De nieuwe Audi A4

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Macboy

Bericht door Macboy » 22 feb 2008, 16:41

Dat is niet omdat Audi het niet wil, maar nog niet kan. In de A6 3.0TDI zit ook een "automaat" (voor zover je het zo moet noemen, multitronic of weet ik veel wat).

Het lijkt me essentieel, past ook veel beter bij het karakter van die beresterke motor. A5 en A4 3.0TDI zonder automaat is inderdaad slecht.

Maar technisch wil het nog even niet. Komt eraan is mij verteld.

Tom

Bericht door Tom » 22 feb 2008, 16:55

Macboy schreef:Zeuren over 70k voor een 2.0TDI is niet eerlijk, je hoeft niet ALLE opties te nemen (oud verhaal).
Ik vind de prijzen die ze voor opties durven te vragen compleet van de pot gerukt. Niet alleen bij Audi maar ook bij BMW en Mercedes.
De meest simpele opties staan er rustig voor honderden euro's in. En standaard zijn al die auto's behoorlijk kaal terwijl de gemiddelde boodschappenauto van Hyundai of Kia standaard al climate control, cruisecontrol, radio/cd/mp3 heeft. Ik vind het triest dat je bij de duitse merken nog moet bijbetalen voor bijvoorbeeld climate control, zoiets hoort in een luxe auto te zitten. Zie je iemand al zitten in z'n Audi met draaiknoppen te klooien om z'n auto op de juiste temperatuur te houden.
Zaken die echt persoonlijk zijn moeten een optie zijn (want niemand wil betalen voor iets wat ie niet gebruikt) maar climate control, cruise control, radio/cd/mp3 mag je anno 2008 toch wel standaard in een auto verwachten.

Rein

Bericht door Rein » 22 feb 2008, 17:51

Tom schreef:climate control, cruise control, radio/cd/mp3 mag je anno 2008 toch wel standaard in een auto verwachten.
is ook standaart? Toch?!

Femme

Bericht door Femme » 22 feb 2008, 19:42

Rein schreef:
Tom schreef:climate control, cruise control, radio/cd/mp3 mag je anno 2008 toch wel standaard in een auto verwachten.
is ook standaart? Toch?!
Mp3 is standaard, voor automatische airco mag je 1000 neerleggen. Uiteraard kan dit laatste goedkoper door middel van een Executive-pakketje. High Executive is dan ook zo'n beetje verplicht om een BMW aan een redelijke uitrusting te helpen.

Ik ben het met Tom eens dat de prijzen voor de opties krankzinnig zijn. Navigatie voor 3500 euro, bluetooth integratie voor 1000 euro. Dit terwijl een TomTommetje 400 euro kost en een bluetooth headset een paar tientjes. Ik snap wel dat integratie in het multimediasysteem van de auto wat mag kosten maar dit prijsverschil slaat nergens op.

Verder vind ik die A4 station er wel ok uitzien. De achterlichten doen het beter op de station dan op de sedan.

Daniel

Bericht door Daniel » 23 feb 2008, 09:38

Macboy schreef: Maar technisch wil het nog even niet. Komt eraan is mij verteld.
Rond de zomer inderdaad. Dan kun je als het goed is ook quator i.c.m. een automaat krijgen, wat nu niet kan. Ja, alsof ik 265 pk via een Multitronic op de voorwielen wil :shock:

Dat je met de prijzen van opties zwaar wordt getild is natuurlijk al langer bekend, en hoe duurder de auto, hoe erger het is. Ferrari vraagt gerust een paar duizend euro voor iets simpels als elektrische stoelverstelling.
Waarom kost het B&O speakersysteem op een Audi A8 11 mille terwijl het systeem van hetzelfde merk op een A5 maar 1000 euro is? Je maakt mij niet wijs dat het 11x zo goed is in die A8.

Gewoon slim zijn en een standaard goed uitgerust model kiezen, en alleen nemen wat je echt nodig hebt. De meeste dingen zijn toch achteraf nog wel te regelen.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 23 feb 2008, 11:28

Voor wat betreft al die prijzen, ook de opties... Laten we niet vergeten dat er nog 42,nogwatmaarveelteveel% BPM op zit he? :)

Mooi voorbeeld Daniel, B&O excl. belasting:

A8: 6500 euro
A5: 981 euro

Klinkt toch al weer iets schappelijker. Ik heb trouwens eens gekeken voor mooie B&O geluidssetjes thuis. Met 10k ben je nog nergens :D

Arne

Bericht door Arne » 23 feb 2008, 14:10

Zit net even op www.leaseplandirect.nl te loeren, zie ik dat de TSI88 met LPG leverbaar is!
Dat maakt het voor mij lease technisch heel interessant ( brandstof zit in de totaal prijs).
Alleen zijn er op dat model helemaal geen pakketten leverbaar. :shock:

120pk met 230Nm komt is te doen :?:

Martijn

Bericht door Martijn » 23 feb 2008, 16:25

Daniel schreef: Waarom kost het B&O speakersysteem op een Audi A8 11 mille terwijl het systeem van hetzelfde merk op een A5 maar 1000 euro is? Je maakt mij niet wijs dat het 11x zo goed is in die A8.
Mwah, ben daar maar niet zo zeker van. Buiten het merk hebben die 2 systemen echt niet zoveel met elkaar te maken. Op audiogebied is er sowieso geen objectieve maatstaf voor kwaliteit imho: klankkleur is het verschil bij echte high-end systemen en dat hangt weer sterk af van je persoonlijke voorkeur en muzieksmaak.

Individual audio van BMW gaat een aardig eind mee, maar haalt het niet bij dat B&O spul in de A8 imho.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 23 feb 2008, 18:30

Arne schreef:Zit net even op www.leaseplandirect.nl te loeren, zie ik dat de TSI88 met LPG leverbaar is!
Dat maakt het voor mij lease technisch heel interessant ( brandstof zit in de totaal prijs).

Leasemaatschappijen staan niet te springen om gasauto's. Het reparatie onderhoud cijfer zal een stuk hoger ingecalculeerd staan dan bij een normale benzine versie.

Arne

Bericht door Arne » 23 feb 2008, 19:08

StefanCS schreef:
Arne schreef:Zit net even op www.leaseplandirect.nl te loeren, zie ik dat de TSI88 met LPG leverbaar is!

Leasemaatschappijen staan niet te springen om gasauto's. Het reparatie onderhoud cijfer zal een stuk hoger ingecalculeerd staan dan bij een normale benzine versie.
uiteindelijk gaat het om de leaseprijs, en die is lager dan de 2.0 TDI inclusief brandstof!

Sperdy

Bericht door Sperdy » 23 feb 2008, 19:27

Femme schreef:... High Executive is dan ook zo'n beetje verplicht om een BMW aan een redelijke uitrusting te helpen...
.
Welnee Femme. 't Is maar wat je nodig hebt natuurlijk maar neem mij nu:

De feiten:

Ik heb op mijn 135i Executive M Sport het volgende (en ik vergeet vast nog wel van alles te noemen):
- de machtige BMW 3liter bi-turbo blok < en deze is briljant, geloof me
- Le Mans Blue
- MP3 ingang (AUX) (< gebruik ik niet)
- Volautomatische gescheiden Air-Co
- Automatische lendensteun-durkpomp
- Verlenging vd zetel stoelen (a la Recaro)
- In hoogte, lengte en kantelpunt verstelbare stoelen
- Middenarmsteun
- Electrische spiegels en ramen
- Uitstekende CD/Radio business radio (TP/RDS)
Optie die ik heb genomen:
- Cruise Control
- M Sportpakket (met een berg aan assecoires)

Prijs: Euro 52.036
Dit is goedkoop en volstrekt compleet. Helemaal geen High Executive nodig.

Tom

Bericht door Tom » 23 feb 2008, 19:29

Het is ook afhankelijk van de motorisering.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 23 feb 2008, 19:41

Tom, dit is de executive (= standaard) uitvoering. Dus de executive uitvoering is niet hetzelfde bij verschillende motoren?

Sperdy

Bericht door Sperdy » 23 feb 2008, 19:45

Tom schreef:
Rein schreef:pa proefgereden in een A4 2.0TDI... Die demo moest inc opties €70.000 kosten :shock: .
whahahahahaha 70.000 euro voor een a4 2.0tdi :lol:
sorry voor deze autoweek-reactie maar 70k voor een a4 met instapdiesel,... humor!!
+1, dit kan niet. Is zeker een hele goede auto, maar dat is echt te duur.

Tom

Bericht door Tom » 23 feb 2008, 19:59

Ferdinand schreef:Tom, dit is de executive (= standaard) uitvoering. Dus de executive uitvoering is niet hetzelfde bij verschillende motoren?
Ik weet niet hoe het bij de 1 serie zit. Maar een 135i zal standaard meer zaken hebben dan een 120i om maar iets te noemen.
Even als voorbeeld de Z4. De 3.0i heeft standaard boven de 2.5i (waar deze zaken ook mogelijk zijn, echter als optie):
- alarm
- leder
- alu interieurlijsten
- middenarmsteun
- stoelverwarming
- automatische kapbediening
- 17 inch LM
En dat is het verschil tussen de 2.5 en 3.0, daaronder heb je nog de 2.0 en 2.2. Dat verschil zal wellicht nog wat groter zijn. Ook bij de E46 (3 serie) zit er verschil in uitrusting, de 6 cilinders hebben daar een wat ruimere uitrusting dan de 4 cilinders.

Of er daadwerkelijk een verschil zit in de Executive-pakketten weet ik niet. Lijkt mij niet gezien dat een vaste prijs heeft?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 23 feb 2008, 21:39

Tom schreef:
Rein schreef:pa proefgereden in een A4 2.0TDI... Die demo moest inc opties €70.000 kosten :shock: .
whahahahahaha 70.000 euro voor een a4 2.0tdi :lol:
sorry voor deze autoweek-reactie maar 70k voor een a4 met instapdiesel,... humor!!
Pfff echt weer van een BMW man he :)

De 320d HE kost 50k. Doe daar leren bekleding, 18 inch velgen, design en M pakket (S-line bij Audi) bij, active steering, luchtvering, klasse 3 alarm, Hifi geluidssysteem (Bose) en profi nav (MMI high) bij en je zit op? 70k

HAhHAHAHHA een 320d voor 70k met gangbare opties! En dat voor een instapdiesel!

De prijzen voor BEIDE auto's zijn gewoon belachelijk :)

Femme

Bericht door Femme » 23 feb 2008, 23:23

Ferdinand schreef:
Femme schreef:... High Executive is dan ook zo'n beetje verplicht om een BMW aan een redelijke uitrusting te helpen...
.
De 135i is een geval apart aangezien dit één van de weinige BMW's onder de 100K is die standaard redelijk rijk is uitgerust. Een kale 1- of 3-serie is nauwelijks toonbaar. Op mijn 330i leasebak moest ik 15K aan opties toevoegen om een tevreden resultaat te krijgen en dan heb ik nog geen navigatie, bluetooth, elektrische stoelverstelling, schuif/kanteldak en andere leuke maar niet direct noodzakelijke opties.

Een 3-serie heeft ernstig baat bij grote velgen (18 of 19 inch), xenon, leer (of eventueel sensatec), sportstoelen en alu interieurlijsten ipv de goedkoop ogende titaniumimitatie (die in 2005 standaard was, kan inmiddels wellicht gewijzigd zijn). Een upgrade naar HiFi Professional vond ik ook een must omdat de auto de voornaamste plek is waar ik muziek beluister.

Je ziet vaker demo's die krankzinnig uitgebreid zijn geconfigureerd waardoor de prijs van een eenvoudige 2,0 liter diesel tot +70K wordt opgedreven. Een kale auto vind ik niks maar ik probeer wel een evenwicht te zoeken en dat zou in dit geval een 3,0 liter diesel met een wat minder uitgebreide uitrusting zijn geweest. Ik vraag me af of er werkelijk klanten zijn die voor 70K in een viercylinder diesel gaan rijden.

RVV

Bericht door RVV » 24 feb 2008, 00:18

Dealers krijgen ook hele forse kortingen op die dikke optie uitvoeringen.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 feb 2008, 00:25

Precies Femme, maar dat ligt nu juist het punt. Bij duurdere modellen zijn vaak opties al standaard of tegen een goedkopere prijs leverbaar. Zo is het best mogelijk dat je een rijkelijk uitgeruste 320d of 2.0TDI voor dezelfde prijs kan krijgen als een bijna net zo rijkelijk uitgeruste 330d of 3.0TDI.

Mooie voorbeelden zijn de RS4 en de M3. Deze auto's hebben hun prijzen mede te danken aan het feit dat ze vrijwel compleet voorzien zijn van de meest gangbare opties.

Die forse kortingen op opties zie je als klant vaak weinig van. Het enige wat je er van merkt is dat elke optie ansich ineens waardeloos is bij de verkoop van je auto bij dezelfde dealer :D

Snipe

Bericht door Snipe » 24 feb 2008, 09:50

Femme schreef:Je ziet vaker demo's die krankzinnig uitgebreid zijn geconfigureerd waardoor de prijs van een eenvoudige 2,0 liter diesel tot +70K wordt opgedreven. Een kale auto vind ik niks maar ik probeer wel een evenwicht te zoeken en dat zou in dit geval een 3,0 liter diesel met een wat minder uitgebreide uitrusting zijn geweest. Ik vraag me af of er werkelijk klanten zijn die voor 70K in een viercylinder diesel gaan rijden.
Ja, die mensen bestaan echt. Op het Autoweek-forum is bijvoorbeeld iemand actief die een full-options A6 2.0 TDI heeft: http://ketelapper.freeservers.com/catalog.html. Waarschijnlijk een leuk stukje voorbij de 70k.

Daniel

Bericht door Daniel » 24 feb 2008, 10:38

Tom schreef: Of er daadwerkelijk een verschil zit in de Executive-pakketten weet ik niet. Lijkt mij niet gezien dat een vaste prijs heeft?
Volgens mij op hetzelfde model niet, maar het is wel zo dat in het Executive-pakket voor de E90 sedan weer andere dingen zitten dan voor de Touring en de Coupe. Maakt het lekker makkelijk vergelijken.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 24 feb 2008, 12:22

Femme schreef:
Ferdinand schreef:
.
De 135i is een geval apart aangezien dit één van de weinige BMW's onder de 100K is die standaard redelijk rijk is uitgerust.... Ik vraag me af of er werkelijk klanten zijn die voor 70K in een viercylinder diesel gaan rijden.
Onder 100K? De 135i is de helft! O ja, die prachtige alu-interieur lijsten zitten er ook in.

Ben het met je eens Femme, mijn eerste reactie is dat je geen kopers kunt vinden die 70K voor een 4 cilinder diesel uitgeven. Maar we zullen het wel weer mis hebben, en dat ze toch worden verkocht. En waarom?
Ik denk dat het antwoord toch eenvoudig is.

Omdat a) de waarde van geld relatief is. Wij in Nederland blijven ook lekker nieuwe auto's kopen met bergen belasting er op, ik ook! Dit verandert pas wanneer de wetgeving op dit punt (in de breedste zin van het woord)wijzigt, in het voordeel vd consument. En omdat b) het toch hele goede produkten zijn, wel te duur, maar wel goed. En c), omdat we het mooi vinden. Om in een Audi/BMW te rijden (van 70k) laat je zien, dat je het toch wel goed gedaan hebt. Dat is en blijft, voor een groot deel van de autokopers, de belangrijkste koopoverweging; men gebruikt het verstand om de aanschaf te rechtvaardigen, maar het heilige vuur voor de aanschaf is gaan branden omdat de BMW/Audi nu eindelijk bereikbaar is.

Tom

Bericht door Tom » 24 feb 2008, 12:40

Maurice Graber schreef: Pfff echt weer van een BMW man he :)

De 320d HE kost 50k. Doe daar leren bekleding, 18 inch velgen, design en M pakket (S-line bij Audi) bij, active steering, luchtvering, klasse 3 alarm, Hifi geluidssysteem (Bose) en profi nav (MMI high) bij en je zit op? 70k

HAhHAHAHHA een 320d voor 70k met gangbare opties! En dat voor een instapdiesel!

De prijzen voor BEIDE auto's zijn gewoon belachelijk :)
Klopt helemaal, zie ook m'n postings die daarna volgden ;)
Ik zou nooit >50k voor een 4 cilinder diesel betalen. Is gewoon armoede achter het gaspedaal. 335i sedan HE (18 inch, leer, metallic, M sportstuur, sportonderstel, sportstoelen, xenon, climate) kost 62k... heb je een zeer complete kar.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 feb 2008, 17:44

Mjah Tom, voor dat geld heb je ook bijna een A8 W12, nog completer :D

Daniel

Bericht door Daniel » 24 feb 2008, 21:03

Is dat ding zo veel goedkoper geworden joh? :P

Kijk, sommige mensen geven natuurlijk geen hol om motorvermogen. Als je dan kan kiezen tussen 4k in spulletjes steken en 4k in een grotere motor, kiezen sommigen voor het eerste. Qua geld niet al te slim want je schrijft af als een idioot, maar ieder zijn meug :)

Plaats reactie