Vijverberg Trofee

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Andre

Bericht door Andre » 10 mar 2008, 00:22

Super foto s mark. En mooi verslag.

Was een top dag heb me super vermaakt vandaag. Ik heb wel een paar scary moments mee moeten maken als bijrijder. Daar zal ik vannacht wel nare dromen van over houden.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 10 mar 2008, 09:37

Mooi verhaal etc etc. Ik kon er niet bij zijn. Had dus wel gewild...

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2008, 09:38

Tom schreef:Alleen 'sup met de kleuren? Behoorlijk over-saturated hier... die knallen er echt uit... die kop van Hielke lijkt wel een garnaal zo.
Nee, ik denk dat de kleuren op die foto wel kloppen. Ik heb m'n laatste krachten moeten gebruiken om de tegendruk van Wouter te weerstaan. Dat wat op een lach lijkt was een grimas.

Had ik ook al verteld dat ik wat last had van een tennisknie?

Andre

Bericht door Andre » 10 mar 2008, 10:13

Ja door die tennisknie hadden we zekker ook die mega zwieper. :D

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2008, 10:41

Andre schreef:Ja door die tennisknie hadden we zekker ook die mega zwieper. :D
Nee, dat kwam omdat ik met m'n nog goeie linker elleboog tegen de buizen van de kooi zat aan te rossen toen ik o zo mooi een kleine correctie wilde uitvoeren.

:lol:

Andre

Bericht door Andre » 10 mar 2008, 10:47

Mijn hart sloeg even een paar toeren over bij die actie. Kan ik een hart massage behandeling declareren bij de kerstma s:)

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2008, 11:13

Je bent niet veel gewend he. Voor mij is dat dagelijkse kost in de Bravo 8)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 10 mar 2008, 11:56

Wat een mafkezen daar in het hoge noorden :lol:

Waarom alleen aan de rechterzijde bestickering Andre?

Met de 130i ga je dus ook DSC rijden, ipv de E36 M3?

Andre

Bericht door Andre » 10 mar 2008, 11:59

Nee dsc ga ik rijden met v8 e46 GTR in SS1 en 1 serie motorsport met e46 m3 6 cil in SS2.

Mijn 130i ga ik denk ik een keer een zomeravond race mee rijden en trackdays en driving fun dagen. Misschien een keer een meer uurs race.

Hij is aan een kant bestickerd omdat ie ik de laatste 130i cup race wat aanvaringen had en de deuren nogal veel krassen hadden moest opnieuw gespoten worden.

indobesar

Bericht door indobesar » 10 mar 2008, 13:18

Andre schreef:Nee dsc ga ik rijden met v8 e46 GTR in SS1 en 1 serie motorsport met e46 m3 6 cil in SS2.
Gaaf dat je een gevarieerd wagenpark tot je beschikking hebt. Moet leuk zijn om met diverse auto's, met allen een eigen karakter te knallen.
Andre schreef: Mijn 130i ga ik denk ik een keer een zomeravond race mee rijden en trackdays en driving fun dagen. Misschien een keer een meer uurs race.
Hoor ik daar een 24H VLN race aankomen...?! :lol:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 10 mar 2008, 14:45

Ja, Andre is de 1-serie verzamelaar van DF; kunnen deze er ook nog wel bij. :lol: ;)
http://www.racecarsdirect.com/viewlisti ... view=16079

Mathieu

Bericht door Mathieu » 10 mar 2008, 14:58

:shock:
Wat een foto's weer, ik ben echt fan van je werk.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 mar 2008, 15:00

:shock: die porsche remmen en dat wiel mooie foto 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 10 mar 2008, 15:01

Peter Tunissen schreef:Ja, Andre is de 1-serie verzamelaar van DF; kunnen deze er ook nog wel bij. :lol: ;)
http://www.racecarsdirect.com/viewlisti ... view=16079
oew...das wel heel mooi zo te zien 8)

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2008, 15:08

‘Wat doe ik hier’ hoorde ik mezelf op weg naar Assen denken. Het was guur, koud en nat. Allesbehalve een goeie dag om op een circuit rond te hangen. Maar de gedachte aan het meerijden in de 130i van Andre deed me toch voortstomen. De Bravo hing mooi aan het gas. Misschien zou het wel droog worden. Daar boven Assen leek het toch al wat helderder? Nou nee, op het circuit aangekomen was het misschien nog wel minder geworden. Jan de Boer van de Vijverbergtrofee zou aan deze dag niets verdienen. Misschien waren er in totaal iets van 15 rijders. In ieder geval niet meer dan 20. Op de baan heerste een grote rust. Een Porsche 996 GT3 RS was net voor mijn aankomst hard met de vangrail in aanraking gekomen. Pas 20 minuten later zou het spektakel weer beginnen. De Nauta’s, Wouter, Stef, Theo van het JR Raceteam en nog een aantal waren present, gezellig was het in ieder geval wel.
Andre’s 130i is zijn cup auto van vorig jaar. De auto is deze winter van een carbon motorkap en een Drenth sequentiële ‘dogbox’ met 6 dicht op elkaar liggende overbrengingen voorzien. Het Koni onderstel is voor een omgebouwd Intrax onderstel, dat eerst onder zijn straatauto zat, omgeruild. De setup van de auto was op droog weer afgestemd. Niet echt geschikt voor deze Assense dag. Andre had me gezegd dat ik wel een paar rondjes mocht sturen om wat bekend te raken met de sequentiële versnellingsbak. Ondanks mijn grote nieuwschierigheid naar de werking van deze bak leek het me daar in de pits, wachtend op de restanten van de dikke Porsche van een andere Fries, beter om het bij wat meerijrondjes te houden. Het zou anders lopen.
Wouter zou ook wat rondjes in de auto gaan rijden. Met z’n 22 lentes moest dit zijn circuitdoop gaan worden. Een variabel natte baan, een racer met 270 pk, een dogbox, regenbanden op een droogweer afstelling (lees: scherp op de neus, los op de kont); niet echt een mooi scenario voor de eerste ronden. En dan druk ik me mild uit. Wouter had dan ook behoorlijk de bibberitus. Maar hij sloeg zich er geweldig doorheen. Rondjes 2.35, 2.34 en 2.32. Een mooie opbouw. Dat mijn metingen vrij onzinnig waren daar kwam ik pas later achter. Uit de geluidsmetingen bleek dat de 130i teveel geluid produceerde. De metingen aan het begin van de 2 rechte stukken aan weerszijden van de pits konden daarna alleen nog maar met goedkeuring gepasseerd worden als de auto op lage snelheid in een hoge versnelling de meetinstrumenten voorbij reed. En zo zijn alle ronden in de 130i gistermiddag verlopen.

Na Wouter was het mijn beurt om op de passagiersstoel de baan over te gaan. Wat je dan als eerste opvalt is de teringherrie van die Drenth versnellingsbak. Ik ben wel gewend om met auto’s zonder enige vorm van isolatie te rijden, maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Alleen in de 6e versnelling is de bak stil. De auto is dan zelf ook vrij stil te noemen. Ondanks de polyester deuren en achterklep. Andre rondde de baan in zijn bekende stijl, overstuurd van hier tot Tokio. En niet eens met opzet. De afstelling van de auto was echt te zeer op droog weer gericht. En toen was het mijn beurt. Ik was simpelweg te nieuwschierig naar racekoppeling (goed voor 500 pk) en Drenth bak om dit aan me voorbij te laten gaan. Het wegrijden ging al moeilijk. Alles of niks is inderdaad het devies van de koppeling. In de ongeveer 5 ronden die ik heb gedaan ben ik nooit aan een goed opbouw en het rijden van de goede lijnen toegekomen, laat staan dat er sprake was van een flow. Versnellingsbak, koppeling en de kamikaze kont zijn in de korte tijd die je hebt te intimiderend om je echt op het rijden te kunnen focussen. Vooral die bak. In een M3 met SMG bak heb je snel vrede met het brute schakelen als je ‘m in de meest sportieve stand gebruikt. Je drukt op de flipper achter het stuur en dan is het aan de techniek zelf om de rest te doen. Jij hebt daar als bestuurder geen invloed op. Maar met die pook die een halve meter hoog het interieur in prijkt is dat een heel ander verhaal. Ik vergelijk het met het ouwerwets omhalen van een wissel bij het spoor. Vroeger hadden we hier voor huis het oude station van Heerenveen staan. In de ruimte waar de kaartjes verkocht werden konden ook de wissels worden omgehaald. Met indrukwekkend geweld werd er dan zo’n glimmende koperen pook omgehaald. Prachtig. Dat gevoel kreeg ik ook in de 130i. Jij als bestuurder bent het die de siddering in de auto bij op en terugschakelen veroorzaakt, niemand anders. Je drukt de tandwielen linea directa op elkaar. En al helemaal bij de paar keer dat Andre me toestemming gaf (opdroeg) om zonder te koppelen en bij vol toerental op te schakelen. Ja, dan pas geloof je dat het gebruik van zo’n sequentiële bak echt wel een seconde of meer per rondje kan schelen. Volgens Andre moest er nog wat aan de electronica van de bak getuned worden. De onderbreking bij opschakelen van de ontsteking duurt met de 100 miliseconden van nu nog te lang. Vloeiend schakelen is daarmee zonder te koppelen nog niet mogelijk. Het onderbreken van de ontsteking gebeurt door de standaard ECU kortstondig buiten werking te stellen. Dit alles zonder protesten van de motor electronica. Heel knap. Terugschakelen was en bleef op de natte baan een heikel thema. De koppeling grijpt direct aan. Ondanks het lichte vliegwiel ontkom je dan niet aan kleine shiftlocks, het korstondig blokkeren van de achterwielen. In droog zal het geen probleem zijn maar nu was het oppassen geblazen. Gelukkig is het ABS er een van de geweldige soort. Altijd klaar om je in de meest penibele omstandigheden te redden. Dus niet alleen bij die shiftlocks, ook als, zoals bij mij die keer dat ik Turn 2 (die snelle rechter knik) met wat teveel power in de 4e versnelling door wilde tuffen. De full lock tegenstuur die ik moest geven was niet zozeer het probleem, het idee dat ik daarna de tankslapper ook nog moest pareren terwijl door een beperking van ruimte ik met m’n linkerarm vrij weinig kon doen, des te meer. Een stoot op de rem en het intredende ABS dat de auto dan direct stabiliseert zijn dan zeer welkom. Zonder dat ABS betwijfel ik of ik een spinnende 130i had kunnen voorkomen. Ik neem de populariteit van driften dan wel eens op de hak maar in dit geval sprak mijn gebrekkige driftkunde tegen me. Andre lost zo’n situatie op door gecontroleerd gas te blijven houden en de auto daarmee rustig uit de drift te halen. Van vertragingen is dan nauwelijks sprake. In een racesituatie had die enkele actie me al 2-3 seconden gekost. Ik ben als drifter ooit veel beter geweest maar zou om dat niveau opnieuw te kunnen halen nog vele rondjes met een driftwaardige auto moeten rijden.

Voor Theo bleven er jammergenoeg nog maar weinig rondjes over. Het was veel te vroeg half vijf. Maar ik geloof dat de jongens in die 3 of 4 ronden wel de meest spectaculaire momenten hebben beleefd :wink:

Andre bedankt. Ik was al weer bijna vergeten hoe ongelofelijk mooi dit is.

Luco

Bericht door Luco » 10 mar 2008, 15:17

Mooi he Hielke zon rukpook :D :P

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 10 mar 2008, 15:19

Leuk verslag Hielke!!.....en goed dat je nu dat eindelijk toegeeft wat roestiger te zijn ;).

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 mar 2008, 15:19

Hehe.

Mooi verhaal Hielke. Volgens mij krijg je de eerste paar keer het idee dat die bak er onder vandaan donderd met schakelen of niet?

Andre

Bericht door Andre » 10 mar 2008, 15:34

Mooi verhaal hielke prachtig.

Toen 2 jaar terug voor het eerst met een seq bak reed durfde ik niet eens vol door te halen. Ik dacht de bak plus motor knalt volledig uitelkaar.

Dus ik kan voorstellen hoe mensen denken als je voor het eerst met zo n bak rijdt.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 10 mar 2008, 16:13

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 10 mar 2008, 16:29

Ik was van plan om nu even de tijd te nemen om een verslag te schrijven van de regenachtige dag op Assen gisteren. Maar Mark en Hielke hebben dit al zo mooi beschreven.

Ik wil alleen nog even de driving skills van André aanhalen. Eigenlijk heeft hij deze ode niet meer nodig na alles wat op DF al geschreven is, maar dit was voor mij de eerste keer dat ik zo dicht op het vuur zat. Mark was voor mij aan de beurt om zijn rondjes mee te maken, dus ik haalde ondertussen mijn helm uit de auto. Terug in de pits zag ik de zilveren 130i al aankomen. Ik was misschien zelfs wel even kortstondig zenuwachtig met mijn gedachten bij wat komen gaat. Het instappen en vastsnoeren ging, niet zoals bij iedereen, erg soepel. :lol: Ik voelde me eigenlijk al meteen thuis in de BMW. Toen André me had gezegd dat de rechte stukken met enig beleid moesten worden bereden ivm geluid heb ik volgens mij de hele rit alleen nog maar één ding uitgekraamd. Écht gaaf!
De banden waren nog redelijk warm, in hoevere deze op kunnen warmen in dit weer. Het gas ging er dan ook meteen lekker op en het kontje kwam heerlijk gecontroleerd opzij. Nooit meer dan een paar graden waardoor de snelheid gegarandeerd bleef. Net als Mark heb ik met, bijna letterlijk, open mond zitten kijken naar de werkwijze van André. Het passeren van andere rijders ging ook zo enorm soepel, ik kan het niet uitleggen maar zat echt met verbazing te kijken. In gedachte was ik aan het simuleren hoe een race eraan toegaat met deze geweldige cup racer. Buitenom inhalen met de kont lichtjes opzij, wat een genot! Zo nauwkeurig als Mark heb ik niet naar de tellers gekeken maar André weet de 1 serie met enorme precisie op (bizar) hoge snelheid licht driftend de bochten door te gooien over het vochtige asfalt. Ik kan zo wel uren doorgaan volgens mij, kan alle indrukken niet eens goed onder woorden brengen. Zo gaaf! Bedankt André!

Op een droog circuit zou ik graag nog eens een rondje willen meemaken.

Andre

Bericht door Andre » 10 mar 2008, 16:30

prachtige pics weer.

steven we doen het nog wel een keer met een droge baan.

De auto moet nu eerst even nieuwe bak olie hebben de bak is net nieuw dan moet het snel vervangen worden. De voorbumper moet nog even opnieuwe gespoten worden en hij krijgt nog M sport zijskirts die had ik al liggen. Maar moeten er nog op.

En ik zal even een performance orginele 130i uitlaat bestellen. Dat geluid wil ik niet meer. Ik moet vol door kunnen halen de volgende keer.

Michel P

Bericht door Michel P » 10 mar 2008, 16:35

Perfectie! Erg mooie foto!

[img:700:465]http://www.marknauta.nl/extra/vbt/MPN_4442copy.jpg[/img]

indobesar

Bericht door indobesar » 10 mar 2008, 16:39

Mooi verhaal Hielke, ik kon me lach soms niet inhouden! :)

Plaats reactie