Rolkooi
- Ronnie
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
- Locatie: Limmen
Rolkooi
Ik wil graag een complete rolkooi in mijn e12 laten lassen.
kan iemand hier een indicatie geven van de kosten hiervan en eventuele (goede) adressen ?
zijn er nog dingen waar ik op moet letten ?
bedoeling is om alleen track days met de auto te rijden.
kan iemand hier een indicatie geven van de kosten hiervan en eventuele (goede) adressen ?
zijn er nog dingen waar ik op moet letten ?
bedoeling is om alleen track days met de auto te rijden.
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Ha Ronnie ( bedankt voor de koffie
),
ik heb zelf goede ervaring met Biesheuvel. Daar is het heel erg afhankelijk van je wensen wat de prijs onder de streep gaat worden maar er staat me bij dat het vanaf een 700 euro begon.
Over de kwaliteit ben ik erg te spreken, mooie kooi, we hebben hem ook in de E30 zitten, welliswaar wat meer uitgebreid dan standaard ( kruizen in de deur, kruis achterin, gordel bar etc ).

ik heb zelf goede ervaring met Biesheuvel. Daar is het heel erg afhankelijk van je wensen wat de prijs onder de streep gaat worden maar er staat me bij dat het vanaf een 700 euro begon.
Over de kwaliteit ben ik erg te spreken, mooie kooi, we hebben hem ook in de E30 zitten, welliswaar wat meer uitgebreid dan standaard ( kruizen in de deur, kruis achterin, gordel bar etc ).
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
+1, nette kooi, verstand van zaken en niet belachelijk duur. Kunnen ook kooien met knaf/fia-keur leveren, zegt ook wel wat over de geleverde kwaliteit.Tom944 schreef:Ha Ronnie ( bedankt voor de koffie),
ik heb zelf goede ervaring met Biesheuvel. Daar is het heel erg afhankelijk van je wensen wat de prijs onder de streep gaat worden maar er staat me bij dat het vanaf een 700 euro begon.
Over de kwaliteit ben ik erg te spreken, mooie kooi, we hebben hem ook in de E30 zitten, welliswaar wat meer uitgebreid dan standaard ( kruizen in de deur, kruis achterin, gordel bar etc ).
Was zelf wat meer dan 700 kwijt (bijna x2), maar is dan ook zeer uitgebreid met diverse kruizen en naar veerpoten doorgelast, grotendeels van chromolybdeen.
- turbo 4x4
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:58
Zou www.remola.nl eens contacten, weet zeker dat het daar goedkoper gaat.
Officiele rolkooien, en netjes ingelast
Officiele rolkooien, en netjes ingelast

- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Daar heb ik verschillende verhalen over gehoord, maar aangezien ik geen directe ervaring met ze heb zal ik daar geen uitspraken over doen.turbo 4x4 schreef:Zou www.remola.nl eens contacten, weet zeker dat het daar goedkoper gaat.
Officiele rolkooien, en netjes ingelast
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
Heb ook goede verhalen over deze jongens gehoord.
http://www.va-motorsport.com/index.php?page=2A&Sbm=2
http://www.va-motorsport.com/index.php?page=2A&Sbm=2
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Klopt ook weer, daar is de kooi van de 944 toendertijd gelast. Erg mooi spul, heel netjes gelast, eigenlijk nog wel mooier dan die van Biesheuvel, maar daar betaal je ook (extra) voor.Flatline schreef:Heb ook goede verhalen over deze jongens gehoord.
http://www.va-motorsport.com/index.php?page=2A&Sbm=2
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Remola hoeft van mij niet meer, sorry. Zelf laten doen en ook mensen in mijn omgeving. Net iets te onzorgvuldig om er echt tevreden over te zijn.Tom944 schreef:Daar heb ik verschillende verhalen over gehoord, maar aangezien ik geen directe ervaring met ze heb zal ik daar geen uitspraken over doen.turbo 4x4 schreef:Zou www.remola.nl eens contacten, weet zeker dat het daar goedkoper gaat.
Officiele rolkooien, en netjes ingelast
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
http://www.wielhoven.nl/work_2.php
Schijnt een specialist te zijn.. maar daar betaal je dan ook voor.
Schijnt een specialist te zijn.. maar daar betaal je dan ook voor.
Er zijn diverse specialisten
Volgens mij besteed Biesheuvel het ok uit, wellicht is daar nog een besparing te vinden
In sleeuwijk zit ook een specialist, is een staalbedrijf, maar die man last ook kooien en mag zelfs certificaten afgeven.
Zal eens even zoeken hoe die ook alweer heet.
http://www.mtm-moree.nl/
zag ook al een slecht verhaal, maar ja dat heb je al snel egenwoordig
Ik vind het een ardige vent en levert prima werk naar mijn mening.
Volgens mij besteed Biesheuvel het ok uit, wellicht is daar nog een besparing te vinden
In sleeuwijk zit ook een specialist, is een staalbedrijf, maar die man last ook kooien en mag zelfs certificaten afgeven.
Zal eens even zoeken hoe die ook alweer heet.
http://www.mtm-moree.nl/
zag ook al een slecht verhaal, maar ja dat heb je al snel egenwoordig
Ik vind het een ardige vent en levert prima werk naar mijn mening.
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Nee, die worden gelast door Gerwin Biesheuvel. Ik weet wel dat hij ernstig ziek was (en hoop dat het beter met hem gaat) en weet even niet hoe de situatie daar nu is. Bert en Tom v H zijn daar wat later nog geweest dus misschien kunnen die dat even verduidelijken.luco hornsveld schreef:Er zijn diverse specialisten
Volgens mij besteed Biesheuvel het ok uit, wellicht is daar nog een besparing te vinden
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Zeer goede ervaringen met Wielhoven, maar daar betaal je ook voor. We waren meer dan 3000 euro kwijt, maar dat zie je er dan ook aan af naast een kooi van Remola. Wielhoven neemt gewoon echt de tijd om iedere las perfect te maken en het buigen en meten neemte veel tijd in beslag bij auto's die niet helemaal standaard zijn, of mensen die afwijkende eisen hebben. Wij hebben een FIA kooi, maar dan zonder certificaat (dat is iets administratiefs). Wielhoven moet ieder jaar laten zien hoe hij last en dat laswerk wordt dan in een lab of iets dergelijks onderzocht. Alleen bij jaarlijkse goedkeuring behoudt hij zijn licentie. Dat gaat dus heel wat verder dan vele cowboys in de markt
(die volgens mij niet KNAF goedgekeurd zijn (zie autosportjaarboek), maar volgens hun eigen zeggen voldoen (maar niet aantoonbaar) aan Annex J uit het FIA/(autosportjaar)boek).
Ik kan mijn kooi altijd nog van een officieel FIA certificaat laten voorzien. Bijvoorbeeld als we de auto ooit voor rallysport evenementen willen gebruiken.
Biesheuvel (Gerwin) vind ik ook altijd erg goed. Is een stuk goedkoper dan Wielhoven als je niet teveel afwijkende eisen hebt. Onze kooi is doorgelast naar voorste poten middels een A-constructie en vastgelast op subframe achter en tussen de achterpoten. Beugeltje voor gordel erin en nog wat details. De kooi is ook gelast door het schot tussen cabine en bageruimte. Dat is ook erg mooi gedaan, nml door eerst 2 grote platen uit die plaat te halen, kooi gewoon te monteren en daarna die platen in delen op maat te maken en terug te lassen. Dat kost gewoon manuren en daar betaal je voor.
Er zit ook nog verschil in het staal wat ze gebruiken, of beter nog Chromolybdeen, dat scheelt weer een paar kilo gewicht.
(die volgens mij niet KNAF goedgekeurd zijn (zie autosportjaarboek), maar volgens hun eigen zeggen voldoen (maar niet aantoonbaar) aan Annex J uit het FIA/(autosportjaar)boek).
Ik kan mijn kooi altijd nog van een officieel FIA certificaat laten voorzien. Bijvoorbeeld als we de auto ooit voor rallysport evenementen willen gebruiken.
Biesheuvel (Gerwin) vind ik ook altijd erg goed. Is een stuk goedkoper dan Wielhoven als je niet teveel afwijkende eisen hebt. Onze kooi is doorgelast naar voorste poten middels een A-constructie en vastgelast op subframe achter en tussen de achterpoten. Beugeltje voor gordel erin en nog wat details. De kooi is ook gelast door het schot tussen cabine en bageruimte. Dat is ook erg mooi gedaan, nml door eerst 2 grote platen uit die plaat te halen, kooi gewoon te monteren en daarna die platen in delen op maat te maken en terug te lassen. Dat kost gewoon manuren en daar betaal je voor.
Er zit ook nog verschil in het staal wat ze gebruiken, of beter nog Chromolybdeen, dat scheelt weer een paar kilo gewicht.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Remola links laten liggen...dat meen ik serieus
Hij mag dan in eerste instantie lekker goedkoop lijken. Dat zie je er ook wel vanaf. Daarbij komen ze hun afspraken totaal niet na. Enkele mede-forummers hier weten nog wel wat er toen bij mijn e30 racer allemaal fout was gegaan.
De ene smoes naar de andere...kom je na een paar maanden onverwacht eventjes langs...niks, maar dan ook niks uitgevoerd. (volgende dag was die overigens wel klaar).
Bekenden van hier hadden ook onverklaarbare schade aan het voertuig (deuk in het dak) , bij mij bv een hoop krassen aan de zijkanten
Hij mag dan in eerste instantie lekker goedkoop lijken. Dat zie je er ook wel vanaf. Daarbij komen ze hun afspraken totaal niet na. Enkele mede-forummers hier weten nog wel wat er toen bij mijn e30 racer allemaal fout was gegaan.
De ene smoes naar de andere...kom je na een paar maanden onverwacht eventjes langs...niks, maar dan ook niks uitgevoerd. (volgende dag was die overigens wel klaar).
Bekenden van hier hadden ook onverklaarbare schade aan het voertuig (deuk in het dak) , bij mij bv een hoop krassen aan de zijkanten
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Idd. Hun zeggen ook een certificaat bij te kunnen leveren maar dat is gelul, het is geen gecertificeerde bouwer. Je krjigt dan een certificaat van hun zelf maar dat heeft dan ongeveer dezelfde waarde als een stuk WC papier. Ze kunnen wel kooien lassen volgens het Ann. J regelement, dat is het probleem niet. Maar alleen door dat certificaten gebeuren kreeg ik al een beetje argwaan
Ik heb het bij Biesheuvel laten doen en net als Tom & Tom daar goede ervaringen mee. Als je alleen al naar het laswerk kijkt dat is al een klasse beter als een hoop van de goedkopere kooien.
Gerwin Biesheuvel doet dat nog steeds idd, in die loods als je daar naar beneden rijd
Ad Verkuilen (VA engineering) en Wielhoven idd ook supermooie kooien van gezien maar die zijn nog een aardig stukje duurder als Biesheuvel.

Ik heb het bij Biesheuvel laten doen en net als Tom & Tom daar goede ervaringen mee. Als je alleen al naar het laswerk kijkt dat is al een klasse beter als een hoop van de goedkopere kooien.
Gerwin Biesheuvel doet dat nog steeds idd, in die loods als je daar naar beneden rijd

Ad Verkuilen (VA engineering) en Wielhoven idd ook supermooie kooien van gezien maar die zijn nog een aardig stukje duurder als Biesheuvel.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ligt er aan wat je er mee wil doen.
Als je wedstrijden rijd dan is het geen goed idee. Die kooien komen namelijk met een certificaat en die vervalt als je er zelf wat aan veranderd. Enige wat je wel mag doen is de kooi op de bodem lassen ipv schroeven.
Bij schroefkooien ontkom je toch niet aan lassen aan het chassis, omdat de kooi op verstevigingsplaten moet staan.
Ga je alleen trackdays rijden dan kan je naar hartelust alle verbindingen lassen.
Maar waarom wil je dan een schroefkooi hebben, je kan ook kant en klare laskooien kopen bij bijvoorbeeld OMP of Sparco. Die komen met alles er op en er aan, alleen zelf in elkaar lassen. En dan mag je ook een volledige chroommolybdeen uitvoering gebruiken omdat die kooien een ASN certificaat hebben, wat inhoud dat je afwijken mag van FIA Ann. J (dit is bij gekeurde schroefkooien ook zo)
Voordeel van een schroefkooi is als je de spullen kort rijd dan kan je hem zo in een andere auto zetten mits de kooi niet krom is.
Als je wedstrijden rijd dan is het geen goed idee. Die kooien komen namelijk met een certificaat en die vervalt als je er zelf wat aan veranderd. Enige wat je wel mag doen is de kooi op de bodem lassen ipv schroeven.
Bij schroefkooien ontkom je toch niet aan lassen aan het chassis, omdat de kooi op verstevigingsplaten moet staan.
Ga je alleen trackdays rijden dan kan je naar hartelust alle verbindingen lassen.
Maar waarom wil je dan een schroefkooi hebben, je kan ook kant en klare laskooien kopen bij bijvoorbeeld OMP of Sparco. Die komen met alles er op en er aan, alleen zelf in elkaar lassen. En dan mag je ook een volledige chroommolybdeen uitvoering gebruiken omdat die kooien een ASN certificaat hebben, wat inhoud dat je afwijken mag van FIA Ann. J (dit is bij gekeurde schroefkooien ook zo)
Voordeel van een schroefkooi is als je de spullen kort rijd dan kan je hem zo in een andere auto zetten mits de kooi niet krom is.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 18 feb 2008, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Zit geen verloop op volgens mij. Ik weet niet of je die papieren overnieuw aanvragen kan.
Bij die kant en klare kooien van bijvoorbeeld OMP zit er vaak een merkje ingeslagen.
Komt ook nog eens bij dat je hem niet altijd nodig hebt. Er zijn in feite 2 manieren om een goedgekeurde kooi te bouwen.
De eerste is het FIA Annex J regelement aanhouden wbt constructie eisen. Als je dit doet heb je geen certificaat nodig en mag je in feite aan alle internationale FIA wedstrijden meedoen.
De tweede is een kooi van eigen ontwerp. Als je dit doet dan moet de hele kooi doorgerekend worden door een gespecialiseerd bedrijf, er zijn bepaalde eisen aan hoeveel kracht een kooi moet kunnen weerstaan. Dit heb je dus ook nodig als je de basisdelen dunner wil uitvoeren dmv CrMo buizen. Dat door laten rekenen is enorm duur voor een one off productie en daarom gaan de meesten niet voor een volledige CrMo kooi.
Als die Safety Devices kooi dus een gewone Ann. J kooi is dan heb je dat hele certificaat niet nodig
Wat ook nog belangrijk is is de homologatie van de auto zelf. Als je auto geen FIA homologatienummer heeft dan mag hij sowieso niet meedoen aan internationale evenementen en kan er sowieso geen FIA certificaat afgegeven worden.
Bij die kant en klare kooien van bijvoorbeeld OMP zit er vaak een merkje ingeslagen.
Komt ook nog eens bij dat je hem niet altijd nodig hebt. Er zijn in feite 2 manieren om een goedgekeurde kooi te bouwen.
De eerste is het FIA Annex J regelement aanhouden wbt constructie eisen. Als je dit doet heb je geen certificaat nodig en mag je in feite aan alle internationale FIA wedstrijden meedoen.
De tweede is een kooi van eigen ontwerp. Als je dit doet dan moet de hele kooi doorgerekend worden door een gespecialiseerd bedrijf, er zijn bepaalde eisen aan hoeveel kracht een kooi moet kunnen weerstaan. Dit heb je dus ook nodig als je de basisdelen dunner wil uitvoeren dmv CrMo buizen. Dat door laten rekenen is enorm duur voor een one off productie en daarom gaan de meesten niet voor een volledige CrMo kooi.
Als die Safety Devices kooi dus een gewone Ann. J kooi is dan heb je dat hele certificaat niet nodig

Wat ook nog belangrijk is is de homologatie van de auto zelf. Als je auto geen FIA homologatienummer heeft dan mag hij sowieso niet meedoen aan internationale evenementen en kan er sowieso geen FIA certificaat afgegeven worden.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 21:49
Re: Rolkooi
Bedankt voor deze informatie over rolkooien (ook al was het al topic al wat ouder); heeft me absoluut vooruit geholpen.
Ik had een E30 racer met een Sparco schroefkooi maar moest een nieuwe opbouwen na een flinke crash. En dat wilde ik veiliger en sneller en dan kom je vgl. mij uit bij een laskooi. Een kant-en-klare kooi van bijv. OMP ook overwogen maar dat kost heel veel tijd; en je moet goed kunnen lassen.
Wielhoven vond ik te duur (wel leuke gasten), Remola geen optie (prima voor onderdeeltjes maar veiligheid is ook wat waard, ik ben werktuigbouwkundige en vond het niks).
Dus uitgekomen bij Biesheuvel. En erg tevreden, supernetjes uitgevoerd. Klopt dat Gerwin (GB) dit doet, zie www rolbeugels nl. Dat hij veel kooien maakt voor rally vond ik ook een pre, zijwaarts in een boom is altijd harder dan zijwaarts tegen de vangrail.
Even nog een maarrr qua laskooien: je auto wordt zoveel stijver dat ie wel moeilijker te besturen wordt, je hebt iets minder gevoel.
Hoop dat jullie hier iets mee kunnen....
Ik had een E30 racer met een Sparco schroefkooi maar moest een nieuwe opbouwen na een flinke crash. En dat wilde ik veiliger en sneller en dan kom je vgl. mij uit bij een laskooi. Een kant-en-klare kooi van bijv. OMP ook overwogen maar dat kost heel veel tijd; en je moet goed kunnen lassen.
Wielhoven vond ik te duur (wel leuke gasten), Remola geen optie (prima voor onderdeeltjes maar veiligheid is ook wat waard, ik ben werktuigbouwkundige en vond het niks).
Dus uitgekomen bij Biesheuvel. En erg tevreden, supernetjes uitgevoerd. Klopt dat Gerwin (GB) dit doet, zie www rolbeugels nl. Dat hij veel kooien maakt voor rally vond ik ook een pre, zijwaarts in een boom is altijd harder dan zijwaarts tegen de vangrail.
Even nog een maarrr qua laskooien: je auto wordt zoveel stijver dat ie wel moeilijker te besturen wordt, je hebt iets minder gevoel.
Hoop dat jullie hier iets mee kunnen....
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: Rolkooi
PieteRRR schreef:
Even nog een maarrr qua laskooien: je auto wordt zoveel stijver dat ie wel moeilijker te besturen wordt, je hebt iets minder gevoel.
Wat bedoel je daarmee? Minder torsie geeft mij nog altijd meer gevoel? Kan niet echt een negatief aspect ontdekken?
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: Rolkooi
Ligt aan je smaak, maar ik denk dat ik een beetje weet wat hij bedoelt.Sjef schreef:PieteRRR schreef:
Even nog een maarrr qua laskooien: je auto wordt zoveel stijver dat ie wel moeilijker te besturen wordt, je hebt iets minder gevoel.
Wat bedoel je daarmee? Minder torsie geeft mij nog altijd meer gevoel? Kan niet echt een negatief aspect ontdekken?
Stijfste auto die ik vooralsnog heb gereden is een cupspec Max5, en dat was echt gewoon driften door in te sturen.
Is overkombaar met goed plakkend rubber en een iets zachter onderstel.
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Rolkooi
Hoe zit het eigenlijk met aluminium schroefkooien van bijvoorbeeld Wiechers? Is dit veilig of not done?

- Berthil
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:45
- Locatie: Zuiden
Re: Rolkooi
Aluminium is voor de sier, voor het serieuze werk 'not done'.
Ik heb er zelf een Wiechers stalen kooi in, bevalt erg goed. Was wel een drama om te monteren, laswerk heb ik uitbesteedt.



Ik heb er zelf een Wiechers stalen kooi in, bevalt erg goed. Was wel een drama om te monteren, laswerk heb ik uitbesteedt.
Laatst gewijzigd door Berthil op 17 aug 2009, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten