
Autobladen/ auto journalisten
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Autobladen/ auto journalisten
Heb jij dat ook ? Loop je in de tijdschriiften zaak, snuffel je wat tussen de autobladen, zie je de covers, mmmhhh kijk even in de index, goh ze bespreken/testen een aantal auto's die mij wel aanspreken. Dus stapeltje (2/3 tijdschriften) pakken richting toonbank, afrekenen en thuis op mijn gemak 's avonds lezen en doorbladeren. Maar wat me toch vaak weer opvalt is dat de journalisten dezelfde schrijfstijl/wijze hebben. Meningen lijken wel ingefluisterd door de grote PR machine van de verschillende fabrikanten en aan het eind van het artikel heb ik vaak een wat onbevredigd gevoel, maw ik ben eigenlijk niks wijzer geworden
Foto's zijn ook allemaal hetzelfde, volgens mij mogen ze bij persintroducties alleen maar de fabrieksfoto's plaatsen. Anyway soms heb je binnen 10 minuten een blaadje doorgelezen, flikker het in de hoek en 4 weken later alles opruimen richting de krantenbak. Oke zul je zeggen, koop die blaadjes da niet, ja dat heb ik me al vaker voorgenomen, maar vaak ga ik toch weer voor de bijl, vanochtend nog bij het tanken nieuwe autokampioen meegenomen met M3 special, ik koop dat blad al nooit omdat het zo'n beetje het meest achterlopende autoblad ter wereld is. Maar die M3 reportage lonkt weer. En nee autobladen/artikelen lezen op internet vind ik geen kloot aan.

- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Re: Autobladen/ auto journalisten
Gewoon wat sterker zijn de volgende keer.Rico v Velzen schreef:Oke zul je zeggen, koop die blaadjes da niet, ja dat heb ik me al vaker voorgenomen, maar vaak ga ik toch weer voor de bijl.

Of 't anders beschouwen als wat onschuldige verstrooiing voor een paar euro. De krant gaat toch ook bij 't oud papier zonder dat je 't zonde vindt?
-
- Berichten: 54980
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Autobladen/ auto journalisten
als 't over de E46 gaat heb je gelijk.Rico v Velzen schreef: vanochtend nog bij het tanken nieuwe autokampioen meegenomen met M3 special, ik koop dat blad al nooit omdat het zo'n beetje het meest achterlopende autoblad ter wereld is. Maar die M3 reportage lonkt weer.

Maar inderdaad, heb ik ook met die bladen....
- Joy
- Berichten: 10867
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Waar zijn de dagen dat Performance Car nog bestond. Heerlijk glossy magazine waar redacteurs Ghibli's, Skylines, Impreza's, 106'jes etc. als duurtest autos gebruikten. Tests gingen alleen over rijden met daarbij schitterende foto's en als het even kon zo dwars mogelijk op de foto.
Blad kostte iets van 20 gulden in 1998 maar kon me niks schelen, moest het gewoon elke keer kopen.
Blad kostte iets van 20 gulden in 1998 maar kon me niks schelen, moest het gewoon elke keer kopen.
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Joy Jolliffe schreef:Waar zijn de dagen dat Performance Car nog bestond. Heerlijk glossy magazine waar redacteurs Ghibli's, Skylines, Impreza's, 106'jes etc. als duurtest autos gebruikten. Tests gingen alleen over rijden met daarbij schitterende foto's en als het even kon zo dwars mogelijk op de foto.
Blad kostte iets van 20 gulden in 1998 maar kon me niks schelen, moest het gewoon elke keer kopen.
Performance Car was idd een superblad die op een gegeven moment werd ingelijfd door het blad 'CAR'.
Een klein jaar stond onder de title 'CAR' de toevoeging 'Performance Car'
Vervolgens zijn wat Performance Car redacteuren toch weer een eigen blad gaan maken. Het door velen geprezen 'EVO'

- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 22239
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Wij hebben de autoweek in de leesmap zitten, die blader ik een keer door. Niet interessant, meer plaatjes kijken
Autovisie heeft wel leuke artikelen. Valt altijd wel iets op aan te merken maar ik vind het prima. Je moet er ook niet te serieus/kritisch naar gaan kijken, het is tenslotte voor een grote groep mensen geschreven en de gemiddelde lezer heeft geen M3 voor de deur staan of rijervaring in >300pk sportauto's. Bekijk de artikelen vanuit hun standpunt.
Wat mij altijd opvalt is dat al die bladen alleen maar lullen over sportiviteit. Ik vind dat wel belangrijk en kies m'n auto daarop uit, maar in de klasse E-klasse, 5 serie, A6 naar sportiviteit gaan kijken vind ik vrij onzinnig (als ze daarop ook echt oordelen). De gemiddelde rijder vind dat totaal niet belangrijk, eerder het tegenovergestelde. Waarom zo'n redacteur dat zo zwaar laat wegen snap ik niet. Het liefst komen er foto's bij met zo'n auto dwars etc.

Autovisie heeft wel leuke artikelen. Valt altijd wel iets op aan te merken maar ik vind het prima. Je moet er ook niet te serieus/kritisch naar gaan kijken, het is tenslotte voor een grote groep mensen geschreven en de gemiddelde lezer heeft geen M3 voor de deur staan of rijervaring in >300pk sportauto's. Bekijk de artikelen vanuit hun standpunt.
Wat mij altijd opvalt is dat al die bladen alleen maar lullen over sportiviteit. Ik vind dat wel belangrijk en kies m'n auto daarop uit, maar in de klasse E-klasse, 5 serie, A6 naar sportiviteit gaan kijken vind ik vrij onzinnig (als ze daarop ook echt oordelen). De gemiddelde rijder vind dat totaal niet belangrijk, eerder het tegenovergestelde. Waarom zo'n redacteur dat zo zwaar laat wegen snap ik niet. Het liefst komen er foto's bij met zo'n auto dwars etc.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Dat is een goed punt Tom, dat is iets wat ik ook al jaren niet snap. Of neem de laatste Autovisie test tussen de M5 en E63 AMG. De Benz kan volgens AV niet dwars genoeg door de electronica...denk dat de meeste kopers daar uberhaupt geen belangstelling in hebben.Tom schreef:
Wat mij altijd opvalt is dat al die bladen alleen maar lullen over sportiviteit. Ik vind dat wel belangrijk en kies m'n auto daarop uit, maar in de klasse E-klasse, 5 serie, A6 naar sportiviteit gaan kijken vind ik vrij onzinnig (als ze daarop ook echt oordelen). De gemiddelde rijder vind dat totaal niet belangrijk, eerder het tegenovergestelde. Waarom zo'n redacteur dat zo zwaar laat wegen snap ik niet. Het liefst komen er foto's bij met zo'n auto dwars etc.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Rico, ik ben het volledig met je eens. In de Autovisie van nu staat een Alfa 75 artikel, dat is met exacte woorden bijna hetzelfde geschreven als toen de auto uit kwam. Ik had gehoopt op iets meer originaliteit. En dat ze misschien even op bezoek zouden gaan bij een kenner/liefhebber, of in de 'scene' (denk aan Ron Simons & Friends + clients).
Je moet ook toegeven dat het lastig is om steeds opnieuw origineel te schrijven hoe snel een auto van 0-100 is. Cijfertjes zijn droog en qua tekst ben je op een gegeven moment wel uitgespeeld met woorden. Ik heb zelf een aantal rijverslagen geschreven en vaak in auto's gereden die net uit waren, of nog uit moesten komen. Ik las dan in de bladen meestal wel precies wat ook mijn eigen ervaring was en wat ik opgeschreven had. Dat is juist vaak de ellende, het klopt doorgaans wel wat ze opschrijven.
Dat vind ik het knappe aan Top Gear (wat na een paar jaar ook saai gaat worden imho). Daar weten ze altijd een originele draai te geven aan een test. Soms met te weinig info, maar wel amusant en erg origineel (vooral door de woordspelingen en totaal andere kijk op auto's).
Rico, het is jammer dat je niet van klassieke auto's houdt, want Octane Magazine is een blad dat echt topkwaliteit levert op het gebied van reportages, nieuwsberichten (ook nieuwe auto's, hetzij summier) en verslagen van evenementen + wat aanverwante artikelen. De foto's worden vrijwel altijd door hun 'eigen' fotografen gemaakt, soms zitten er wat persfoto's bij, maar die passen altijd in het verhaal (omdat ze erbij waren toen die foto's werden gemaakt, of hun fotograaf ook in opdracht werkt voor de industrie/organisatoren).
Maar dat is echt het eerste blad wat ik lees, waarin ik tijdens het lezen mezelf achter het stuur waan. Zelfs EVO lukt dat niet (voor mij).
Te vaak word je als lezer afgeschilderd als nono.
Te vaak lees je inderdaad een niet, tot licht gewijzigd persbericht met de persfoto's. Die artikelen zijn echt overal voor 80-90% hetzelfde. Daarom lees ik die meuk ook nauwelijks. Autovisie proefabonnement zet ik niet om in een volwaardig abonnement. Ik ga nu voor Octane Magazine, want losse verkoop is toch wel onhandig ivm tijdgebrek
Je moet ook toegeven dat het lastig is om steeds opnieuw origineel te schrijven hoe snel een auto van 0-100 is. Cijfertjes zijn droog en qua tekst ben je op een gegeven moment wel uitgespeeld met woorden. Ik heb zelf een aantal rijverslagen geschreven en vaak in auto's gereden die net uit waren, of nog uit moesten komen. Ik las dan in de bladen meestal wel precies wat ook mijn eigen ervaring was en wat ik opgeschreven had. Dat is juist vaak de ellende, het klopt doorgaans wel wat ze opschrijven.
Dat vind ik het knappe aan Top Gear (wat na een paar jaar ook saai gaat worden imho). Daar weten ze altijd een originele draai te geven aan een test. Soms met te weinig info, maar wel amusant en erg origineel (vooral door de woordspelingen en totaal andere kijk op auto's).
Rico, het is jammer dat je niet van klassieke auto's houdt, want Octane Magazine is een blad dat echt topkwaliteit levert op het gebied van reportages, nieuwsberichten (ook nieuwe auto's, hetzij summier) en verslagen van evenementen + wat aanverwante artikelen. De foto's worden vrijwel altijd door hun 'eigen' fotografen gemaakt, soms zitten er wat persfoto's bij, maar die passen altijd in het verhaal (omdat ze erbij waren toen die foto's werden gemaakt, of hun fotograaf ook in opdracht werkt voor de industrie/organisatoren).
Maar dat is echt het eerste blad wat ik lees, waarin ik tijdens het lezen mezelf achter het stuur waan. Zelfs EVO lukt dat niet (voor mij).
Te vaak word je als lezer afgeschilderd als nono.
Te vaak lees je inderdaad een niet, tot licht gewijzigd persbericht met de persfoto's. Die artikelen zijn echt overal voor 80-90% hetzelfde. Daarom lees ik die meuk ook nauwelijks. Autovisie proefabonnement zet ik niet om in een volwaardig abonnement. Ik ga nu voor Octane Magazine, want losse verkoop is toch wel onhandig ivm tijdgebrek

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Elmar schreef:Dat is een goed punt Tom, dat is iets wat ik ook al jaren niet snap. Of neem de laatste Autovisie test tussen de M5 en E63 AMG. De Benz kan volgens AV niet dwars genoeg door de electronica...denk dat de meeste kopers daar uberhaupt geen belangstelling in hebben.Tom schreef:
Wat mij altijd opvalt is dat al die bladen alleen maar lullen over sportiviteit. Ik vind dat wel belangrijk en kies m'n auto daarop uit, maar in de klasse E-klasse, 5 serie, A6 naar sportiviteit gaan kijken vind ik vrij onzinnig (als ze daarop ook echt oordelen). De gemiddelde rijder vind dat totaal niet belangrijk, eerder het tegenovergestelde. Waarom zo'n redacteur dat zo zwaar laat wegen snap ik niet. Het liefst komen er foto's bij met zo'n auto dwars etc.
Autovisie heeft volgens mij teveel meegelezen op diverse fora. Het driften en dwars gaan is in dat blad allemaal iets te gemaakt. Ik vind het leuk dat een auto dwars gaat, maar ik kan je in de AV precies aanwijzen waar ik me aan irriteer (geen Apex raken, te hoge sliphoek en te weinig snelheid). En maar lullen: wij kunnen het, jullie niet (zo komt 't over). Nou een aantal van die journalisten kunnen heus een potje sturen, maar bij lange na niet zo goed als veel mensen die ik ken. De meeste journalisten die ik heb zien rijden rijden echter geen deuk in een pak boter, niet op snelheid, maar vooral niet op normale snelheid :!:
- EppeRRR
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:45
- Locatie: Nieuweroord
Autoweek vind ik wel leuk om door te bladeren, maar die wekken mijn interesse niet. Net als Top Gear (het tv programma) ook wel leuk om te lezen is, maar alles behalve informatief is.
Auto & Motor (voornamelijk young- en oldtimers) vind ik wel een prettig blad om te lezen om informatie te weten te komen, net als 5th Gear met Tiff Needle ook nog een wat informatie geeft in zijn tv programma.
9 van de 10 keer als ik een stuk lees of zie op tv twijfel ik over het 'eerlijke' oordeel van de auto waarmee de auto zo uniek en geweldig is.
Net als die Allard Kalfsleer en Michael Pilazic met RTL autowereld, zelfs een Kia picanto moet nog een geweldige auto zijn met veel comfort. Mijn vorige werkgever had die dingen als bedrijfsauto (mensen die ver weg wonen) en had al na 1 keer rijden door dat die auto's verschrikkelijk rijden (mocht een testrit maken van een collega).
Alle conclusies van de verslaggevers met 'een korrel zout' nemen dus
Auto & Motor (voornamelijk young- en oldtimers) vind ik wel een prettig blad om te lezen om informatie te weten te komen, net als 5th Gear met Tiff Needle ook nog een wat informatie geeft in zijn tv programma.
9 van de 10 keer als ik een stuk lees of zie op tv twijfel ik over het 'eerlijke' oordeel van de auto waarmee de auto zo uniek en geweldig is.
Net als die Allard Kalfsleer en Michael Pilazic met RTL autowereld, zelfs een Kia picanto moet nog een geweldige auto zijn met veel comfort. Mijn vorige werkgever had die dingen als bedrijfsauto (mensen die ver weg wonen) en had al na 1 keer rijden door dat die auto's verschrikkelijk rijden (mocht een testrit maken van een collega).
Alle conclusies van de verslaggevers met 'een korrel zout' nemen dus

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast