Fidel stopt ermee

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Fidel stopt ermee

Bericht door Wouter81 » 19 feb 2008, 09:32

Fidel Castro is dinsdag afgetreden. Hij is niet herkiesbaar voor de functie van president van Cuba. Dit is door officiële media bekendgemaakt. Castro is sinds de zomer van 2006 niet meer in het openbaar verschenen.

Fidel Castro houdt er mee op

De sinds 1959 heersende Castro was al anderhalf jaar uit de roulatie. Zijn broer Raúl nam de zaken voor de 81-jarige communistische leider Castro waar. Fidel Castro was sinds 1976 president van het eiland.

Het Cubaanse parlement moet 24 februari een nieuw staatshoofd kiezen. Het is niet bekend of Raúl de opvolger van zijn broer wordt of dat iemand van een jongere generatie aan de macht komt.

Beste landgenoten

De president liet via een gepubliceerde verklaring op de website van de staatskrant Granma weten dat hij niet herkiesbaar is. "Bericht van de opperbevelhebber" stond boven het stuk.

"Beste landgenoten: ik had jullie 15 februari al beloofd dat ik in de volgende boodschap een belangrijk onderwerp zou aansnijden." "Ik zal er niet meer naar streven de positie van president en legerleider te vervullen, ook zal ik haar niet meer accepteren", luidde de uitgebreide tekst aan zijn onderdanen.
Toch wel jammer, einde van een tijdperk. Had altijd al in gedachten om nog eens naar Cuba te gaan en dan liefst in de tijd dat Fidel nog aan de macht was maar dat zit er dus niet meer in.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Re: Fidel stopt ermee

Bericht door Steven N. » 19 feb 2008, 09:35

Wouter81 schreef:Toch wel jammer, einde van een tijdperk. Had altijd al in gedachten om nog eens naar Cuba te gaan en dan liefst in de tijd dat Fidel nog aan de macht was maar dat zit er dus niet meer in.
Waarom specifiek onder Fidel bezoeken?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Fidel stopt ermee

Bericht door romo » 19 feb 2008, 09:38

Steven Nauta schreef:
Wouter81 schreef:Toch wel jammer, einde van een tijdperk. Had altijd al in gedachten om nog eens naar Cuba te gaan en dan liefst in de tijd dat Fidel nog aan de macht was maar dat zit er dus niet meer in.
Waarom specifiek onder Fidel bezoeken?
Ja idd, net of Fidel zaligmakend was/is.............................NOT

NSXRS

Bericht door NSXRS » 19 feb 2008, 09:59

Ben diverse malen in Cuba geweest en zie niet echt wat de reden is om er onder Castro heen te hebben gewild.

Typische communistisch gestuurde samenleving:vadertje Fidel is alles, commercieel denken mag alleen door de staat, iedereen is "verzorgd" door de staat dus waarom zou je je inspannen, etc.

Wel gewoon prettig klimaat en redelijk vriendelijke mensen om vakantie te houden

Alleen is maar de vraag of de Cubaanse samenleving zonder Fidel rustig zal blijven.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 feb 2008, 10:55

Precies.......................

Helaas gaat Nederland de zelfde kant op, alles controleerbaar, Iris scan, rekening rijden enz enz.................................hier konden de communisten incluis Fidel van dromen..........................

Leve Nederland, leve de vrijheid, leve het nieuwe communisme.................................BAH

Metchu

Bericht door Metchu » 19 feb 2008, 12:34

Het idee is dat op het moment er geen strak regime is, dat er ongeregeldheden zullen komen om de macht (vingertje van de VS e.d.). Dan is het land Cuba een tijdje niet meer zo leuk om te bezoeken ;)

romo schreef:Precies.......................

Helaas gaat Nederland de zelfde kant op, alles controleerbaar, Iris scan, rekening rijden enz enz.................................hier konden de communisten incluis Fidel van dromen..........................

Leve Nederland, leve de vrijheid, leve het nieuwe communisme.................................BAH

Dit is iets waar ik ook absoluut niet blij mee ben. In de mom van veiligheid en alles met angst gerechtvaardigen. Dit is niet iets van het communisme, maar dagelijkse realiteit. George Orwell kom er maar in ....

Marc R

Bericht door Marc R » 19 feb 2008, 12:41

romo schreef:Precies.......................

Ziehier de geboorte van een nieuw nederlands woord Romo...

Je kan het niet beter verwoorden: NIEUW COMMUNISME..idd BAHHHH

GTRene

Bericht door GTRene » 19 feb 2008, 13:24

inderdaad, je voelt het ook om je heen...de mensen ook, maar de meeste zitten daarmee nog in de ontkenningfase van Nederland is zo goed, en ja dat is ook wel zo, maar toch het is te! op vele vlakken...
Ik hoop dat ik ooit de kracht kan vinden mij te ontworstelen van zo'n levenswijze als in NL...maarja waar dan heen.

Cuba is op zich helemaal niet verkeerd, ligt er natuurlijk aan waar je daar woont en of je niet teveel overal bij betrokken raakt, maar dan is het zo 40 jaar terug in de tijd lijkt me... :roll: en das wat relaxter denk ik, maar wel afkicken van sommige dingen hier.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 19 feb 2008, 13:53

Ben het ook niet eens met Castro's regime (stem zelf in Nederland zo liberaal als het maar kan, behoorlijk rechts dus) maar vond het wel een markante man die een groot deel van de historie bepaald heeft. De rakettencrisis midden in de koude oorlog bijvoorbeeld. Nu hij weg is vervalt toch een deel markante historie. Overigens vind ik het regime van zijn grootste vijand (de VS) minstens even erg. Sterker nog, wij met ons gepredikte 'vrijheid' staan in de praktijk denk ik minder ver weg van het verfoeide communisme dan we misschien zouden denken. Wij hebben ook een big brother die alles weet van ons en daar steeds verder in gaat. Het enige punt is dat de PR wat beter is. En qua mensenrechten is de VS minstens even erg dus ja.

Het is een heel stuk geschiedenis wat wegvalt en da's (vind ik) toch wel iets om eens over na te denken. De man was aan de macht sinds 1959 (!), ongelooflijk lang en heeft altijd de VS kunnen weerstaan. Op bepaalde vlakken heeft hij zelfs heel veel weten te bereiken (de gezondheidszorg bijvoorbeeld is van een absoluut topniveau). Zonder al zijn daden te willen goedpraten (want dat zijn ze niet) heeft hij toch zijn verdiensten wel gehad.

Kortom, ik vind het wel iets om bij stil te staan. :)

Snipe

Bericht door Snipe » 19 feb 2008, 19:59

Het is niet zo gek om Cuba onder Castro te willen bezoeken. Het is wat het is door het bewind van Castro. Het handelsverbod met de VS, hoeveel schade dat ook veroorzaakt heeft, zorgt er bijvoorbeeld voor dat het land een soort openlucht-automuseum is. Het feit dat het land een aantal decennia geleden is blijven steken, heeft ook voor allerlei bezienswaardigheden gezorgd met een nogal aparte sfeer.
Zou dat wegvallen en zou Cuba ineens vooruit gaan, een modern land worden, dan wordt het een stuk middelmatiger en in dat opzicht dus niet meer of minder interessant dan andere zonnige eilanden als de Dominicaanse Republiek of Aruba.

romo

Bericht door romo » 19 feb 2008, 20:05

Het enige waarvoor je naar Cuba wil; als je een liefhebber van 50 er jaren Amerikaanse auto`s bent.................................die heb je er zat

ok; lekkere w..ven............................ :oops: :wink:

Shakes

Bericht door Shakes » 19 feb 2008, 20:36

Ik wil net zeggen.

Nu Bush nog en we zetten weer een stap in een andere richting.

N.

Snipe

Bericht door Snipe » 19 feb 2008, 20:43

@ Romo: er is meer....

[img:400:267]http://www.thecigarsmoker.com/images/co ... ro%205.jpg[/img]

romo

Bericht door romo » 19 feb 2008, 20:47

Snipe schreef:@ Romo: er is meer....

[img:400:267]http://www.thecigarsmoker.com/images/co ... ro%205.jpg[/img]
Ja, dat dacht Hillie Billy Clinton ook.................................let`s smoke this cigar baby :lol:

Snipe

Bericht door Snipe » 19 feb 2008, 20:52

Da's zonde om hiermee te doen, kun je beter met La Paz of zo doen: die zijn niet lekker genoeg om gewoon op te roken....

romo

Bericht door romo » 19 feb 2008, 21:04

Snipe schreef:Da's zonde om hiermee te doen, kun je beter met La Paz of zo doen: die zijn niet lekker genoeg om gewoon op te roken....

Dat dacht Bill C ook, toen moest Monica natuurlijk een trekje van een andere "sigaar" nemen.............................

Snipe

Bericht door Snipe » 19 feb 2008, 21:33

Ik zeg het je, als Bill en Monica gewoon Cohiba's hadden gerookt, hadden ze niet naar vervanging hoeven te zoeken 8)

Plaats reactie