Middenmotor en sper
- Dennis Cavallino
Middenmotor en sper
Stelling: Op een lichte auto met kleine hoogtoerige middenmotor zonder koppel onderin moet je geen sper plaatsen, want dan rijdt 'ie niet meer lekker.
Ik had 't daar laatst over met Aernoudt. En in het filmpje van Chris Harris over de Elise SC wordt 't onderwerp ook aangestipt, want Lotus heeft wel een LSD in de optielijst staan, maar die wordt door hun zelf eigenlijk al afgeraden. Ik ben 't daar wel mee eens, dit soort auto's behoeven geen sper.
Maar hoe komt dat nu? Ik zeg door een combinatie van:
- veel van het wagengewicht zit achter
- veel grip achter door gewicht, brede kont en relatief breed rubber voor een lichte auto
- weinig koppel (NM) bij lage toeren, waardoor de tractie niet doorbroken wordt
- Doordat je nu geen sper hebt, kun je soms 1 wieltje een beetje laten slippen, waardoor het motortoerental toch stijgt en de auto daardoor lekkerder rijdt. En misschien wel sneller is dan zonder sper.
Want met een sper op zo'n auto heb je kans dat je sper een deel van de tractie extra opbouwt, waardoor de motor meer tijd nodig heeft om op toeren te komen, en je daardoor dus in feite gewoon snelheid verliest.
Zit ik goed in die redenatie of niet? (ik probeer 't zelf te begrijpen waarom een sper in dit soort auto's geen aanwinst is, dus verbeter me aub).
Ik had 't daar laatst over met Aernoudt. En in het filmpje van Chris Harris over de Elise SC wordt 't onderwerp ook aangestipt, want Lotus heeft wel een LSD in de optielijst staan, maar die wordt door hun zelf eigenlijk al afgeraden. Ik ben 't daar wel mee eens, dit soort auto's behoeven geen sper.
Maar hoe komt dat nu? Ik zeg door een combinatie van:
- veel van het wagengewicht zit achter
- veel grip achter door gewicht, brede kont en relatief breed rubber voor een lichte auto
- weinig koppel (NM) bij lage toeren, waardoor de tractie niet doorbroken wordt
- Doordat je nu geen sper hebt, kun je soms 1 wieltje een beetje laten slippen, waardoor het motortoerental toch stijgt en de auto daardoor lekkerder rijdt. En misschien wel sneller is dan zonder sper.
Want met een sper op zo'n auto heb je kans dat je sper een deel van de tractie extra opbouwt, waardoor de motor meer tijd nodig heeft om op toeren te komen, en je daardoor dus in feite gewoon snelheid verliest.
Zit ik goed in die redenatie of niet? (ik probeer 't zelf te begrijpen waarom een sper in dit soort auto's geen aanwinst is, dus verbeter me aub).
-
- Auto: Fun Damn Mentally
- Dennis Cavallino
Ja, hele onderstuur verhaal ben ik helemaal vergeten te plaatsen. Daar hebben meer auto's last van met de motor achterin en weinig in de neus.
In het nieuwe MR2 draadje in 'mijn Auto' staat ook vermeld dat er geen LSD op zit. En daar wordt gesproken over de korte powerband. Dat laatste sluit ook wel aan op mijn betoog. Maar korte powerband en gebrek aan koppel heeft nogal wat met elkaar te maken natuurlijk.
In het nieuwe MR2 draadje in 'mijn Auto' staat ook vermeld dat er geen LSD op zit. En daar wordt gesproken over de korte powerband. Dat laatste sluit ook wel aan op mijn betoog. Maar korte powerband en gebrek aan koppel heeft nogal wat met elkaar te maken natuurlijk.
- Bert ///M3
Die auto's hebben van zichzelf gewoon minder tractieproblemen door het gewicht op de achteras. Net als en Porsche die krijgen hun vermogen ook veel beter op de weg ondanks dat er geen sper op zit. Als je dan nog eens gas geeft verschuif je steeds meer gewicht naar achteren.
In het MR2 verhaal heb je ook niet zo veel vermogen dat je die tractie makkelijk verbreekt.
Doe je er dan nog een sper op krijg je meer last van onderstuur. Sowieso heb je met een lamellen sper iets meer last van onderstuur. Maar als jij met zo'n ding met sper op het gas gaat heb je niet veel gewicht meer op je vooras. Sper wil je rechtdoor drukken krijg je gegarandeerd onderstuur van. BMW's bijvoorbeeld hebben dit ook met een sper maar die hebben nog even meer gewicht op de vooras. Daar kom je met wat vering instellingen vanzelf wel uit.
In het MR2 verhaal heb je ook niet zo veel vermogen dat je die tractie makkelijk verbreekt.
Doe je er dan nog een sper op krijg je meer last van onderstuur. Sowieso heb je met een lamellen sper iets meer last van onderstuur. Maar als jij met zo'n ding met sper op het gas gaat heb je niet veel gewicht meer op je vooras. Sper wil je rechtdoor drukken krijg je gegarandeerd onderstuur van. BMW's bijvoorbeeld hebben dit ook met een sper maar die hebben nog even meer gewicht op de vooras. Daar kom je met wat vering instellingen vanzelf wel uit.
- Bert ///M3
- MartijnGizmo
- Casper
- Scooby Leo
- Knot
- Maik
- frank de jonge
- Dennis Cavallino
Ja prima, sper heb je eigenlijk niet nodig bij die auto's zolang ze onder de 200 pk en 250nm@3000 rpm blijven, totdat je turbo's gaat monteren gaat dat goed.Knot schreef:Nog een leuke, de 924S/944/968, geen middenmotor, maar wel een bak achterin, die doen het toch ook prima zonder sper?
@Luco: Sper op diverse auto's is zeker een aanrader, ook op FR's met veel pk's (en vooral turbo's). Diverse FR's zijn erg gebaat bij een sper, door het gebrek aan gewicht op de achterwielen en daardoor weinig tractie (hoe breed je 't rubber ook maakt) en daardoor altijd een irritant slippend binnenwiel hebt. Maar er zijn uitzonderingen vooral de relatief underpowered MR- en RR-layouts met heel veel grip achter en weinig voor, daar gaat dit draadje over.
MR = Midengine Rearwheeldrive
RR = Rearengine Rearwheeldrive
FF = Frontengine Frontwheeldrive
FR = Frontengine Rearwheeldrive
Er zijn nog meer concepten natuurlijk.