Dikke auto ja of nee?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Maus335i

Bericht door Maus335i » 04 mar 2008, 10:38

Datzelfde gevoel had ik ook duif, op het moment dat ik de A8 inleverde. Ik helemaal op en top blij met de Q7 3.0TDI.. ongeveer 2 weken tot ik gewend was :D

Miste zoveel zaken aan de A8 datie uiteindelijk toch weer terug is gekomen. De snelheid, de rust in de auto, de luxe, enz. enz. Niet dat de Q7 niet luxe was, maar op een heel andere manier. Ik rij veel snelweg en de Q7 was zenuwachtig, hield absoluut niet van boven de 140 rijden. De A8 daarentegen kan je met 200 nog in alle rust in die auto zitten. Laat staan als je helemaal terug zou gaan naar een Aygo of (in mijn geval) een A3..

Niet dat de A3 en de Aygo slechte auto's zijn, maar in vergelijking met een echt "dikke bak" is het toch een gigantisch verschil. Nu, weer na een maand in de A8 rijden ben ik vastbesloten om de rest van mn leven (zolang ik het kan) A8 te blijven rijden. Maarja.. wie weet wat de toekomst brengt :)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 04 mar 2008, 10:40

Knot bang zijn is voor muizen

Maus335i

Bericht door Maus335i » 04 mar 2008, 10:40

Knot schreef:ben je niet bang dat die 14% meer gaat worden als een hoop mensen zo'n auto aangeschaft hebben en ze de boel weer eens veranderen of de limieten bijstellen?
Het kabinet kennende kun je daar eigenlijk wel op rekenen. Ik zie de accijns op gas straks ook weer verhoogd worden omdat teveel mensen gas gaan rijden. Hou rekening met het feit dat de staat belastinginkomsten misloopt als er meer mensen overstappen en dat past niet in een rijksbegroting die toch al niet rond is. Ze pakken je hoe dan ook terug.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 04 mar 2008, 10:43

De overheid gaat waarschijnlijk de bijtelling percentage's verder doorvoeren dwz

14% tot 110C02 en A-label
20% tot 130 gr
25% tot 180gram
30% daarboven

Als voorbeeld is dit.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 04 mar 2008, 10:46

Rob Schouten schreef:De Prius heeft alle luxe die ik nodig heb, rijdt heerlijk, is lekker stil en redelijk vlot.
Ik heb ook aan die Prius gedacht. Je was ook geinteresseerd in de Mazda
6 toch?
Als je die 1 op 1 vergelijkt, blijft de Prius dan nog overeind? Afgezien van de 14% regel.

Of ik nou voor een Pruis 200 euro netto betaal of een Mazda 6(oid) 400 euro netto.
Ik heb het er denk ik wel voor over. En het idee van zo'n 14% auto is leuk, maar moet dan wel een fatsoenlijke auto zijn.
Zowiezo wil ik een station, dus dat mis ik gelijk al.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 04 mar 2008, 10:50

@Maurice een Q7 is idd. behelpen :-) en hij is heeel lelijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 mar 2008, 11:01

Als chauffeur heb ik lekker dikke bakken mogen rijden. En ik zou als ik nog chauffeur zou zijn ook echt niet 100-en km's per dag in mindere auto's willen doen.

Nu verplaats ik me met 2 primitieve bakkies, de Lada Niva en de DAF 66 en dat bevalt me echt heel erg goed. Maar veel km's maak ik niet meer. Lange afstanden doe ik meestal met de Saab 900. Als er koters komen denk ik aan een full options silvermettalic Saab 9-5 Aero Estate op lpg zoals deze maar dan met veel minder km's, ook al is de motor vervangen. 22,5k is zo'n auto 't voor mij helemaal niet waard ten opzichte van een good old Saab 9000 full options, of bijvoorbeeld een nette E34. Voorlopig komen die koters nog niet, dus hoef ik ook geen auto met afschrijving. :)

Afschrijving is namelijk echt de grootste reden waarom ik persoonlijk nooit voor een dikke luxe bak zou kiezen, of het moeten oude 2e hands dikke bakken zijn. Met nieuwe auto's heb ik toch niet veel, ik krijg altijd meer een warm gevoel bij mooie verzorgde oude auto's (youngtimers/oldtimers). Met een gezin is dat echter een no-go, denk ik.
Bijtelling zie ik ook niet zitten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 mar 2008, 11:08

Kleine moderne auto's spreken me overigens ook niet echt aan. De 500 Abarth lijkt me cool, maar irl valt 't ontwerp me toch wat tegen. Toch zou ik die auto wel willen ipv de Lada bijvoorbeeld. Maar dat zal niemand verbazen. :lol:

RobS

Bericht door RobS » 04 mar 2008, 11:15

Knot schreef:
Rob Schouten schreef:Ik heb min of meer voor een soort gelijke keuze gestaan. Ik heb onlangs een nieuwe leasewagen besteld en dat is een Prius geworden. Ik had zoiets van, ik kan wel een duur apparaat nemen met bijbehorende torenhoge bijtelling, maar wat schiet ik daar mee op? De Prius heeft alle luxe die ik nodig heb, rijdt heerlijk, is lekker stil en redelijk vlot en dat voor maar 14% bijtelling. Voor de fun heb ik al wat anders. Als de leasewagen m'n enige vervoer zou zijn dan was het een ander verhaal...
ben je niet bang dat die 14% meer gaat worden als een hoop mensen zo'n auto aangeschaft hebben en ze de boel weer eens veranderen of de limieten bijstellen?
Zie ik op korte termijn niet gebeuren en als het wel gebeurt dan heb ik iig die jaren maar 14% betaald. Ik verwacht dat het iig nooit 25% zal worden.

Tristan

Bericht door Tristan » 04 mar 2008, 11:37

Maurice Graber schreef: Miste zoveel zaken aan de A8 datie uiteindelijk toch weer terug is gekomen. De snelheid, de rust in de auto, de luxe, enz. enz. De A8 daarentegen kan je met 200 nog in alle rust in die auto zitten.

Nu, weer na een maand in de A8 rijden ben ik vastbesloten om de rest van mn leven (zolang ik het kan) A8 te blijven rijden.
Je denkt er niet alleen zo over. Mij pa heeft zijn A8 nu 2 jaar en wil ook niet anders voor woon-werk. Precies om dezelfde redenen en de looks, imago en bouwkwaliteit.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 04 mar 2008, 11:42

Ik moet er wel even bijzetten dat ik als woon-werk verkeer Diepenveen > Deventer doe elke dag dat is 10-15 min

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 mar 2008, 12:05

Dennis Cavallino schreef: Voorlopig komen die koters nog niet, dus hoef ik ook geen auto met afschrijving. :)
Wat hebben de koters ermee te maken Dennis? Als die er zijn koop je toch gewoon een E34 Touring o.i.d. :D Leeftijd en kilometers zijn bij mij nooit doorslaggevend, staat en en staat van onderhoud wel. Nogmaals, met mijn ouwe diesel heb ik nooit wat en heeft nu 285K gedraaid. Voor mij nog meer de reden om wel eens rond te kijken naar een dikke bak :wink: Is nog altijd goedkoper dan de afschrijving van een nieuwe middenklasser waarmee je 30K per jaar draait.

Als je ook kijkt hoe een goed onderhouden E36 van 93 of een A4 van 95 nog rijdt dan ben je eigenlijk gek om een Golf van 2003 te rijden om maar eens wat te noemen. Zo'n ding rijdt never nooit niet beter :!: En ook niet goedkoper. Ik zal idd niet snel "nieuw" rijden :wink:

RobS

Bericht door RobS » 04 mar 2008, 12:15

JeroenT schreef:
Rob Schouten schreef:De Prius heeft alle luxe die ik nodig heb, rijdt heerlijk, is lekker stil en redelijk vlot.
Ik heb ook aan die Prius gedacht. Je was ook geinteresseerd in de Mazda
6 toch?
Als je die 1 op 1 vergelijkt, blijft de Prius dan nog overeind? Afgezien van de 14% regel.

Of ik nou voor een Pruis 200 euro netto betaal of een Mazda 6(oid) 400 euro netto.
Ik heb het er denk ik wel voor over. En het idee van zo'n 14% auto is leuk, maar moet dan wel een fatsoenlijke auto zijn.
Zowiezo wil ik een station, dus dat mis ik gelijk al.
Toen ik de Mazda 6 in het echt had gezien was ik meteen genezen, vond hem qua looks op foto's prachtig maar in het echt ontzettend tegen vallen en het leasebedrag was ook dermate hoog dat ik 'm links heb laten liggen (zonder erin gereden te hebben..)

Ik heb dus alleen in de Prius gereden en dat beviel me uitermate goed, enige minpuntje vind ik de stoelen, die hebben maar weinig zijdelingse steun, voor de rest is het echt een prima auto, de cvt rijdt heerlijk, zeker als je veel in de file staat, hij is superstil en rijdt onverwacht vlot. Tijdens de proefrit heb ik er 175 op de teller mee gereden en dat ging sneller dan verwacht.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 mar 2008, 12:19

Gisteren op TV; rendement van een Prius.

Zegt zo`n vent die het kan weten; Prius heeft een lager rendement dan een hummer.............................. :lol:

RVV

Bericht door RVV » 04 mar 2008, 12:25

duifjes.com schreef:Rico welkom op aarde een E46 M3 is wel een dikke auto 8)
Oke, alleen heb ik voor mezelf die M3 niet gekocht omdat ik een dikke auto wilde. Mocht die een keer weg gaan dan is een minder dikke auto ook een logische vervolg voor mij.

Ik stapte al eens eerder terug vanuit een Audi S3 naar een Mini Cooper S. Geen moeite mee.

Een stap van een bv de M3 naar een e60 M5 is voor mij veel minder logisch. Ik heb ook niet meer zoveel geld voor een auto over. De M3 is verder geen blok aan me been in financiële zin (bv vanwege te hoge bijtelling want die heb ik niet, of hele hoge autokosten, want daar is ie nog te jong voor). Dikke auto's hebben voor mij ook een buiten proportioneel kosten plaatje.

Zo overwoog ik weleens om de 325i touring in te ruilen op een e39 M5.. voor het gebruik is het volstrekt overbodig, want als family car kan een 325i alles wat ik wil/zoek. Dan zou het alleen maar wezen omdat ik een dikke e39 M5 wil hebben.. dan doe ik dat niet omdat ik vind dat het kostenplaatje dan buitenproportioneel word.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 04 mar 2008, 13:22

Rob Schouten schreef:Ik heb min of meer voor een soort gelijke keuze gestaan. Ik heb onlangs een nieuwe leasewagen besteld en dat is een Prius geworden. Ik had zoiets van, ik kan wel een duur apparaat nemen met bijbehorende torenhoge bijtelling, maar wat schiet ik daar mee op? De Prius heeft alle luxe die ik nodig heb, rijdt heerlijk, is lekker stil en redelijk vlot en dat voor maar 14% bijtelling. Voor de fun heb ik al wat anders. Als de leasewagen m'n enige vervoer zou zijn dan was het een ander verhaal...
Ik overweeg een soortgelijke exercitie, maar dan met een Honda Civic Hybrid. Brabus roadster er uit en dan daarvoor zo'n Civic. Praktische is dan ook nog dat ik een auto met meer dan 2 zitplaatsen heb :P

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 04 mar 2008, 13:36

Als je veel km maakt en je het geld hebt om een dikke bak te kopen dan zal ik dat later echt wel doen. Als ik 50+ per jaar rijdt zal ik zoizo gaan dieselen al is het alleen maar dat je met die grote vlagschippen 1100km op een tank kan rijden. DF heb je echter weinig, ontspanning wel. :D

RobS

Bericht door RobS » 04 mar 2008, 13:46

Stéphane schreef:
Ik overweeg een soortgelijke exercitie, maar dan met een Honda Civic Hybrid. Brabus roadster er uit en dan daarvoor zo'n Civic. Praktische is dan ook nog dat ik een auto met meer dan 2 zitplaatsen heb :P
Bij de Civic zitten de accu's tegen de leuning van de achterbank, hierdoor is het kofferbakje erg klein en kan de bank niet plat. Ik mail je zsm even de test die in de Autoweek heeft gestaan. De Prius verslaat de Civic op alle fronten, behalve de looks ;)

Fabian

Bericht door Fabian » 04 mar 2008, 18:53

Ik verklaar je niet voor gek...

heb een andere functie gekregen, mag dadelijk een lease-auto gaan bestellen.

Denk er serieus over om een Prius of een Civic Hybride te gaan rijden......wil eigenlijk een volle 118D 3-drs, maar het verschil in bijtelling (zeg 150 of 350 Euro) is wel aanzienlijk om me te laten twijfelen zeg maar :roll:

RobS

Bericht door RobS » 04 mar 2008, 19:35

http://www.autoweek.nl/artikel.php?ID=1 ... 9&cache=no

Bij deze het linkje met de test uit Autoweek, Prius vs. Civic Hybrid

Laat even weten of het werkt, je moet namelijk betalen voor die PDFjes, weet dus niet 100% zeker of de url werkt.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 mar 2008, 20:39

Voor dat ik antwoord kan geven;

Definieer "dikke auto"

Gaat dat om de pecunia`s?

Gaat het om de afmeting en het gewicht?

Gaat het om de status?

Gaat het om het aantal PK`s?

Remy

Bericht door Remy » 04 mar 2008, 21:39

romo schreef:Voor dat ik antwoord kan geven;

Definieer "dikke auto"

Gaat dat om de pecunia`s?

Gaat het om de afmeting en het gewicht?

Gaat het om de status?

Gaat het om het aantal PK`s?
Ik denk dat met dik vooral de prijs en de kosten van het onderhoud worden bedoeld.

raymondw

Bericht door raymondw » 04 mar 2008, 23:18

Ik heb mijn auto's cash betaald en heb daarom het probleem van de gijtelling niet. Voor dagelijks gebruik ben ik van een Audi S2 Avant naar een Skoda Oktavia Kombi gegaan. De Skoda was de enigste auto die ik op puur rationele argumenten heb gekocht, maar dat bleek een teleurstelling, reden waarom ik deze auto een schop onder de kont heb gegeven en een MB W203 C180 Kombi heb gekocht. Had ook een E46 330i kunnen zijn, welke mijn persoonlijke voorkeur had maar de W203 heeft eenvoudigweg meer binnenruimte.

Voor de fun wil ik z.g 'ikonen' rijden. Auto's die historisch gezien waarde hebben omdat zij een nieuw marktsegment ingezet hebben of anderzijds speciaal zijn. Mijn E28S M5 is een goed voorbeeld daarvan. Mijn E34S M5 ook. De E32 735i weer net niet, maar dat is weer nostalgie. Ik zit er wel eens over na te denken om een E32 750i erbij te kopen, de eerste Duitsa naoorlogse V12. Een MB W109 300SEL 6,3 staat ook op het verlanglijstje, maar deze zijn inmiddels onbetaalbaar. Verder mag een E34S M5 Touring van het laatste modeljaar met sonderwunsch uitrusting mijn kant ook wel uitkomen.

Het gaat mij niet om de nieuwigheid of om het 'dik' zijn, maar meer om het karakter en de historische waarde van de auto. Ik hoef er niet mee op te vallen, ik hoef er niet dagelijks mee te rijden.Ik wil ze waarderen voor wat ze zijn. Technische hoogstandjes en trendsetters uit een vervlogen tijd.

Bijtellen zou ik zowiezo niet doen. Zonde van het geld en daarvoor bevalt mijn C180 mij te goed.

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 06 mar 2008, 23:44

Jaaaa, het wordt ook niet makkelijk gemaakt om een kleine en milieuvriendelijke auto te rijden: een f**** smart is net zo duur als een mooi 968 cab! Wat moet ik daar nou mee?

Zeg Duifjes: hoe zit dat met die nieuwe mini Toyota (IQ of zo)? Is dat wat als alternatief voor de Smart?

Knot

Bericht door Knot » 07 mar 2008, 08:02

duifjes.com schreef:De overheid gaat waarschijnlijk de bijtelling percentage's verder doorvoeren dwz

14% tot 110C02 en A-label
20% tot 130 gr
25% tot 180gram
30% daarboven

Als voorbeeld is dit.
Zoiets denk ik dus ook, het wachten is tot je harder genaaid wordt (as usual).. :(

Plaats reactie