Middenmotor en sper

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Middenmotor en sper

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mar 2008, 15:23

Stelling: Op een lichte auto met kleine hoogtoerige middenmotor zonder koppel onderin moet je geen sper plaatsen, want dan rijdt 'ie niet meer lekker.

Ik had 't daar laatst over met Aernoudt. En in het filmpje van Chris Harris over de Elise SC wordt 't onderwerp ook aangestipt, want Lotus heeft wel een LSD in de optielijst staan, maar die wordt door hun zelf eigenlijk al afgeraden. Ik ben 't daar wel mee eens, dit soort auto's behoeven geen sper.

Maar hoe komt dat nu? Ik zeg door een combinatie van:
- veel van het wagengewicht zit achter
- veel grip achter door gewicht, brede kont en relatief breed rubber voor een lichte auto
- weinig koppel (NM) bij lage toeren, waardoor de tractie niet doorbroken wordt
- Doordat je nu geen sper hebt, kun je soms 1 wieltje een beetje laten slippen, waardoor het motortoerental toch stijgt en de auto daardoor lekkerder rijdt. En misschien wel sneller is dan zonder sper.

Want met een sper op zo'n auto heb je kans dat je sper een deel van de tractie extra opbouwt, waardoor de motor meer tijd nodig heeft om op toeren te komen, en je daardoor dus in feite gewoon snelheid verliest.

Zit ik goed in die redenatie of niet? (ik probeer 't zelf te begrijpen waarom een sper in dit soort auto's geen aanwinst is, dus verbeter me aub).

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 mar 2008, 15:28

Ik ga met je mee, inzoverre dat ie 'm met een sperdiff misschien nog wel eerder in onderstuur duwt. Als je dat ding maar plat genoeg legt(de Lotus) blijven door idd de massa achter etc etc de beide wielen in een bocht more or less aan de grond ja en is een lsd 'minder'nodig denk ik.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mar 2008, 16:24

Ja, hele onderstuur verhaal ben ik helemaal vergeten te plaatsen. Daar hebben meer auto's last van met de motor achterin en weinig in de neus.

In het nieuwe MR2 draadje in 'mijn Auto' staat ook vermeld dat er geen LSD op zit. En daar wordt gesproken over de korte powerband. Dat laatste sluit ook wel aan op mijn betoog. Maar korte powerband en gebrek aan koppel heeft nogal wat met elkaar te maken natuurlijk.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 mar 2008, 16:36

Die auto's hebben van zichzelf gewoon minder tractieproblemen door het gewicht op de achteras. Net als en Porsche die krijgen hun vermogen ook veel beter op de weg ondanks dat er geen sper op zit. Als je dan nog eens gas geeft verschuif je steeds meer gewicht naar achteren.

In het MR2 verhaal heb je ook niet zo veel vermogen dat je die tractie makkelijk verbreekt.

Doe je er dan nog een sper op krijg je meer last van onderstuur. Sowieso heb je met een lamellen sper iets meer last van onderstuur. Maar als jij met zo'n ding met sper op het gas gaat heb je niet veel gewicht meer op je vooras. Sper wil je rechtdoor drukken krijg je gegarandeerd onderstuur van. BMW's bijvoorbeeld hebben dit ook met een sper maar die hebben nog even meer gewicht op de vooras. Daar kom je met wat vering instellingen vanzelf wel uit.

Casper

Bericht door Casper » 03 mar 2008, 20:30

Hebben Porsches geen sper?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 mar 2008, 20:48

Meeste 911's niet zoals Carrera en Carrera S.

Die dingen hebben van zichzelf al mega tractie. Je kan het wel als optie krijgen.

GT3 heeft het wel standaard.

Luco

Bericht door Luco » 03 mar 2008, 20:55

Jullie hebben het nu over rwd.
Ik weet wel dat ik erg blij ben met een sper in mijn vijfje, voor de sper er in zat moest je:

Met een fluwelen voetje gas geven bij uitkomen bocht
Megabandenslijtage door spinnend binnenwiel

Maar inderdaad als je daar allemaal geen last van hebt is een sper niet nodig

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 03 mar 2008, 21:05

luco hornsveld schreef:Jullie hebben het nu over rwd.
En dan ook nog eens alleen over een middenmotor. ;)

Luco

Bericht door Luco » 03 mar 2008, 21:06

ja met middenmotor en rwd heb je denk ik bij de meeste auto's geen sper nodig.

Knot

Bericht door Knot » 03 mar 2008, 21:31

Nog een leuke, de 924S/944/968, geen middenmotor, maar wel een bak achterin, die doen het toch ook prima zonder sper?

Casper

Bericht door Casper » 03 mar 2008, 21:56

Bert ///M3 schreef:Meeste 911's niet zoals Carrera en Carrera S.

Die dingen hebben van zichzelf al mega tractie. Je kan het wel als optie krijgen.

GT3 heeft het wel standaard.
Weer wat geleerd :)

Boxter (s) ook niet? (Zal wel niet aangezien ie een middenmotor heeft en langzamer dan een 911 moet zijn :P)

Scooby Leo

Bericht door Scooby Leo » 04 mar 2008, 08:08

De Sakers die op Zandvoort rijden, hebben ook geen sper. Een aantal teams hebben dit geprobeerd en deze hebben het sper allemaal verwijderd.

Probleem is idd het onderstuur. Ze hebben voldoende tractie op de achterwielen waardoor dit niet nodig is.

Knot

Bericht door Knot » 04 mar 2008, 08:10

Dan is het M-sper, 0-100 toch wel een optie, dan heb je niet het onderstuur geintje wat je bij een vast 25/40/whatever platensper wel hebt, alleen het reageert wat langzamer. Als je dan met je RWD middenmotor een mooie drift neer wilt leggen heb je dan toch net wat meer controle lijkt me.

Maik

Bericht door Maik » 04 mar 2008, 09:10

Ik heb het ook totaal niet nodig op de speedster, behalve als een paar sjieke drifts neer wilt zetten, maar zelfs dan niet (altijd :oops: )...
Onderstuur is inderdaad waar je voor moet waken, bij mijn speedster zou het meer kwaad dan goed doen.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 04 mar 2008, 09:31

Die oude 3,0 SC van ons had wel een sper.......

Ding lag ook super op de weg btw :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 mar 2008, 09:35

Knot schreef:Nog een leuke, de 924S/944/968, geen middenmotor, maar wel een bak achterin, die doen het toch ook prima zonder sper?
Ja prima, sper heb je eigenlijk niet nodig bij die auto's zolang ze onder de 200 pk en 250nm@3000 rpm blijven, totdat je turbo's gaat monteren gaat dat goed.

@Luco: Sper op diverse auto's is zeker een aanrader, ook op FR's met veel pk's (en vooral turbo's). Diverse FR's zijn erg gebaat bij een sper, door het gebrek aan gewicht op de achterwielen en daardoor weinig tractie (hoe breed je 't rubber ook maakt) en daardoor altijd een irritant slippend binnenwiel hebt. Maar er zijn uitzonderingen vooral de relatief underpowered MR- en RR-layouts met heel veel grip achter en weinig voor, daar gaat dit draadje over.

MR = Midengine Rearwheeldrive
RR = Rearengine Rearwheeldrive
FF = Frontengine Frontwheeldrive
FR = Frontengine Rearwheeldrive
Er zijn nog meer concepten natuurlijk.

Plaats reactie