Gebruiksaanwijzing startkabels

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Gebruiksaanwijzing startkabels

Bericht door Mathieu » 02 mar 2008, 10:39

1. Alleen accu's met gelijke voltage met elkaar verbinden.

2. Bevestig de rode klemmen aan de pluspolen (+), daarna de zwarte klemmen aan de minpolen (-).

3. De motor van de wagen die helpt laten lopen.

4. Start de motor.

5. Verwijder eerst de zwarte klemmen, daarna de rode.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 02 mar 2008, 11:07

Vergeet niet om voor het afkoppelen van de kabels een hoop verbruikers zoals licht , radio achterruit verwarming etc in te schakelen om een piekspanning te voorkomen wanneer je de startkabels los maakt.
Deze piekspanning kan heel vervelend zijn voor de computer van je auto.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 02 mar 2008, 11:52

Heuh???

Iemand de lampen aan laten staan?... :wink: :lol:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 02 mar 2008, 12:04

Ik heb het zelf ooit één keer bij iemand anders moeten doen om te helpen, dat liep allemaal goed. Ik werd toen echter uitgelachen door een opmerking die ik plaatste. Ik had ooit gehoord dat de accu van een diesel auto en die van een benzine niet op elkaar aan te sluiten zijn. Toen ik dat vertelde werd ik eigenlijk voor gek verklaard. Maar dit is toch zo, of niet??

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40177
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mar 2008, 12:04

HanZ06,

Ik dacht dat dat al moest voordat je de kabels verbind, dus de helpende auto al lampen aan/achterruitverwarming etc, dan eerst de min aansluiten en daarna de plus. Even laten hangen de kabels, lege auto starten, even laten lopen, ook van die auto lampen en achterruitverwarming (of aircon ofzo) aan en dan plus loskoppelen, vervolgens min.

?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 02 mar 2008, 12:16

Mark Nauta schreef:Ik heb het zelf ooit één keer bij iemand anders moeten doen om te helpen, dat liep allemaal goed. Ik werd toen echter uitgelachen door een opmerking die ik plaatste. Ik had ooit gehoord dat de accu van een diesel auto en die van een benzine niet op elkaar aan te sluiten zijn. Toen ik dat vertelde werd ik eigenlijk voor gek verklaard. Maar dit is toch zo, of niet??
Diesel aanstarten met een benzine auto lukt niet. De accu van een diesel is een stuk sterker.

Andersom moet wel lukken.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 02 mar 2008, 12:21

Dit is toch echt de instructie op de verpakking van de startkabels.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 mar 2008, 12:49

ach ik heb wel eens een auto die leeg was geraakt in de garage gestart met m'n accu lader :lol: werkte goed 8) je moet toch wat als je net weg wil en erachter komt dat je alleen een klik hoort...(kwam door een handsfree plug-in apparaat met speaker ingebouwd die vrat schijnbaar teveel stroom)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16602
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 02 mar 2008, 12:56

Joop schreef:
Mark Nauta schreef:Ik heb het zelf ooit één keer bij iemand anders moeten doen om te helpen, dat liep allemaal goed. Ik werd toen echter uitgelachen door een opmerking die ik plaatste. Ik had ooit gehoord dat de accu van een diesel auto en die van een benzine niet op elkaar aan te sluiten zijn. Toen ik dat vertelde werd ik eigenlijk voor gek verklaard. Maar dit is toch zo, of niet??
Diesel aanstarten met een benzine auto lukt niet. De accu van een diesel is een stuk sterker.

Andersom moet wel lukken.
Heb laatst de Polo gestart met de STI, gaat wel. Dit terwijl de accu van de STI zelfs kleiner is dan standaard geleverd. Accu moet niet heel erg plat zijn want dan lukt het inderdaad niet.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 mar 2008, 13:22

Accu van een diesel of NA blok met veel compressie moet idd sterker zijn.

Mijn M3 stond met een lege accu, Toyota Avensis diesel er aan gezet maar mooi niet willen starten.

Accu aan de lader gezet voor een x aantal uur.

Nog niet starten.

Toen die accu er in en die Avensis er weer aan en toen sloeg ie net aan.

Gebruikersavatar
Downforce Bjorn
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:36
Locatie: Zolder, België - Real ///M are handbuilt!

Bericht door Downforce Bjorn » 02 mar 2008, 15:30

Knot schreef:HanZ06,

Ik dacht dat dat al moest voordat je de kabels verbind, dus de helpende auto al lampen aan/achterruitverwarming etc, dan eerst de min aansluiten en daarna de plus. Even laten hangen de kabels, lege auto starten, even laten lopen, ook van die auto lampen en achterruitverwarming (of aircon ofzo) aan en dan plus loskoppelen, vervolgens min.

?
Altijd eerst de plus aansluiten, daarna de min. Zo verkom je eventuele kortsluitingen. Bij het afkoppelen ook eerst de min los, daarna de plus.

De negatieve kabel mag het 'min'st lang aangekoppeld zitten. Dus laatst vast, eerst los.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 03 mar 2008, 10:32

Ik heb heel wat auto's aan gestart in mn leven *(tegenwoordig bij al onze gebruikte auto's de pool los dat scheelt) maar eerst + dan - en starten maar niet te moeilijk doen wat wel en niet kan nog nooit problemen gehad.....

1 ding als je de + en - verkeerdom bevestigd....dat kost je een motorcomputer.

Hebben voor de Prius wel een speciale lader de rest is gewoon opstarten en ff. lekker volgas :-) nne onbelast laad de auto bijna niet op!

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 03 mar 2008, 11:02

Ik doe het geregeld en heb inmiddels een extra accu in de schuur. Hoef ik niet een andere auto ernaast te zetten.

Benzine diesel door elkaar gaat. Ligt eraan hoe leeg de accu is. Als die net niet genoeg levert, gaat een lichte accu ook wel.

Dikke kabels helpen ook goed.

Gebruikersavatar
Downforce Bjorn
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:36
Locatie: Zolder, België - Real ///M are handbuilt!

Bericht door Downforce Bjorn » 03 mar 2008, 13:28

duifjes.com schreef:1 ding als je de + en - verkeerdom bevestigd....dat kost je een motorcomputer.
Ervaringen mee? :wink:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 03 mar 2008, 13:53

Bjoern nee een collega ooit wel met een Lexus LS430 :-) was een duur grapje

Gebruikersavatar
Ampair
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
Locatie: Breda

Bericht door Ampair » 03 mar 2008, 19:20

met een 316 een 528 starten lukt ook wel.
moet je alleen bij de 316 toerental op 4000 houden :D

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 03 mar 2008, 19:53

Als je met een kleine accu bijvoorbeeld een diesel wilt starten en het lukt niet de erste keer. Even laten laden en nog een keer proberen.

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 03 mar 2008, 21:05

Zijn er auto's met een ander voltage dan 12V?

Maar goed, beter zou zijn:

1 - Donor auto starten
2 - De (rode) plus van de donor auto accu aansluiten, daarna de plus van de lege accu aansluiten
3 - De (zwarte) min van de donor auto accu aansluiten, daarna de min aansluiten op een kaal stuk metaal in de motor ruimte (bout) van de auto met de lege accu.
4 - Auto met lege accu starten
5 - Eerst de (zwarte) min kabel loskoppelen, daarna de (rooie) plus

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Bericht door EG » 03 mar 2008, 21:22

funnyname schreef:Zijn er auto's met een ander voltage dan 12V?

Maar goed, beter zou zijn:

1 - Donor auto starten
2 - De (rode) plus van de donor auto accu aansluiten, daarna de plus van de lege accu aansluiten
3 - De (zwarte) min van de donor auto accu aansluiten, daarna de min aansluiten op een kaal stuk metaal in de motor ruimte (bout) van de auto met de lege accu.
4 - Auto met lege accu starten
5 - Eerst de (zwarte) min kabel loskoppelen, daarna de (rooie) plus
Ouwe Kevers (en bepaalde andere wagens) hebben 6 volt.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 03 mar 2008, 22:59

BMW 850i met lege accu.
Peugeot partner (diesel) eraan gezet. Viel zowat uit, de 850i starte niet!
Vol gas in de Partner, en nog eens probeen de 850i te starten ,toen lukte het net.

:lol:

Ding heeft niet voor niets 2 accu's 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] en 11 gasten