Formule 1 2008

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Femme

Bericht door Femme » 16 mar 2008, 22:51

De invloed van het afschaffen van tc heeft me ook positief verrast. Ik heb het idee dat het verschil nu groter is dan ten opzichte van de vorige keer dat tc werd toegestaan (toen de teams daarvoor waarschijnlijk op onreglementaire wijze of andere manieren de tractie konden beïnvloeden).

De invoering van de gestandaardiseerde ECU is een topzet geweest.

Lars Bouten

Bericht door Lars Bouten » 16 mar 2008, 23:06

Volgend jaar wordt het helemaal gaaf met de terugkeer van slicks en minder aerodynamica!

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 17 mar 2008, 00:05

Lars Bouten schreef:Volgend jaar wordt het helemaal gaaf met de terugkeer van slicks en minder aerodynamica!
Ja idd, lijkt me ook super.

2 dingen die natuurlijk met elkaar verbonden zijn. Als ze niet minder aerodynamica zouden wensen, en wel de slicks, dan zouden de bochtensnelheden echt te belachelijk hoog worden.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 mar 2008, 01:11

Nandor schreef:Hamilton is een held!

Deed Kimi ook mee?

En de SL klinkt beter dan een F1 auto :)

N.
Hehehe, viel mij ook al op :mrgreen:

Dutch

Bericht door Dutch » 17 mar 2008, 08:45

Lars Bouten schreef:Die hem op de pitlimiter heeft staan :D
Nee, want daarvoor haalde Alonso hem wél gewoon in toen Raikkonen stilviel: was een mooi staaltje Alonso-opportunisme, in één keer twee Finnen voorbij.

Het was inderdaad mooi om F1-auto's weer te zien schuiven, maar ik was teleurgesteld door het nóg grotere effect van de aerodynamica, die de auto's dit jaar trouwens wéér lelijker heeft gemaakt. Het was weer echt in optocht rijden vooraan: dichter dan drie autolengtes erachter en je zag dat ze meteen downforce verloren. Zie Alonso die het bij Bourdais probeerde en meteen bij diverse bochten het stof deed opwaaien. Normaal inhalen is dus nog steeds niet mogelijk - zie Massa's actie op DC. Er moet óf een heel groot snelheidsverschil tussen zitten óf je voorligger moet een fout maken, zoals Kovalainen die niet anticipeerde op het stilvallen van Kimi.

Ik kan kortom dus niet wachten op 2009, als de slicks terugkeren, maar vooral als de helft van de aero erafgaat. Vonden de coureurs dat gevaarlijk? Mooi. 8) :lol:

Luco

Bericht door Luco » 17 mar 2008, 08:52

En in 2010 weer een GP in de groene hel :D :D :D :D

Maik

Bericht door Maik » 17 mar 2008, 09:37

Euhh, dat is een wens van jou zeker, Luco? (van wie niet trouwens :wink: )

Luco

Bericht door Luco » 17 mar 2008, 09:53

Jazeker, dan komen de mannen met echte ballen naar boven :D :twisted:

Michel P

Bericht door Michel P » 17 mar 2008, 10:37

Ik kan kortom dus niet wachten op 2009, als de slicks terugkeren, maar vooral als de helft van de aero erafgaat. Vonden de coureurs dat gevaarlijk? Mooi.
Maar hopen dat ze voldoende fans vast kunnen houden, want de F1 doet mij de laatste jaren erg weinig, terwijl ik de afgelopen jaren wel heb genoten van GP2, die slicks en 50% minder aero hadden ze dit jaar al moeten doorvoeren. Ik kijk dus sinds vorig jaar nauwelijks nog naar F1, laat staan dat ik er voor thuis blijf.

Een ander gevaar voor de F1 is de Eco lobby die ook begint los te basten. Straks krijgen de teams zonnecellen op de spoilers en 5 liter brandstof voor de hele race :wink: :lol:

Michel

Hielke

Bericht door Hielke » 17 mar 2008, 11:48

Ach, welke regels je ook maakt, de beste teams en de beste rijders rijden toch vooraan, en zo hoort het.

Hamilton wordt met 2 vingers in de neus kampioen. Heb het angstige vermoeden dat 2008 een uitermate saaie bedoening wordt vwb het bepalen van de nr. 1. Helemaal niks ten nadele van Hamilton, hij verdient het.

Ferrari ziet er qua betrouwbaarheid niet goed uit. De analyse van sommige insiders zou wel eens heel goed kunnen kloppen. Teveel Italianen die zich ermee zijn gaan bemoeien. Allemaal mannetjes die denken er verstand van te hebben maar elkaar intussen verschrikkelijk voor de voeten lopen. Dat Raikonen door het onderlinge gevecht bij McLaren toevallig wereldkampioen is geworden helpt ook niet voor z'n motivatie. Ik hoop dat ik ernaast zit en dat ze de zaken over een paar races weer zoals van ouds voor elkaar hebben.

En wat ontzettend zonde dat Alonso die Renaults eerst weer naar een competatief niveau moet brengen. Ik heb 'm gisteren weer dingen zien doen die zo slim en uitgekookt zijn, terwijl hij daarbij foutloos is blijven rijden. In mijn ogen is Alonso de enige rijder die van het niveau Hamilton is. Misschien is ie nog wel iets beter zelfs. Die 4e plaats van gisteren was lucky. Dat lukt 'm de eerstvolgende races vast niet weer.

Luco

Bericht door Luco » 17 mar 2008, 12:30

Dat heeft Alonso ook gezegd, pas vanaf race 4 of 5 komen de verbeteringen :D
Ferrari wijst alweer naar mclaren, omdat de ecu leverancier een onderdeel zou zijn van mclaren.
En dat het aan die elektronica ligt dat ze uitvielen.

Macboy

Bericht door Macboy » 17 mar 2008, 12:44

Michel Pol schreef:Maar hopen dat ze voldoende fans vast kunnen houden, want de F1 doet mij de laatste jaren erg weinig, terwijl ik de afgelopen jaren wel heb genoten van GP2, die slicks en 50% minder aero hadden ze dit jaar al moeten doorvoeren. Ik kijk dus sinds vorig jaar nauwelijks nog naar F1, laat staan dat ik er voor thuis blijf.
+1

Wist niet eens dat het begonnen was :)

Ga me er weer even in verdiepen. God, paar jaar geleden zat ik er elke twee weken bij !

allen

Bericht door allen » 17 mar 2008, 13:22

Ik wist het ook gisterenavond pas. Jammer. Had wel even willen zien hoe het nu is. Volgende keer beter...

Dutch

Bericht door Dutch » 17 mar 2008, 13:32

Hielke schreef:En wat ontzettend zonde dat Alonso die Renaults eerst weer naar een competatief niveau moet brengen. Ik heb 'm gisteren weer dingen zien doen die zo slim en uitgekookt zijn, terwijl hij daarbij foutloos is blijven rijden.
Ja, de manier waarop hij twee Finnen in één keer pakte, was vintage Alonso. Helaas slecht in beeld gebracht, maar dat gold eigenlijk voor de hele race...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 mar 2008, 14:02

En voor het commentaar, die Olaf Mol mist de helft...

Luco

Bericht door Luco » 17 mar 2008, 14:31

Arthur schreef:En voor het commentaar, die Olaf Mol mist de helft...
Die zit ook op een ieniemienieschermpje te kijken en niet een grote tv zoals wij

wjn

Bericht door wjn » 17 mar 2008, 15:22

Macboy schreef:
Michel Pol schreef:Maar hopen dat ze voldoende fans vast kunnen houden, want de F1 doet mij de laatste jaren erg weinig, terwijl ik de afgelopen jaren wel heb genoten van GP2, die slicks en 50% minder aero hadden ze dit jaar al moeten doorvoeren. Ik kijk dus sinds vorig jaar nauwelijks nog naar F1, laat staan dat ik er voor thuis blijf.
+1

Wist niet eens dat het begonnen was :)

Ga me er weer even in verdiepen. God, paar jaar geleden zat ik er elke twee weken bij !
+1

Was het ook helemaal vergeten :oops:

(Zag de uitslag op internet, 8 auto's "gefinished", weer geen record :lol: .)

Dutch

Bericht door Dutch » 17 mar 2008, 15:51

Nee, het record van Monaco '66 staat nog wel even: vier auto's over de streep...

(Tenminste, zo even uit m'n hoofd is dat het record.)

Hoewel, Ligier en Bonnier reden toen ook nog, maar op 25 resp. 27 ronden achterstand van winnaar Stewart.

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 17 mar 2008, 20:08

Wat was dat nou met die bolide van Raikkonen? Miste hij een aantal cilinders of was der iets anders an't handje?

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 17 mar 2008, 21:10

Over een paar jaar komen er toch diesels in de F1, zou echt het diepte punt worden van de autosport. Geluid alleen al van die dingen........

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 17 mar 2008, 21:12

Dutch schreef:Nee, het record van Monaco '66 staat nog wel even: vier auto's over de streep...

Hoewel, Ligier en Bonnier reden toen ook nog, maar op 25 resp. 27 ronden achterstand van winnaar Stewart.
Hadden ze er in Monaco '96 niet 3 aan de finish?
Wel een aantal meer geclasseerd, maar volgens mij maar drie die het rijdend haalden.

Michel P

Bericht door Michel P » 17 mar 2008, 21:21

Mike schreef:Over een paar jaar komen er toch diesels in de F1, zou echt het diepte punt worden van de autosport. Geluid alleen al van die dingen........
Braak!!!

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 17 mar 2008, 21:37

Diesels volgens mij niet, maar wel iets met bio-ethanol en hybride aandrijving:

(prius in F1 outfit :lol:

Dutch

Bericht door Dutch » 17 mar 2008, 22:21

Nee, geen diesels, maar er wordt wel gesproken over de terugkeer van turbo's en de komst van biobrandstof en regeneratieve remmen.

Dutch

Bericht door Dutch » 17 mar 2008, 22:25

Peter Tunissen schreef:
Dutch schreef:Nee, het record van Monaco '66 staat nog wel even: vier auto's over de streep...

Hadden ze er in Monaco '96 niet 3 aan de finish?
Wel een aantal meer geclasseerd, maar volgens mij maar drie die het rijdend haalden.
Verdomd!

*checkt*

Nee, 't waren er vier (Panis, Coulthard, Herbert, Frentzen), met zeven geklasseerden, maar dat zijn er wel minder dan de zes nog rijdende auto's uit '66. Van de officieel vier geklasseerden uit '66 vraag ik me verder nog af of dat niet herschrijving van de geschiedenis is volgens de moderne FIA-klasseringsregels. Elke WK-race had vroeger zijn eigen regels, waarbij het ook kon dat alleen de nog rijdende auto's werden geklasseerd - à la Le Mans dus eigenlijk.

Ach ja, '96, da's ook veel te kort geleden voor mij. :lol:

Plaats reactie