Groothandel?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
EJGT3CS

Groothandel?

Bericht door EJGT3CS » 20 feb 2008, 14:41

Ik ben van plan een groothandel te beginnen...
maar hoe begin je nou zoiets? Ik koop al vaak spullen op marktplaats en verkoop ze dan voor meer.
Aangezien er veel ondernemers op dit forum zitten ga ik er vanuit dat er wel wat mensen zijn die mij kunnen helpen?
Laatst gewijzigd door EJGT3CS op 20 feb 2008, 15:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 20 feb 2008, 14:42

Dan zou ik eens naar de kamer van koophandel gaan :idea:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 feb 2008, 14:50

Ik zou heel veel zaadjes gaan zaaien als ik jou was. :)

Volgens mij bedoel je dat je wilt weten hoe je in algemene zin een bedrijf op zet, omdat je het nu nog niet officieel hebt geregeld?

Sowieso eerst naar de KvK en bank om informatiepakketten te scoren, daar staat veel nuttige info in. Je kan jezelf inschrijven als eenmanszaak, of BV. Dat ligt aan je aansprakelijkheidsdekking en de omzet die je gaat realiseren. Daar kan een accountant/boekhouder je wel mee helpen.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 20 feb 2008, 14:51

Groothandel in Groente en Fruit. Knappe jongen als je je in die markt staande kan houden. De vader van één van mijn beste maten heeft vroeger ook zo'n groothandel gehad. Door druk van grote spelers in de markt en het steeds meer overgaan van groente en fruithandel naar supermarkten (ketens hebben vaste leveranciers, kom je nooit tussen), heeft hij zijn bedrijf destijds verkocht. Hij was op tijd en was één van de eersten die dit deed. Veel van zijn collegabedrijven destijds zijn vlak erna om een luchtje gegaan, of voor een prikkie opgekocht. Er zijn in NL een paar spelers die de gehele markt hier zo'n beetje verdelen.

Ik zou nog maar een keer goed nadenken of je werkelijk in deze business wil gaan. Ik snap dat je het leuk als handeltje kunt doen zoals je nu doet, maar een groothandel opzetten in deze markt, in deze tijd. Ik zou het NOOIT doen.

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 20 feb 2008, 14:53

Het hoeft ook niet persé in groente en fruit, ik noem het maar als voorbeeld.

Roman

Bericht door Roman » 20 feb 2008, 14:53

BV oprichten in Panama, scheelt je een hoop belasting rotzooi :wink:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 20 feb 2008, 14:55

Ernst Jan Dekker schreef:Het hoeft ook niet persé in groente en fruit, ik noem het maar als voorbeeld.
Oke, die zou ik dan in ieder geval van je lijstje schrappen. ;).

@ Roman, ja inderdaad. Of de Kaaiman Eilanden, daar ben je ook niet met naam bekend ;). Kunnen ze je in NL ok nooit wat maken ;).

Roman

Bericht door Roman » 20 feb 2008, 15:00

Mark Nauta schreef: @ Roman, ja inderdaad. Of de Kaaiman Eilanden, daar ben je ook niet met naam bekend ;). Kunnen ze je in NL ok nooit wat maken ;).
Jep die ook. Panama is best gunstig, ken meerdere mensen die dat doen. Scheelt echt enorm.

Heel makkelijk te regelen ook, je moet daar alleen even een goede boekhouder vinden en de rest is simpel.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 feb 2008, 15:01

Ik heb nog wel een gat-in-de-markt-idee. Mag je gratis hebben van me.

Een collega'tje van me bestelt altijd haar groente en fruit bij een locale groenteboer die is aangesloten bij een organisatie die biologische producten levert. Je kan daar groente, fruit en/of vlees pakketten bestellen. Iedere week opnieuw (je kunt zelf aangeven of je mee wilt doen of niet). Op donderdag is het afhaaldag en dan kun je je zak groente (+ evt fruit en/of vlees) daar ophalen bij de lokale groenteboer (De Kruidentuin, Bankastraat 18 Den Haag in dit geval).

Site van overkoepelend orgaan
http://www.odin.nl/nl/index.htm

Wat is nu mijn gat in de markt, je mag 't gratis hebben want ik doe er toch niets mee: Maak ook een website waar mensen abonnee kunnen worden en aan kunnen geven of ze iedere week of sporadisch gebruik maken van je diensten. En dan komt de truc: Bezorg dit soort abonnementspakketten gewoon thuis! Huur een stel studenten in en zorg voor een eigen distributie netwerkje (eerst in je eigen buurt, daarna landelijk natuurlijk!). Biologisch voedsel betalen mensen graag voor, vooral werkenden, dus waarom zouden ze die voedselpakketten ophalen bij die groenteboer? Dat is armoedig en kost teveel tijd!

Succes!

Copyright Cavallino Concepts: Enige wat ik wil is een korting op 't abonnement natuurlijk. :wink:

Begin klein, maar denk groot!

Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 21 feb 2008, 05:46

De zaak landelijk dekking geven lijkt me wel een bezwaar in dat verhaal Cav, ook zit je nog met hoe je dat met die studenten gaat doen? 0 uren contract? Allemaal 1e dag melden enz? in het begin is geen cent te verdienen, studenten verdienen ook niks, raken gedemotiveerd…

Voor dat je het weet zit je zelf in de auto op weg naar Eindhoven om een appel te bezorgen.

Ik neem de Hccp regels nog niet eens mee.

Het is niet zo dat je even met een pondje gehakt op de achterbank naar de eerste de beste klant rijdt.

Ik zal niet eens beginnen aan het met OV te proberen, gaat echt niet lukken met de stringente regelgeving tegenwoordig.

Marc R

Bericht door Marc R » 21 feb 2008, 08:21

Ernst...vergis je niet in de markt waar je in begint..das de beste tip die je kan krijgen.

ideeen allemaal erg leuk (no offence Cav.) maar EERST weten waar je in begint (als in: verken je markt) daarna een plan maken.

Branches zijn tegenwoordig snel verzadigd of afgeschermd en als ze het al niet zijn dan is er schaarste aan prducten,dus dan kan jij ook moeilijk aan die producten komen.

Peric

Bericht door Peric » 22 feb 2008, 22:28

KVK organiseert starters-avonden, zeer leerzaam. Daar zou ik eerst maar 's naartoe gaan als ik jou was...

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 22 feb 2008, 22:37

Peric schreef:KVK organiseert starters-avonden, zeer leerzaam. Daar zou ik eerst maar 's naartoe gaan als ik jou was...
Ben je er wel eens geweest Peric?? Ik vond het echt enorm tegenvallen. Heel laag niveau. Wel schrok ik enorm van het niveau van mensen in de zaal. Zaken die echt gesneden koek zijn waren voor sommige mensen die al een onderneming gestart waren, compleet nieuw! Ik denk dat een één op één gesprek wat dat betreft meer nut heeft. Of gewoon een gesprek met mensen die hetzelfde pad hebben bewandeld.

Laat me wel even zeggen dat het best kan zijn dat er veel verschil is in de verschillende KvK-kantoren, dat weet ik niet. Ik ben zelf 2 maal geweest in Leeuwarden. Maar daar ga ik niet weer naartoe.

Luco

Bericht door Luco » 22 feb 2008, 22:37

Ik ben gewoon naast mijn reguliere baan een eigen zaakje begonnen.
Op een gegeven moment kreeg ik een aanbieding dat ze me 2,5 jaar lang in wilden huren.
Toen nagedacht en definitief de stap gemaakt.
Maak me nog wel steeds druk als er een opdracht afloopt, maar nog geen dag zonder werk gezeten de afgelopen 7 jaar :D :D
Scheelt natuurlijk dat er een dik tekort aan bouwkundigen is :D :D

Dus dat is ook een manier om ergens aan te beginnen, naast je reguliere werk, lukt het dan niet dan kost het je ook je kop niet.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 22 feb 2008, 22:42

luco hornsveld schreef: Dus dat is ook een manier om ergens aan te beginnen, naast je reguliere werk, lukt het dan niet dan kost het je ook je kop niet.
Dat is de ideale manier!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 feb 2008, 10:26

Het kan nog idealer. :wink:

Paul

Bericht door Paul » 23 feb 2008, 10:50

Coke!!!!!! das de handel van tegenwoordig...

HSR

Bericht door HSR » 24 feb 2008, 00:30

je koopt dingen op MP en verkoopt ze daarna weer voor meer?

Ik vraag me serieus af wat je dan aan het eind van zo'n transactie netto overhoudt.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 24 feb 2008, 02:19

Dan zou ik direct de grenzen verleggen naar Ebay, marktplaats kent vooral haar eigen (koopjesjagend) publiek. En zoals hugo opmerkt zit je met opslagkosten, vermoedelijk zal het lastig worden om wat over te houden aan het eind van de maand. Tenzij je puur filantropisch bezig wilt zijn natuurlijk :wink:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 feb 2008, 09:51

Opslag is niet zo duur, voor 200 euro per maand kan je al een dikke loods huren (in Friesland that is).

Als je plannen hebt om voor jezelf te beginnen heb ik maar 1 advies: doen. Het is de beste stap die ik ooit in mn leven gemaakt heb. Het is leuk, uitdagend, leerzaam en soms spannend. Feit is natuurlijk wel dat je niet even "zomaar" iets moet opstarten:

- Denk goed na over je inkoopkanalen en marges.
- Je rechtsvorm is ook belangrijk. Als je direct een BV start kan je wel gedag zeggen tegen een hoop belastingvoordeeltjes.
- Tijdens de start klanten vergaren is het moeilijkst, als je eenmaal draait en een vaste klantenbasis hebt opgebouwd werkt het vaak door via mond tot mond reclame.
- Denk niet dat het achterover zitten is en geld binnenharken. Zorg dat je goed gemotiveerd bent en ook echt wil. Je zou niet de eerste zijn die failliet gaat puur door het missen van wilskracht en inzet.
- Gebruik de opties van het internet. De maatschappij wordt steeds luier en handiger met computers. De gekste artikelen zoek ik eerst via internet en als het betrouwbaar is, koop ik het online. De bezorgservice van AH is niet voor niets zo'n succes.

Zo even wat dingen die me te binnen schieten.

Mark, hoe gaat het met dat WIN eigenlijk? Ben je al rijk? :P

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 24 feb 2008, 10:15

Zit er ook al een tijdje aan te denken om voor me zelf te beginnen.

Het moelijkste vind ik nog bepalen waarin.....

Denk steeds meer in de richting van de automaterialen omdat ik hier nu ook werkzaam in ben, alleen nu voor een baas, en op een "iets" groetere schaal

Probleem hierin is dat er in mijn regio ( zuidwesten, omg. Rotterdam ) al aardig wat grossiers zitten.

Ruimte heb ik, als het echt nodig is, zo voorhanden en in ruime mate.
Probleem zit hem nu meer in het doen.....wellicht dat een zeker familielid van me zin heeft om hier eens in te duiken.. :WINK:

Als jullie nou allemaal al klant worden bij me......dan heb ik dat alvast geregeld :)

Peric

Bericht door Peric » 24 feb 2008, 11:34

Dat is inderdaad de makke in NL. Alles is er al.. Alles wordt al gedaan..

HSR

Bericht door HSR » 24 feb 2008, 16:32

Peric schreef:Dat is inderdaad de makke in NL. Alles is er al.. Alles wordt al gedaan..

Inderdaad. Ik heb het er zo vaak met pescatore over. Beter een grote slaaf dan een kleine baas, zeg ik altijd maar.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 24 feb 2008, 19:39

censuur...
Laatst gewijzigd door Eric H op 26 feb 2008, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 feb 2008, 20:45

Mark, hoe gaat het met dat WIN eigenlijk? Ben je al rijk?
Daar probeert iemand mij ook telkens voor te porren. Ik krijg altijd van die pyramide-constructie horrorbeelden op mijn netvlies. Ik heb wel wat beters te doen denk ik altijd, maar ik kan 't mis hebben. Mark vertel eens. Bevalt 't, of valt 't tegen?

Plaats reactie