Het Scheivlak @ CPZ

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Roel SpeedCars

Het Scheivlak @ CPZ

Bericht door Roel SpeedCars » 19 feb 2008, 15:05

Naar aanleiding van deze toch wel superbocht zomaar eens een vraagje aan de kenners onder ons.

[img:720:480]http://motorsport.com/photos/dtm/2007/z ... p-0021.jpg[/img]

Hoe neem je deze doordraaier het snelst/best en hoe rijd en rem je hem goed aan, m.a.w. wat is de beste manier om dit stuk zo snel mogelijk door te komen.

Volgas de Slotemaker door? Volgas de heuvel op? remmen OP of net NA de heuvel? helemaal links op de heuvel uitkomen? net even links van het midden op de heuvel uitkomen?

Met Ben (968CS) had ik het hier onlangs over en aan de hand van zijn race in de >> 911GT3Cup - klik << heb ik een paar >> snapshots - klik << gemaakt.
En dan m.n. over het 'rempunt', voor de duidelijkheid Ben rijdt VOOR de camera-auto.

Roel.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 feb 2008, 15:08

Hier staat al een helehoop geschreven:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ckday+tips

Die auto op je foto heeft downforce, dat maakt zo'n bocht alweer compleet anders trouwens.

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 19 feb 2008, 15:14

Idd Dennis al meerdere keren gelezen en is ook uitstekende info :!:

Maar was zomaar eens benieuwd naar de ervaringen van de verschillende rijders met de daarbij horende verschillende auto's :)

Roel.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 feb 2008, 15:16

Wat ik altijd met de M3 deed was even liften bij insturen Slotemakers. Anders vloog ik ondersturend het gras op, dan moet je alsnog liften en ben je langzamer.

Slotemakers vrij vroeg insturen & liften, dan weer het gas er op. Vol gas omhoog, vlak langs die curbstones bovenaan en dan naar het midden laten lopen, kom je zo'n 3/4 aan de linker kant uit denk ik. Omdat je heuvel op vaak niet remmen kan of het gas los laten is het wel van belang dat je daar even kort & hard remt, en in een rechte lijn. Pas gas loslaten remmen als je over de heuvel heen bent dus, dan insturen, apex pakken en als het goed is kom je dan precies goed uit voor die knik en kan je in 1 keer door zonder extra correcties. Terugschakelen hoeft meestal niet, omdat je genoeg snelheid meenemen kan door die bocht. Dan aanremmen voor die haakse bocht naar rechts. (naam ontschiet me even) Als je op de goede lijn van de heuvel af komt dan kom je daar ook precies goed uit voor je rempunt.

Zoek even in dit forum naar een video van Andre in de V8 GTR. Zo rij ik hem zelf ook en dat is wat duidelijker als een wazige omschrijving :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 feb 2008, 15:20

Ok :)
De auto bepaalt veel. Ligt 'ie strak tijdens (downhill) aanremmen of niet? En heb je 500 pk, of 150? En ga je op max attack of op save om de auto heel te houden. Dat maakt samen voor mij in grote lijnen het verschil in aanremmen. Met een 170 pk E30 je durf ik wel volgas door de Slotemaker en een beetje glijdend in te sturen met inremmen evt als ik echt te laat of niet rem en toch niet voluit wil, haha. Te lang (In)remmen kost er teveel snelheid, maar vergroot je veiligheid . Met een 500 pk sterke Z06 met weinig kans op correctie durf ik dat denk ik niet en zou ik altijd al voor de bult (rechtuit) gas los laten, maar nooit volledig gaslos (hé René??? :) ).

Macboy

Bericht door Macboy » 19 feb 2008, 15:30

Simrace simulatie kan hier heel veel helpen !

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 19 feb 2008, 15:38

Kijk [img:25:18]http://img310.imageshack.us/img310/9915/tmb5bl.gif[/img] mooie replies.

En als jullie het over snelheid hebben met een zeg maar 340 PK auto AWD ;) met een INTRAX HDA onderstel met "Semi-slicks", Stoptechs en de juiste +camberachtige uitlijning, waar kom je dan ongeveer boven op uit?

Op het moment dat Opa eraf ging reed hij daar ca. 180 km/u (met een vergelijkbare setup auto/vermogen) voor mijn gevoel moet ik dan echt een zga noodstop maken om niet in het zand uit te komen.

Zoals je al zegt Dennis (ik heb dan wel GEEN 500 PK) laat ik als onervaren rijder het gas ook los vóór de heuvel, waarschijlijk ook (of alleen maar :)) omdat ik dan effe geen lef genoeg heb om het gas op de plank te houden.

Roel.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 feb 2008, 16:01

Lastig. AWD schaad je eerder op dat stuk als dat het goed doet ivm onderstuur. Intrax HDA is alleen maar zo goed als dat het afgesteld is dus daar kan je weinig over zeggen. Vertrouwen in het onderstel & remmen is daar gewoon belangrijk als je op hoge snelheid bezig bent. Ik had toen nog geen camberplates op mijn M3 & straatbanden dus onderstuur in de gloria maar wel op een hele voorspelbare manier. En juist dat voorspelbare zorgde ervoor dat ik dat wel aandurfde.

Tegen de 200 km/u zou je er wel moeten halen. Afhankelijk van hoe je uit komt. Slotemakers is heel belangrijk voor je snelheid daar omhoog. Omdat je omhoog rijd heb je minder acceleratievermogen over. Maar omdat je omhoog rijd heb je ook een auto die wat vaster aanvoelt, pas als je over de heuvel komt word het listig.

Ik reed er tegen de begrenzer in 4 aan met 321 PK dus zeg 190-195 km/u. Maar ik durf het niet helemaal 100% te zeggen want ik keek nooit op de teller. Dan liet ik hem in 4 na de heuvel en weer naar beneden, pas bij die haakse bocht naar rechts schakelde ik naar 3.

Als je de heuvel over bent heb je an sich nog genoeg tijd om te remmen, dat is het punt niet. Je hoeft dan maar even kort en hard te remmen, en dan insturen.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 19 feb 2008, 17:08

Scheivlak, lastig bochtje. Heb er al snel last van de het kontje om kont, zeker om het downhill gedeelte in een bocht loopt.
Waarschijnlijk zal het ook een combinatie zijn van ballen en stuurmanskunst, maar ik blijf benieuwd wat de 'ideale' manier is.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 feb 2008, 17:25

Indobesar, het is dan verdomd slim om in de bocht je gas erop te houden, dat zorgt voor meer balans (voorwielen trekken de auto de bocht door principe). De kunst voor jou is dan om gewoon volgas die bult over te rijden via een zo'n 'recht' mogelijke lijn en dan rechtuit te remmen, en voor het insturen alweer gas te geven 't Scheivlak in. Dan blijft je auto echt wel neutraal en hij zal dan imho niet snel losjes aanvoelen achter.

Geldt voor de meeste auto's wel (hoe strakker, hoe minder last hiervan), maar een typische lift off oversteer auto helemaal.

Luco

Bericht door Luco » 19 feb 2008, 17:57

in de knik van slotemaker schakel ik naar zes als het vertrouwen er is
volgas omhoog en dan na de heuvel auto naar rechts en remmen als die recht staat en terug naar 5, dan insturen
ik heb het gevoel dat ik nog harder erin zou moeten kunnen, alleen moeten mijn ballen daar nog voor groeien :D

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 19 feb 2008, 18:53

Daar heb je zeker een punt Bert, het onderstel ben ik nog te weinig mee bezig geweest wat betreft afstelling, om verschillen duidelijk te merken.
De achterkant 'harder' dan de voorkant zetten en dan maar kijken een paar rondjes.

200 rij ik daar zeker niet :shock: maar ik ga wel in 4 naar beneden om ook pas voor de Marlboro naar 3 terug te gaan.

Roel.

Andre

Bericht door Andre » 19 feb 2008, 19:36

Vroeger sneed ik het scheivlak laat naar binnen. Maar in de 130i cup geleerd om vroeg binnen te zitten en dat was sneller, omdat daar iets meer grip is.

Klein tipje:) niet verder vertellen.

Elmar

Bericht door Elmar » 19 feb 2008, 19:54

SpeedCars schreef: 200 rij ik daar zeker niet :shock: maar ik ga wel in 4 naar beneden om ook pas voor de Marlboro naar 3 terug te gaan.

Roel.
Marlboro kan je ook nog in 4 nemen. Kan vaak harder dan je in eerste instantie verwacht. En dan terug in 3 voor de Renault bocht.

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 19 feb 2008, 19:59

Ook dat ga ik de volgende keer eens proberen Elmar net zolang tot ik het ideale rondje heb/rijd.

Roel.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 feb 2008, 20:31

Elmar schreef:
SpeedCars schreef: 200 rij ik daar zeker niet :shock: maar ik ga wel in 4 naar beneden om ook pas voor de Marlboro naar 3 terug te gaan.

Roel.
Marlboro kan je ook nog in 4 nemen. Kan vaak harder dan je in eerste instantie verwacht. En dan terug in 3 voor de Renault bocht.
Ja daar kwam ik de laatste paar ronden ook achter toen ik weer wat vertrouwen terug kreeg in de grip op de baan en de remmen beter deden dan de standaard blokken, kon je gewoon gassen tot bovenaan want over de heuvel kun je voldoende afremmen want je kan nog hard door die daarop volgende bocht in z'n 4 enz...daarvoor schakelde ik terug naar 3 en heel af en toe iets een lockje dacht huh? ga ik nog zo 'hard" daarna in 4 gaat veel beter en meer balans in de auto 8) voldgende keer ga ik die andere tips ook toe passen bij de vodafone bocht (over curve voor grip) en Kumho-bocht met auto half over de curb 8)

tja dan moet ik nog de renaultbocht en de audi S mooier zien te pakken...

Marlboro ook in 4? ow...ik was nog bij het schijvlak...solly...

Elmar

Bericht door Elmar » 19 feb 2008, 20:35

GTRene schreef:...daarvoor schakelde ik terug naar 3 en heel af en toe iets een lockje dacht huh? ga ik nog zo 'hard" daarna in 4 gaat veel beter en meer balans in de auto
Precies Rene, of je remt te hard af om terug te (kunnen) schakelen naar 3 of krijg je onbalans.

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 19 feb 2008, 20:43

Als ik het zo lees dan rij ik TE veel in zijn 3 denk ik zomaar.

Roel.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 feb 2008, 20:52

Elmar schreef:
GTRene schreef:...daarvoor schakelde ik terug naar 3 en heel af en toe iets een lockje dacht huh? ga ik nog zo 'hard" daarna in 4 gaat veel beter en meer balans in de auto
Precies Rene, of je remt te hard af om terug te (kunnen) schakelen naar 3 of krijg je onbalans.
Inderdaad, nu heb ik gelukkig weinig last daarvan gehad, maar toch, dat wil je niet, en als ik dan in 3 zat daar kwam ik net te kort voor de Marlboro, dus zat of hoog in toeren en liet eerder het gas los, of ik schakelde ff naar 4, beide niet gunstig, de laatste rondes bleef ik dus in 4, iets minder sensatie qua gevoel maar dat kwam omdat de auto rustiger was en das eigenlijk goed, echter voor marlboro wel teru naar 3, en dat hoeft dus ook niet hoor ik wel, en klopt ook wel, die bocht kun je vrij ruim nemen, erg breed daar en dus na die bocht pas naar 3 om die knijper te nemen :lol: die moet ik ook beter leren te nemen, is elke keer scherper dan je "dacht" of de voorbanden aan kunnen op de manier zoals ik hem neem, dus moet anders, maarja next time eens wat dingen proberen.

HSR

Bericht door HSR » 19 feb 2008, 21:54

C30, vanuit hugenholz gewoon gas erop houden tot aan bovenaan, dan schakel ik net bij de slotemakers knik naar zijn 5. Met ong. 150km/h kom boven aan, redelijk ver links maar met afdoende marge. Na de heuvel uitremmen naar precies 120 en terug naar zijn vier. Insturen wil de kont omkomen maar is op te vangen met een teentje gas geven. Dan kan ik er net, maar dan ook echt net, met 130 uitkomen. Let wel, dit is echt redelijk op het limiet, mochten mijn banden beslissen dat ik net wat minder grip heb dan eindig ik op de linker buitenste curbs bij het uitkomen. Dit is an sich wel te overzien maar liever voorkom je het.

Marlboro bocht kan je inderdaad een stuk harder nemen dan je in het begin denkt. Die bocht staat of valt bij het bepalen van je rempunt en je moet dan aardig strak insturen. Dan zal je zien dat je behoorlijk de gang erin kan houden.

Guiliabc

Bericht door Guiliabc » 19 feb 2008, 22:03

ik heb het gevoel dat ik nog harder erin zou moeten kunnen, alleen moeten mijn ballen daar nog voor groeien
Bekend gevoel, ik lift en rem nog steeds, eerst remmen afleren en dan stoppen met liften, makkelijker gezegd dan gedaan of zouden mijn ballen de verkeerde kant in groeien :lol:

Laurens

Bericht door Laurens » 19 feb 2008, 22:19

Lijnen verschillen per auto wat de "ideale" lijn voor jou auto is weet ik niet maar dit is wat ik als Race-instructeur uit leg tijdens de cursus :wink:

Vanaf Hugenholz goed rechts houden en een klein stukje van het "witte vlak" bij de Toyota bocht meenemen.
Vervolgens redelijk vroeg naar links tegen de curbs aan weer omhoog en oversteken naar rechts ook daar weer vlak langs de witte lijn en dan in een zo recht mogelijke lijn over alle hobbels heen.
Ongeveer een meter rechts van de buitenkant uitkomen.
Boven op loopt links een stukje asfalt richting het marshall hokje. Het instuurpunt ligt voor de meeste auto's net iets na het einde van het stukje asfalt.
Dan zo vloeiend mogelijk naar clipping point, wat ongeveer op 3/4 van de curbs ligt. Meeste auto's kunnen al voor het clipping point weer op het gas.

Zal morgen even kijken of ik een tekening heb liggen van de bocht.

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 19 feb 2008, 22:28

Staan daar de lijnen op vanaf Hugenholz Laurens?

En de toyotabocht welk stukje is dat precies :oops:

Roel.

Laurens

Bericht door Laurens » 19 feb 2008, 22:40

SpeedCars schreef:Staan daar de lijnen op vanaf Hugenholz Laurens?

En de toyotabocht welk stukje is dat precies :oops:

Roel.
Ja staan er op vanaf Hugenholz.

De Toyota-bocht is een bocht die normaal niet meer gebruikt wordt, is van het oude circuit, dus bovenop de Hunzerug rechtsaf.

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 19 feb 2008, 22:44

Oke :) ben benieuwd naar de tekening met de lijnen.

Roel.

Plaats reactie