Gisteren las ik op een Duits forum dat het met de nieuwe M3 met V8 motor een drama gaat worden met het brandstofvebruik (inside info BMW), tot 18, 19 liter per honderd kilometer bij een beetje sportief rijden, zeg maar hetzelfde als een E60 M5 met de V10.
Turbomotoren en vooral als ze "getjoend" zijn is ook een drama als je gaat trappen, EVO's, impreza's brrrrr. draaikolken in de tank. Mijn S3 was indertijd ook berucht, 40 liter per honderd kilometer volgas

De M3 lust ook een flinke slok, maar omdat ik daar relatief weinig mee rij vallen de absolute brandstofkosten heel erg mee, de 325i touring is voor een 6 cylinder gewoon een zuinige auto, bij normaal gebruik is dat 8 a 9 liter per 100 kilometer. En dat is voor een kilomtervreter/gezinsauto heel acceptabel.
Maar let jij nog een beetje op het brandstof verbruik ? En hou je er ook tijdens het rijden er rekening mee ? Dus niet altijd zomaar de brandstof er door heen knallen, maar je rijstijl aanpassen, saaie kilometers normaal rijden dus brandstof besparend en funkilometers volle pijp als het kan.
Ik ben toch een beetje voor de laatste optie gegaan. Vooral omdat ik nu zakelijk geen auto meer rij en de brandstofkosten ook niet meer kan afboeken van de winst. De saaie kilometers rij ik gewoon zuinig, ongeacht welke auto, en bij de funkilometers in de M3 let ik niet op het verbruik. Het valt me op dat de saaie kilomters qua tijd niet veel anders zijn als knal kilometers op de snelweg maar dat de brandstofbesparing echt enorm is. Met de 130i die ik zakelijk reed trapte ik zo 500 tot 600 euro in de maand weg, bijna altijd knallen. bij de 325i touring/M3 combi zit dit rond de 300 a 350 euro. Het feitelijke rijplezier is er niet anders op geworden.