
sneller dan gedacht toch nog een kant en klare raceauto gekocht.
hij was toevallig op de meeting vandaag.
gelijk zaken gedaan en zaterdag de auto plus alle reserveonderdelen ophalen :worship: :worship: :worship: :worship:
hier alvast de eerste piccies




ik wordt echt oud hahahaha
ik ben er wel blij mee
nog een paar voor de liefhebbers
Januari 2006
hier een paar foto's zonder bestickering
hij is helemaal klaar voor de 28e (Y) (Y) (Y) (Y)
eerste testdag 28 januari 2006
3 maart racelicentiecursus, helaas liep de bak na een halve dag kapot en de cursus afgemaakt met de 1.4 monopoint, daarmee een kleine aanvaring gehad met een bmw
hier dan de foto's van de bmw-versus vijf




en hier draait het allemaal om
let vooral op EU op de licentie :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship:
1 (L) (L) (L) (L) (L) (L) (L) (L) the knaf
omdat de sequentiele bak kapot was moest die eronderuit, dan ook maar gelijk een sper erin
hier is het meeste al los
die alu klauwtjes van wilwood wegen echt helemaal niks, volgens mij hebben die een vermogen gekost zeg
paar veerpootjes

de kelken in de luchtkast
mooie kelkjes, eigenlijk zonde dat ze in een bak zitten.
hoe zit dat nu hoe langer hoe meer koppel bij minder toeren en hoe korter hoe hogere toeren voor hetzelfde koppel??
hier gaat het gebeuren
en het gaat goed, geetnet
al bijna helemaal vrij
en helemaal los
de bak in de bak
en de laatste
aangezien je met een licentie ook kan racen heb je wat spullen nodig.
zo net ff de officiele goedgekeurde kleding ed gehaald
dee nieuwe aanwinsten
raceoverall grijs/zwart
helm
laptimer
handschoenen
ondergoed
sokken
schoenen
balaklava
alles van sparco
moet dus weer op zoek naar sponsors



en dan natuurlijk de eerste race in juni 2006
Nou het eerste raceweekend van opa zit erop
vrijdag begonnen met een half uurtje vrij rijden op straatbanden, ging waardeloos, tijden van rond de 2.15 en dat beloofde niet veel goeds, maar goed er zitten echt agganebbesbanden onder.
laat in de middag even slicks eronder gegooid en weer geklokt, toen was het 2.06 en daar was ik supertevreden over.
zaterdagochtend om 6 uur inschrijven en om 9 uur kwalificatie.
ging super zeg kwalitijd 2.04,97
11 uur de eerste start en erg druk met 38 autos, gelukkig stond ik redelijk vooraan op een 7e plek.
bij de start die slecht was verloor ik drie of vier plekken
heb en hele tijd achter jip coronel gezeten die elke keer de deur dichtgooide


maar al met al toch nog 7e in mijn klasse geworden, voor twee oude cupclios
smiddags was de baan iets langzamer en weer 7e geworden
vandaag ging minder weer een slechte start en dus 10e geworden, nu achter de twee clios op een zeer gladde baan, alles heel gehouden en 4e manche vond ik te laat dus lekker naar huis gegaan.
opa is dus supertevreden en is toch redelijk snel


diverse complimenten mogen ontvangen van verschillende mensen, dat is erg leuk om te horen (Y) (Y) (Y) (Y)
Na elke wedstrijd moet men onderhoud plegen, hier nog buiten, nu is dat anders
hier de pics van het klussen
ook schade hoort erbij, tweede keer bak kapot
Schade is bekend
de primaire as is gewoon dwars doormidden gebroken
precies op het punt waar een oliekanaaltje geboord zit
de specialist had dit nog nooit gezien bij een sadev, heb ik weer
door het breken is de buitenzijde (waar het kapje zit) van het bakhuis beschadigd, maar gelukkig niet zo dat het niet meer bruikbaar is
wel zijn er dus ook tandwielen beschadigd door het gruis
primaire 5 en secundaire 5 inclusief dogring
en de secundaire 6 inclusief dogring
en door de klap zijn de twee schakelassen krom
ook de schakelvork is krom
gelukkig heeft hij nog een goede as liggen en dat scheelt weer wat in de kosten
maar al met al gaat dit weer veel te veel kosten, maar ja het is niet anders
morgen worden de spullen besteld en maandagavond is die klaar
dus we hopen dan maandag of dinsdag hem af te hebben
dan moet erwin nog tijd vinden om te lijnen
lukt dit allemaal niet voor volgende week woensadag, dan kan ik helaas 7 oktober niet rijden
maar ik hoop dat we het halen, en anders dikke pech
maar door dit geintje is al bijna de helft van het budget voor volgend jaar al op
du hopen dat donderdag het gesprek met een nieuwe potentiele sponsor goed verloopt
en 2007 komt eraan
ook de remmen gaan wel eens kapot, eigen stomme fout
hier even de fototjes van de remmen
de oude blokken, behoorlijk weg
de oude schijven
de nieuwe schijven :worship: :worship:
de nieuwe verse blokkies,lekker dik weer
de oude en niuwe schijf naast elkaar, zie nu dat de ene vijf groeven hef en de andere 3
oud en nieu blokkie, leker verschil
ja dit krijg je dus als je te lang doorrijdt
hele cupje er dwars doorheen geduwd
deze lijst ik dus wel in :worship: :worship: :worship:
zo weer even wat gedaan
hier de nieuwe samcoslangen voor de catchtank en de dikkere zwarte slang voor koeling naar de remmen
samcoslangetjes gemonteerd met de rvs klemmetjes
hier de oude koelslang voor de remmen, zag er niet meer uit en lag niet helemaal naar mijn zin
hier de nieuwe iets langere slang, hij blaast nu rechter op de schijf
en hier waar ze de lucht vandaan halen
nu zal ik alleen de slang weer een beetje platmoeten slaan vanwege de bodemplaat die aan de bumper zit (0)
2007 was het jaar van de gebroken assen ik laat er nu gelijk 2 maken dan heb ik er 1 op reserve
vervangen is een uurtje werk



als iemand een goede assenfabrikant weet die dit kan maken hou ik me natuurlijk wel aanbevolen
maar niet voor 1000 euro per as
maar hier de piccies
inmiddels verhuist naar een boerderij en een eigen werkplaats
hier wat foto's van de aanpassingen aan de werkplaats
zo de vloer is gevoegd en gewassen en helamaal klaar
nu de wanden nog
links en rechts komt de alpine A op de wand en boven de werkbank het logo van renault
bij gebrek aan de aandrijfas (waarschijnlijk morgen) maar begonnen aan de rest van de racespullen





we hopen dat het net gaat passen :p
het eindresultaat
en natuurlijk meegedaan aan time attack 2007
en de nieuwe op maat gemaakte assen
kom ik net thuis
staat er een leuk pakketje klaar
natuurlijk gelijk even bekijken en meten, en ja precies op maat (L)
eigenlijk zien ze er heel solide uit
snap niet dat het kan voor die prijs (Y) (Y)
Met deze nieuwe assen gelijk een overwinning geboekt tijdens de races in oschersleben
nog een paar actiefoto's op zandvoort
na het seizoen moet er weer onderhoud gepleegd worden en aan de werkplaats gewerkt worden, er moet een hoop gebeuren
hierboven staat erwin de elektra nog ff in orde te maken tussendoor
hierboven zie je de verstelbare tandwielen en de riem
nu kan je de riem tussen de twee tandwielen in bijna 1,5 cm op en neer bewegen??? is dat niet erg slapjes??
volgens mij de riem in strakke toestand
iets de krukas verdraaien en hij staat zo (slap dus)
weer wat verdraaien en hij staat weer strak
Er moest een hoop gebeuren
Motor nakijken
Distrie vervangen
Bak reviseren (elk jaar)
lichter maken
Lexaan ruiten
enz enz enz
zo weer wat gedaan
nieuwe olie is binnen
vaatje 75w140
vaatje 10w40
vaatje koelvloeistof
verder blok afgespoten en ingevet
subframe is het volgende wat moet gebeuren, schoonmaken en plekken bijwerken en spuiten
en dan de motorruimte helemaal schoonmaken en weer zo netjes mogelijk met spuitbusje in parelmoer wit spuiten
en natuurlijk gaat het werk in de schuur ook door
moest maar eens een begin maken met de kasten inrichten met voorraadspullen en gereedschap enzo
setjes boren, de goede voor thuis en de andere voor op circuit
tapsetje
en helicoilsetje
en dan natuurlijk alles netjes in de kast
met dank aan leverancier arco (Y)
dezember 2007
toch de kou maar ff getrotseerd


voor:
na:
met superraceweekend heb ik geprobeerd de vangrail te slopen, helaas is dit niet gelukt

wel dachten we een probleem te hebben daarna met de achteras, dus wilden we daar wat onderdelen afhalen
daarbij braken er twee van de vier boutjes af waarmee de rem vastzit
zie fototjes
nu he ik ze uitgeboord met boortje 6 voorlopig
maar wie weet de precieze maat, dan kan ik ze goed uitboren en nieuwe draad tappen
en wie weet de bestelnummers van deze boutjes?
de andere twee krijg ik ook niet los
torx 40 is er op gesneuveld
is dat garantie arco?
30 december en alles gaat door
vandaag begonnen aan de eerste wand in de werkplaats
kost een hoop tijd, maar ik vind het erg geslaagd geworden
die kale is een maatje van me
31 december
vandaag de wand nog maar gevoegd
teringwerk, heb de blaren op mijn handen staan
dit jaar doe ik niks meer

zo vandaag maar weer wat aan de 5 gedaan
de 5 moest op sonja bakker dieet om gewicht te besparen
de achterste zijruitjes waren er al uit
gewichtsbesparing 6,5 kilo
vandaag de bestuurdersdeur gedaan
gewichtsbesparing 6 kilo
ik denk dus dat ik de 30 kilo wel ga halen

6 januari 2008
nog maar wat gedaan in de schuur

18 januari
Net even de motorbouwer aan de telefoon gehad, daar staat de motor nu voor algehele controle.
Al het lagerwerk zag er nog prima uit, geen spoor van slijtage, ook niet op de zuigers en dergelijke.
Toch netjes na drie seizoenen.
Wat wel echt kapot was:
1 slingerschot in het carter
Lager achter de koppeling
Koppeling
Dat wordt dus vernieuwd
Tevens komt er een beter luchtfilterhuis op
Bougiekabels en rotor vernieuwen
Distributieriem vernieuwen
Verstelbare nokkenastandwielen vernieuwen
Looprollen vernieuwen
Dynamo is gereviseerd
Startmotor is gerviseerd
De sequentiele bak is gereviseerd
Nieuwe handremkabels
Nieuwe remblokken achter
Nieuwe schijven en blokken voor
Nieuwe remolie
Kilometerteller monteren
Dat was het voorlopig zon beetje
Hopenlijk heb ik alles half februari weer compleet zodat de opbouw dan weer kan beginnen.
de koppeling
de nokkenstokken
het gesneuvelde slingerschot
Blokje is bijna klaar en de modificatie voor dit jaar zit er op
Naar mijn mening heeft Peter dit weer zeer netjes gemaakt
Bedankt Peter (Y) (Y) (Y)
Zo de bumper is weer thuis
Kijken of ik hem in 2008 heel kan houden :p
Nou vanmiddag tijdje met peter aan de telefoon gehangen, weer een hoop nuttige tips gehad.
Motor is bijna klaar, het wachten is op de koppeling.
Verder heeft die de carbs ook helemaal nagekeken en wat dingen aan vernieuwd.
Als de motor klaar is en weer ingebouwd is gaat de auto nog even compleet terug naar peter om de carbs netjes af te stellen
Tevens zal die dan de auto opnieuw uitwegen omdat ik er wat dingen uitgesloopt heb
Misschien dat die nog even op de bank moet voor nog betere afstelling en air/fuel ratio
Idee van lucht via koplamp moet dan even bekeken worden, het is namelijk geen injectie die bij meer lucht ook meer brandstof inspuit
Maar ik heb het volste vertrouwen in de kwaliteiten van Peter
Lijstje onderdelen wat er tot nu toe in gegaan is
Distributieriem
Verstelbaar nokkenastandwiel (set)
Airbox
Filterplaat
Bougiekabelset
Kogellager
Spanrol
Spanrol
Waterpomp
Verdeelkap
Rotor
Klepdekselpakking
Oliefilter
Koppelingsplaat
O-ringen
Rubber bussen
Venturi boutjes
Dekseltjes carburateurs
Kelken
Klein materiaal
Slingerschotplaat
Zo vandaag maar even wat onderhoud gepleegd aan de voorremmen (je weet wel, die waardeloze wilwood troep, waarmee je niet fatsoenlijk kunt remmen)
Dit is een cupje
Dit is de hele klauw
Dit is een cupje zoals die er uitkomt
En zo ziet het cupje eruit voordat die weer teruggaat
Dus eerst cupjes eruitpersen
Netjes de klauwen helemaal schoonmaken
Cupjes weer helemaal schoonmaken met fijn poetsmiddel
Rubbertjes in de klauw helemaal schoonmaken
Overal netjes remmenpasta tussen
Alles weer monteren
De cupjes kan je nu met een vingertje heen en weer halen
Bij een klauw was 1 blokje schuin afgesleten, cupje kwam er daar ook minder makkelijk uit
De remmen zijn nu iig weer gereed voor seizoen 2008

Zo het lexaan wat er in kon zit erin
Paar fototjes
Voorlopig laat ik de beschermlaag er zolang mogelijk opzitten
Pas als de nummers eropgeplakt moeten worden en dergelijke gaat de beschermfolie er pas af
Ook begonnen aan het lichter maken en aanpassen van het dash
Hierboven zoals het nu is, er liggen nogal wat draden in het zicht die ik weg wil hebben (Y)
Ook de onderste helft van het dash kan gewoon weg

De linkse helft moet natuurlijk ook lichter worden
Hier is de onderste helft weg en de zekeringkast weer vastgezet
Alleen nog wat draadjes wegwerken :~ :~ :~
Hier de draden op het dash ook weg
De schakelindicator is wat naar rechts verplaatst
Links daarnaast komt het aanvullende dashje met km teller, shiftlights en evt temp water en toerenteller :p :p
Voorlopig nog niet klaar, maar het begin is er
Alle luchtbuizen en andere zooi die nog in het dash zaten zijn ook weg :smoke:
Hier de spullen die er nog uitgesloopt zijn
Bij elkaar woog dit allemaal 17,5 kil
Lexaan is bij elkaar 4,8 kilo
Dus besparing tot nu toe is 17,5-4,8=12,7 kilo
De grootste klapper moet natuurlijk nog komen ivm de kunststof achterklep en lexaan in de achterklep.
Ik hoop/verwacht daar tussen de 10 en 15 kilo besparing
De 30 kilo ga ik denk ik niet redden
16 februari 2008
Nou omdat de motor nog niet terug is, maar vast met de bestickering begonnen
Het wit is nog folie van het lexaan, dat haal ik pas als laatste weg.
Op de zijkant van de auto moet nog bestickering komen, maar die was nog niet binnen.
Verder is de motorkap hetzelfde gebleven.
Twijfel nog wel om een carbon kap te bestellen.
voor volgend jaar staat een maxikit in de planning voor nog snellere ronden
paar fototjes
Je kan zien aan de breedte bij de bevestiging hoe breed de kit eigenlijk is.
Als je het zo ziet lijkt die veel minder breed.
de bevestiging bij het knipperlicht
en hier de originele bevestiging
zoals je ziet scheelt dat nogal wat
Zo, weer wat gedaan
Zoek de verschillen


Zo, gisteren en vandaag weer een hoop gedaan

Eerst de motorsteunen monteren
Nogmaals motorsteun monteren
De bak eropgeschoven
De bak gemonteerd
Passen en meten
Olieleidingen
De carros er weer overheen laten zakken
Hij hangt weer
Beugeltje gebogen en gemonteerd vor de km teller
Kabeltje van km teller naar dash
Weer wat remmentroep eronder die niet werkt volgens sommige
De plaats waar de accu moet komen, hier moet nog een alu bak omheen
Bijna klaar
Edit: Mijn dank gaat natuurlijk weer uit naar Erwin (Y) (Y) (Y) , volgend jaar alleen proberen

poly motorkap
Denk dat ik hem niet laat spuiten voor dit seizoen, volgend jaar moet het toch gedaan worden.
Zo vandaag weer een hoop gedaan
paar piccies
Accubak achterin gemaakt
Nogmaals de accubak
De gordels voor onder de stoel op lengte afgesteld (wat een rotwerk)
Nieuwe dashje met wat extra info helemaal ingesteld
De gordels helemaal op maat
En natuurlijk met gele tie wraps vastgezet
En de kunststof motorkap, wordt niet gespoten denk ik omdat volgend jaar toch alles gedaan moet worden.
dit was het dan tot vandaag
