Emigreren waarheen Topic & de voor en nadelen.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 feb 2008, 19:26

vrijheid moet je voelen, niet kopen.

Alleen als je geld hebt, is de vrijheid niet duur...............................

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 feb 2008, 20:55

Ik heb inmiddels wel wat landen in mijn kop waar ik zou willen wonen, maar per regio verschilt mijn verlangen enorm. :)

In Canada zou ik nu nog niet een plek kunnen aanwijzen waar ik me zou willen vestigen, terwijl ik het land echt prachtig vond en bij ieder fraai huis dacht dat ik daar wel zou willen wonen. Maar veel verschilt 't niet van Europa, ware 't niet dat 't lekker rustig is zodra je de stad uit bent. Maar in delen van Europa heb je dat ook weer. Hier is ook nog genoeg te zien en ontdekken voor mij.

Daarnaast ben ik nu nog erg gehecht aan de stad. Maar ik ben er wel uit dat ik liever woon/werk in een stad en dan graag iets buiten de stad zou willen hebben voor de weekenden, maar dat is weer niet handig omdat we graag op vakantie gaan (kamperen, hotels, B&B's, dat is eigenlijk wel een soort hobby van ons). Uiteindelijk zullen we toch liever de stad uittrekken (met kinderen ofzo...).

Lastig hoor, voorlopig maar lekker reizen en pas later denken aan emigreren (of niet). We hebben wel bovenaan onze wishlist staan dat we een B&B willen opzetten samen. Waar? Dat weten we nog lang niet! :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 feb 2008, 21:05

Ik vind het wel grappig om al deze mooie plannen te lezen........................................

Wat ik me nu afvraag; wat komt daar van terecht, no offence verder hoor, maar de realiteit is toch vaak dat het er niet van komt, door welke oorzaak dan ook.

Het omgekeerde komt ook vaan voor; mensen die al een tijd weg zijn uit good old NL, willen vaak ook weer terug...............................FWIW

Peric

Bericht door Peric » 24 feb 2008, 21:25

Het is inderdaad overal wat. Ik zit in het niet meest ideale land op het moment. Lonen liggen vrij laag, en ik zit bovengemiddeld. Is nog altijd ongeveer de helft van wat ik NL zou verdienen.
Een mens heeft altijd plannen, en het onze is om eventueel weer terug te gaan naar Roemenië. Het land is enorm in opbouw, en het is nu nog redelijk goedkoop. Erg mooi land.

Ben_968CS

Bericht door Ben_968CS » 24 feb 2008, 22:00

Ik las vandaag in de Volkskrant (ben in Oostenrijk, ook niet al te onaangenaam: iets van 6 mio inwoners en een keer of 3, 4 zo groot als NL) dat er 6 jaar tussen de beslissing zit te emigreren en de daadwerkelijkeemigratie. Er is dus wel wat tijd voor nodig om tot daadwerkelijke emigratie te komen...

GTRene

Bericht door GTRene » 24 feb 2008, 22:05

Ik zou wel een land willen met wat "zekerheden" zoals een goede betrouwbare bank....geen land met al die burgeroorlogen of hoge criminaliteit of in zo'n orkaan-gebied...graag een land met "weinig" regels maar wel waarden en normen, geen nanny land...binnen EU opzich wel prettig ivm dat geld en "zorgen" en een land wat in elk geval niet duurder is als NL...

romo

Bericht door romo » 24 feb 2008, 22:12

GTRene schreef:Ik zou wel een land willen met wat "zekerheden" zoals een goede betrouwbare bank....geen land met al die burgeroorlogen of hoge criminaliteit of in zo'n orkaan-gebied...graag een land met "weinig" regels maar wel waarden en normen, geen nanny land...binnen EU opzich wel prettig ivm dat geld en "zorgen" en een land wat in elk geval niet duurder is als NL...
Wat blijft er dan concreet over?......................................

Niet zo gek veel IMHO...................................

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 24 feb 2008, 23:18

GTRene schreef:Ik zou wel een land willen met wat "zekerheden" zoals een goede betrouwbare bank....geen land met al die burgeroorlogen of hoge criminaliteit of in zo'n orkaan-gebied...graag een land met "weinig" regels maar wel waarden en normen, geen nanny land...binnen EU opzich wel prettig ivm dat geld en "zorgen" en een land wat in elk geval niet duurder is als NL...
Ik zeg Zweden.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 feb 2008, 23:34

Zweden? brrr koud meestal toch? ben niet zo'n sneeuwman :lol:

net ff bij een paar makelaars gekeken op Kreta tjonge...de huizen zijn daar net zo duur als hier zo ongeveer :? had gehoopt voor de helft van hier :lol: niet dus...

tja, je zou ook meer naar die oostbloklanden kunnen gaan die lid zijn van de EU sommige zijn nog heel goedkoop wonen denk ik :roll: en lonen laag dus vaak ook de prijzen in verhouding :roll: mooie gebieden genoeg denk ik, maar welke voelen aan als een jaar op vakantie(lees lekker wonen en goed leefklimaat)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 feb 2008, 23:48

Ja.

Alleen komt het volgende. Ga jij daar wonen is je eigen loon ook laag dus ben je nog net niks opgeschoten.

Iedereen denkt altijd dat ze in het buitenland ineens veel rijker zijn maar dat valt tegen. Want wat ga je er doen? Als je hetzelfde werk doet als hier dan is het ook logisch dat je daar ongeveer in dezelfde sociale klasse terecht komt. Zijn de lonen en prijzen daar lager dan is ook jouw loon lager.

Naar een belastingparadijs verhuizen klinkt ook altijd aanlokkelijk. Bijvoorbeeld een collega van mij is net getrouwd met een grietje van het Isle of Man. Gaat daar ook wonen. Hij zegt het lijkt wel leuk. Maar dan komt het volgende. Jij bent niet de enige die dat bedacht heeft. Omdat er veel vermogende personen zitten zijn de huizenprijzen skyhigh. Met je Jan Modaal salarisje hier koop je daar net een oud houten schuurtje. Dan weet je ook meteen hoe ze het in vredesnaam voor elkaar krijgen om 10% belasting te vragen en toch hun zaken voor elkaar te hebben. Dat is heel simpel, 10% van een paar ton is nog altijd meer als 40-50% van een jan modaal salarisje.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 feb 2008, 00:07

:lol: :lol: ja klopt, das bijna net als in het oosten een leuk huis hebben en een redelijk salaris, dan ga je verhuizen naar Amsterdam centrum ergens blijft er weinig van je salaris over, tjonge das duur daar zeg :shock: m'n zusje woont daar aan de Keizersgracht..prijzen pfff.

maar ff terugkomend op zo'n land van die nieuwe EU members, voor mij persoonlijk zou er niet zoveel van loon veranderen WAO en daar zal ik ook wel in blijven gezien dat het niet beter wordt maar eerder langzaam minder in m'n koppie...en de WAO kun je meenemen naar de meeste landen als het goed is, dus zo gezien zou je daar in theorie meer te besteden hebben :roll: alleen als de dame die wat mee zou gaan en daar zou gaan werken voor een bedrijf uit dat land verdient minder, of ze zal voor een bedrijf uit NL daar kunnen werken dan verdien je weer beter toch? maar het zijn allemaal suggesties hoor, en een lang aanloop iets, je geeft NL niet zo maar op :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 feb 2008, 00:23

Dat klopt, in een aantal verdragslanden hou je je uitkering. Dat zijn er nog best wel veel.

Alleen vergis je niet in de details. Bijvoorbeeld een huis kopen. Is daar dan misschien ook goedkoper maar meestal heb je ook geen hypotheekrente aftrek en dat soort dingen. Dus netto kom je dan ook hoger uit. Plus dat banken over het algemeen veel minder makkelijk accoord gaan met een buitenlands inkomen, wat ook nog eens roet in het eten gooien kan.

En iets anders zijn de belastingregels. Als jij WAO uit Nederland ontvangt met evt aanvulling dan blijf je ook nederlands belasting plichtig ook al woon je in het buitenland. Ze houden dus gewoon nog steeds loonheffing in, en in het buitenland betaal je niks. Betaal je normaal in het buitenland minder belasting dan heb je dikke pech, want dat heb je dus al gedaan. Alleen sociale verzekeringspremies word dan een ander verhaal.

Tristan

Bericht door Tristan » 25 feb 2008, 00:29

Zit nu ruim 4 maanden in Perth, Australie en alles is boven verwachting. Schitterende natuur, mooie stranden en turquoise blauwe zee. Klimaat is zeer goed, soms wel warm (40 graden), maar er is altijd wel een zeebriesje.

Mensen zijn enorm spontaan, open en vriendelijk. Qua werk is hier ook genoeg omdat Perth in een economische 'boom' zit door de mijnbouwindustrie.

Huizen zijn t.o.v. NL veel goedkoper en ruimte die je hier hebt is niet normaal. Wel stijgen de huizenprijzen aanzienlijk de laatste maanden.

Nadeel vind ik wel de overheid. Alles is hier geregeld door de overheid en zijn niet bepaald erg snel en vooral bureaucratisch (niks nieuws, maar toch...).

Kortom, zit er soms wel om te denken om voor een langere tijd terug te gaan. Oja, belangrijk: Auto's zijn hier een stuk goedkoper en meest simpele middenklasser heeft al een V8. 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 25 feb 2008, 00:51

went dat snel Tristan? links rijden en met Links schakelen? zal wel denk ik :roll: en dat die auto's goedkoop zijn is meegenomen...hoe is het met de benzine prijzen? levens onderhoud enz?

@Bert...tjonge wat weet je veel zeg 8) handig...eneuh ik heb geen aanvulling op m'n WAO was ik niet voor verzekerd terwijl m'n pa met verzekeringen deed, maar vond dat voor mij toen onnodig gels kon ik beter sparen want zijn zoon wordt net ziek of komt niet in de WAO...how different things went.. :? maargoed. Ik krijg ook nergens subsidies voor, immers heb eigen vermogen omdat ik meestal slim inkoop en zuinig ben(moet wel) en af en toe geluk heb gehad en wel eens wat kreeg, maar das niet zo erg, alhoewel ik wel eens denk van..zo'n iemand die b.v. niet spaart en alles opmaakt enz...krijgt wel subsidie :? maar ach ik red me wel...en anders verkoop ik m'n boot :lol: (Hartge) of m'n huis...

Ook een optie waar ik wel eens aan dacht is om helemaal in het zuiden van NL te gaan wonen echt in het puntje in een klein dorpje dan voelt het niet zo druk, en lijkt het allemaal wat beter in NL :roll: en heb je toch alles goed voor elkaar...bijkomend voordeel, daar is het meestal wat warmer, mooi heuvel achtig, leuke weggetjes, dicht bij de Nurburgring en Zolder e.d... en dicht bij duitsland/Belgie? luxemburg...

Volgens mij wonen er ook 1 of 2 DF'rs daar in de buurt toch? hoe is het wonen daar :roll:

Tristan

Bericht door Tristan » 25 feb 2008, 00:58

GTRene schreef:went dat snel Tristan? links rijden en met Links schakelen? zal wel denk ik :roll: en dat die auto's goedkoop zijn is meegenomen...hoe is het met de benzine prijzen? levens onderhoud enz?
Linksrijden met je met een halfuurtje gewent. Benzineprijzen liggen ongeveer rond AUD 1,50 per liter, dat is zo'n Euro 0,95 per liter. Dus wel een stuk goedkoper ja. Levensonderhoud is hetzelfde ongeveer, misschien nog wel iets goedkoper. Voor de rest is verzekeringen, gezondheidspremies etc. allemaal goed geregeld.

Tom

Bericht door Tom » 25 feb 2008, 01:02

Tristan schreef:
GTRene schreef:went dat snel Tristan? links rijden en met Links schakelen? zal wel denk ik :roll: en dat die auto's goedkoop zijn is meegenomen...hoe is het met de benzine prijzen? levens onderhoud enz?
Linksrijden met je met een halfuurtje gewent. Benzineprijzen liggen ongeveer rond AUD 1,50 per liter, dat is zo'n Euro 0,95 per liter. Dus wel een stuk goedkoper ja. Levensonderhoud is hetzelfde ongeveer, misschien nog wel iets goedkoper. Voor de rest is verzekeringen, gezondheidspremies etc. allemaal goed geregeld.
Maar kun je er 'onder de streep' beter leven dan hier in Nederland? Met hetzelfde werk en (min of meer) dezelfde situatie?

GTRene

Bericht door GTRene » 25 feb 2008, 01:02

Tristan schreef:
Klinkt ook goed 8) maar wat is beter...het grote Australie of New Zealand, daar zijn toch ook al heel wat NL people naar vertrokken...ben in beide overigens nooit geweest....en hoe is het daar met ongedierte, grote spinnen enzo :lol: das vaak weer iets van warme landen...heb je daar nog wat van gemerkt?

Tristan

Bericht door Tristan » 25 feb 2008, 01:09

@Tom: Moeilijk om te zeggen. Ik denk dat het om het even is. Wel gaat het hier wat gemoedelijker, weinig stress (no worries, mate). Werk is hier zat! Schreeuwen om mensen, vooral wat hoger opgeleiden en technische mensen. In mijnbouwsector, civiele engineering, weg-waterbouw en logistieke sector kan je goed geld verdienen. Zelfde geld ook voor ICT dat op dit moment 1 van de sterkt groeiende segmenten is.

@Rene: Valt mee, hier in de stad nergens last van. Ga je de bush in, dan kan je wel slangen etc. verwachten. :wink:

Perth is 1 van de sterkst groeiende steden ter wereld qua nieuwe inwoners/immigranten. Heeft te maken met de goeie leefomstandigheden, gunstig klimaat, mooie natuur, schone stad, goede infrastructuur en goede arbeidsmarkt.

Christoph

Bericht door Christoph » 25 feb 2008, 01:31

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel bij california als wat Tristan heeft bij Australie.

Wel weet ik dat je na 2/4 maanden nog niet kan zeggen of het echt geschikt is als vervanger voor Nederland. Mensen krijgen pas na 8 tot 12 maanden echt een beetje het "thuis" gevoel in plaats van de roze bril van being abroad .

Ik moet wel zeggen dat ik serieus overweeg om hier te blijven, klimaat is top (niet echt doorslaggevend) werkomgeving is ECHT perfect, motiverend,goede groeimogelijkheden en erg goed salaris in mijn gebied, en het is ook allemaal wel heel erg vet gewoon. San Francisco is echt een stad met veel gezichten wat mij persoonlijk enorm aantrekt. Mooi als metropool, soms zelfs dorps en de mogelijkheid om binnen een uurtje lekker te surfen en binnen 2 uur op de piste te boarden geeft mij toch wel een super gevoel. Super aardige mensen, zeer relaxed ook in omgang en Amerikaans stereotype is hier nou ook niet echt opvallend aanwezig.

Zoals in elk land zijn er stomme regeltjes of grappige eigenaardigheden, maar ik voel me hier (mede natuurlijk door het hoge kijk een Nederlander mentaliteit) erg gewaardeerd en ook heb ik meer het idee dat mocht ik besluiten hier te blijven en serieus aan de slag te gaan, ik hier meer voldoening kan krijgen uit mijn werk.

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 feb 2008, 01:37

Christoph schreef:... San Francisco is echt een stad met veel gezichten wat mij persoonlijk enorm aantrekt. ...
Yup Cali heeft echt een aparte charme. Zucht. :)

Christoph

Bericht door Christoph » 25 feb 2008, 01:58

Ik ben ook echt hevig verliefd op San Francisco :oops: Ik zou geen stad weten die een vergelijkbaar pakket aan eigenschappen en diversiteit kan bieden...

Tristan

Bericht door Tristan » 25 feb 2008, 01:59

Christoph schreef:Ik ben ook echt hevig verliefd op San Francisco :oops: Ik zou geen stad weten die een vergelijkbaar pakket aan eigenschappen en diversiteit kan bieden...
Perth! :wink:

Christoph

Bericht door Christoph » 25 feb 2008, 02:04

Tristan schreef:
Christoph schreef:Ik ben ook echt hevig verliefd op San Francisco :oops: Ik zou geen stad weten die een vergelijkbaar pakket aan eigenschappen en diversiteit kan bieden...
Perth! :wink:
Maybe ja, ik ben alleen minder geinteresseerd in leven/werken in Aus. dan in de Bay area, maar dat is meer persoonlijk I guess. Ik ben wel van plan om zeker ozzie en NZ nog eens goed van dichtbij te bekijken :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2008, 09:35

Den Haag! :)

Oude statige herenhuizen en villa's in lanen met hoogteverschil a la SF, een coole haven, goeie (vis)restaurants, mooie parken, een stad met meerdere uitstralingen en een divers karakter, waaronder een dorps karakter binnen een stad met internationale allure en inwoners uit meer dan 160 verschillende landen. Dat blijf ik bijzonder vinden. Surfen binnen 5 minuten, snowboarden binnen een kwartier op 2 locaties.

Ok ok, jij wint! 8)

Om die redenen vond ik Vancouver ook wel erg gaaf, als is Downtown daar allemaal niet zo heel groot. Ik ben nooit in SF geweest, maar toen ik daar was dacht ik dat SF wel the next best thing moest zijn. Seattle schijnt ook wel relaxed te zijn.

Marc R

Bericht door Marc R » 25 feb 2008, 09:41

Ik denk dat net over de grens verhuizen in Dld ook niet verkeerd is.

Kennissen van mij zijn ook bezig naar Zwitserland te verhuizen....

Plaats reactie