Makkelijk, als je nu ook nog het schade verleden zelf kon checken en hoeveel eigenaren de auto heeft gehad met hun geboorte datum.
Km-stand zelf checken via internet
door een onzer verslaggevers
AMSTERDAM - Consumenten kunnen via de computer voortaan zelf controleren of een kilometerstand van een gebruikte auto wel klopt. De Stichting Nationale Auto Pas en Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit start op 3 maart aanstaande de online NAP Check.
De NAP Check is een betaalde informatiedienst. Na het invoeren van het kenteken en de afgelezen tellerstand van een auto geeft een 'verkeerslicht' duidelijkheid over de tellerstand. Groen licht betekent dat de tellerstand logisch verklaarbaar is, terwijl rood licht duidt op een onlogische tellerstand, veroorzaakt door terugdraaien of als trendbreuk. Zo kan aan de hand van apk-rapporten en reguliere onderhoudsbeurten ontdekt worden dat er gesjoemeld is met kilometerstanden.
Knipperend oranje geeft aan dat onvoldoende gegevens bekend zijn.
- Hans
- Joy
- duifjes.com
Lijkt me niet altijd handig zeker niet met een simpel iets als stoplicht kleuren waarom niet:
Het komt wel eens voor dat iemand ipv. 152.155km intikt 125.155km hierdoor is de NAP niet meer oke terwijl het wel zo is. Stel jij kijkt naar deze auto maar krijgt stoplichtkleur rood en dan?
Pietje koopt een nieuwe VW Golf in 2006, pietje is slim en rijdt 35.000km per jaar maar eens per jaar laat hij de km. stand terugzetten met 20.000km minder
volgens de NAP is deze auto helemaal correct dus een groen verkeerslicht!
Er zijn dus meerdere dingen om op te letten dan alleen de NAP
Toch maar liever naar de dealer
Het komt wel eens voor dat iemand ipv. 152.155km intikt 125.155km hierdoor is de NAP niet meer oke terwijl het wel zo is. Stel jij kijkt naar deze auto maar krijgt stoplichtkleur rood en dan?
Pietje koopt een nieuwe VW Golf in 2006, pietje is slim en rijdt 35.000km per jaar maar eens per jaar laat hij de km. stand terugzetten met 20.000km minder

Er zijn dus meerdere dingen om op te letten dan alleen de NAP
Toch maar liever naar de dealer

- Macboy
- duifjes.com
-
- frankv
bij mijn 520 touring zegt hij "ongeldig" met een rood stoplicht
maar nergens staat uitgelegd wat dat betekent
de stand is in elk geval niet ongeldig, want dat is de stand die op de teller staat en die correspondeert met de laatste twee apk's
ik ga gewoon weer naar zo'n technocentrum waar je een printje krijgt met alle standen van de afgelopen jaren, dan kun je zelf beoordelen of een trendbreuk aannemelijk is of niet, want dit geeft me geen info
frank
maar nergens staat uitgelegd wat dat betekent
de stand is in elk geval niet ongeldig, want dat is de stand die op de teller staat en die correspondeert met de laatste twee apk's
ik ga gewoon weer naar zo'n technocentrum waar je een printje krijgt met alle standen van de afgelopen jaren, dan kun je zelf beoordelen of een trendbreuk aannemelijk is of niet, want dit geeft me geen info
frank
- VLA
Ik neem aan dat hij de kmstand die je ingeeft niet registreerd ? Anders kun je bv je buurman naaien door express een foutieve km stand in te geven.
En mijn teller is in miles, dus hoe weet ik of ze miles hebben ingevoerd, of kilometers ? Word een beetje lastig.
Edit, net ingevoerd met miles, maar ik krijg rood, kmstand ongeldig.
En mijn teller is in miles, dus hoe weet ik of ze miles hebben ingevoerd, of kilometers ? Word een beetje lastig.
Edit, net ingevoerd met miles, maar ik krijg rood, kmstand ongeldig.