Wat kost onderhoud bij de dealer nou gemiddeld op df...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Wat kost onderhoud bij de dealer nou gemiddeld op df...

Bericht door Roman » 13 mar 2008, 13:34

Had m'n auto gisteren ondergebracht bij de lokale VW stealership voor een grote beurt en 2 nieuwe voor banden.
Nu gaat het om een golf 1.6je, en ik word net gebeld dat hij klaar is, kosten? een dikke 800 euro...

Zal straks de factuur anders nog wel even inscannen als dit echt veel is.

Maar het slaat toch allemaal nergens meer op. 300 nog iets voor de banden en de rest is dus die grote beurt!

Het word iedere keer duurder en duurder hier voor simpel onderhoud.

Denk dat ik maar eens een gewoon garagebedrijf ga zoeken in plaats van de dealer want het word een beetje te gek vind ik.

Hoe kunnen dingen zoals, een checkup, olie/filters verversen etc nou een rekening van bijna 500 euro veroorzaken.

Vind ik veel. 1200 gulden voor een grote beurt op een golf 1.6je? :shock: :?


Word ik hier extra dik genaaid of is dit in NL ook zo?

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 13 mar 2008, 13:43

Ik vind het een zeer fikse prijs.

Had vorig jaar ALLEEN mijn olie laten verversen toen moest ik €492 aftikken,toen ben ik heengegaan....

Uiteindelijk 392 oid moeten betalen maar vond ik nog belachelijk.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2349
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Bericht door Will F. » 13 mar 2008, 13:53

300 euro voor een set banden onder 'n golfje lijkt me wel erg stevig.
misschien heb je 'n exotische maat eronder liggen, maar alles wat redelijk normaal is moet toch voor 150 a 180 euro in NL te doen zijn incl. montage.

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Wat kost onderhoud bij de dealer nou gemiddeld op df...

Bericht door HSR » 13 mar 2008, 13:54

Roman schreef:Had m'n auto gisteren ondergebracht bij de lokale VW stealership voor een grote beurt en 2 nieuwe voor banden.
Nu gaat het om een golf 1.6je, en ik word net gebeld dat hij klaar is, kosten? een dikke 800 euro...

Zal straks de factuur anders nog wel even inscannen als dit echt veel is.

Maar het slaat toch allemaal nergens meer op. 300 nog iets voor de banden en de rest is dus die grote beurt!

Het word iedere keer duurder en duurder hier voor simpel onderhoud.

Denk dat ik maar eens een gewoon garagebedrijf ga zoeken in plaats van de dealer want het word een beetje te gek vind ik.

Hoe kunnen dingen zoals, een checkup, olie/filters verversen etc nou een rekening van bijna 500 euro veroorzaken.

Vind ik veel. 1200 gulden voor een grote beurt op een golf 1.6je? :shock: :?


Word ik hier extra dik genaaid of is dit in NL ook zo?

Roman, ben jij niet zo'n beetje de enige in heel Spanje die zijn wagen onderhoud geeft? Dat zou namelijk wel een reden van de kosten kunnen zijn :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 13 mar 2008, 14:09

Bij de stealer als je niks vraagt betaal je de advies-prijs.

voorbeeldje van een S54 Z3 M coupe destijds...

alleen de banden rondom 265-30-19 en 235-35-19 van Michellin, de dealer zonder blikken of blozen all in 2.400,-euro :shock: :shock:

dus als ik dan denk van tja zal wel, en ze laten de prijs op papier zien en ik het laat doen ben ik dat geld kwijt, daarom vraag ik altijd eerst wat het kost, want ik deed het toen niet en belde een locale bandenboer, die zonder te vragen of zeuren over korting het meteen aanbood voor 1.190,- euro, das de helft en kon dus 1.200,-euro in m'n zak houden, voor de zelfde banden! en nog bij de specialist ook :lol:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Bericht door G Kolkman » 13 mar 2008, 14:16

Allemachtig :shock: .

1.6 -> zal wel 15 inch zijn, moet inclusief montage voor 150 euro zeker te voorzien zijn van prettige banden (ik betaalde vorig jaar zelf dit bedrag voor 2x toyo t1r, zelf even onder gezet maar dat is het werk niet).

500 voor een grote beurt is ook 'stevig'. Als er zoiets als een distributieriem vervangen is aannemelijk, maar alleen wat controlepunten langslopen en de olie + filters vervangen is góed verkochte garagetijd :shock: . Willekeurige controle hoeft voor een goed getrainde monteur echt niet veel tijd te kosten. Ik doe dus het meeste zelf en dan kost het heel veel tijd maar dat is om 2 redenen:
1) ik vogel het allemaal zelf uit (hoeft een klant normaal gesproken niet voor te betalen m.i.)
2) ik heb geen brug, waardoor ik regelmatig omslachtig moet werken met garage steunen en er onder kruipen :? .
Zou ik beide in ruimere mate hebben dan is een kleine beurt in een uur te doen en een normale grotere beurt in een paar uur, mits er geen rariteiten zijn (en dan nog, veel klussen stellen niks voor :!: ).

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 13 mar 2008, 15:39

Voor dat geld heb ik onder mijn auto ook 4 nieuwe inclusief montage. En da's toch een stuk meer rubber dan dat jij voor je geld kreeg bij de stealer :)

Daar kom ik trouwens alleen maar voor pakkingen en ander klein spul van onder de 20 euro, verder verdienen ze niet op me =)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 13 mar 2008, 16:50

de laatste jaren is Google mijn prijsvechter :lol: wel handig in dat soort zaken, kost ff wat tijd, maar bespaart vele euro's. :idea:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 13 mar 2008, 18:59

Kleine beurt Sub, met schijven en blokken voor, Vreede style E 950.
Tegenwoordig is 350-400 voor klein en 600-800 voor groot gebruikelijk geworden :|

Gebruikersavatar
Downforce Bjorn
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:36
Locatie: Zolder, België - Real ///M are handbuilt!

Bericht door Downforce Bjorn » 13 mar 2008, 19:02

Inspectie II voor de M5 kom je al snel op EUR 800... en dat is alleen olie, filters, bougies en nazicht... goddamned...

Exacte bedrag weet ik jullie te zeggen als de factuur terug is van NASA :twisted:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 13 mar 2008, 19:04

Met mijn vorige auto, een e36 323i, grote beurt zonder bijzonderheden 750 euro. Wel olie en bougies vernieuwd enzo... Ondertussen zit volkswagen met uurtarief toch ook op BMW niveau cq 100 euro?

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 13 mar 2008, 19:05

Bjorn Alenis schreef:Inspectie II voor de M5 kom je al snel op EUR 800... en dat is alleen olie, filters, bougies en nazicht... goddamned...

Exacte bedrag weet ik jullie te zeggen als de factuur terug is van NASA :twisted:
Scheelt 2 bougies :)

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 13 mar 2008, 19:46

Laatst voor de Leon V6 de 150.000 kilometer beurt voor 238 euro en een paar centen wisselgeld 8)

Officiële richtprijzen voor kleine beurt aan een Leon zijn dacht ik 169 euro en voor de grote beurt 219 euro. Net voor mijn beurt had ik wat laten nakijken, vandaar dat de rekening net ietsje hoger is uitgevallen.

Deze week toevallig de running costs over de laatste 15.000 kilometer even teruggerekend. Ik verslijt elke 25.000 km een set banden à E 700.- en heb gemiddeld 1 op 9.7 gereden à E 1.42 per liter. Komt neer op benzine, banden en onderhoudskosten van 24.9 cent per kilometer :idea:

Dat vind ik dus nog eens goedkope DRIVING FUN :!: want elke kilometer heb ik een grijns op mijn gezicht.

En voor ik het vergeet, de (jaarlijkse) beurt van de Speedster was 174 euro. Omdat ik erbij ben blijven staan heb ik gezien wat ze daar eigenlijk voor doen. En dan is het mijns inziens een vreselijk duur betaald klusje :shock:

SteV6

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

Bericht door peer » 13 mar 2008, 20:04

Ik heb voor mijn bmw een onderhouds contract afgesloten voor 97 euro per maand. (voor 4 jaar en 160.000 km)

Dus dat is dan ongeveer 1200 per jaar exclusief banden.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 mar 2008, 20:25

Ik denk dat Hugo gelijk heeft in deze :lol:


Hebben ze daar geen flat-rate tarieven Roman? Gewoon vaste prijzen voor bepaalde werkzaamheden. Hier in NL kent PON/VAG dat wel namelijk. Scan die factuur maar even in als je wilt ik ben benieuwd! Een paar jongens zoals Fabian en Erik Kramer kunnen je zeker het e.e.a vertellen :wink:

Ik wou de Z3 ook nog naar de dealer brengen voor onderhoud.....toch eerst maar even een prijsopgave vragen :?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16606
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 13 mar 2008, 20:36

Ik ben er klaar mee, mijn auto gaat na dik 4 jaar niet meer naar de dealer.

Ik peins er niet over om dealerprijzen te betalen terwijl ik vrienden heb die zowat dagelijks Impreza's uit elkaar sleutelen en mijn STI voor echt idioot weinig geld met gebruik van originele Subaru onderdelen willen onderhouden.

En dan bedoel ik niet €150,- goedkoper ofzo, maar rustig een paar honderd €. Dan maar geen dealer stempel.
Laatst gewijzigd door Bram op 13 mar 2008, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 13 mar 2008, 21:16

Ik heb er zo mijn eigen gedachten over en dat komt denk ik omdat ik bij een auto bedrijf werk en er alles over weet. Ik snap best dat sommigen hier de bedragen soms absurt vinden, maar ik denk dat diegenen niet exact weten waardoor dat komt.


En de dealer een stealert noemen :roll:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 mar 2008, 21:16

Zo werkt het bij mij ook Bram, ex-collega's (VAG monteurs) onderhouden mijn wagenpark al jaren. Met zulke tarieven hoef je ook niet te bezuinigen op onderhoud. Voor de Z3 was ik al wat aan het surfen geweest maar dealerprijzen zijn erg fors te noemen. Oliebeurtje kost 170,- ofzo :? Gaat nergens over..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 13 mar 2008, 21:22

daarom, dus gewoon als je kan meeste van dat soort dingen zelf doen, weet je ook zeker wat je motor enzo krijgt aan drankjes en verwennerij :lol:

de stealer vraagt gewoon 100,- pleuro per uur :shock:

en als ik nou een goede vaste betrouwbare monteur had...

dus, eerst zelf rondkijken naar prijzen gemiddeld, en eerst zelf proberen 8) en de echt te gek grote dingen die met timing te maken hebben e.d. laten uitbesteden en prijs vooraf afspreken.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16606
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 13 mar 2008, 21:23

Jan, het zal ongetwijfeld te maken hebben met de idiote huurtarieven van de vaak zwaar overdreven glazen A locaties waar dealers graag zitten.

Dit, in combinatie met goed geschoold personeel, duur gereedschap, peperdure onderdelen en een uurtarief wat bij sommige dealers makkelijk de €100,- per uur benaderd, vind ik compleet van de pot gerukt.

Zal best dat de dealer het nodig heeft om winst te maken, mij wordt het echt te extreem.

Tom
Berichten: 22269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 13 mar 2008, 21:29

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de prijzen voor onderhoud die jullie kwijt zijn... rijden hier genoeg leuke auto's rond maar er zijn maar weinig mensen die kijken naar onderhoudskosten bij aanschaf. Ik vind dat men er ook altijd zo vaag over doet. Als ik naar een auto ga kijken dan vraag ik er altijd wel naar maar krijg altijd antwoorden waar je helemaal niets mee kunt. Wat kost een bepaalde auto nou als er verder geen bijzonderheden zijn, gewoon de normale prijzen die je kwijt bent, niemand die je daar een antwoord op kan geven. Ben ook wel benieuwd naar wat bepaalde auto's nou kosten zoals Porsches, Corvette, M's, RSen etc...

Dus ik zie graag wat meer prijzen in dit topic!
Zal zelf beginnen:

BMW 330i uit 2002
Gekocht in februari 2006 @ 50.200 km (uit huisselectie).

februari 2008 @ 83.000km:
APK + remschijven voor + remblokken voor + remvloeistof: EUR 560

februari 2007 @ 73.000km:
APK: EUR 85

november 2006 @ 70.000km:
Inspectie II (grote beurt met bougies) + ruitenwissers + remblokken achter + koelvloeistof vervangen: EUR 800

Prijzen incl. btw bij BMW dealer. Banden doe ik via bandenboer.

Over m'n S2000 zal ik maar niet beginnen voor ik weer een beroerte krijg ;)

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 13 mar 2008, 21:45

Jan Visser schreef:En de dealer een stealert noemen :roll:
Excuses Jan, de dealer van mijn merk een stealer.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 mar 2008, 21:51

Jan Visser schreef:Ik heb er zo mijn eigen gedachten over en dat komt denk ik omdat ik bij een auto bedrijf werk en er alles over weet. Ik snap best dat sommigen hier de bedragen soms absurt vinden, maar ik denk dat diegenen niet exact weten waardoor dat komt.


En de dealer een stealert noemen :roll:
Ik weet heeeeel goed waar die bedragen vandaan komen Jan :wink: Verder weet ik ook heel goed wat de kostprijs per uur van een monteur is en bij een beetje grote dealer komt daar eenzelfde deel bij op als het gaat om overheadkosten. Het probleem van VAG (en ik heb er zelf gewerkt..) is dat je niet meer bij een kleine dealer terecht kan want alles valt onder een bedrijf en die overhead kosten worden dus op een hoop gegooid.

Overigens is de term stealer ook zeker niet terecht want ik heb facturen genoeg gezien van "specialisten" en kleine garages die erg dicht bij dealer facturen zitten qua totaalprijs en dat komt met name door het flatrate systeem die de dealers hanteren (heb ik het even over VAG). Het probleem is het onderhoud an sich ook niet. Beurtje hier en daar is best te doen alleen extra dingen waar echt tijd in gaat zitten :roll: Daarom verbaas ik me ook over het tarief van een oliebeurt bij BMW, echt absurd qua prijs... Dat je dan ook naar een specialist gaat verbaast me ook niet :wink:

@Tom: sinds 2006 geen schone olie meer gehad :?:

Tom
Berichten: 22269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 13 mar 2008, 22:18

Niels schreef: @Tom: sinds 2006 geen schone olie meer gehad :?:
Nee ik denk het niet. Vroeg dat nog, olieservice is volgens boordcomputer over 7000 km en ik vroeg of het aangeraden werd om dat nu te combineren met APK. Mij werd verteld dat dat niet nodig was en dat de olie die erin zit erop berekend was oid.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 13 mar 2008, 22:28

partyondude schreef:Ik ben er klaar mee, mijn auto gaat na dik 4 jaar niet meer naar de dealer.

Ik peins er niet over om dealerprijzen te betalen terwijl ik vrienden heb die zowat dagelijks Impreza's uit elkaar sleutelen mijn STI voor echt idioot weinig geld met gebruik van originele Subaru onderdelen willen onderhouden.

En dan bedoel ik niet €150,- goedkoper ofzo, maar rustig een paar honderd €. Dan maar geen dealer stempel.
+1

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 1 gast