Edit: hij is in het hoger beroep op dit moment nog niet vrijgesproken! Verkeerd gelezen..Het gerechtshof in Leeuwarden doet vrijdag uitspraak over de rechtsgeldigheid van snelheidsmetingen door laserguns.
Op het schermpje van de lasergun staat de gereden snelheid. De agent die het apparaat hanteert, schrijft daarna de gemeten snelheid op. Volgens advocaat Tjalling van der Goot ontbreekt op die manier keihard juridisch bewijs om hardrijders te veroordelen. De gemeten snelheid is namelijk achteraf nooit te controleren.
De raadsman stelt dat het digitaal opslaan van de gemeten gegevens door de lasergun een einde aan de discussie kan maken. Dan is namelijk achteraf wel objectief te controleren hoe hard de 'geschoten' automobilist reed.
Van der Goot staat een 49-jarige man uit het Drentse Borger bij. De man heeft volgens een agent die een lasergun hanteerde 156 kilometer per uur gereden. Op de weg waar hij reed tussen Coevorden en Emmen is 100 kilometer per uur toegestaan.
De verdachte uit Drenthe werd eerder door de rechtbank in Assen vrijgesproken. Het Openbaar Ministerie ging in beroep en eiste twee weken geleden bij het hof een boete van 480 euro en een voorwaardelijke rijontzegging van vier maanden.
Lasergun niet rechtsgeldig!
- Maus335i
Lasergun niet rechtsgeldig!
Laatst gewijzigd door Maus335i op 29 feb 2008, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
maar wat nu...worden alle lasergun zaken nietig verklaard nu?
krijg ik m'n 1200,-euro en een forse schade vergoeding ivm vrijgheidsberoving en onterecht rijbewijs inname?
wel goed dat ze dat recht zetten 8) maar wel altijd een gedoe die rechtzaken...maar de uitkomst goed te horen, doch lullig voor de mensen die wel beboet zijn...

wel goed dat ze dat recht zetten 8) maar wel altijd een gedoe die rechtzaken...maar de uitkomst goed te horen, doch lullig voor de mensen die wel beboet zijn...
- Macboy
- GTRene
damn...net op het nieuws het wordt niet toegekend, denk dat de staat te zwaar meetelt van mensen die anders geld terug willen zien blablabla dus de man moet gewoon dokken enz...
heb wat dingen gelezen over zaken, zoals 1. een beedigd politieman spreekt altijd de waarheid.
2. ook al spreekt hij niet dan waarheid dan zie punt 1.
heb wat dingen gelezen over zaken, zoals 1. een beedigd politieman spreekt altijd de waarheid.

-
Klopt, je bent dus altijd de lul, of je moet harde tegenbewijzen hebben. Mooi he. Wat mij betreft mag daar verandering in komen. Zijn tenslotte net mensenGTRene schreef: heb wat dingen gelezen over zaken, zoals 1. een beedigd politieman spreekt altijd de waarheid.

- HansD
Hoe moeilijk kan het zijn om een soort van digtale foto te nemen als er overtreding wordt geconstateerd? Ik heb het altijd al raar gevonden dat een afgelezen snelheid door 1 persoon die regelmatig ook nog het kenteken moet noteren rechtsgeldig is. Met zo´n foto los je die problemen op.
Ik vermoed dat die man nooit vrijgesproken gaat worden overigens exact vanwege de reden die Rene opgeeft. Dat schept een precedent waardoor de huidige lasergun zo met het grof vuil meekan.
Ik vermoed dat die man nooit vrijgesproken gaat worden overigens exact vanwege de reden die Rene opgeeft. Dat schept een precedent waardoor de huidige lasergun zo met het grof vuil meekan.