ik heb net 5th gear episode 6 bekeken en daar zat een interessant item in over de veiligheid van wegen
in engeland blijken ze zo'n beetje alle wegen beoordeeld te hebben op veiligheid en zo blijkt 40% van de engelse wegen "one star" te krijgen, erg slecht dus
is er in nederland ook zo'n beoordelingssysteem? dat lijkt me nu eens een goed idee, vooral om rijkswaterstaat en regionale overheden te laten investeren in veiligheid
vervolgens lieten ze een "five star euro ncap" laguna op een "one star" road tegen een boom knallen, je kunt wel raden hoe dat er uit zag...
frank
5th gear met euro-rap over de veiligheid van wegen
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Na een paar dagen UK vind ik het asfalt aan deze kant van de plas kwalitatief een stuk beter. De snelwegen rond Londen zijn overgecontroleerd. Mopperen we hier wel eens over flitsers maar daar is het niet normaal meer.
Ik vind de Britse automobilisten wel goed rijden. Ze rijden vlot en zitten niet teveel in de weg. En een hoop binnenwegen zijn niet voorzien van allerlei borden maar je moet daar gewoon zelf opletten hoe hard je een bocht kan aansnijden. Prima. Als je dan in Belgie terecht komt en daarna op de doorgetrokken strepen wegen van Zeeuws Vlaanderen dan weet je weer wat er hier aan schort. Totale controle op snelheden en het liefst op kleuterniveau communiceren hoe de weg af te leggen.
De wegen met doorgetrokken strepen zijn zo vreselijk belerend en typisch NL. Je zit klem achter een fossiel die 25% onder de max snelheid zit en dan mag je er gewoon niet langs. Ik kan zulke situaties gewoon niet uitstaan. Wat Rico al eens zei over je biologische ritme, het opdringen van een door een ander gereden snelheid is gekmakend. Ik ga er dus ook altijd langs
Ik vind de Britse automobilisten wel goed rijden. Ze rijden vlot en zitten niet teveel in de weg. En een hoop binnenwegen zijn niet voorzien van allerlei borden maar je moet daar gewoon zelf opletten hoe hard je een bocht kan aansnijden. Prima. Als je dan in Belgie terecht komt en daarna op de doorgetrokken strepen wegen van Zeeuws Vlaanderen dan weet je weer wat er hier aan schort. Totale controle op snelheden en het liefst op kleuterniveau communiceren hoe de weg af te leggen.
De wegen met doorgetrokken strepen zijn zo vreselijk belerend en typisch NL. Je zit klem achter een fossiel die 25% onder de max snelheid zit en dan mag je er gewoon niet langs. Ik kan zulke situaties gewoon niet uitstaan. Wat Rico al eens zei over je biologische ritme, het opdringen van een door een ander gereden snelheid is gekmakend. Ik ga er dus ook altijd langs

- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Re: 5th gear met euro-rap over de veiligheid van wegen
Lijkt mij een waardeloos idee.frankv schreef:is er in nederland ook zo'n beoordelingssysteem? dat lijkt me nu eens een goed idee, vooral om rijkswaterstaat en regionale overheden te laten investeren in veiligheid
Veiligheid lijkt op dit moment al het enige waar de wegbeheerders in geïnteresseerd zijn. Het wegennet wordt in rap tempo gedegradeerd. Overal zie ik autowegen afgewaardeerd worden naar 80km/h met kilometers lange doorgetrokken strepen en wordt het buitengebied vol gelegd met drempels en 60km zones. Doorgaande wegen in dorpen worden tot 30km zone verklaard, ook op plekken waar zich hoogst zelden zwakkere verkeersdeelnemers begeven. De gedachte dat wegen bedoeld zijn om personen en goederen snel van a naar b te transporteren, leeft kennelijk niet meer.
Het is toch belachelijk dat we in de 21ste eeuw in voertuigen die vele malen veiliger zijn dan decennia geleden toch beduidend minder snel onderweg (mogen) zijn.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: 5th gear met euro-rap over de veiligheid van wegen
[quote="Femme"
Het is toch belachelijk dat we in de 21ste eeuw in voertuigen die vele malen veiliger zijn dan decennia geleden toch beduidend minder snel onderweg (mogen) zijn.[/quote]
Wat mij iig echt tegen de borst stoot zijn die 60 km/u borden op de vele compleet verlaten landwegen. Verbod op inhalen op B wegen vind ik ook complete onzin. Iedereen moet zelf maar goed uit z'n doppen kijken. Steek vaak binnendoor van de afslag Noordeloos naar Dordrecht. Wat een irritatie op de stukken waar je niet mag inhalen.
De wegen hier beoordelen op kwaliteit zie ik het nut niet van in. Gaan we straks 30 kilometer omrijden omdat we dan over vlak asfalt mogen? Lijkt me niet...
Het is toch belachelijk dat we in de 21ste eeuw in voertuigen die vele malen veiliger zijn dan decennia geleden toch beduidend minder snel onderweg (mogen) zijn.[/quote]
Wat mij iig echt tegen de borst stoot zijn die 60 km/u borden op de vele compleet verlaten landwegen. Verbod op inhalen op B wegen vind ik ook complete onzin. Iedereen moet zelf maar goed uit z'n doppen kijken. Steek vaak binnendoor van de afslag Noordeloos naar Dordrecht. Wat een irritatie op de stukken waar je niet mag inhalen.
De wegen hier beoordelen op kwaliteit zie ik het nut niet van in. Gaan we straks 30 kilometer omrijden omdat we dan over vlak asfalt mogen? Lijkt me niet...
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
dat is ook juist wat ik bedoel
de enige manier die we hier kennen om een weg "veilig" te maken is de snelheid omlaag te halen, je mag tegenwoodig echt overal maar 60 lijkt het
het meest idioot vind ik nog wel de A2 waar je tegenwoordig van Amsterdam naar het zuiden rijdend echt om de kilometer wordt beperkt tot 80, 90, 70 [waarom bijvoorbeeld dat stuk bij breukelen maar 90? vanwege het zand er naast?]
ik had juist de indruk van de sterrenwaardering in de UK dat die een weg beoordelen op basis van dingen als bomen, vangrails etc. en er dus eindelijk misschien eens iets aan de bron gedaan wordt ipv aan symptoombestrijding, dus gewoon een vangrail langs een boom ipv 60, want met 60 ben je er vrijwel net zo aan toe als met 80
frank
de enige manier die we hier kennen om een weg "veilig" te maken is de snelheid omlaag te halen, je mag tegenwoodig echt overal maar 60 lijkt het
het meest idioot vind ik nog wel de A2 waar je tegenwoordig van Amsterdam naar het zuiden rijdend echt om de kilometer wordt beperkt tot 80, 90, 70 [waarom bijvoorbeeld dat stuk bij breukelen maar 90? vanwege het zand er naast?]
ik had juist de indruk van de sterrenwaardering in de UK dat die een weg beoordelen op basis van dingen als bomen, vangrails etc. en er dus eindelijk misschien eens iets aan de bron gedaan wordt ipv aan symptoombestrijding, dus gewoon een vangrail langs een boom ipv 60, want met 60 ben je er vrijwel net zo aan toe als met 80
frank
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Sterk betoog Femme, ik zij zaterdag nog tegen iemand, dat lekker op een zomeravond over binnenweggetjes rijden zo goed als gedaan is door al die absurde over berschermende maatregelen. Zodra de GPS KM heffing een feit is, zal hier even later een automatische snelheidsbegrenzer van bovenaf bij komen, en kan Koos Spee tevreden met pensioen. CO2 uitstoot tax is al in voorbereiding, dus straks allemaal in de Cuore om nog enige snelheidsbeleving te ervaren. De Cuore heeft dan wel het prijspeil van 30k bereikt uiteraard, want de schatkist dient ook gevuld te worden.
De Berlijnse muur is geslecht, maar de overheid is bezig met het regelen en nivileren deze virtueel in rap tempo op te bouwen....... :twisted:
Michl
De Berlijnse muur is geslecht, maar de overheid is bezig met het regelen en nivileren deze virtueel in rap tempo op te bouwen....... :twisted:

Michl
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten