Fortis stopt met 'spaarvarken'

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
944 guy

Fortis stopt met 'spaarvarken'

Bericht door 944 guy » 20 feb 2008, 13:40

Uit de telegraaf:
Het aloude spaarvarken voldoet niet aan de eisen die de multiculturele samenleving aan ons stelt, zo zegt het bank- en verzekeringsconcern Fortis. Daarom wordt het speciale spaarvarkentje Knorbert niet langer cadeau gedaan aan Fortis-klanten die voor hun kinderen een zogenoemde EuroKids-rekening openen.

Varkens worden door joden en moslims als onreine dieren beschouwd. Daarom zijn ook de internetspelletjes en cartoons met de jaren terug al bedachte Knorbertje in de hoofdrol, beëindigd.

Reden voor het verwijderen van Knorbert is volgens een woordvoerster dat er ''een aantal reacties is geweest op het varken''. Er wordt er gewerkt aan een nieuw presentje dat wel door de multiculturele beugel kan. Als tussenoplossing biedt de bank nu een kinderencyclopedie aan.
In mijn ogen weer een belachelijk stukje 'positieve' discriminatie. Ik heb dan ook een uitgebreide klacht gestuurd naar hun!

http://www.fortisasr.nl/Fortis_ASR/Cont ... nformulier

Mijn klacht:
Beste heer/mevrouw,

Met verbazing heb ik vanochtend kennis genomen van het feit dat jullie stoppen met het verstrekken van het spaarvarkentje 'Knorbert' voor nieuwe klanten. Deze zou bepaalde culturen (volgens de telegraaf de joodse en moslim gemeenschap) tegen het zere been stoten.
Allereerst vraag ik mij af waarom de joodse gemeenschap hier genoemd word. Deze is al sinds mensenheugenis in nederland gevestigd, hieruit concludeer ik dat dit slechts een toevoeging is om de ware aard te verbloemen: namelijk dat er weer een stukje nederlandse cultuur wordt opgegeven om de moslimgemeenschap tevreden te stellen.
Nederland is een westers, en als u er een geloof aan wil hangen christelijk/katholiek, land. Het zijn de moslims die hier asiel aanvragen en derhalve hebben zij zich in bepaalde aspecten juist naar onze cultuur te schikken, niet andersom! Ik noem zaken als dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, voor ons zeer vanzelfsprekend. Een extremer voorbeeld, dat de sharia nooit en te nimmer hier enige discussie zou moeten losmaken: lijfstraffen en mensenrechten staan in onze cultuur centraal en zodoende is er geen enkele ruimte voor ook maar één wet uit de sharia in onze cultuur.
Ik zeg niet dat allochtonen zich volledig moeten aanpassen, een stuk eigen identiteit is juist goed en zorgt voor een mooie dynamiek in de maatschappij. Maar het opgeven van zoiets als de spaarvarken is een aspect van onze cultuur wat zij dienen te respecteren, net zoals wij hun gebruik van bijvoorbeeld hoofddoeken moeten kunnen respecteren.
Deze zet zit op hetzelfde niveau als toendertijd de 'rel' omtrent negerzoenen: het zou denigrerend zijn jegens de donkere medemens. Een negerzoen is een product en er zit geen enkele discriminerende lading achter, toch is de fabrikant gezwicht: een stukje nederland wat al tientallen jaren een gevestigde naam was wordt opgegeven vanwege de druk van een kleine groep mensen die van een mug een olifant hebben gemaakt. Sterker nog: het woord neger heeft op zich geen rascistische lading, het ligt aan het gebruik ervan hoe de lading wordt overgebracht.
Naast het negerzoen-debacle kunnen wij nu ook Fortis aan dit rijtje toevoegen, jullie hebben zo bijgedragen aan het opgeven van de nederlandse cultuur en bovendien geeft dit ook een signaal af aan allochtonen, namelijk: 'integratie hoeft niet, wij passen ons wel aan'. Met elke kleine overwinning wordt het de allochtoon steeds duidelijker dat zij stukje bij beetje de gevestigde orde, onze orde, kunnen doen afbrokkelen.
De overheid spendeert jaarlijks onvoorstelbare hoeveelheden belastinggeld aan het inburgeren van allochtonen, en door dergelijke acties wordt dus het tegenovergestelde signaal afgegeven. Het is de wens van de allochtoon om zich in nederland te vestigen en daarom ook vooral hun plicht om hier aan bij te dragen, in plaats daarvan is de Nederlandse cultuur wederom het slachtoffer geworden van overmatige positieve discriminatie. Naar mijn mening een misselijkmakend woord daar er niets bestaat als positieve discriminatie: het nederlandse volk wordt nu gediscrimineerd!
Ik zou het zeer op prijs stellen als ik een uitgebreid en overwogen reactie zou mogen ontvangen van de beleidsmakers van uw bedrijf, daar dergelijke acties mij zeer tegen de borst stuiten.

In afwachting van jullie reactie,
Wat vinden jullie hier nou van?

Michel P

Bericht door Michel P » 20 feb 2008, 13:48

Wellicht heeft de bank deze tip van Doelke gekregen...... of heeft Ellah een mailtje gestuurd als rekeninghouder.......

En dan te bedenken dat er ca. 1.000.000 moslims zijn waarvan er misschien 100.000 de islam erg fanatiek aanhangen....... De angst regeert in Den Haag en dat staalt uit over Nederland.

Michel

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 feb 2008, 13:58

Onpasselijk word ik er van.................................

Goede reactie, kon van mij zijn..........................

Macboy

Bericht door Macboy » 20 feb 2008, 14:00

Hoewel jij een aantal standpunten inneemt die gewoon niet kloppen en redelijk eenzijdig zijn, vind ik het een leuke tekst.

Een beetje tegengas kan nooit kwaad !

Binnenkort wordt de Unox worst weer recht trouwens, omdat een groepje Russische communisten heeft geklaagd ;)

Bort

Bericht door Bort » 20 feb 2008, 14:03

Is this 4real :roll: :shock: :o :roll:

HSR

Bericht door HSR » 20 feb 2008, 14:24

Goede brief.

RVV

Bericht door RVV » 20 feb 2008, 14:35

Ik zeg; gewoon alle varkens verbieden.. beginnen met die in de 2e kamer zitten :lol:

Luco

Bericht door Luco » 20 feb 2008, 14:39

Gelijk rekening opzeggen daar
Hoe durven ze

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 20 feb 2008, 14:53

Als bank wil je een groter groep klanten, dus lijkt het me een logische stap.
Fortis had ook de keuze kunnen geven om te kiezen uit twee spaarpotten.

Er staan een aantal zaken in de brief, die niet kloppen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 20 feb 2008, 15:06

Weer belachelijk dit, pas je maar weer aan omdat een stel geloofsfanaten het niet vind kunnen. :?

Ik ga nu als moreel protest gelijk een spaarvarkentje kopen voor mijn (nog ongeboren) kind. Laat ze helemaal de tering tyfus krijgen, zowel die marketinggasten als de extreme moslims die hier aanstoot aan nemen. En bij de Fortis wil ik nu al helemaal nooit meer klant worden. Wil geen zaken doen met lafaards.

HSR

Bericht door HSR » 20 feb 2008, 15:20

Ar schreef:Als bank wil je een groter groep klanten, dus lijkt het me een logische stap.
Fortis had ook de keuze kunnen geven om te kiezen uit twee spaarpotten.

Er staan een aantal zaken in de brief, die niet kloppen.

Verklaar logisch.

Macboy

Bericht door Macboy » 20 feb 2008, 15:33

Is een spaarkip geen optie ?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 feb 2008, 15:37

Macboy schreef:Is een spaarkip geen optie ?
Alleen met burka, gaat dit niet dan maar een spaar Haan

Macboy

Bericht door Macboy » 20 feb 2008, 15:38

Jongens laten we nou niet de moslims de schuld gaan geven. Wat kunnen die eraan doen?

Het is Fortis die het aanpast, niet de moslims. Aub met respect blijven omgaan anders gooi ik het draadje op slot.

Niet te veel off topic gaan. Ik zie niet staan dat een groep moslim-extremisten de Fortis heeft gedagvaard en gedreigd met een kort geding om de boel te beëindigen.

Er zullen een paar briefjes zijn geweest en Fortis zal gedacht hebben dat het niet meer uit deze tijd is.

Als je iemand als schuldige aanwijst, dan is het Fortis en niet die 12 mensen die een brief hebben gestuurd.

Macboy

Bericht door Macboy » 20 feb 2008, 15:39

Afbeelding

Michel P

Bericht door Michel P » 20 feb 2008, 15:42

De partij voor de dieren is wel blij met deze aktie 8)

Michel

Michel P

Bericht door Michel P » 20 feb 2008, 15:43

Zigeunerspaarpot met xenon verlichting zou wel wat zijn!

(Post die foto met dat t shirt eens in de poker draad)

944 guy

Bericht door 944 guy » 20 feb 2008, 15:49

Macboy schreef:Jongens laten we nou niet de moslims de schuld gaan geven. Wat kunnen die eraan doen?

Het is Fortis die het aanpast, niet de moslims. Aub met respect blijven omgaan anders gooi ik het draadje op slot.
Fortis past het aan ja. Maar net als met mijn negerzoenen-voorbeeld, denk je nou serieus dat zij dit zelf hebben bedacht? Het is naief om dat te denken, want negerzoenen en spaarvarkens zijn doodnormaal en een spaarvarken is het eerste waar je aan denkt bij kinderen die hun geld ergens bewaren. Het heeft niks, maar dan ook he-le-maal niks met moslims te maken.
Het feit dat dat bovenaan het artikel stond (moslims en joden) geeft aan dat zij zijn gezwicht voor de mening van een stel fanatici.
Hoe zou jij reageren als een stel westerse lui gingen protesteren tegen 'blanke vla'? Jij zou het belachelijk vinden! Maar dat is exact hetzelfde als een negerzoen of spaarvarken. Het is een object/product en er zit niks discriminerends achter! Dat is gewoon positieve discriminatie, een term bedacht door idiote politici die denken dat ze iedereen moeten knuffelen ipv ook mensen weigeren die hier echt niks te zoeken hebben.
Mensen die hier aanstoot aan nemen hebben gewoon totaal geen weerstand en trekken het zich VEEL te persoonlijk aan. Laat nou net, naar mijn mening, die ene groep gelovigen een schijnbaar significante hoeveelheid intolerante lui in zijn midden hebben die maar al te vaak gelijk krijgen.
Doet me denken aan hans teeuwen en de meiden van halal, hij sloeg de spijker op zn kop!

Ahmed

Bericht door Ahmed » 20 feb 2008, 15:51

Waar gaat dit heen......... :lol: :lol:
Fortis laat naar aanleiding van de berichtgeving in een reactie weten dat Knorbert alleen maar weg moet omdat zijn houdbaarheid is verstreken. ''Knorbert is een premium die aan het eind van zijn lifecycle is.''

Volgens Fortis is er maar een handjevol klachten binnengekomen over het spaarvarken.

Wie of wat Knorbert gaat opvolgen, is nog niet bekend. Een ontwerpbureau werkt aan een opvolger. Duidelijk is wel dat het geen varkentje meer wordt. Want als je dan toch een nieuwe mascotte aan het verzinnen bent, dan maar een die breed gedragen wordt door alle religies.''Je wil natuurlijk zoveel mogelijk mensen tevreden stellen.''
Helemaal niets aan de hand dus :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 20 feb 2008, 15:57

Ach 944 Guy kijkt er gewoon blind tegenaan.

No sweat verder, maar het is uit jouw posts evident dat jij de schuld legt bij Moslims, terwijl er maar een handvol brieven zijn gekomen.

En dan nog glashard ontkennen dat mijn post niet klopt dat het aan Fortis ligt.

Beetje bekrompen gedachte niet ??

Als je nou eens goed LEEST dan zie je dat het een beslissing van Fortis is en niet van iemand anders. Dat er ook geen druk achter is gezet, maar dat ze zelf hebben besloten dat dit tegenwoordig niet meer kan. Jij bent het daar niet mee eens, ik vind het ook onzin, maar ga dan niet de Moslims de schuld geven terwijl het evident Fortis is.

Stel nou dat één dierenliefhebber een brief stuurt naar Christine LeDuc om hun katlogo te verwijderen omdat dit de indruk van goedkeuring van dierensex weergeeft en Christine LeDuc verandert dit vervolgens.

Is het dan de schuld van alle dierenliefhebbers?

Bort

Bericht door Bort » 20 feb 2008, 15:59

Of ze hebben de waarheid "anders omschreven" om briefjes als in de OP te vermijden :roll:

RVV

Bericht door RVV » 20 feb 2008, 16:03

Wat ik niet snap is waarom Fortis hierover een persbericht naar buiten stuurt ? Elke dag worden honderden artikelen uit de productie/verkoop gehaald door allerlei leveranciers en fabrikanten. Die sturen toch ook geen persbericht de deur uit ??/

Ze hadden toch gewoon met iets nieuws kunnen komen ? Een spaarpot in de vorm van een brandkast ofzo ?

Net of Fortis zieltjes wil winnen :?

Michel P

Bericht door Michel P » 20 feb 2008, 16:13

@Macboy,

Je hebt formeel gelijk, maar alleen al het uitbrengen van het persbericht over het stoppen met Knorbert doet toch vermoeden dat men door de ontwikkelingen in Nederland zich wil indekken. Fortis is bang voor imagoschade en trekt daarom het spaarvarken terug, en maakt hiermee mogelijk onbedoeld een kniebuiging naar de moslims.

Michel

Macboy

Bericht door Macboy » 20 feb 2008, 16:18

Ja, maar dat doet Fortis dus ! Die kiest er dus voor ! Een beetje onderneming laat haar traditie toch niet zomaar wegnemen ?

Mietjes. Niks anders.

Maar ga NIET de schuld geven aan anderen. Das het enige wat ik zeg. Zie de post van Rico.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 20 feb 2008, 16:22

Van de andere kant: welke bank is vandaag in het nieuws?
Slechte reclame is ook reclame!

Plaats reactie