Tientallen miljoenen boete frauderende leaserijders

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 feb 2008, 09:30

Gepubliceerd op maandag 18 februari 2008

De Belastingdienst verwacht tientallen miljoenen euro's binnen te krijgen aan boetes en naheffingen voor leaserijders die frauderen met hun bijtelling. De Belastingdienst gaat er vanuit dat 60 duizend leaserijders meer privékilometers rijden dan ze opgeven. Dat blijkt uit onderzoek van de fiscus, schrijft het AD.
Uit de eerste resultaten van het onderzoek onder 5500 automobilisten bleek zeventien procent te sjoemelen met de privékilometers, waardoor de fiscus 5,7 miljoen euro opstreek. Als zeventien procent van alle leaserijders tegen de lamp loopt, komt de winst voor de schatkist neer op meer dan 200 miljoen euro.

De leaserijders die al zijn gepakt moesten gemiddeld zesduidend euro aan naheffingen en boetes betalen. De kosten liepen bij sommigen op tot twintigduizend euro.

De Belastingdienst liet vorig jaar weten jacht te maken op frauderende leaserijders en let met name op tweehonderdduizend mensen die zeggen dat ze privé minder dan vijfhonderd kilometer per jaar rijden. Mensen die dat beweren kregen nog de tijd hun verklaring aan te passen, maar vrijwel niemand deed dat.

Luco

Bericht door Luco » 18 feb 2008, 09:32

Dat gaat lekker, kan de bpm ook omlaag :D :D :D

Michel P

Bericht door Michel P » 18 feb 2008, 09:39

Gewoon fraude dus prima toch dat de belastingdienst dit aanpakt, dit zijn de mensen die zelf graag zien dat bijstandsfraude ook hard word aangepakt, overigens ook terecht. Met 100% boete kunnen de aanslagen behoorlijk fors worden.

Michel

Marc R

Bericht door Marc R » 18 feb 2008, 09:50

Kunnen "ze" mooi weer wat meer aan ontwikkelingshulp uitgeven of aan snoepreisjes.

IPV de doelgroep die ons land draaiende houd eens wat te helpen.

Neeeh....dat vingertje elke keer en maar beboeten.

Michel P

Bericht door Michel P » 18 feb 2008, 10:05

Marc heeft niets met boeten te maken maar puur met oplichting. Als men de bijtelling niet wenst, moet je ook niet prive rijden. Of eventueel een auto met minder status en een lagere bijtelling kiezen.

Michel

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 feb 2008, 10:19

Ik denk dat het allemaal bangmakerij is.
Hetzelfde verhaal als afgelopen zomer dat ze bij bouwmarkten en woning boulevards zouden gaan staan.

Ik geloof er dus niks van.....

Michel P

Bericht door Michel P » 18 feb 2008, 10:24

HANZ06 schreef:Ik denk dat het allemaal bangmakerij is.
Hetzelfde verhaal als afgelopen zomer dat ze bij bouwmarkten en woning boulevards zouden gaan staan.

Probleem is wel dat er ongekeerde bewijslast geld bij de belastingdienst. Je dient dus allereerst een hele goede KM administratie te hebben. Gezien de bedragen die worden ontdoken wel aardig om als belastingsdienst met hagel te schieten. Door angst zullen velen al capituleren.

Michel

Marc R

Bericht door Marc R » 18 feb 2008, 10:45

Michel Pol schreef:Marc heeft niets met boeten te maken maar puur met oplichting. Als men de bijtelling niet wenst, moet je ook niet prive rijden. Of eventueel een auto met minder status en een lagere bijtelling kiezen.

Michel
T gaat mij eigenlijk om het hele systeem....maar wat je zegt heb je gelijk in.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 feb 2008, 11:26

Michel Pol schreef:
HANZ06 schreef:Ik denk dat het allemaal bangmakerij is.

Probleem is wel dat er ongekeerde bewijslast geld bij de belastingdienst. Je dient dus allereerst een hele goede KM administratie te hebben. Gezien de bedragen die worden ontdoken wel aardig om als belastingsdienst met hagel te schieten. Door angst zullen velen al capituleren.

Michel
Precies.... :wink:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 18 feb 2008, 12:20

Controle is goed. Mensen die een lease auto hebben kunnen ook wel een kleine goedkope auto voor de privekilometers betalen. De grootte van de naheffingen kunnen flink zijn hoorde ik vanochtend op de radio. Duizenden euro's vind ik wel weer erg zwaar.

I.v.m. de bijtelling heb ik zelf gekozen voor een kilometervergoeding.

Macboy

Bericht door Macboy » 18 feb 2008, 12:56

Eens met Michel natuurlijk. Ik geef altijd netjes 501km op en betaal gewoon eerlijk het volle pond

(50.000 prive lijkt er bij mij meer op hehe)

Plaats reactie