"platte" stukken op de band

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

"platte" stukken op de band

Bericht door Luca » 12 mar 2008, 19:17

Zoals jullie weten rij ik momenteel veel in mijn Sunny (2700 km tot nu toe) :wink: en weinig in mijn ST (650 km tot nu toe). Dus alleen fun-km.

Nu vroeg ik me af of het kwaad kan als ik mijn ST meerdere dagen (6 a 7) laat staan en dus niet verplaatst.

Krijg ik dan "platte" stukken op mijn banden????

Iemand advies. (behalve de auto elke x verzetten 8) )

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16604
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 12 mar 2008, 19:19

Geen probleem.

Heb de STI 2 keer meerdere maanden niet gebruikt vanwege uitzendingen. Werd een paar keer per maand in gereden om de boel gangbaar te houden.

Dus dat weekje dat die auto niet beweegt is geen probleem.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 12 mar 2008, 19:20

Nee kan geen kwaad. Mijn auto staat ook vaak een week stil.

Enige wat je wel eens hebt is een ochtendzool. Dan hoor je de band. Maar dat is na een paar km weer weg.

Gebruikersavatar
Downforce Bjorn
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:36
Locatie: Zolder, België - Real ///M are handbuilt!

Bericht door Downforce Bjorn » 12 mar 2008, 19:31

Kan inderdaad geen kwaad. De M5 staat ook stil door de week, nog nooit een issue geweest. Als je langer weg bent kan je je banden een beetje harder oppompen als je zeker wil spelen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 12 mar 2008, 19:36

Een koude start vind een motor minder prettig :wink: Om het in perspectief te zetten, 1x koude start is qua slijtage gelijk aan 400km snelweg. Dit las ik overigens ergens op een BMW site dus of het ook waar is... :lol: Lekker laten staan dus :!:

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 12 mar 2008, 19:43

Joy Jolliffe schreef: Enige wat je wel eens hebt is een ochtendzool. Dan hoor je de band. Maar dat is na een paar km weer weg.
Klopt dit merkte ik idd bij de ST. Bij de EVO had ik het elke dag bij de 1e paar km.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 12 mar 2008, 20:00

zorg eerder dat je geen kleine stroomverbruikers aan hebt in de ST zelfs kleine lampjes als van bv een controle van een handsfree kit...en dat samen met je alarm wat aanstaat en andere kleine sluipers kan op den duur voor start-problemen zorgen als je accu al iets ouder is.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 12 mar 2008, 20:46

partyondude schreef:Geen probleem.

Heb de STI 2 keer meerdere maanden niet gebruikt vanwege uitzendingen. Werd een paar keer per maand in gereden om de boel gangbaar te houden.

Dus dat weekje dat die auto niet beweegt is geen probleem.
Als je de volgende keer gaat, bel mij dan ff, ik rijd graag een stukje voor je. ;) 8)

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 12 mar 2008, 21:50

Ik merk overigens wel duidelijk dat het onderling sterk verschilt. Bij een aantal merken duurt het een stuk langer, voordat het niet meer hobbelt.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 12 mar 2008, 23:27

Niels schreef:Een koude start vind een motor minder prettig :wink: Om het in perspectief te zetten, 1x koude start is qua slijtage gelijk aan 400km snelweg. Dit las ik overigens ergens op een BMW site dus of het ook waar is... :lol: Lekker laten staan dus :!:
Je bedoelt te zeggen dat die ST van Luca ondertussen praktisch versleten is ? :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 mar 2008, 00:51

Pluimen bij het starten! :lol: een dikke blauwe kwalm zoals je die van de Escort nog kan herinneren :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43066
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 13 mar 2008, 02:37

Ar schreef:Ik merk overigens wel duidelijk dat het onderling sterk verschilt. Bij een aantal merken duurt het een stuk langer, voordat het niet meer hobbelt.
Ja, onder m'n ST had ik Conti SC2, die hadden er veel last van.
De GoodYears onder de 130 niet.

Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Bericht door Maurice Hoekstra » 13 mar 2008, 12:14

Niels schreef:Een koude start vind een motor minder prettig :wink: Om het in perspectief te zetten, 1x koude start is qua slijtage gelijk aan 400km snelweg. Dit las ik overigens ergens op een BMW site dus of het ook waar is... :lol: Lekker laten staan dus :!:
Dat je een onnodige koude start zoveel mogelijk moet vermijden ben ik het mee eens. Maar de daadwerkelijke slijtage hiervan is tegenwoordig toch zo goed als nihil? Laatst haalde ze bij Autobild een Transporter T5 2.5 Tdi uitelkaar met ik meende 150.000km. De motor had gewoon geen inwendige slijtage, ook niet een beetje, gewoon noppes nada. Dan kan je toch moeilijk hard maken dat een koude start gelijk is aan 400km, als er dankzij goed onderhoud domweg geen slijtage is..? :P

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 mar 2008, 12:15

Arthur schreef:
Ar schreef:Ik merk overigens wel duidelijk dat het onderling sterk verschilt. Bij een aantal merken duurt het een stuk langer, voordat het niet meer hobbelt.
Ja, onder m'n ST had ik Conti SC2, die hadden er veel last van.
De GoodYears onder de 130 niet.
Conti's had ik ook op de M3, erg veel las van soms al na 3 dagen stilstaan.. Huidige bridgestones geen probleem.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 13 mar 2008, 12:58

K heb de SC3 erop.....en hij staat tegenwoordig vaak stil maar geen last van platte zolen hoor.

Tenminste tot op heden niet.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 13 mar 2008, 13:23

Kheb het ook nog nooit meegemaakt bij 1 van mn auto's

Zelfs de hele winter dat mn stilgestaan heeft geen last.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 mar 2008, 15:33

frank de jonge schreef:Kheb het ook nog nooit meegemaakt bij 1 van mn auto's

Zelfs de hele winter dat mn stilgestaan heeft geen last.
Frank die van jou stond toch stil op 4 amstelkratjes :lol:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 13 mar 2008, 15:37

Hey Rico, ik dacht dat jij wel wist dat ik nie aan die alcohol zooi deed ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 mar 2008, 20:17

Maurice Hoekstra schreef:
Niels schreef:Een koude start vind een motor minder prettig :wink: Om het in perspectief te zetten, 1x koude start is qua slijtage gelijk aan 400km snelweg. Dit las ik overigens ergens op een BMW site dus of het ook waar is... :lol: Lekker laten staan dus :!:
Dat je een onnodige koude start zoveel mogelijk moet vermijden ben ik het mee eens. Maar de daadwerkelijke slijtage hiervan is tegenwoordig toch zo goed als nihil? Laatst haalde ze bij Autobild een Transporter T5 2.5 Tdi uitelkaar met ik meende 150.000km. De motor had gewoon geen inwendige slijtage, ook niet een beetje, gewoon noppes nada. Dan kan je toch moeilijk hard maken dat een koude start gelijk is aan 400km, als er dankzij goed onderhoud domweg geen slijtage is..? :P
Hoe oud was de T5 Maurice? Maximaal een jaar of 4 schat ik nu in en dat betekent dat het met name lange afstand kilometers zijn onder bedrijfstemperatuur condities :wink: Een normaal behandelde motor slijt zo goed als niet. Een koude start welke net zo belastend is als 400km snelweg is net zo relatief als te zeggen dat een motor bij 6000rpm 2x zo hard slijt als bij 3000km. Een leuk weetje maar eigenlijk niets zeggend want een motor op bedrijfstemperatuur slijt nagenoeg niet van een constante 6000rpm. Je hebt dus wel een punt maar waar het (mij) een beetje om gaat is dat bijoorbeeld een auto van 10 jaar oud met een ton op de teller technisch gezien vaak niet een betere auto is dan een auto met 2,5 ton op de teller. Als die ton vooral met stadsritten is weggetikt met veel starten en stoppen en met veel opwarmen e.d. dan zijn het zware kilometers geweest. Niettemin zul je het niet merken tenzij het ook nog mishandelde kilometers zijn :wink: Een ton op de klok zegt dus net zoveel als 3 ton op de klok, helemaal niets dus. Behalve dat het alleen maar invloed heeft op het verkopen van de auto. Eigenlijk moet je een draaiuren teller die de tijd telt dat een auto niet op bedrijfstemperatuur is tijdens het gebruik :D Dan zou je ineens ook een heel ander beeld krijgen op marktplaats bijvoorbeeld. Auto's die veel rijden worden ook te goed onderhouden als de normale intervallen worden aangehouden.....

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 13 mar 2008, 20:30

Rico v Velzen schreef:
Niels schreef:Een koude start vind een motor minder prettig :wink: Om het in perspectief te zetten, 1x koude start is qua slijtage gelijk aan 400km snelweg. Dit las ik overigens ergens op een BMW site dus of het ook waar is... :lol: Lekker laten staan dus :!:
Je bedoelt te zeggen dat die ST van Luca ondertussen praktisch versleten is ? :lol:
:D :D :D :D :D :D

Vandaag weer een stukje met heel veel plezier gereden! Na een aantal km merkte ik niks meer van de banden.

Ik rij er niet zoveel in maar tot nu blijft het een genot om in te rijden!! Tov de CUPRA heeft de ST

-een SUPER sound
-mooier interieur
-beter audio geluid

-remmen iets minder

Verder rijden beide auto's super maar de overstap is het zeker waard geweest!! CUPRA was na enkele dagen alweer verkocht bij de dealer. Ben benieuwd of we hem hier nog tegenkomen of op SO.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 13 mar 2008, 20:39

Ha, die Drivers;

Verrassende uitslag van een zomerbandentest (235/55-17) in Auto Motor und Sport: de Hankook Ventus Prime kwam er met 184 punten als beste uit de bus. Als tweede en derde plaatsten de Conti Premium Contact 2 en de Bridgestone Turanza ER300 zich met 165 en 163 punten. De Hankook was met €160,-(gemiddelde consumentenprijs in de Duitsche vakhandel) bovendien verreweg de goedkoopste; de nummers twee en drie kostten respectievelijk €215,- en €204,-. De Hankook bleek een zeer goede allrounder die op nat wegdek bovendien ver boven de rest uitsteekt.

Forse klap voor de gevestigde orde.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 13 mar 2008, 21:01

Maar Hansv, alle banden die je opnoemt vallen dacht ik in de categorie comfortbanden! Ik denk dat er hier op DF erg weinig formumleden op dit soort banden rondrijden ...

Mijn vorige setje Conti SC2 had meer last van een "ochtendhumeur" (roffelen de eerste kilometers) dan de nieuwe set SC3's.

SteV6

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 13 mar 2008, 21:15

Ha, die SteV6;

Daar was het mij niet om te doen; ik vond het gewoon een opvallend goed resultaat voor zo'n merk. En bovendien rijdt niet iedereen op Pzero Nero's of Potenza's RE050A (of Wanli's :wink: ). Los daarvan weet ik dat er ook met allrounders als deze zeker de nodige DF valt te beleven. Sterker nog; dit soort banden zijn voor 90+% van de mensen voor 90+% van hun kilometers de perfecte oplossing.

Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Bericht door Maurice Hoekstra » 15 mar 2008, 17:18

Ik snap het punt wat je maakt Niels. Kan ik mij helemaal in vinden, daar had ik even geen rekening mee gehouden. Zelf hebben we nu als goedkope auto ernaast een getunede (+- 130pk) Audi A4 Tdi 110pk met 300.000km gekocht, hok heeft per jaar 50.000km gedraaid en er mankeert niks aan. Litertje olie op 10.000km, dikke prima. :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 16 mar 2008, 00:41

Naar zo'n hok ben ik ook nog op zoek Maurice :D Mijn oude TDI heeft nu 285K gedraaid en rijdt gewoon nog net zo als bij 140K. Hoe je met het spul omgaat heeft ook zeker resultaat maar dat heeft meer met het totaalbeeld te maken dan met de conditie van de motor :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten