tip benodigd voor betere remblokken op een straat E30 325i
- frankv
tip benodigd voor betere remblokken op een straat E30 325i
zoals de titel zegt ben ik op zoek naar betere remblokken voor mijn straat E30 325i
ik weet dat de remmen van een E30 325i niet al teveel voorstellen, maar ik vind de huidige vertraging wel erg minimaal [zeker als ik uit mijn E39 kom, dan heb ik het gevoel dat er helemaal geen remmen op de E30 zitten!]
nu weet ik dat er allerlei sites zijn die bouwpakketten verkopen om 300mm schijven op een E30 te bouwen etc., maar ik heb geen zin in een enorme ombouwoperatie en andere wielen etc.
de auto wordt alleen op de straat gebruikt en ik wil graag wat meer bite en een grotere uiteindelijke vertraging dan met de standaard BMW blokken omdat ik nu soms wat een onveilig gevoel krijg
dus, heeft iemand een tip voor andere blokken waarmee ik bovenstaande zou kunnen bereiken? of een hele eenvoudige ombouw waarbij ik de 15" honingraat kan behouden?
alvast bedankt, frank
ik weet dat de remmen van een E30 325i niet al teveel voorstellen, maar ik vind de huidige vertraging wel erg minimaal [zeker als ik uit mijn E39 kom, dan heb ik het gevoel dat er helemaal geen remmen op de E30 zitten!]
nu weet ik dat er allerlei sites zijn die bouwpakketten verkopen om 300mm schijven op een E30 te bouwen etc., maar ik heb geen zin in een enorme ombouwoperatie en andere wielen etc.
de auto wordt alleen op de straat gebruikt en ik wil graag wat meer bite en een grotere uiteindelijke vertraging dan met de standaard BMW blokken omdat ik nu soms wat een onveilig gevoel krijg
dus, heeft iemand een tip voor andere blokken waarmee ik bovenstaande zou kunnen bereiken? of een hele eenvoudige ombouw waarbij ik de 15" honingraat kan behouden?
alvast bedankt, frank
- GTRene
voor straat heb ik nu de Hawk HPS erin zitten, na eerst die rammel piep maar super remblekken van CL RC6 erin te hebben gehad...
Hawk is goed qua maat en OEM zoals die veerklem (voor in zuiger) en antipiep plaat achterop de blokjes...maar damn moet nu veel harder rappen wil ik snel snelheid eruit gooien...dus nog ff afwachten, nu is het nog te vergelijken met origineel van BMW maar misschien moet ie nog meer geremd worden, terwijl de RC6 meteen goed deed
en als het niet beter wordt probeer ik de volgende X Hawk HP Plus, 1 stapje hoger maar nog steeds straat...trouwens ze hebben ook ceramic? maar weinig mensen met ervaring geloof ik.
Hawk is goed qua maat en OEM zoals die veerklem (voor in zuiger) en antipiep plaat achterop de blokjes...maar damn moet nu veel harder rappen wil ik snel snelheid eruit gooien...dus nog ff afwachten, nu is het nog te vergelijken met origineel van BMW maar misschien moet ie nog meer geremd worden, terwijl de RC6 meteen goed deed

- Dennis Cavallino
Frank, gewoon OEM remschijven en Ferrodo DS2500, zoals Knot zegt. Eventueel teflon staalomvlochten remleidingen voor een beter en directer pedaalgevoel en Dot 5.1 om fading tegen te gaan.
Ik denk dat je nu gewoon hele vette schijven en slechte remblokken hebt.
Remklauwen reviseren wil ook weleens een verbetering geven. Kost de wereld niet.
Remklauwen reviseren wil ook weleens een verbetering geven. Kost de wereld niet.
- GTRene
maar pas op met dot 5.0(silicon basis) ik lees er wel eens over, weet alleen niet hoe erg het kan zijn , maar lees ditDennis Cavallino schreef:Frank, gewoon OEM remschijven en Ferrodo DS2500, zoals Knot zegt. Eventueel teflon staalomvlochten remleidingen voor een beter en directer pedaalgevoel en Dot 5.1 om fading tegen te gaan.

GTReneRemvloeistof.....
Remvloeistof is er in verschillende kwaliteiten.
DOT 4 en DOT 5.1 zijn de meest gebruikte. DOT 5.1 heeft een nog hoger kookpunt.
Het zonder meer vervangen van gewone remvloeistof voor silicone remvloeistof is niet echt aan te bevelen. Het gaan een chemische reactie aan met gewone remvloeistof en gaat dan klonteren. Als u een compleet nieuw remsysteem heeft in het wel te doen maar zorg wel voor een goede reiniging van alle componenten die niet vernieuwd worden. Let ook op bij een servicebeurt bij een nieuwe garage: niemand weet dat er silicone vloeistof is gebruikt en wordt er met gewone vloeistof bijgevuld....
hier een stukje over de DOTS die iemand beschreef:roll:
Even over de DOT.
DOT 5.0 is vloeistof op siliconen basis
DOT 5.1 is vloeistof op glycolbasis met hoog kookpunt (180 gr.)
Deze vloeistoffen mogen dus absoluut niet door elkaar gebruikt worden !!.
DOT 5.0 is niet Hygroscopisch( neemt geen vocht op ) en hoeft in principe niet te wordenvervangen.
DOT 3 en 4 zijn Synthetische vloeistoffen op Glycolbasis.
DOT 4 en 5.1 zijn eventueel te mengen.
DOT 5.0 kan de rubbers aantasten in het remsysteem bij oudere auto's.
- Bert ///M3
Daarom moet je ook 5.1 gebruiken en niet 5.0
DS2500 is een goede optie idd.
Maar vergeleken met de nieuwere auto's vind ik een E30 sowieso waardeloos remmen. Dat heeft niet zozeer met remkracht zelf te maken maar de pedaalslag is zo lang en je moet dus veel trappen. Mijn E36 bijvoorbeeld bouwt veel sneller druk op en dat vind ik veel lekkerder rijden. Ook een kwestie van gevoel dus.

DS2500 is een goede optie idd.
Maar vergeleken met de nieuwere auto's vind ik een E30 sowieso waardeloos remmen. Dat heeft niet zozeer met remkracht zelf te maken maar de pedaalslag is zo lang en je moet dus veel trappen. Mijn E36 bijvoorbeeld bouwt veel sneller druk op en dat vind ik veel lekkerder rijden. Ook een kwestie van gevoel dus.
- GTRene
en dan schijn je ook nog specialere remvloeistoffen te kunnen krijgen en sinds ik een fan geworden ben van Motul 8) kwam ik deze een tijdje geleden tegen
Motul RBF 600
een nog hoger kookpunt dan de DOT 5.1 vol syntheet maar is die ook te mixen en of is gewoon leegpompen van de ene vloeistof en daarna deze olie erin gooien voldoende? schijnt dat je dan ook niet elk jaar maar om de 2 jaar hoeft te verversen
[img:700:471]http://www.carpcatcher.nl/gallery2/main ... G_9222.jpg[/img]
Motul RBF 600
een nog hoger kookpunt dan de DOT 5.1 vol syntheet maar is die ook te mixen en of is gewoon leegpompen van de ene vloeistof en daarna deze olie erin gooien voldoende? schijnt dat je dan ook niet elk jaar maar om de 2 jaar hoeft te verversen

[img:700:471]http://www.carpcatcher.nl/gallery2/main ... G_9222.jpg[/img]
- Dennis Cavallino
Om de 2 jaar wisselen kan als je teflon leidingen gebruikt ipv rubberen. De kans dat er vocht in je systeem komt is dan namelijk nihil. En vocht is de reden om te verversen ieder jaar. Vocht = water = kookpunt 100 graden = er ontstaan luchtbelletjes = wegvallen van je remdruk = fading = boem = ho (maar niet ho als je je pedaal intrapt, maar paar seconden later tegen de vangrails of in de grindbak...).
Dot 5.0 heb ik het niet over gehad. 5.1 wel. Je hebt ook hele goeie 4.0's, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee (wel met slechte 4.0's).
Bovenstaande quote komt me trouwens bekend voor. Volgens mij schreef Dexter dat ooit op gummen.net (al heel lang geleden dus, haha).

Dot 5.0 heb ik het niet over gehad. 5.1 wel. Je hebt ook hele goeie 4.0's, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee (wel met slechte 4.0's).
Bovenstaande quote komt me trouwens bekend voor. Volgens mij schreef Dexter dat ooit op gummen.net (al heel lang geleden dus, haha).
- Bert ///M3
- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
Een goede DOT 4.0 heeft een hoger kookpunt dan de meeste 5.1 varianten. 5.1 is dus niet altijd zaligmakend :idea:Dennis Cavallino schreef:Om de 2 jaar wisselen kan als je teflon leidingen gebruikt ipv rubberen. De kans dat er vocht in je systeem komt is dan namelijk nihil. En vocht is de reden om te verversen ieder jaar. Vocht = water = kookpunt 100 graden = er ontstaan luchtbelletjes = wegvallen van je remdruk = fading = boem = ho (maar niet ho als je je pedaal intrapt, maar paar seconden later tegen de vangrails of in de grindbak...).![]()
- frankv
is er een manier om ze te ontvetten?Dennis Cavallino schreef:Frank, gewoon OEM remschijven en Ferrodo DS2500, zoals Knot zegt. Eventueel teflon staalomvlochten remleidingen voor een beter en directer pedaalgevoel en Dot 5.1 om fading tegen te gaan.
ik zal de ferodo ds2500 er op gaan zetten, maar dan moeten de schijven eerst maar wel eens schoon lijkt me, anders brengen nieuwe blokken misschien ook weinig voordeel
het is niet zo dat de ds2500 eerst warm moeten worden voordat ze wat doen? zoals dat schijnt te werken met raceblokken? alhoewel de ds2500 worden gegeven als "straat en licht race"
frank