Huizenprijzen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 mar 2008, 14:02

Maar niet iedereen wil in Friesland of Groningen wonen, Mark.
Zeker niet in sommige "gaten" die je daar tegenkomt.

Eigenlijk is het overal hetzelfde, alleen de prijzen liggen anders hier in het Noorden.
Ik woon in Emmen, een leuke (vind ik) 2 onder 1 kap.
Wat deze woning op moet brengen koop ik 15 of 20 km verder (10 minuutjes rijden, dat is het niet) een vrijstaande villa in Emmer-Compascuum, Barger-Compascuum of Nieuw -Weerdinge, Klazienaveen, Zwartemeer etc etc.
Plaatsen zeggen jullie waarchijnlijk niets.
Maar als geboren Emmenaar wil ik daar niet dood gevonden worden.
Dan liever in m'n 2 onder 1 kap dan in een vrijstaande keet met zwembad... :oops:
Ga je de andere kant op, Erm, Sleen, Oosterhesselen etc.
Dan is het ineens anders, daar willen de mensen wel wonen en is het wel duur.
Maar het blijven net zulke gaten als hierboven beschreven maar zijn blijkbaar betere "buurten".

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 mar 2008, 14:52

En dat combineer ik even met het plan wat Bert al noemde tot het project "De Blauwe stad" in de provincie Groningen :lol: Geen Groninger wil in Oost Groningen wonen en wat doen ze.....ze laten een paar weilanden onderlopen zodat je een mooi "aan het water" kavel kunt kopen. Ik meen dat huizen daar vanaf 2,5ton gaan geheel casco en het project is nu al weer een jaar of wat oud met als resultaat dat er "drie man en een peerdekop" wonen. Helemaal kansloos aangezien die hogesnelheidslijn er niet komt :wink:

Maar ik denk dat Noordelingen zich altijd over de prijzen van het Westen blijven verbazen ook omdat ik echt alleen maar nadelen zie om in het Westen te wonen :roll:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2008, 15:10

Arthur schreef:Emmer-Compascuum, Barger-Compascuum of Nieuw -Weerdinge, Klazienaveen, Zwartemeer etc etc.
Plaatsen zeggen jullie waarchijnlijk niets.

Ga je de andere kant op, Erm, Sleen, Oosterhesselen etc.
:lol: Ik ken ze allemaal nog 8)
Ik heb ooit in een duister verleden 5 jaar met een dame uit Dalen gegaan vanaf 1985<>1990 en toen reden we regelmatig door die dorpjes heen met rondritjes enzo :lol: en familie bezoekjes, jaja de "goede" oude tijd dat ik dat nog makkelijk kon/deed met m'n koppie :wink:
Toen waren de prijzen echt laag, had je voor 75.000,-Gulden een vrijstaand huis met schuur enz op een grote lap grond in die omgeving :lol:

HJ

Bericht door HJ » 06 mar 2008, 15:27

Ik zag net op Funda dat je in Noord Groningen (ik wist niet eens dat daar ook huizen stonden) een tussen woning hebt voor € 109.000,-.... Voor een beetje vrijstaande woning zit je net boven de € 200.000,-. Bizar. Laatst was ik in Noordwijk aan Zee en daar vroegen ze € 2.500.000,- voor een appartement met uitzicht op zee. En het was niet eens echt groot.

Elmar

Bericht door Elmar » 06 mar 2008, 15:47

Rico v Velzen schreef:

Alleen wat ik nog steeds NIET snap, waarom wil je geen wooncomfort ? Laat ik het anders stellen waarom zoveel geld betalen zonder woon comfort daarvoor terug te krijgen ?
Begin jaren 90 hadden wij een nieuwbouwwoning in een nieuwe wijk in Vianen. Alles netjes in huis afgewerkt (na oplevering door de aannemer nog 2 maanden aan het verbouwen geweest). Voor ons was het huis dus supercomfortabel.
Alleen kon ik niet aarden in die wijk. Alles kort op elkaar, amper pakeerpek en het gejengeel van kleine kutkinderen op zondag ochtend in de straat.

Na 5 jaar kochten wij een oud boerderijtje, met in ons achterhoofd het spul te verbouwen. Rico, als je het gezien had, was het in jouw ogen nog een groter krot dan wat je op TV zag. Maar ik vond het plekje zo fijn, zelfs al regende het pijpenstelen.

Wooncomfort is voor mij minder belangrijk (al is het nu wel een paleisje) dan de plek waar ik woon.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2008, 15:48

Ik kijk naar mijn netto maandlasten, niet naar huizenprijzen.
Voorlopig blijven we nog even zitten waar we zitten, want de huidige woning + locatie is ideaal, maar als we straks iets groters willen (en dat willen we), dan moet de knip echt open. In feite willen we alles wat we nu hebben + nog minimaal 1 etage erbij (we hebben er nu 2 met eronder een berging + een soort 'carport' voor de auto).

Als ik dan zie wat wij per maand, netto, meer moeten gaan betalen (huur/koop maakt niet uit) dan is het de prijsstijging van onze maandlasten echt absoluut niet waard. Toch willen we dat, en dan meteen wel binnen dat budget wel meteen zoveel mogelijk punten van de wishlist erbij vinken.

Mijn conclusie is dat we nu gewoon voor een prikkie op een toplocatie wonen.

En terugrekenen in Euro's doe ik allang niet meer.

Mijn ouders hebben weer ontdekt waarom je een goeie makelaar nodig hebt. Een buurman verderop in hun straat had zijn woning te koop staan. Mijn ouders stonden ook op het punt om hun huis te verkopen. Bunnik, 2 onder 1 kap, garage, voor en achtertuin, prima onderhouden, 2 badkamers, grote leefbare zolder etc. Ideaal voor een gezin met koters. Dichtbij rivier, bossen, Zeist, Utrecht. Rustige buurt met school. Kortom, jackpot in da house. Maar wat doet die klojo van een buurman met zijn goedkope kutmakelaar? Die zet zijn huis te duur te koop. Te duur, want die van hem is niet onderhouden, heeft geen grote zolder, dakkapel etc. EN tegenover hem wordt een villa gesloopt en komen er 2 hogere terug... mits die mensen rechtzaken gaan winnen. En een regel in de makelaardij is dat je nooit een huis te duur te koop moet zetten, want dan zak je uiteindelijk tot onder je bodemprijs. en dat gaat nu gebeuren, de prijs is nu zo laag dat mijn ouders nu hun huis niet meer te koop gaan zetten. Dat werkt namelijk niet, want dan raken ze die van hun ook niet meer kwijt. En bedankt lousy kutmakelaar en buurman.

Een makelaar wordt heel erg onderschat op fora valt me op. En slechte makelaars zijn er genoeg, dus dat is logisch. Maar al je een goeie hebt, is ie zijn courtage in goud waard.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 06 mar 2008, 16:47

Ik heb onlangs met m'n vriendin een huis in Franeker gekocht. Een erg ruim huis, goed onderhouden (moet ook, ik ben geen klusser) met 2 verdiepingen, 4 slaapkamers, een nieuwe badkamer, nieuwe vloeren, net nieuw betegelde achtertuin. Kortom, vrijwel helemaal klaar, alleen de keuken is wat minder (redelijk maar meer ook niet). Heb er ruim onder de 150k voor betaald. :) We wonen er nu 2 weken en het bevalt perfect, heerlijk rustige buurt en Franeker is natuurlijk geen gat, alles is er wel qua winkels en voorzieningen.

Voor dat geld koop je in de randstad nog geen eens een garagebox. Ieder moet het voor zich bepalen uiteraard :) maar ik moet er niet aan denken om in de randstad te moeten wonen. Natuurlijk volledig absurde prijzen maar al kon ik er gratis wonen, dan wilde ik er nog niet naartoe. Ik zou er gillend gek worden van al die drukte, files en gestress.

En om het door te trekken naar DF: hier kun je nog eens volgas een klein weggetje doorscheuren zonder dat je iemand tegenkomt. 8)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 06 mar 2008, 17:29

Aangezien kopen voor mij momenteel even niet de beste optie is heb ik gekozen voor een huur pand.
Dit betreft een behoorlijk royaal huis met daaraan gekoppeld een bedrijfsruimte van 65 m2. Alles in zeer nette staat, alleen in het kantoor moet even een nieuwe vloerbedekking komen. Een nog een paar kleine dingen.

Qua kosten is dit voor mij evenduur als huur van een 2 onder 1 kap, en behouden van mijn huidige bedrijfsruimte.

Nu heb ik 3x zoveel bedrijfsruimte, en een royale woning, met 4 slaapkamers waarvan 4 zogroot, dat je ze simpel kan splitsen tot 2 normale kamers. De vraag is wat moet ik er mee :lol:

Daarnaast ook nog een los staande garage.

Het ging mij vooral om de mogelijkheid om een combinatiepand te kunnen huren. Plus na de huur eerste optie tot koop.

Lokatie: menaldum
Kon beter, maar het maakt mij eigenlijk weinig uit... , wel weer lekker dicht bij leeuwarden.

Rupie

Bericht door Rupie » 06 mar 2008, 17:46

Dennis Cavallino schreef:Mijn ouders hebben weer ontdekt waarom je een goeie makelaar nodig hebt. Een buurman verderop in hun straat had zijn woning te koop staan. Mijn ouders stonden ook op het punt om hun huis te verkopen. Bunnik, 2 onder 1 kap, garage, voor en achtertuin, prima onderhouden, 2 badkamers, grote leefbare zolder etc. Ideaal voor een gezin met koters. Dichtbij rivier, bossen, Zeist, Utrecht. Rustige buurt met school. Kortom, jackpot in da house. Maar wat doet die klojo van een buurman met zijn goedkope kutmakelaar? Die zet zijn huis te duur te koop. Te duur, want die van hem is niet onderhouden, heeft geen grote zolder, dakkapel etc. EN tegenover hem wordt een villa gesloopt en komen er 2 hogere terug... mits die mensen rechtzaken gaan winnen. En een regel in de makelaardij is dat je nooit een huis te duur te koop moet zetten, want dan zak je uiteindelijk tot onder je bodemprijs. en dat gaat nu gebeuren, de prijs is nu zo laag dat mijn ouders nu hun huis niet meer te koop gaan zetten. Dat werkt namelijk niet, want dan raken ze die van hun ook niet meer kwijt. En bedankt lousy kutmakelaar en buurman.
Dit verhaal begrijp ik niet. Een huis heeft een bepaalde waarde. Maar doordat je te hoog inzet kom je onder de werkelijke waarde uit?! Graag uitleg (ik huur nog namelijk :P ).

Joop

Bericht door Joop » 06 mar 2008, 22:06

Wouter81 schreef:Ik heb onlangs met m'n vriendin een huis in Franeker gekocht. Een erg ruim huis, goed onderhouden (moet ook, ik ben geen klusser) met 2 verdiepingen, 4 slaapkamers, een nieuwe badkamer, nieuwe vloeren, net nieuw betegelde achtertuin. Kortom, vrijwel helemaal klaar, alleen de keuken is wat minder (redelijk maar meer ook niet). Heb er ruim onder de 150k voor betaald. :) We wonen er nu 2 weken en het bevalt perfect, heerlijk rustige buurt en Franeker is natuurlijk geen gat, alles is er wel qua winkels en voorzieningen.

Voor dat geld koop je in de randstad nog geen eens een garagebox. Ieder moet het voor zich bepalen uiteraard :) maar ik moet er niet aan denken om in de randstad te moeten wonen. Natuurlijk volledig absurde prijzen maar al kon ik er gratis wonen, dan wilde ik er nog niet naartoe. Ik zou er gillend gek worden van al die drukte, files en gestress.

En om het door te trekken naar DF: hier kun je nog eens volgas een klein weggetje doorscheuren zonder dat je iemand tegenkomt. 8)
Hoezo dure huizenprijzen...?

Daar kan ik mijn net opgeknapte 2-kamerappartement (uit 2006) geen eens voor kopen (aan de rand van de Randstad); komt er ook nog eens 15k voor een parkeerplek in de kelder bij. :evil:

Maar goed iedere dag op en neer jakkeren vanuit het noorden naar het hart van Nederland om daar te gaan werken is ook geen doen.

Ben alleen bang dat de huizenprijzen nog niet uitgestegen zijn, ze zijn stagnerende maar wel met lichte plus.

Je zou overigens wel zeggen dat het een keer moet ophouden, want zeker starters met een relatief laag inkomen komen gewoonweg niet meer aan de bak.

Aangezien ik in dit wereldje zit vraag ik me af en toe ook wel eens af hoe jonge mensen een huis van een ton of 4/5 kopen; ben de afgelopen tijd regelmatig op een 'eerste paal viering' of andere kopersbijeenkomst geweest van de projecten die wij doen, maar als je dan ziet wat er dan voor jong volk (van dezelfde leeftijd als mij) rond loopt en daar een huis heeft gekocht in de 4-6 ton reeks dan vraag ik me af wat er gebeurt als het vrouwtje zwanger wordt, of manlief arbeidsongeschikt raakt o.i.d.. Ik neem aan dat het bord dan in de voortuin kan.

Even wat anders: ik kreeg van de week de aanslag voor de WOZ belasting binnen; maar daar was mijn appartement al 21,5k euro hoger vastgesteld dan dat ik er een half jaar terug voor heb betaald. Het vreemde is dat de gemeente eerst schrijft dat de WOZ belasting omlaag is gegaan omdat er in 2007 al meer opgehaald was dan begroot en nu dit jaar de WOZ-waarde flink opschroeven... Heel vreemd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2008, 23:00

@Ruben: Schijnt zo te zijn. Je zet het huis tegen een vraagprijs ver boven de werkelijke minimale verkoopprijs te koop (vaak doordat je dat als verkoper dat doordrukt bij je makelaar als ie niet stevig in zijn schoenen staat) en wat er dan gebeurt is dat je vervolgens niet het geduld hebt om te wachten, omdat er niemand komt. Doordat je daarna maar gaat zakken in prijs, krijgen potentiele kopers het signaal dat er waarschijnlijk nog meer af kan omdat je toch haast hebt, onzeker bent etc. en vervolgens krijg je allemaal lage biedingen. Schijnt vaak te gebeuren (meestal bij andere makelaars, omdat de makelaar die je ervoor waarschuwde geen opdracht van je kreeg wegens het meningsverschil over verkoopprijs). Ik ben zelf geen makelaar, maar dat vang ik zo nu en dan op aan de andere kant van kantoor.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2008, 23:01

@Joop: zo vreemd is dat niet nu de WOZ waarde vrij bepaald mag worden door je gemeente. Links lullen, rechts zakken vullen. ALTIJD bezwaar maken.

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 06 mar 2008, 23:04

Ik woon in Amsterdam (tegen Amstelveen aan), eenvoudigweg omdat ten eerste het geld door mij en mij vrouw (ik als ondernemer en zij bij een bank) op de Zuid-As wordt verdiend en ten tweede omdat ik 1 of 2 x per week de stad in wil fietsen voor een biertje met mijn vrienden. Ik heb een achterlijk duur, lelijk (van buiten) rijtjeshuis voor een prijs waarvoor ik in Almere zeer riant in een vrijstaande villa kan wonen.

Maar: we hebben een paar jaar in Amersfoort gewoond. Erg prettig, maar zowel mijn vrouw als ik stonden ieder (apart) zeker 2 tot 4 uur per dag in de file naar Amsterdam. Totaal dus 4 tot 8 uur per dag verloren gezinstijd, en dat nog toen zonder kiddos.

De keus is dan eenvoudig: in een suf huisje in Buitenveldert of Amstelveen wonen en naar je werk lopen of fietsen of in een riant huis buiten Amsterdam wonen (maar dat geldt ook voor andere Randstad steden) en uren per dag in de file staan op weg naar je fijne stulpje. Voor ons dus in een suf huisje wonen dicht bij het werk en uren per dag over voor het gezin. Ieder zijn voorkeur.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2008, 23:15

Ideaal is dat Ben. Ik kijk hier vanuit mijn thuiskantoortje door het park naar de tuin van kantoor. Het is echt op steenworpafstand. Ik hou zoveel meer tijd over. Als het druk is op kantoor heb ik meer tijd voor werk, terwijl ik wel gewoon thuis eet, als het rustig is zijn we al heel vroeg aan zee of in de stad. Of gewoon thuis op de bank natuurlijk. Gezien wat nieuwe ontwikkelingen hebben we deze week ook besloten om gewoon in Den Haag te blijven wonen, al zouden we verhuizen. Eerst was het nog mijn idee om toch weer wat verder bij kantoor vandaan te wonen, maar mijn vriendin zei van de week dat ze het eigenlijk wel fijn vond zo. Moesten we maar laten. Het is wel een heel groot verschil met thuiswerken, wat ik ook nog een tijdje heb gedaan. Ik heb die fysieke scheiding tussen werk op kantoor en thuis wel nodig.

Maar uiteindelijk is de droom toch om een leuk vrijstaand huis(je) te hebben in een wat rustiger gebied.

Wat me opvalt is dat mensen uit 't Noorden niet snappen dat je midden in een stad ook hele stille rustige plekjes hebt. En dat er een dorpse sfeer kan hangen, als je dat wil zien. Hier wel in ieder geval. Maar Den Haag is wat dat betreft ook een hele andere stad dan Rotterdam of Utrecht, waar ik ook gewoond heb. En het verschilt echt per buurt. Mijn ouders zijn ook in de achterhoek naar huizen wezen kijken. Prachtig op foto's, maar pal langs een drukke weg. Dan houd je echt jezelf voor de gek als je daar 'vrij en rustig' woont. :)

HJ

Bericht door HJ » 06 mar 2008, 23:30

Dennis Cavallino schreef:@Joop: zo vreemd is dat niet nu de WOZ waarde vrij bepaald mag worden door je gemeente. Links lullen, rechts zakken vullen. ALTIJD bezwaar maken.
Ik heb recentelijk met succes bezwaar gemaakt. Het werd in eerste instantie afgewezen maar toen ik naar de rechtbank ging werd het toch goedgekeurd. Die kosten bij de rechtbank waren maar € 39,-.
De WOZ heeft effect op je gemeentelijke lasten en op je belasting teruggave over de rente.
WOZ gaat binnenkort per jaar en niet meer 1x in de 5 jaar. Je zal dus echt wel meer gaan betalen dan voorheen.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 06 mar 2008, 23:33

ik kan me nog een periode herinneren begin jaren '80 dat mijn ouders 11,4% rente moesten betalen over hun hypotheek...tijdens een recessie!
Als we dat nu ook gaan meemaken dan donderen die prijzen vanzelf in elkaar. Het is een bubblemarket, zeker in de randstad, de herbouwwaarde staat in totaal geen verhouding tot de marktwaarde. Je koopt voor een grootste deel gebakken lucht

Ik heb zelf gekocht toen ik 27j was, met premie A in het laatste jaar dat het nog kon (ik meen '95) 2-kappertje, 147k guldens... Kon ik solo met enige moeite doen. Blij dat ik het gedaan heb! Ik heb alle marktbewegingen omhoog moddervet meegepakt. Er zijn jaren geweest dat ik theoretisch meer verdiende met mijn huis dan met werken :!: Dus zou verkopen nu wel grappig zijn en wachten tot de markt in elkaar dondert ;-) en op het dieptepunt weer kopen. Probleem is: je moet ergens wonen! :?

Als ik nu een starter zou zijn zou ik lekker gaan huren. (en als het zou kunnen in Turkije/Croatie/Polen of weet-ik-wat-voor-nieuwe-EU-lidstaat een appartementje erbij kopen en weer verhuren) Als de boel hier dan in elkaar is geklapt en het in dat andere land een beetje tot stilstand is gekomen met de stijgingen dan wissel je de situatie: verkoop in verwegistan, (goed)koop in NL. Pak je 2x de marktbewegingen mee en koop je 2x in een buyersmarket.

Was het allemaal maar zo simpel... :roll: :wink:

Over WOZ: in veel wijken staan dezelfde typen huizen, daar zit dan altijd een referentiewoning bij op basis waarvan de andere huizen van hetzelfde type getaxeerd worden. Als je het niet eens bent met de taxatie van jou huis kan het lonen om contact op te nemen met de eigenaren van hetzelfde type huis en collectief bezwaar te maken. Dan sta je een stuk sterker.

Tom

Bericht door Tom » 06 mar 2008, 23:53

Jan Speed schreef: Als ik nu een starter zou zijn zou ik lekker gaan huren. (en als het zou kunnen in Turkije/Croatie/Polen of weet-ik-wat-voor-nieuwe-EU-lidstaat een appartementje erbij kopen en weer verhuren) Als de boel hier dan in elkaar is geklapt en het in dat andere land een beetje tot stilstand is gekomen met de stijgingen dan wissel je de situatie: verkoop in verwegistan, (goed)koop in NL. Pak je 2x de marktbewegingen mee en koop je 2x in een buyersmarket.
Tja, ik woon nog thuis (ben nu 25). Op mezelf wonen lijkt mij wel relax, zal een keer moeten, maar vind het nog geen noodzaak want heb het prima naar m'n zin hier thuis. Alleen je omgeving vind dat raar als je al een tijdje fulltime werkt en nog thuis woont, maar dat boeit mij niet.

In m'n eentje een hypotheek betalen kan best maar ik leef nu best luxe, hoef niet op de centen te letten. Als ik dan zie wat ik kan kopen als starter die in z'n eentje een hypotheek moet betalen, dan moet ik toch aardig wat 'laten' en zuinig aan doen. Dat is het mij nog niet waard eigenlijk, ik leef nu en vind het heerlijk om niet op geld te hoeven letten (nog nooit gedaan, altijd prima inkomsten gehad, hele vakkenvulgebeuren ook overgeslagen ;)). Als ik de prijzen zie dan klinkt het gek maar het is het mij niet waard.
Ik moet nog wel zien dat die huizenmarkt klapt... deskundigen?

Zoiets kopen in zo'n gek land klinkt wel spannend en leuk, maarja hoe zie je zoiets in de praktijk voor je. Echt makkelijk zal het niet zijn!?

Ik heb altijd gezegd dat ik op het kamp ga wonen.. eigenlijk moet ik dat waar maken ;)
Zo'n vakantiewoning op zo'n park is ook wel iets (en goedkoop) maar dan moet je de helft van de tijd ergens anders wonen toch?

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 06 mar 2008, 23:58

vakantiewoning: yep hebben ze vakkundig dichtgespijkerd met wetgeving.
Maar ik denk ook niet echt dat je het moet willen: steenkoud in de winter met bevroren leidingen, in de rest van het jaar heb je Polen om je heen.

Woonbootje dan maar? :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 07 mar 2008, 00:08

Dennis Cavallino schreef:Wat me opvalt is dat mensen uit 't Noorden niet snappen dat je midden in een stad ook hele stille rustige plekjes hebt. En dat er een dorpse sfeer kan hangen, als je dat wil zien. Hier wel in ieder geval. Maar Den Haag is wat dat betreft ook een hele andere stad dan Rotterdam of Utrecht, waar ik ook gewoond heb. En het verschilt echt per buurt. Mijn ouders zijn ook in de achterhoek naar huizen wezen kijken. Prachtig op foto's, maar pal langs een drukke weg. Dan houd je echt jezelf voor de gek als je daar 'vrij en rustig' woont. :)
Dat snappen de mensen uit het Noorden wel hoor Dennis :wink: Alleen die unieke plekjes zijn zelfs in Groningen niet te betalen. Een kennis van mij woont in de Mondriaanstraat in Groningen (google earth maar ff). Iedereen kent elkaar, sfeervol en op een paar minuten van het centrum. Die kennis krijgt zelfs meerdere keren per jaar briefjes in de deur of het niet te koop is. Echter voor de marktwaarde van dat huis a 60m2 met een klein tuintje woon ik vrijstaand met 700m2 grond, een garage van 8x4m en een oprit waar 3 auto's op passen op 12min treinen vanaf het centrum :D Dan maar een keer een dure taxi na het stappen :wink: De WOZ hier is wel weer drama :cry: Buiten de stad wonen is niet heilig hoor maar met mijn wensen gewoonweg onbetaalbaar :wink:
Jan Speed schreef:Als we dat nu ook gaan meemaken dan donderen die prijzen vanzelf in elkaar. Het is een bubblemarket, zeker in de randstad, de herbouwwaarde staat in totaal geen verhouding tot de marktwaarde. Je koopt voor een grootste deel gebakken lucht
Ik denk niet dat we dat nog mee gaan maken en waar de prijzen ophouden......kijk eens naar de UK of Ierland, een appartement in Dublin a 100m2 kost 4ton :shock: En dan moet het nog opgeknapt worden ook :roll:

RVV

Bericht door RVV » 07 mar 2008, 00:17

Dennis Cavallino schreef:
Wat me opvalt is dat mensen uit 't Noorden niet snappen

Dennis, Noordelingen snappen inderdaad niet veel van het Haagse hautaine gedrag :wink:

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 07 mar 2008, 00:23

Jan Speed schreef:Als we dat nu ook gaan meemaken dan donderen die prijzen vanzelf in elkaar. Het is een bubblemarket, zeker in de randstad, de herbouwwaarde staat in totaal geen verhouding tot de marktwaarde. Je koopt voor een grootste deel gebakken lucht
Jan: op zich zou je denken dat er een bubbel is die doorgeprikt zal worden. Ik ken alleen de Amsterdamse markt heel goed (hoewel ik dolgraag in Den Haag in de buurt van Kuikduin zou willen wonen, Cav!). Hier hebben we een hele gekke markt. De overheid heeft de sociale woningmarkt zo goed beschermd (tegen mensen zoals ik bijvoorbeeld), dat het mogelijk is voor EUR 200 per maand in een paleis te wonen op de gracht als je in bijv. 1970 begon met huren (wat je ook verdiend). Dit heeft de markt zo op slot gedraaid, dat er niets te huur is voor EUR 500 tot 1000 per maand.

Tegelijkertijd komen er iedere maand zoveel vestigingen van grote bedrijven bij in Amsterdam (de afgelopen maanden heeft Akzo zijn hoofdkantoor van Arnhem naar Amsterdam verplaatst, Vodafone van Maastricht, of Heerlen, naar Amsterdam, Ahold van Zaandam naar Amsterdam, etc.), dat er een enorme druk is op de markt van woningen met een maandlast van diezelfde EUR 500 tot 1000 per maand. Het (veelal jonge) personeel van die bedrijven (honderden mensen iedere keer) moet toch ergens wonen in de stad.

Nu het door de overheid onmogelijk is gemaakt om te huren voor dat bedrag per maand, moet men wel kopen voor zo'n netto maandlast. Reken maar uit dat dat appartementen zijn van EUR 250,000 tot EUR 450,000 per maand. Er komen maandelijks meer mensen bij die in Amsterdam moeten werken en heel graag willen wonen (als je 25 bent en hard werkt is het leuk om in de stad te wonen), en de meeste voorsteden mijden aangezien je ofwel doodgaat van saaiheid (zoals Amstelveen of hier in Buitenveldert) ofwel je auto iedere nacht in de fik kan worden gestoken, zodat ze de waanzinnige prijzen betalen voor een woning in de stad (in de Pijp, 10 jaar geleden een slechte buurt en nu trendy, betaal je soms al EUR 5,000 per m2).

Vergeet niet dat mensen hier ook meer geld verdienen, oa. omdat hun werkgever zich realiseert dat de kosten van levensonderhoud hier veel hoger liggen dan buiten de Randstad.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 mar 2008, 07:17

Terwijl ik van m'n provincie en woonplaats houd ben ik in m'n hart een stadsmens:Meer vertier/te doen etc.Nu is GF die uit een stad met bijna 2 miljoen inwoners komt meer 't omgekeerde, dus die voelt zich in Heerenveen wel thuis. Amsterdam centrum is buiten de spits ook net binnen 1 uur te doen. Hoe groot is Nederland dan eigenlijk. "NIET" ,zeg ik dan. Het zijn de files en de drukte + m'n liefhebberij in de zomer om toch nog wel een beetje ruimte hebben om hier (qua NL dan he) . Buiten 't geld zou ik in de Randstad van de regen in de drup komen, drukte, 140kmh max ALS je 't haalt...Hier zit ik relatief dichtbij Duitsland ook nog eens om onze liefhebberij kracht bij te zetten.

Amsterdam als stad vind ik prima, hoop familie is daar geboren en getogen al generaties, Groningen stad:Ook leuk. Utrecht:Mooi, Den Haag:Erg Leuk, Maastricht:Top.

Allemaal waar ik wel zou kunnen wonen/aarden. Maar ALS ik ergens anders zou gaan wonen zou 't als eerste buiten NL zijn. Ik zie de Randstad niet als 't centrum van de wereld/Europa, hoewel ik van mensen uit die omgeving(vertegenwoordigers etc) vaak het idee krijg dat zij dat dus wél vinden.

Kijk naar Antwerpen(2 jaar gezeten erg lang geleden) Brussel, Parijs, UK, Duitsland(van Bremen en Hamburg en Keulen tot verder naar beneden: Basel/Geneve/Zürich omgeving. Barcelona/Madrid, Toscane, Rome en dat was nog maar West-Europa laat staan mooie steden in het vroegere Oostblok.

Maar dat heeft niet helemaal met huizenprijzen te maken natuurlijk. :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mar 2008, 09:15

Ik zou daar ook allemaal wel even willen proefwonen. :) Eerst even een paar maanden vertoeven en dan kijken of het nog allemaal zo leuk is. Waar ik nu erg kan genieten, is dat we weekenden weg gaan in binnen en buitenland. Gewoon even snel naar een stad of mooi landelijk (natuur)gebied om te genieten van andere uitzichten. Ik ken mensen die al jaren midden in de natuur wonen, maar er pas weer van genieten als ze even in een drukke stad zijn geweest. En andersom is dat natuurlijk ook. Dus mijn motto is niet om alles uit te sluiten, maar juist alles op te zoeken. Dat maakt 't leven interessant.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 mar 2008, 09:35

Dennis Cavallino schreef:Mijn ouders hebben weer ontdekt waarom je een goeie makelaar nodig hebt. Een buurman verderop in hun straat had zijn woning te koop staan. Mijn ouders stonden ook op het punt om hun huis te verkopen. Bunnik, 2 onder 1 kap, garage, voor en achtertuin, prima onderhouden, 2 badkamers, grote leefbare zolder etc. Ideaal voor een gezin met koters. Dichtbij rivier, bossen, Zeist, Utrecht. Rustige buurt met school. Kortom, jackpot in da house. Maar wat doet die klojo van een buurman met zijn goedkope kutmakelaar? Die zet zijn huis te duur te koop. Te duur, want die van hem is niet onderhouden, heeft geen grote zolder, dakkapel etc. EN tegenover hem wordt een villa gesloopt en komen er 2 hogere terug... mits die mensen rechtzaken gaan winnen. En een regel in de makelaardij is dat je nooit een huis te duur te koop moet zetten, want dan zak je uiteindelijk tot onder je bodemprijs. en dat gaat nu gebeuren, de prijs is nu zo laag dat mijn ouders nu hun huis niet meer te koop gaan zetten. Dat werkt namelijk niet, want dan raken ze die van hun ook niet meer kwijt. En bedankt lousy kutmakelaar en buurman.

Een makelaar wordt heel erg onderschat op fora valt me op. En slechte makelaars zijn er genoeg, dus dat is logisch. Maar al je een goeie hebt, is ie zijn courtage in goud waard.
Dennis, dat huis van je ouders heeft een bepaalde waarde.
Een koper ziet het verschil in huizen ook wel.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 07 mar 2008, 10:05

Je kan beter een huis kopen dan een appartement.
Hier in bolsward zijn ook nieuwe appartementen gebouwd, boven een supermarkt. Kosten tegen de 2 ton aan, + 10-15kk voor een parkeerplek in de kelder... :roll:

Plaats reactie