Winterbanden icm AWD

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Winterbanden icm AWD

Bericht door Arthur » 14 jun 2006, 10:51

Ja, de zon schijnt en ik heb een vraag over winterbanden... :lol:

In de winter rijd ik altijd op winterbanden met de SEAT Alhambra.
Onder de auto van m'n vrouw laat ik ze ook meestal monteren, alleen de laatste niet... :oops: Gelukkig niet nodig gehad, we rijden maar zo'n 5kkm met die auto per jaar en ze had toen net zwangerschap verlof :wink: Auto stond dus nog veel meer stil.
Nu is daar de WRX voor in de plaats gekomen.
Ik zit wel weer te denken aan winterbanden.
Hoe rijdt een AWD zonder winterbanden, in winterse omstandigheden.
Kan ik het af zonder winterbanden ivm de AWD of heb ik ze juist wel nodig vanwege de AWD.

Discussie over het nut van winterbanden in het algemeen etc.etc wil ik hiermee niet aanzwengelen, dat moet ieder voor zich bepalen.
Mij gaat het hierom: Hoe rijdt een AWD zonder winterbanden, in winterse omstandigheden.
Kan ik het af zonder winterbanden ivm de AWD of heb ik ze juist wel nodig vanwege de AWD.

Michel P

Bericht door Michel P » 14 jun 2006, 11:03

Ik heb mijn GTT in de winter wel eens op glad wegdek gereden, maar remmen met profiel wat vol met sneeuw zit is een drama! Helemaal met ABS. Wegrijden en snelheid maken is geen probleem met AWD, bochten worden al minder op zomerbanden. Ik rij daarom graag, nu ook met de Legacy SpecB op winterbanden.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 14 jun 2006, 11:20

Winterbanden, alleen als er sneeuw ligt, want dan heb je remweg nodig, en op zomerbanden is dat echt 35x niks. Aandrijving, ach dat gaat met zomerbanden ok prima, kan ik me nog van mijn S3 tijdperk herinneren. maar remmen in de sneeuw :oops: :oops: :oops:

Straks zet ik een setje 18 inch M3 velgen met winterbanden op de M3, denk niet dat ik daar een paar maand mee ga rijden. Maar gewoon in de schuur en monteren als er een sneeuwperiode aankomt.

In jou geval zou ik het niet doen, want ik denk niet dat Ester met een dik pak sneeuw en de 2 kleintjes op pad gaat. Miranda laat dan tenminste de auto staan, en dat zie ik ook meer zitten.

Arthur

Bericht door Arthur » 14 jun 2006, 11:26

Rico v Velzen schreef:In jou geval zou ik het niet doen, want ik denk niet dat Ester met een dik pak sneeuw en de 2 kleintjes op pad gaat. Miranda laat dan tenminste de auto staan, en dat zie ik ook meer zitten.
Daar heb je een punt idd.
Hier idem.

Dutch

Re: Winterbanden icm AWD

Bericht door Dutch » 14 jun 2006, 11:26

Arthur schreef:Kan ik het af zonder winterbanden ivm de AWD of heb ik ze juist wel nodig vanwege de AWD.
AWD of niet maakt niet uit. 't Is vooral het type banden. Echte sportbanden zijn gewoon ruk onder nul, zelfs zonder sneeuw. In ieder geval: dat geldt voor de S-03's onder de Octavia.

Het lastige is alleen dat het niet zo vaak meer onder nul is in onze winters en als ik de klimatologen mag geloven, wordt dat alleen maar minder.

Rico's oplossing, opslaan in de schuur en plek voor de deur om ter plekke te wisselen, is natuurlijk het mooist, maar ook veel gedoe. En je moet de ruimte maar hebben. De hele/halve winter met winterbanden rijden is suboptimaal, maar ik doe 't er maar mee. :?

Arthur

Bericht door Arthur » 14 jun 2006, 11:29

Ruimte heb ik wel.
Maar het monteren komt altijd ongelegen :roll:
Dan zullen de RE-50's wel hetzelfde hebben als de S-03's.

RVV

Bericht door RVV » 14 jun 2006, 11:33

Monteren valt best mee, is allemaal een handigheid, als je nooit wielen wisselt ben je zo 2 uur zoet met 4 banden, af en toe oefenen en het kost hooguit een half uur tot 3 kwartier.

Beste is zo'n pompkrik, kost niet zo veel en gaat lekker snel.

Arthur

Bericht door Arthur » 14 jun 2006, 11:42

Die heb ik ook en ben idd zo'dikke 30 minuten bezig.
Maar zoals ik al zei, komt toch altijd ongelegen...

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 jun 2006, 11:46

Ik rijd dus gewoon met zomerbanden onder de WRX in winterse omstandigheden en heb geen centje pijn!

Als je je snelheid aanpast aan de omstandigheden dan blijft alles gaan als op rails.

En mocht je wat 'onbalans' hebben, de WRX trekt zich toch weer recht.

Arthur

Bericht door Arthur » 14 jun 2006, 12:06

Ah, een ervarings deskundige :mrgreen:
Thnx!

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 jun 2006, 12:36

Snelheid is alles in winterse omstandigheden.
Je kunt met een WRX op zomerbanden meestal nog zeer hard over de weg van A naar B. Meestal veel harder dan de andere FWD en RWD auto's.

MAAR.........................

Alleen de 'remweg' is net zo beroerd als welke andere auto dan ook onder die omstandigheden. Aan 4wd heb je dus niets als je een noodstop moet maken, helaas.

Dus als je 30 km/u harder kunt moet je ook met 30km/u harder tot stilstand komen en dan heb je dus echt een remweg van hier naar Barcelona en terug.

Dus snelheid aanpassen en hoofd erbij tussen het verkeer en er is niets aan de hand.
Geen verkeer en de ruimte, lekker spelen en leren wat de auto kan en doet maar dan heb je alles 'zelf' in de hand.

Tommy

Bericht door Tommy » 14 jun 2006, 14:04

laatste wielenswap was nog geen kwartier werk. Alleen al vanwege het remmen in mijn ogen winterbanden. Ik hoef niks anders meer.
Zomer op 18 inchers, winter op 16 inch winterrubber.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jun 2006, 17:41

Remweg is inderdaad het sleutelwoord. Het is een noodstop met ABS werking, vertraging e.d. of glijden (ook al staat je ABS aan).

1 meter extra remweg = meestal al 2500 euro schade aan bumpers e.d.

10 meter extra remweg = 2 auto's die je ramt!

Daar praat je al snel over.

Plaats reactie