Meer toeren is meer vermogen ?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Meer toeren is meer vermogen ?
Gisteren las ik een artikel in een autoblad dat de Audi RS4 nu ook van een hoogtoerige motor gebruik maakt om meer vermogen te krijgen ipv een turbo. Tot zover niks nieuws. Maar hoever kan men hier in gaan ? En in hoeverre bepaald een hoger toerental meer vermogen ? Of werkt dit zo niet ? Komt er nog meer bij kijken ?
En waar ligt zo'n beetje de grens ? En in hoeverre is de cylinder inhoud/aantal cylinders van invloed op dit verhaal ?
En waar ligt zo'n beetje de grens ? En in hoeverre is de cylinder inhoud/aantal cylinders van invloed op dit verhaal ?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ja mooi, maar nu ff over "gewone" auto's en dan gaat het me nog niet eens om de hoogste toerentallen die mogelijk zijn.
Even voorbeeld, stel een auto 100pk vermogen leverd zijn maximale vermogen af bij 6500 toeren, je stelt de toeren begrenzer af op 7200 toeren, krijgt de auto dan ook meer vermogen omdat die verder kan doortrekken ? Of gaat die vlieger niet op ?
Even voorbeeld, stel een auto 100pk vermogen leverd zijn maximale vermogen af bij 6500 toeren, je stelt de toeren begrenzer af op 7200 toeren, krijgt de auto dan ook meer vermogen omdat die verder kan doortrekken ? Of gaat die vlieger niet op ?
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Maximaal vermogen is maximaal vermogen, daar verandert de instelling van de toerenbegrenzer niks aan.Rico v Velzen schreef:Even voorbeeld, stel een auto 100pk vermogen leverd zijn maximale vermogen af bij 6500 toeren, je stelt de toeren begrenzer af op 7200 toeren, krijgt de auto dan ook meer vermogen omdat die verder kan doortrekken ?
Maar als je bijvoorbeeld door Mathieus aanpassingen het maximale koppel tot een hoger toerental weet vast te houden, dan krijg je vanzelf een groter maximaal vermogen (bij een hoger toerental).
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Het kan natuurlijk wèl zijn dat je meer vermogen aan de wielen hebt bij 7000 toeren dan bij 4500 in de volgende. Bovendien kan het zijn dat ie op topsnelheid normaal in de toerenbegrenzer loopt voordat het vermogen op is. Een verder voordeel is dat het in de racerij voordeliger is voor een bocht nog even wat RPM's in één versnelleing door te trekken dan door te schakelen(wat tijd kost) en vervolgens weer terug(wat tijd en/of concentratie bij het insturen kost).
Of je klepveren overweg kunnen met het hogere toerental is een vraag die je graag beantwoord ziet voordat je de aanpassing doet/het toerental bereikt.
Er zijn echter weinig motoren die hun maximale vermogen pas bij of na de toerenbegrenzer bereiken, dus alleen de toerenbegrenzer verwijderen zal je bijna nooit meer vermogen aan de krukas geven.
Of je klepveren overweg kunnen met het hogere toerental is een vraag die je graag beantwoord ziet voordat je de aanpassing doet/het toerental bereikt.
Er zijn echter weinig motoren die hun maximale vermogen pas bij of na de toerenbegrenzer bereiken, dus alleen de toerenbegrenzer verwijderen zal je bijna nooit meer vermogen aan de krukas geven.
- EppeRRR
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:45
- Locatie: Nieuweroord
...mijn hersenspinsel start...
...wanneer je bij een hoger toerental meer vermogen wil zul je dan niet, net als een Vtec van honda, moeten overgaan naar scherpere nokken?
Maar daarbij moeten de poorten van het in- en uitlaat systeem ook synchroon mee staan, kort gezegd: Flowen van de kop.
Bij VW motoren wordt over het algemeen gezegd dat de originele klepveren tot 8000 toeren hun werk nog kunnen doen, maar daarboven is het verstandig om zwaardere klepveren te plaatsen.
Maar denk dat bij auto's het max aantal toeren ook voornamelijk te verwijten valt aan het gewicht + bruikbaarheid van het vermogen. Een honda vtec (1.6 16v met 160pk bijv.) die 9000 toeren draait wordt vaak beschreven als nerveuze motor omdat hij pas los komt vanaf de 5000 toeren, terwijl een 2.0 16v van bijv. vw met 150pk veel soepeler reageert aan eht gas.
Bij straatmotoren is een 1300cc motor met 150pk niet bijzonders, maar hierbij hoeft de motor ook maar +/- 200 kilo droog gewicht te verplaatsen. Bij een auto met een 1300cc motor ligt dit gewicht al snel rond de 800 kilo.
Maar zou je die 1300cc motor van de straatmotor in de auto van 800 kilo plaatsen zou je vele malen meer toeren moeten draaien wat het niet bepaald praktischer maakt voor de auto...
...dat was mijn hersenspinsel

...wanneer je bij een hoger toerental meer vermogen wil zul je dan niet, net als een Vtec van honda, moeten overgaan naar scherpere nokken?
Maar daarbij moeten de poorten van het in- en uitlaat systeem ook synchroon mee staan, kort gezegd: Flowen van de kop.
Bij VW motoren wordt over het algemeen gezegd dat de originele klepveren tot 8000 toeren hun werk nog kunnen doen, maar daarboven is het verstandig om zwaardere klepveren te plaatsen.
Maar denk dat bij auto's het max aantal toeren ook voornamelijk te verwijten valt aan het gewicht + bruikbaarheid van het vermogen. Een honda vtec (1.6 16v met 160pk bijv.) die 9000 toeren draait wordt vaak beschreven als nerveuze motor omdat hij pas los komt vanaf de 5000 toeren, terwijl een 2.0 16v van bijv. vw met 150pk veel soepeler reageert aan eht gas.
Bij straatmotoren is een 1300cc motor met 150pk niet bijzonders, maar hierbij hoeft de motor ook maar +/- 200 kilo droog gewicht te verplaatsen. Bij een auto met een 1300cc motor ligt dit gewicht al snel rond de 800 kilo.
Maar zou je die 1300cc motor van de straatmotor in de auto van 800 kilo plaatsen zou je vele malen meer toeren moeten draaien wat het niet bepaald praktischer maakt voor de auto...
...dat was mijn hersenspinsel


- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
PK = kracht over tijd
NM = daadwerkelijk kracht.
Op een testbank word koppel gemeten, en in combinatie met toerental levert dit vermogen op. Hou je dus datzelfde koppel over langere tijd (meer toeren) vast dan heb je meer vermogen.
Zet je 2 auto's naast elkaar, 1 met 400 NM diesel en een benzinemotor die rond de 400 NM levert heb je toch met andere vermogens te maken.
Waarom? Die diesel levert dat koppel waarschijnlijk tussen 2000 en 5000 RPM, terwijl die benzinemotor dat tussen 2000 en 7000 RPM doet. Benzinemotor kan daardoor wegkomen met kortere versnelligen en nog steeds net zo hard gaan per versnelling door de hogere begrenzer. Maar toch harder optrekken doordat je aan de wielen meer koppel hebt door de kortere overbrengingen.
NM = daadwerkelijk kracht.
Op een testbank word koppel gemeten, en in combinatie met toerental levert dit vermogen op. Hou je dus datzelfde koppel over langere tijd (meer toeren) vast dan heb je meer vermogen.
Zet je 2 auto's naast elkaar, 1 met 400 NM diesel en een benzinemotor die rond de 400 NM levert heb je toch met andere vermogens te maken.
Waarom? Die diesel levert dat koppel waarschijnlijk tussen 2000 en 5000 RPM, terwijl die benzinemotor dat tussen 2000 en 7000 RPM doet. Benzinemotor kan daardoor wegkomen met kortere versnelligen en nog steeds net zo hard gaan per versnelling door de hogere begrenzer. Maar toch harder optrekken doordat je aan de wielen meer koppel hebt door de kortere overbrengingen.
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Als het vermogen na maximaal niet helemaal instort is het soms wel handig dat je m die 1000 toeren verder door kan halen om in de volgende versnelling beter tussen max koppel en max vermogen terug te komen toch?
Mijn GT heeft ook scherpere nokkenassen alleen kan ik het nu nog niet optimaal testen, de begrenzer staat op 7400rpm zoiets. Einde dit jaar als ie voor een frisse apk is geweest en de driftdagen over zijn zet ik de H&H DME erin en dan weet ik of het echt een verschil is als ik tot 7900rpm kan. Max vermogen standaard bij 7000 en hij stort echt niet in tot de begrenzer.
Mijn GT heeft ook scherpere nokkenassen alleen kan ik het nu nog niet optimaal testen, de begrenzer staat op 7400rpm zoiets. Einde dit jaar als ie voor een frisse apk is geweest en de driftdagen over zijn zet ik de H&H DME erin en dan weet ik of het echt een verschil is als ik tot 7900rpm kan. Max vermogen standaard bij 7000 en hij stort echt niet in tot de begrenzer.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
@Knot: Het grootste misverstand is dan ook dat je bij maximaal vermogen moet overschakelen. Zolang je in de huidige versnelling meer vermogen aan de wielen hebt dan bij dezelfde snelheid in de volgende versnelling(en dat is vlak na het maximale vermogen bijna zeker het geval) is de huidige versnelling sneller.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Psies en daarom zegt een piekvermogen ook zo weinig.Mari Oh Oh! schreef:@Knot: Het grootste misverstand is dan ook dat je bij maximaal vermogen moet overschakelen. Zolang je in de huidige versnelling meer vermogen aan de wielen hebt dan bij dezelfde snelheid in de volgende versnelling(en dat is vlak na het maximale vermogen bijna zeker het geval) is de huidige versnelling sneller.
Je moet het gemiddelde vermogen weten van het punt waar je schakelt tot het punt waar je naar terug valt, dat zegt veel meer.
En daarom werkt chippen ook zo goed, die paar pk meer is niet zo boeiend, maar 500rpm meer betekent na overschakelen 500rpm meer op de teller (ruwweg) betekent op dat moment gewoon flink wat vermogen meer.
