M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 07 mar 2008, 16:17

Is allemaal weg idd. Kan je wel wat aan doen met anti fog enz. Als de voorruit cracked dan komt er meteen een verwarmde in, dat is eigenlijk nog de beste oplossing.

Alleen schakelaars voor de verlichting moet ik er nog eens in maken. Dat heeft op zich geen haast maar wil je bijvoorbeeld Skylimit clubrace rijden dan eisen ze werkende verlichting.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 07 mar 2008, 16:43

Lekker opgeruimd nu! 8)

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 07 mar 2008, 18:42

Remdrukverdeler erin Bert?

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 07 mar 2008, 18:44

mooi project Bert. Je houdt zo te zien niet van halfwerk en dat vind ik wel gaaf. Gewoon alles in een keer goed doen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 07 mar 2008, 18:46

Peric schreef:Remdrukverdeler erin Bert?
Nee nog niet.

ABS systeem van een E36 heeft electronic brake bias control. Meestal reduceer je naar achteren en dat heeft dan geen zin omdat het systeem dat automatisch al doet.

Dus als je een remdrukregelaar hebt moet eigenlijk ook je ABS er uit. Anders gaat het niet samen, want als je op een E36 je ABS uitschakeld geeft het systeem abnormaal veel front bias. Dus de hele pomp moet er dan uit en de leidingen omgelegd enz.

Dat het nu even niet goed werkt is omdat de banden ruk zijn, voorblokken heel fel en de straatblokken achterop te slap. Als er straks slicks op zitten en ook PFC01 blokken achter dan verwacht ik dat het gewoon prima werkt.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 07 mar 2008, 19:43

Bij deze reserveer ik de bijrijder stoel bij de eerste volgende gelegenheid :mrgreen:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 07 mar 2008, 19:52

Beetje racer heeft toch geen ABS... :P

Maar ik snap 't. Ook als je de ABS er uit zou halen is het nog veel werk, want het hele systeem moet dan aangepast worden..

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 07 mar 2008, 20:02

Ouwe troep heeft geen ABS bedoel je lol. Eerlijk gezegd denk ik dat de meesten het slopen omdat ze het systeem gewoon niet begrijpen.

Auto's zoals de WTCC wagens hebben allemaal ABS maar dan een veel geavanceerder systeem. Sowieso hebben de pulswielen kortere intervallen zodat het nauwkeuriger is, en alle wielen worden afzonderlijk aangestuurd De ECU werkt veel sneller en heeft andere standaard slip waarden.

In de tijd dat de Gr. A E36 M3 wagens reden kon je zo bij BMW Motorsport een speciale ABS controller kopen. De originelen zijn ook te herprogrammeren dus daar zitten ook nog oplossingen.

Je kan ook bij Bosch bijvoorbeeld zo een kant en klare motorsport ABS ECU kopen maar dan mag je je portemonee wel even trekken :lol:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 08 mar 2008, 13:27

Oh? Dacht dat racers zonder ABS reden. Maakt het mijns inziens ook veel spannender en het komt meer op de coureur aan.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 08 mar 2008, 13:35

Ja maar met ABS is gewoon sneller. Jij kan met je eigen voetje nooit zo snel stoppen als met een 4 channel race ABS systeem.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2008, 21:07

Afgelopen week weer eens met de auto bezig geweest sinds een tijd.

Er zit nu een polyester motorkap op, die nog wel even gespoten moet.

Remmen zijn helemaal klaar, alles doorgespoeld met Castrol SRF. Of alle lucht er uit is weet ik nog niet omdat ik geen mogelijkheid heb om de ABS pomp te ontluchten, dat moet normaal via de BMW diagnostics kast. Ik heb nog even naar herprogrammeren van de ABS controller gekeken maar heb daar nog geen uitsluitsel over. BMW Motorsport vraagt 3600 euro voor en Gr.N ABS ECU dus dat is ook niet echt een optie. Eerst maar zo proberen dus.

Verder is de auto deels bestickerd, bedrijf van mijn ouders.

Vandaag uitlaatsysteem er af gehaald. Zat muurvast, de demper wou niet los van de midden sectie. Dus kats en demper er maar in 1 gehaal onder vandaan gesloopt. Maar dan ligt dat onder de auto, om dat er onder vandaan te krijgen in een 6x2,5 garage is nog een uitdaging op zich :shock: Systeem is verder klaar voor het oudijzer vat, op veel plaatsen al gerot. Dat word dus nog even een demper ergens scoren :evil:

Spul hoeft toch nog even niet terug, morgen de boel verder uit elkaar trekken om het diff uti te wisselen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 19 mei 2008, 21:17

Goed bezig Bert :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 19 mei 2008, 21:27

Bert ///M3 schreef: Verder is de auto deels bestickerd, bedrijf van mijn ouders.
Tjonge, mooie foto's. Stickers staan goed hoor! :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2008, 21:35

Mijn cam ligt al een jaar met een stukke batterij. En sinds ik niet meer thuis woon kan ik die van mijn ouders ook niet meer lenen :lol:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 19 mei 2008, 21:43

Ik begrijp wel dat er nog mensen bestaan die geen camera in de telefoon hebben hoor. We kunnen niet allemaal zo hightech zijn. Je ouders hebben iig vast geen fotowinkel. :twisted:

Benieuwd wie z'n wagen het eerste af heeft nu. :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2008, 21:46

Nou ik weet eerlijk gezegd niet eens hoe ik foto's van mijn telefoon af moet krijgen :lol:


En natuurlijk ben ik eerder klaar. Jij moet nog 64839 keer je aandrijflijn wisselen :wink:

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Bericht door Mark » 19 mei 2008, 22:58

Leuk project. Heb je overwogen het dashboard te laten flocken?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2008, 23:04

Nee. Ik heb met E36's eigenlijk nooit last gehad van schittering in de voorruit, dus ik zou niet weten waarom dat nu wel zo is. Mocht dat wel zo zijn dan is het ook geen probleem, dashboard ligt er in 5 minuten uit want die zit maar op een paar plaatsen vast :)

Irritanter zou nog kunnen zijn dat er geen hoedenplank in zit, en dan kan je hebben dat het geel in die ruit schittert maar dat is even acfwachten.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Bericht door Mark » 19 mei 2008, 23:24

Ok, ik kan me indenken dat het dashboard nu toch gaat "opvallen" omdat het interieur van je auto een stuk lichter is geworden. Schittering in de achterruit zou kunnen, het wordt weer lekker weer dus wellicht kan je het alvast testen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2008, 23:26

Nou er zit geen kentekenplaat op en hier door een woonwijk gaan testen is niet zo'n goed idee :lol:

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Bericht door Mark » 19 mei 2008, 23:27

Je hebt toch nog kentekenplaten van die rode :wink: :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 jun 2008, 16:25

Inmiddels staat de auto weer terug op zijn wielen :)

3.91 diff er eindelijk onder gezet. Ik zag daar tegen op maar eigenlijk viel het 100% mee :) Een goede tip is wel om de torx bouten op de aandrijfassen te vervangen met de inbusbouten van een E30 M3, je kan er dan veel makkelijker bij. Alleen de bovenste kan je niks mee maar de overige 5 kan je er zo in draaien. Met de torx bouten kan je er net 2 aandraaien voor je het wiel zelf draaien moet. Dus ben je in je 1tje dan zijn die inbus bouten gewoon veel praktischer.

Ook zit er nu een kunststof achterklep op. Die moet binnenkort naar de spuiter samen met de motorkap alleen moet hij mischien nog even aangepast worden op een achterspoiler dus daar wacht ik nog even mee.

Vandaag ook het uitlaatsysteem weer terug gezet met een supersprint katvervanger er tussen. Klinkt mooi rauw zo, alleen jammer dat er nog een stock einddemper op zit. Anders ben ik bang dat ik niet meer op Zolder kan rijden.

Doordat de auto nu nog iets lichter is staat hij er nu helemaal bij als een 4x4 :lol:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 02 jun 2008, 16:36

Lijkt ie nu wel wat op zeker? :lol:

[img:1024:683]http://www.autoblog.nl/gallery/0%20Beur ... 20(10).jpg[/img]

Wanneer komt de vuurdoop want het lijkt wel alsof je op iedere trackday moet werken. :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 jun 2008, 16:42

Ja guess what 17 juli moet ik ook werken :lol:

Die X6 lijkt hij wel op ja. Even gemeten voor de beeldvorming, voor heeft ie 15 cm ruimte tussen de bovenkant van de band en de onderkant van het voorscherm :shock: :shock: Rondom is hij een goede 7-8 cm omhoog gekomen in het totaal.

Spoilerwerk en nog wat aan het onderstel sleutelen. Verder ben ik nu wel een heel eind klaar. Moeten nog wat metertjes enz in en nog wat kleine dingen afwerken maar dat is allemaal niet zo veel werk.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 02 jun 2008, 16:48

17 juli is voor mij kiele kiele. Bas zou de auto op de trailer laten wegbrengen naar dBilas zodra ik de afspraak voor elkaar heb. Blijkbaar kunnen de telefonistes niets meer zeggen als 'goedemorgen, ik kan geen afspraak maken, wilt u het later nog eens proberen...'. :evil:
Ik hoop iig 31 juli met rammel en al te verschijnen. :P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jessedehaan, Majestic-12 [Bot], Martijn M, matthyssie, Philipoo, sitechris en 11 gasten