telegraaf.nl
’Magie van de TT is weg’
ASSEN - Het antwoord van Colin Edwards op de vraag wat hij vindt van het vernieuwde TT-circuit is kort...
...maar duidelijk: ,,Shit!’’
In 1995 reed de Amerikaan voor het eerst in Assen en het circuit dat hij kent van toen, is nu weg. ,,Dat vind ik jammer. Ik begrijp best dat ze van tijd tot tijd dingen moeten veranderen, maar dit is Assen niet meer. Waar zijn de snelle bochten gebleven? Ze hadden toch wel iets van verkanting in de bochten kunnen leggen? Zo moeilijk is dat niet en ze hadden iedereen er een groot plezier mee gedaan. De magie van de Dutch TT is weg.’’
De mening van Edwards, gisteren in de trainingen de snelste met een nieuw baanrecord van 1.38,144, geldt voor veel rijders. Ze missen de spanning en opwinding die het circuit zo speciaal maakten. De snelle, schuin aflopende bochten in de Noordlus zijn weg. In plaats daarvan ligt er nu een aaneengesloten serie van rechterbochten, tot de Strubben bijna haaks naar links gaat.
,,Het is zo langzaam,’’ klaagde Carlos Checa, die de tweede tijd neerzette. De Yamaha-coureur vond het ‘nergens op slaan’. ,,Het is saai. Het lijkt heel erg op wat er in China is neergelegd: trage, vlakke bochten.’’
Honda-rijder Casey Stoner, goed voor de derde tijd en de hoogst gemeten topsnelheid van 296,6 kilometer, maakte zich een beetje kwaad op de bedenkers van het nieuwe circuit. De pas 20-jarige Australiër kent de oude situatie niet echt, maar begreep niets van de veranderingen. ,,Vorig jaar hebben ze de zuidkant al verknald, nu hebben ze ook de noordkant om zeep geholpen. Wie bedenkt zoiets?’’
Valentino Rossi, die met veel pijn reed als gevolg van een valpartij in de ochtendsessie, stelde zijn vooraf zeer negatieve mening een beetje bij na twee trainingen.
,,Het is niet meer het oude Assen. Maar het is niet zo beroerd als ik dacht. Het had slechter gekund, wat niet wil zeggen dat het niet vele malen beter had gekund. Het is jammer dat ze hier parkeerplaatsen belangrijker vinden dan een spectaculair circuit. Ik meende toch dat we hier waren om te racen, niet om te parkeren.’’
Dani Pedrosa stond bepaald niet te juichen. ,,Als je aan Assen denkt, denk je aan de Noordlus. Dat was het speciaalste deel van alle circuits die je in een seizoen tegenkomt. Het is nu maar een gewoon baantje.’’
Nicky Hayden (Honda) en John Hopkins (Suzuki) vonden het circuit op zich niet onaardig. ,,Als we hier voor de allereerste keer zouden komen, zou het zo slecht nog niet zijn,’’ meende Hopkins.
Hayden, aanvankelijk zeer sceptisch, had besloten zich maar neer te leggen bij de nieuwe situatie. ,,Over vijf jaar is iedereen er aan gewend. We moeten er maar het beste van maken. De tweede bocht, de Madijk, is best spannend. Alleen de Strubben, zo scherp naar links, is een beetje te smal, denk ik.’’
Nieuw Assen circuit blijkt shit te zijn?
- Macboy
- Hielke
Die brommerrijders moeten niet zeuren. Als auto-circuit is Assen er een heel stuk op vooruit gegaan. En dat telt. Het volk dat naar Assen komt zit daar voor de leut en de jolijt. Van de details van de sport snappen ze heel weinig. Nu in de nieuwe situatie kunnen ze de rijders veel langer bekijken. Als ze niet voor lampampus ergens in de landerijen liggen natuurlijk 

- Hielke
Hoe de bochten van een circuit erbij liggen is wel het laatste element dat een rol speelt bij de keuze voor een circuit in een kampioenschap. Het draait bij die keuze allemaal om geld. Waarom denk je anders dat een deel van de F1 en motorraces in de zandbakken van de verschillende woestijnen op deze aarde gereden worden. Omdat de baan er zo mooi bijligt? 

- Dennis Cavallino
In dit geval draaide het om geld. Door de verkanting werden rijders de lucht in geschoten op het moment dat ze al glijdend in hun apenpak het asfalt zouden verlaten.
Ik vind er ook geen reet meer aan. Maar Hielke heeft wel gelijk dat dankzij het erbij trekken van de noordlus nog wat voor terug is gekomen voor de auto's.
Maar de veenslang is niet spannend meer om volgas buitenom iemand in te halen en de verkantingen zijn echt een gemiste kans. Daardoor kon je, net als op Zandvoort, verschillende lijnen rijden tijdens inhalen en verdedigen.
Ik vind er ook geen reet meer aan. Maar Hielke heeft wel gelijk dat dankzij het erbij trekken van de noordlus nog wat voor terug is gekomen voor de auto's.
Maar de veenslang is niet spannend meer om volgas buitenom iemand in te halen en de verkantingen zijn echt een gemiste kans. Daardoor kon je, net als op Zandvoort, verschillende lijnen rijden tijdens inhalen en verdedigen.