?

RVV

Bericht door RVV » 20 mar 2008, 13:07

Gebeurd ook al op redelijke schaal in NL hoor, in het beroepsgoederen vervoer. Servicemonteurs van dienstverlenende bedrijven, Taxi's van grote taxibedrijven.

Het is alleen nog even wachten wanneer wij zo'n ding in de maag krijgen gemikt. Ik hang dan mijn auto hobby iig aan de wilgen.

VLA

Bericht door VLA » 20 mar 2008, 13:25

Rico v Velzen schreef:Gebeurd ook al op redelijke schaal in NL hoor, in het beroepsgoederen vervoer. Servicemonteurs van dienstverlenende bedrijven, Taxi's van grote taxibedrijven.

Het is alleen nog even wachten wanneer wij zo'n ding in de maag krijgen gemikt. Ik hang dan mijn auto hobby iig aan de wilgen.
x2

Andre

Bericht door Andre » 20 mar 2008, 13:28

Ik ook geef dan geen knaak meer uit aan auto s op kenteken. Goedkoop dieseljte en klaar.

Jeroen05

Bericht door Jeroen05 » 20 mar 2008, 13:28

die groepen was idd al bekend, maar nu is het dus ook de personenauto rijders......... en dan nog het feit dat je, alweer, wordt gecontroleerd en belerend wordt toegesproken. Ik heb het het idee dat dit de kant opgaat ooka ls rekeningrijden eraan komt. Dat schijnt ook met een nkastje te zijn onder het motto om het te berekenen wat je rijdt...........of was t om je in de gaten te kunnen houden..........?

Andre

Bericht door Andre » 20 mar 2008, 13:33

Dan zie mij alleen nog simracen en met een busje en kar van circuit naar circuit rijden met GT3 erop zonder gele bpm rovers platen erop.

Marc R

Bericht door Marc R » 20 mar 2008, 13:36

VLA schreef:
Rico v Velzen schreef:Gebeurd ook al op redelijke schaal in NL hoor, in het beroepsgoederen vervoer. Servicemonteurs van dienstverlenende bedrijven, Taxi's van grote taxibedrijven.

x2
X3

*zoekt nekschot smiley*

Jeroen05

Bericht door Jeroen05 » 20 mar 2008, 13:37

Andre schreef:Ik ook geef dan geen knaak meer uit aan auto s op kenteken. Goedkoop dieseljte en klaar.
na meer dan 30 jaar BMW rijden binnen ons gezin heb ik besloten dat het geen doel meer heeft geld uit te geven voor een dure auto waar duizenden euros BPM op zit en je nergens meer hard mag en kan rijden.

het wordt dus iets waar de staat het minst bij opschiet.... een polo easyline, een skoda fabia 1.2 classis of een clio aanbieding van 11995. De BMW gaat dan naar een oom van me in zuid frankrijk. De BPM krijgen we dan als t goed is ook nog eens terug.

En weet je wat me nog het meeste frustreerd? Dat ze ondanks dat ik erg tegen ben op alles wat deze huidige ( niet door mij gekozen) regering allemaal doet om je zoveel mogelijk tegen te werken en te pesten ze dus op dez manier toch hun zin krijgen.

Enige wat mss (nog) leuk is zijn trackdays en snelle speeltjes voor op het water.......nog wel..............

Marc R

Bericht door Marc R » 20 mar 2008, 13:43

Wedden dat ze zoiets binnenkort OOK voor de watersport gaan opdenken.

Gewoon dat je het hele jaar dik moet dokken omdat je (speed) boot het halve jaar op de kant staat.

Woutertje Bos....die ritselt het wel.

Aan de andere kant ben ik ook wel blij dat zoveel mensen nu klagen dat ze eindelijk inzien dat die linkse rakkers dit land en de mensen helemaal naar de galamiezen werken met hun belastingen.

Ik dacht aan een "Pleziertax" gewoon belasting over je vrije tijd... :evil:

Jeroen05

Bericht door Jeroen05 » 20 mar 2008, 13:46

Ik heb een waterscooter....... en net zoals vele is dit een tweetakt met 110pk in mijn geval..............ben benieuwd wanneer dit bweer niet mag of wanneer alle gebieden een 9km gedeelte worden........en we dus al die dingen kunnen weggooien...........

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 20 mar 2008, 14:18

Ik vind het wel een mooie ontwikkeling, als dingen als snelheid, motortemperatuur en acceleratie bijgehouden worden, kun je iedere dag op weg naar werk voor een nieuwe highscore gaan.
Meer een soort woon-werk datalogger, zouden ze je rondetijden op Zandvoort ook bij kunnen houden? :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 mar 2008, 14:40

Mag ik even tegendraads zijn? Hele wagenparken worden afgetrapt door jonge snelle verkopertjes. En die kosten zijn torenhoog, niet alleen voor 't onderhoud, maar ook voor revalidatie en herintredingsprogramma's voor diezelfde jonge snelle verkopertjes die een echte klapper hebben gemaakt.

En niet alleen zij zijn vaak betrokken, heel wat andere werknemers ook. Ik vind 't een goede zaak om middelen in te zetten die gewoon zorgen dat mensen normaal met een auto van de zaak omgaan, alsof het hun eigen auto is. En mensen die dat niet pikken, die kopen zelf maar een auto.

En ja, ik heb bedrijven hier destijds lekker voor gemaakt.

<hoekt op de handrem de straat, uhm draad weer uit>

:)

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 20 mar 2008, 15:28

Dus ook hier mogen de goeden onder de slechten lijden...
Tijdens m'n werk zou het grootste probleem niet zijn.
Maar wat en waar ik iets prive doet gaat niemand wat aan.
Dan wordt het echt tijd voor een zakelijke (alleen werk km's) auto :?

Ze kunnen aan de hand van de onderhoudskosten en de brandstofconsumptie iemand op z'n verantwoordelijkheden aanspreken.
Daar heb je die kastjes niet voor nodig.

En worden echt hele wagenparken afgetrapt?
Nou ken ik geen "jonge snelle verkopertjes" maar ik zie bij ons geen aftrappraktijken?
Hoor ook nooit iemand die buitensporig onderhoud, verbruik oid heeft.
De meesten pochen juist over hoe goed hun auto is...

HansD

Bericht door HansD » 20 mar 2008, 16:06

Ik vind 't een goede zaak om middelen in te zetten die gewoon zorgen dat mensen normaal met een auto van de zaak omgaan, alsof het hun eigen auto is.
Ik ga ermee om alsof het mijn eigen auto is. Daar rij ik ook hard mee :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 mar 2008, 16:21

Arthur: Volgens mij werk jij bij het bedrijf waar mijn collega wagenparkbeheerder was, hij diende als voorbeeld voor anderen. :)
Zo zie je maar, als je vanaf het begin alles goed regelt, niet alleen mbt wagenparken, dan zijn al die belerende maatregelen niet nodig. Maar pakten wij de schadecijfers van diverse leasemaatschappijen erbij, dan schrok je je rot. Mensen die 7 tot 11 keer per jaar schade rijden. Niet altijd door eigen schuld, maar toch!
En wagenparken met een gemiddelde schade per auto dat ver boven het gemiddelde ligt. Dan ga je maatregelen treffen, maatregelen die per wagenpark op de organisatie zijn afgestemd. En daar is niets mis mee toch?

Het gaat hier niet om die ene keer dat een stoeprandje wordt geraakt en dat mensen daarvoor 'gestraft' worden. Het gaat om het structureel terugdringen van schades, letsel etc.

RobS

Bericht door RobS » 20 mar 2008, 16:43

Ik denk dat het percentage 'jonge verkopertjes' nogal mee valt, ze zullen er best zijn, ze zullen ook weleens wat schade maken maar daar wordt zo'n leasemaatschappij ook voor betaald. Het overgrote deel van de leaserijders rijd dagelijk van A naar B, zal vast wel eens te hard rijden maar van aftrappen op grote schaal is volgens mij echt geen sprake. Benzineverbruik houden ze nu ook al bij, boetes ook, schades uiteraard ook (vaak nog met een stukje eigen bijdrage) heel erg veel voegt zo'n kastje niet toe in mijn ogen.

En ja, ik rijd ook anders in m'n lease/huurhok. Maar om bv op het motortemperatuurverhaal terug te komen, in de Astra die ik nu tijdelijk heb zit niet eens een water temp meter, laat staan een olie temp meter. Hoe moet een simpele ziel dan weten wanneer het ding warm is, of te heet is..? Het zou belachelijk zijn als je bestraft word op iets wat je zelf niet eens zou kunnen checken.
Laatst gewijzigd door RobS op 20 mar 2008, 16:50, 3 keer totaal gewijzigd.

markk

Bericht door markk » 20 mar 2008, 16:43

Big brother. Ik vind het belachelijk.

Ga wel met Dennis mee. Voor wagenpark beheerders / lease bedrijven zijn er hoge kosten mee gemoeid. And let's face it. Leasebakken zijn nou eenmaal niet jouw auto. Bijtelling of niet. Het zijn de auto's van de leasema die ter beschikking worden gesteld door je werkgever. Kortom DIE bepalen wat ze er mee doen en DIE bepalen of je gelogd/gecontroleerd/etc. wordt.

Wil je dat niet. Gewoon lekker zelf een plezierhok kopen. Jouw EIGENDOM, jouw zeggenschap. Uiteraard ook binnen grenzen want zo werkt het natuurlijk binnen een samenleving. Maar een samenleving waarin je niet de vrijheid hebt en elke minuut gelogd / gecontrolleerd wordt zie ik niet zitten.

Kortom ik zie een groot verschil tussen een OVERHEID die controle/toezicht over haar burgers afdwingt versus een LEASEMAA of een WERKGEVER die controle/toezicht over haar EIGENDOMMEN afdwingt. Met het eerste heb ik erg veel moeite, met het laatste totaal niet.

Mark.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 mar 2008, 16:51

Dat gaat Athlon klanten kosten :wink: Daar ga je als klant je volgende auto toch niet meer leasen. Niemand zit daar op te wachten :roll:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 20 mar 2008, 17:25

Niels schreef:Dat gaat Athlon klanten kosten :wink: Daar ga je als klant je volgende auto toch niet meer leasen. Niemand zit daar op te wachten :roll:
Ik vrees dat de andere bedrijven dit systeem zeker gaan overnemen.

Zelf hanteer ik ook een "black box" systeem voor mijn testauto's in Spanje, Finland, U.K. en Duitsland. Dit systeem werkt a.d.h.v. GPS signalen en de OBD stekker van de auto. In het verleden hebben zijn we "dubieuze" ongevallen tegengekomen waarbij het bedrijf (die de chauffeurs verhuren) alle schuld ontkend, net zoals de tegenpartij. Begrijpelijk dat we dat beu zijn, vaak sturen we "onbekenden" met honderduizenden euro's kostende prototypes op pad, zo eentje bij elkaar duwen kost dus erg veel geld en vooral de planning die in de war gestuurd wordt is nefast voor onze reputatie. Vandaar hebben we deze oplossing moeten zoeken. 't is ook niet mijn stijl, ik hou niet van big brother toestanden. Jongens die 20km/h te hard rijden, daar zeg ik ook helemaal niets van. Maar het is tegenwoordig erg moeilijk om geschikte personen te vinden die én capabel zijn om een auto goed te besturen, én capabel zijn om eventuele fouten uit een auto te halen met bijbehorende analyse. Ikzelf ben daarom voorstander van "jongere" bestuurders. Deze zijn veel alerter en kan je focus points makkelijker aanleren. Probleem is dat als je deze met bijvoorbeeld een IS-F, GS450h, LS or whatever op pad gaat sturen, de verleiding groot is. Vorig jaar hebben we spijtig genoeg een total loss gevalletje meegemaakt. Daar krijg IK van op mijn kloten van mijn supervisors omdat MIJN management capability te kort schiet. Tja, dan moeten we er maar een verklikkertje bijzetten die registreert wanneer er onregelmatigheden waargenomen worden. De ervaringen van mijn kant zijn op dit moment erg goed, geen ongevallen e.d. meer en ik kan in de gaten houden hoe zwaar het leven van dat testvoertuig is geweest, eventueel vroegtijdige slijtage kan ik dan ook linken aan verkeerd gebruik. Bespaard ons een fortuin aan onderzoekskosten.
Ik ben dan wel weer zo smerig om de stekker eruit te trekken als ikzelf defecten ga confirmeren :oops:

Wij gebruiken trouwens een systeem wat al JAREN in het vrachtvervoer wordt gebruikt...

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 20 mar 2008, 18:00

Ik heb ook een of andere box in m'n auto gekoppeld aan gps. Volgens de leasemaatschappij om op tijd te waarschuwen voor te veel gereden km's. Ook dient het als volgsysteem bij diefstal. Geen probleem wat mij betreft Als ik smsjes van ze zou krijgen om zuiniger te rijden of zoiets heb ik er wel problemen mee.

RVV

Bericht door RVV » 20 mar 2008, 18:50

markk schreef:Big brother. Ik vind het belachelijk.

Kortom ik zie een groot verschil tussen een OVERHEID die controle/toezicht over haar burgers afdwingt versus een LEASEMAA of een WERKGEVER die controle/toezicht over haar EIGENDOMMEN afdwingt. Met het eerste heb ik erg veel moeite, met het laatste totaal niet.

Mark.
Dubbel gevoel, Mark, vanuit het bedrijfgoed benadert ben ik het wel met je eens, maar is het niet een beetje naïef om te denken dat het gedaan word om de auto's in de gaten te houden ? Om auto's in de gaten te houden heb je zo'n systeem helemaal niet nodig.

Het systeem is voor werkgevers zo interessant omdat ze de werknemers in de gaten kunnen houden. Niet alleen in de baas zijn tijd maar OOK in prive tijd. Een werknemer heeft daardoor niet meer de keus om in zijn prive tijd NIET in de gaten te worden gehouden door de baas. Dat vind ik een onaanvaarbare inbreuk op de privacy.

Je loopt feitelijk de hele werkdag aan het lijntje van je baas mee. Er zitten gewoon mensen op schermen te kijken waar je je begeeft met je auto. Elke vorm van onregelmatigheid daarin, al is het maar omdat je even een pispauze moet inlassen word feilloos geregistreerd. Alles wat je doet word geregistreerd, en alles wat je doet KAN tegen je worden gebruikt in een functioneringsgesprek danwel salaris onderhandeling.

Voorbeeld: Je hebt een gezinsdagje uit gepland. Met de kids naar een pretpark op je vrije dag (met de leasebak want je betaald je bijtelling en de baas is daarmee akkoord) dan belt je baas, goh uitval wil JIJ invallen blalbla kan niet anders.. maarja gezinsdag is ook belangrijk, kids verheugen zich.. nouja dan gewoon een smoes verzinnen, sorry baas maar ik zit al in de efteling 300 km verderop.. Baas kijkt op de monitor .. Jansen hoe kan dat je auto staat nog voor je huis ???.. eh eh. met een bek vol tanden..

JE staat als werknemer in je recht.. maar ziet de baas je nog wel als een loyale werknemer ?

Ik hoor vanuit de praktijk (vertegenwoordigers/chauffeurs) die ook zo'n systeem hebben best veel klachten.. ja de baas zijn tijd.. maar soms is tijd niet in kwantiteit uit te drukken maar in kwaliteit.. ik klets gezellig met een vertegenwoordiger.. bied hem extra koffie aan.. relatiebeheer blalbla. zit zo'n man gewoon op hete kolen omdat hij weet dat zijn baas kan zien dat die TE lang bij een klant zit.. hij had allang op weg moeten wezen naar de volgende..

En dat is relatiebeheer denk je dan :?

In de praktijk vind men het een frusterend systeem. Ik heb nog geen positieve verhalen gehoord van werknemers.

En het autokosten (in de hand houden) argument is nog nooit ter sprake geweest.. Daar gaat het ook niet om.

Rambler

Bericht door Rambler » 20 mar 2008, 18:54

Ik heb nu al een auto erbij, als dit bij de leasebakken regel wordt, dan blijft die auto erbij, desnoods dan maar een compleet wrak.

Tot de overheid dit een keer verplicht stelt bij alle wagens.

Beetje bij beetje wordt 1984 gewoon werkelijkheid.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 20 mar 2008, 20:14

Rambler schreef: Beetje bij beetje wordt 1984 gewoon werkelijkheid.
En we staan er bij en kijken ernaar. Ziek, het Westen. Gewoon ziek.

Plaats reactie