Wat een ellende weer vandaag (ring)
- RVV
Wat een ellende weer vandaag (ring)
Lees net het nodige op diverse fora. 2 motorrijders dood en veel mensen getraumatiseerd
wil net gaan slapen maar dit zet je weer tot denken.

- Fabian
Ik zal er maar meteen even het Polizei-bericht bijzetten:
http://www.polizei.rlp.de/internet/nav/ ... agesize=10
Klote ongeval idd. Echt een klote samenloop van omstandigheden waardoor dit zo heeft kunnen escaleren.
Een aantal van de gevallenen zijn vrienden en bekenden van me, dus ik zat wel even in de rats toen ik meekreeg dat er 2 doden waren te betreuren maar niemand kon vertellen wie het betrof. Het ongeval zelf is me gelukkig gespaard gebleven, meestal rij ik er altijd achter ......
http://www.polizei.rlp.de/internet/nav/ ... agesize=10
Klote ongeval idd. Echt een klote samenloop van omstandigheden waardoor dit zo heeft kunnen escaleren.
Een aantal van de gevallenen zijn vrienden en bekenden van me, dus ik zat wel even in de rats toen ik meekreeg dat er 2 doden waren te betreuren maar niemand kon vertellen wie het betrof. Het ongeval zelf is me gelukkig gespaard gebleven, meestal rij ik er altijd achter ......
- RVV
Fabian wat is eigenlijk jouw status als baanmarshal op de ring ?
Ik begrijp dat je met een hesje rondrijd op de motor en de boel in de gaten houd en eventueel waarschuwingen uitdeelt. Maar dat is ook eigenlijk alles.
Hoe zit het met het opvolgen van aanwijzingen/bevelen ? En ben je verplicht om die op te volgen ? Wat zijn de sancties als je ze niet opvolgt ?
Waarom heb ik als bezoeker/rijder op de ring nog nooit vooraf instructies gekregen over baan marshals op de motor ?
Vragen ?
Ik begrijp dat je met een hesje rondrijd op de motor en de boel in de gaten houd en eventueel waarschuwingen uitdeelt. Maar dat is ook eigenlijk alles.
Hoe zit het met het opvolgen van aanwijzingen/bevelen ? En ben je verplicht om die op te volgen ? Wat zijn de sancties als je ze niet opvolgt ?
Waarom heb ik als bezoeker/rijder op de ring nog nooit vooraf instructies gekregen over baan marshals op de motor ?
Vragen ?
- Fabian
toezicht houden op rijgedrag, mensen daarop aanspreken, dienen als infopunt, ongevallen afzekeren, 1e-hulp verlenen etc etcRico v Velzen schreef:Fabian wat is eigenlijk jouw status als baanmarshal op de ring ?
het is dus wel wat meer als dat. Velen denken dat het een "leuk" baantje is. Maar als je zoiets als dit ongeval meemaakt (een aantal van ons was erbij en heeft gereanimeerd) dan ga je daar wel anders over denken........
Mijn wil is wet. Is wel heel hard gezegd, maar ik deel de lakens uit als ik op mijn strepen ga staan. Officieel moet de Streckensicherung dat doen, maar als ik ze informeer dan zullen ze mijn standpunt onherroepelijk overnemen. Ik heb de volledige rugdekking die noodzakelijk is.Hoe zit het met het opvolgen van aanwijzingen/bevelen ? En ben je verplicht om die op te volgen ? Wat zijn de sancties als je ze niet opvolgt ?
Sancties varieeren van een rijverbod van een uur, tot een dagverbod of een seizoensverbod. Ook bekeuringen kunnen worden uitgeschreven.
Er staan tientallen borden, megagroot, waarop staat hoe alles werkt. Er zijn flyers beschikbaar. Er is meeeeer dan voldoende informatie voorhanden ter plekke. Ook internet staat er VOL van.Waarom heb ik als bezoeker/rijder op de ring nog nooit vooraf instructies gekregen over baan marshals op de motor ?
Echter 90% laat zich niet informeren...ze zijn de beste, de snelste en lusiteren gewoonweg niet. Ik ervaar dit zelf als ik in mijn dagelijkste kleding iemand (bijvoorbeeld een motorridjer aanspreek). Ze willen niet luisteren. Wat moet je, sukkel.
Als ik mn motorpak aanheb willen ze nog wel eens luisternen, maar minimaal. Als ik ze snel heb ingehaald lijk ik ineens respect verdiend te hebben en luisteren ze al behoorlijk goed. Heb ik mijn vestje erbij aan is het ja en amen.
mensen zitten vreemd in elkaar......

Maar daar zit in dit geval het probleem niet. Dit is gewoon echt een noodlottig ongeval, daar was NIETS aan te doen. Alles zat tegen in dit geval. Soms gebeurd dat wel eens helaas......
- RVV
Quote:
het is dus wel wat meer als dat. Velen denken dat het een "leuk" baantje is. Maar als je zoiets als dit ongeval meemaakt (een aantal van ons was erbij en heeft gereanimeerd) dan ga je daar wel anders over denken........
Sorry Fabian, je hebt me verkeerd begrepen, ik bedoeld niet dat het "maar alles is wat je doet" maar dat ik dat er uit begreep (dat je de boel in de gaten houd en waarschuwingen uitdeelt) Dat je taken veel omvattender zijn wist ik niet, vandaar mijn vragen.
Maar hoe ben je tot deze "'baan" gekomen ? Ben je gevraagd ? Je je jezelf aangeboden ? En waarom hebben ze vertrouwen in jou en ook in de andere baanmarshalls ? Heb je er ook een "bepaalde" opleiding voor genoten, danwel instructies gekregen ? hoe te handelen bij eerste hulp (EHBO cursus/uitrusting) Ik bedoel dit niet respectloos, maar ik gewoon geen inzicht in deze "materie" en zou graag willen weten waar ik als rijder aan toe ben als ik in aanraking kom met een baan marshall op de ring.
Ik heb een keer meegemaakt (als getuige) dat een autorijder een fout maakte op de ring waardoor een motor rijder in moeilijkheden kwam (viel net niet). ik weet niet of dit opzet was dat kon ik vanuit mijn auto niet beoordelen. Maar een baan marshall op een motor zette de achtervolging in en ging behoorlijk te keer tegen de automobilist op de parkplatz, die man zei dat hij niet bewust was van de motor rijder en vanuit mijn postitie die ik kon waarnemen kon dat wel eens waar zijn. Maar toch kreeg de autorijder zeer onproffesioneel de wind van voren onder toezien van vele omstanders Ik vond dit amateuristisch overkomen en had zeker verwacht dat de rijder apart werd genomen en niet zomaar aangepakt werd onder 10 tallen bezoekers op de parking..
Wat betreft de info rondom de ring moet ik zeggen dat ik die vrij summier vind, eigenlijk zou iedereen die een kaartje koopt een fromuliertje moeten krijgen waar de spelregels op staan, en dan vooral info over de mensen die op of rondom de baan werken. Als je dan wat overkomt of als je als getuige iets mee maakt dat je weet bij welk "loket" je moet zijn.
En het internet argument vind ik niet zo valide omdat niet iedereen op de juiste websites kijkt voor de juiste informatie, en ik vind dat men daar al helemaal niet vanuit mag gaan op de ring.
Als er doden vallen op "jouw" baan dan ben je als eigenaar ook verantwoordelijk dat mensen vooraf zonder voorbehoud geinformeerd zijn.
Over het onstaan van ongeluk heb ik verder geen mening behalve dan dat ik het erg triest vind voor de betrokkenen en de slachtoffers. Op die plek gaat het ook ongehoord hard.
- Fabian
snap ik Rico
We zijn gevraagd inderdaad. Heeft te maken met ervaring, hoe vaak je er bent, taalbeheersing, of je de karaktereigenschappen ervoor hebt etc etc etc.
We krijgen inderdaad cursus, o.a. 1e-hulp natuurlijk. En er wordt veel gecommuniceerd via een forum dat alleen voor ons toegankelijk is.
Er zitten natuurlijk ook rotte appels tussen, net als overal. Iemand boos toespreken heeft geen zin, dan luistert ie niet meer en daarmee dwing je geen respect af. Dus een marshall die dat doet zal daarop ook aangesproken worden. Je betn namelijk stiekem ook het gezicht op dat moment, dus dat kan gewoon niet. Kan me echter wel voorstellen dat soms de emoties hoog op kunnen lopen...geen excuus, het mag gewoon niet gebeuren, maar kan het me voorstellen....
Ik vind de info absoluut niet summier. Als je een kaartje koop, binnen of buiten, staat daar een mega groot bord bij (ik gok 5x5 meter en dan 2 of 3 keer op de parkeerplaats) waar alles opstaat. Daarnaast staan er flyers in het kantoor en in het restaurant enzo. Op de website van de RIng staat de flyer digitaal. Er hangen borden langs de kaart-automaat met alle regels. Je hebt dus ook met oogkleppen op en veel adrenaline daar rondgekeken, anders had je dat zeker gezien
Daarnaast staat er op je kaartje duidelijk vermeld dat je instemd met het lezen van de gebruikersvoorwaarden, en die hangen in grootletterschrift aan de muur van het kantoor
De meesten kopen echter het kaartje, en de rest kan ze gestolen worden. Al geef je ze een flyer in de hand, ze geven er geen aandacht aan.
het beste zou een videowall zijn met instuctie in beeld en geluid in verschillende talen. Daar wordt eerder naar gekeken. Een idee dat door de Streckensicherung toegejuichd wordt, maar door de directie wordt tegengehouden zonder bekend gemaakte reden. Jammer, dat zou meer mensen bereiken denk ik. Wie weet komt het er nog eens, wij blijven erom vragen iniedergeval.
Op alle bekende websites staan de zelfde officieele flyers vermeld en daarnaast zijn de websites die er zijn over de RIng allemaal zeer duidelijk en correct betreffende info. Daar is iedereen erg rechtlijnig over vind ik.
Je bent verantwoordelijk als je al wegbeheerder een fout maakt. In alle andere gevallen niet volgens mij. Bij 99,9% van de ongevallen op de Ring ligt de schuld niet bij de wegbeheerder lijkt mij......maar degene die de weg gebruiken :!:

We zijn gevraagd inderdaad. Heeft te maken met ervaring, hoe vaak je er bent, taalbeheersing, of je de karaktereigenschappen ervoor hebt etc etc etc.
We krijgen inderdaad cursus, o.a. 1e-hulp natuurlijk. En er wordt veel gecommuniceerd via een forum dat alleen voor ons toegankelijk is.
Er zitten natuurlijk ook rotte appels tussen, net als overal. Iemand boos toespreken heeft geen zin, dan luistert ie niet meer en daarmee dwing je geen respect af. Dus een marshall die dat doet zal daarop ook aangesproken worden. Je betn namelijk stiekem ook het gezicht op dat moment, dus dat kan gewoon niet. Kan me echter wel voorstellen dat soms de emoties hoog op kunnen lopen...geen excuus, het mag gewoon niet gebeuren, maar kan het me voorstellen....
Ik vind de info absoluut niet summier. Als je een kaartje koop, binnen of buiten, staat daar een mega groot bord bij (ik gok 5x5 meter en dan 2 of 3 keer op de parkeerplaats) waar alles opstaat. Daarnaast staan er flyers in het kantoor en in het restaurant enzo. Op de website van de RIng staat de flyer digitaal. Er hangen borden langs de kaart-automaat met alle regels. Je hebt dus ook met oogkleppen op en veel adrenaline daar rondgekeken, anders had je dat zeker gezien

het beste zou een videowall zijn met instuctie in beeld en geluid in verschillende talen. Daar wordt eerder naar gekeken. Een idee dat door de Streckensicherung toegejuichd wordt, maar door de directie wordt tegengehouden zonder bekend gemaakte reden. Jammer, dat zou meer mensen bereiken denk ik. Wie weet komt het er nog eens, wij blijven erom vragen iniedergeval.
Op alle bekende websites staan de zelfde officieele flyers vermeld en daarnaast zijn de websites die er zijn over de RIng allemaal zeer duidelijk en correct betreffende info. Daar is iedereen erg rechtlijnig over vind ik.
Je bent verantwoordelijk als je al wegbeheerder een fout maakt. In alle andere gevallen niet volgens mij. Bij 99,9% van de ongevallen op de Ring ligt de schuld niet bij de wegbeheerder lijkt mij......maar degene die de weg gebruiken :!:
- RVV
Hoi Fabian, bedankt voor je uitgebreide uitleg, wat betreft de regels op de ring en rondom ben ikzelf natuurlijk wel goed op de hoogte. het ging me in deze specifiek om de baanmarshalls en hun functie want daar was ik nog niet goed op de hoogte van, behalve dat ik wel wat wist van jou natuurlijk. Wat betreft dat incident wat ik toen heb meegemaakt, kan ik goed begrijpen dat de emoties de baanmarshalls ook parte speelt.
Rijden er trouwens ook baanmarshalls in auto's rond ? en ook als zodanig herkenbaar ?
Ik kom even terug op de verantwoording, ik vind het iets te makkelijk van de wegbeheerder om de verantwoordelijkheid af te schuiven op de rijders. Men weet gewoon dat er mensen zijn die met een waas voor de ogen gaan rondrijden. Men heeft gewoon de plicht om die mensen en desnoods alle mensen heel goed op de regels te wijzen (jaarkaarthouders zou je kunnen uitzonderen). Een verwijzing in piepkleine lettertjes op een ticket vind ik absoluut onvoldoende. Zoals je zelf al zegt niemand leest die. Een kaartje kopen kan geheel anoniem en in het kaartjes kantoor is het personeel ook niet bepaald geinteresseerd in de koper van een kaartje laat staan dat ie zegt, weet wel waar je mee bezig bent. Een video wall is inderdaad een goed idee. Maar nog beter is gewoon een formulier wat men moet onderteken als zijnde gelezen en begrepen. Dit kost extra tijd extra mensen, maar zijn dat geen levens waard ?
De wegbeheerder moet gewoon in mijn ogen beter hameren op het gevaar, even die motorrijder die achter in de Porsche boorde. Mischien was het wel zijn eerste rit op de ring. Wist hij dat dit kon gebeuren ? Snap je een beetje mijn punt ?
De wegbeheerder heeft gewoon de plicht om iedere deelnemer zo duidelijk als mogelijk is op de gevaren te wijzen, en anonieme borden zijn gewoon niet voldoende. De status van openbare tolweg heeft de ring feitelijk nooit gehad (al word dat wel beweerd). Het is gewoon een circuit, het mooiste ter wereld maar ook het gevaarlijkste daar zijn we het wel over eens.
Rijden er trouwens ook baanmarshalls in auto's rond ? en ook als zodanig herkenbaar ?
Ik kom even terug op de verantwoording, ik vind het iets te makkelijk van de wegbeheerder om de verantwoordelijkheid af te schuiven op de rijders. Men weet gewoon dat er mensen zijn die met een waas voor de ogen gaan rondrijden. Men heeft gewoon de plicht om die mensen en desnoods alle mensen heel goed op de regels te wijzen (jaarkaarthouders zou je kunnen uitzonderen). Een verwijzing in piepkleine lettertjes op een ticket vind ik absoluut onvoldoende. Zoals je zelf al zegt niemand leest die. Een kaartje kopen kan geheel anoniem en in het kaartjes kantoor is het personeel ook niet bepaald geinteresseerd in de koper van een kaartje laat staan dat ie zegt, weet wel waar je mee bezig bent. Een video wall is inderdaad een goed idee. Maar nog beter is gewoon een formulier wat men moet onderteken als zijnde gelezen en begrepen. Dit kost extra tijd extra mensen, maar zijn dat geen levens waard ?
De wegbeheerder moet gewoon in mijn ogen beter hameren op het gevaar, even die motorrijder die achter in de Porsche boorde. Mischien was het wel zijn eerste rit op de ring. Wist hij dat dit kon gebeuren ? Snap je een beetje mijn punt ?
De wegbeheerder heeft gewoon de plicht om iedere deelnemer zo duidelijk als mogelijk is op de gevaren te wijzen, en anonieme borden zijn gewoon niet voldoende. De status van openbare tolweg heeft de ring feitelijk nooit gehad (al word dat wel beweerd). Het is gewoon een circuit, het mooiste ter wereld maar ook het gevaarlijkste daar zijn we het wel over eens.
-
Doe je dat ook op de A31 ook als je ruim 20km aan een stuk 200+ per uur gaat rijden? Dit bedoel ik niet om te rellen, maar de Nordschleife is openbare weg tijdens toeristenverkeer en op de openbare weg rijden ook mensen met een waas voor hun ogen rond. Het aantal zware ongevallen in de omgeving van de Ring is al jaren groter als op de Ring zélf.Rico v Velzen schreef: Maar nog beter is gewoon een formulier wat men moet onderteken als zijnde gelezen en begrepen. Dit kost extra tijd extra mensen, maar zijn dat geen levens waard ?
Het is niet te doen om er baanmarshalls neer te zetten en overal lampen en andere hulpsystemen. Natuurlijk zijn die handig, maar het is nog altijd openbare weg en mensen met een waas voor hun ogen heb je er altijd tussen. Daar was vorige week nog een topic over (helaas).
- Dennis Cavallino
Rico, de dingen die je nu zegt slaan kant noch wal.
Ten eerste kunnen die ongelukken ook op andere wegen gebeuren... en daar gebeuren ze dus óók. 95% van ALLE aanrijding, overal, liggen aan de (fouten van) bestuurders. Heel soms is er de natuur die meespeelt, zoals een vallend rotsblok.
De wegbeheerders van de Ring, beheren het vooral als tolweg. Jij zegt dat het officieel niet zo is, maar het is officieel WEL een tolweg, waar haal jij die wijsheid opeens vandaan? De weg- en verkeerswet geldt er. Je bent er verzekerd, tenzij je verzekering anders meldt. Op een circuit ben je dat niet. Op een circuit komt ook geen politie kijken bij een ongeluk. De beheerders van dit stuk weg (wat ontworpen en gebruikt word als circuit, ja dat wel) die houden zich aan de regels.
Alleen de gebruikers van die weg niet. En die heb je gewoon niet in de hand.
Ik ben het met je eens dat het een verwarrende situatie is en veel mensen het wel als een circuit beschouwen (hoge snelheid, helm + rolkooi etc.).
Ik ben het ook met je eens dat de informatieverstrekking eenzijdig is. Je kunt nog 1000000 flyers printen, achterop rondekaarten e.d. aangeven wat de gevaren zijn, bij T13 een bord plaatsen dat de weg- en verkeerswet gehandhaafd moet worden etc. Dan nog leest 90% dat niet, bewust of onbewust. De meesten zijn zich echter van geen kwaad bewust.
Ik ben van mening dat de Ring voor toeristenfahren gesloten moet worden als er . Alle inspanningen, maatregelen en nalevingen ten spijt. En hoe gaaf en leuk de Ring ook is en hoe gedupeerd vele bekenden van ons en wijzelf daarmee teleurgesteld gaan worden.
De afgelopen jaren is het té druk geworden en is het dweilen met de kraan open wat betreft het indammen van de risico's. Veel mensen komen er dan ook niet meer met plezier. Ik heb nog steeds mixed feelings en sta al anderhalf jaar niet meer te trappelen om er heel graag naartoe te gaan. Vooral bekenden ontmoeten vormt nog steeds de hoofdreden om erheen te gaan, het rijden zelf ook, maar alle ellende eromheen kan me gestolen worden.
Ten eerste kunnen die ongelukken ook op andere wegen gebeuren... en daar gebeuren ze dus óók. 95% van ALLE aanrijding, overal, liggen aan de (fouten van) bestuurders. Heel soms is er de natuur die meespeelt, zoals een vallend rotsblok.
De wegbeheerders van de Ring, beheren het vooral als tolweg. Jij zegt dat het officieel niet zo is, maar het is officieel WEL een tolweg, waar haal jij die wijsheid opeens vandaan? De weg- en verkeerswet geldt er. Je bent er verzekerd, tenzij je verzekering anders meldt. Op een circuit ben je dat niet. Op een circuit komt ook geen politie kijken bij een ongeluk. De beheerders van dit stuk weg (wat ontworpen en gebruikt word als circuit, ja dat wel) die houden zich aan de regels.
Ik ben het met je eens dat het een verwarrende situatie is en veel mensen het wel als een circuit beschouwen (hoge snelheid, helm + rolkooi etc.).
Ik ben het ook met je eens dat de informatieverstrekking eenzijdig is. Je kunt nog 1000000 flyers printen, achterop rondekaarten e.d. aangeven wat de gevaren zijn, bij T13 een bord plaatsen dat de weg- en verkeerswet gehandhaafd moet worden etc. Dan nog leest 90% dat niet, bewust of onbewust. De meesten zijn zich echter van geen kwaad bewust.
Ik ben van mening dat de Ring voor toeristenfahren gesloten moet worden als er . Alle inspanningen, maatregelen en nalevingen ten spijt. En hoe gaaf en leuk de Ring ook is en hoe gedupeerd vele bekenden van ons en wijzelf daarmee teleurgesteld gaan worden.
De afgelopen jaren is het té druk geworden en is het dweilen met de kraan open wat betreft het indammen van de risico's. Veel mensen komen er dan ook niet meer met plezier. Ik heb nog steeds mixed feelings en sta al anderhalf jaar niet meer te trappelen om er heel graag naartoe te gaan. Vooral bekenden ontmoeten vormt nog steeds de hoofdreden om erheen te gaan, het rijden zelf ook, maar alle ellende eromheen kan me gestolen worden.
-
Wat schiet je ermee op, daarmee gaan mensen zich niet anders gedragen lijkt me. Als ik ga karten moet je ook zo'n ding invullen. Wat erop staat? Al sla je me dood, vast een hoop standaardzaken over vlaggen, gevaar bladiebla. Mensen lezen dat toch niet... die komen binnen, moeten zo'n ding invullen (vaak met vrienden, hoop lol enzovoort) en gaan dat dan niet lezen.Rico v Velzen schreef:Maar nog beter is gewoon een formulier wat men moet onderteken als zijnde gelezen en begrepen. Dit kost extra tijd extra mensen, maar zijn dat geen levens waard ?
Die ongelukken ga je niet voorkomen. Het zal alleen maar erger worden naarmate de ring bekender word.
- RVV
hoho Dennis lezen, ik zeg niet dat dat het officieel geen tolweg is, dat is het juist wel, ik zeg dat het FEITELIJK geen openbare weg is maar een circuit. De ringkenners weten dondersgoed hoe te rijden op de ring, en niemand rijd zo op een normale openbare weg,Dennis Cavallino schreef:Rico, de dingen die je nu zegt slaan kant noch wal.
.
Ik vind het de argumentatie dat er de wegenverkeerwet geld en dat er politie komt kijken een valide argument om de ring open te houden voor iedere willekeurige bezoeker en hoogstwaarschijnlijk is het ook de enige manier om kosten dekkend te werken.
De ring hoeft helemaal geen officiële circuit status te krijgen van mij, maar het is gewoon een circuit en zo word er ook gereden, dat weet jij dat weet ik en dat weet iedere regelmatige ring bezoeker.
En vanuit die optiek vind ik dat de baaneigenaren meer plicht hebben om de rijders te waarschuwen.
- Knot
Eigenlijk zou je de Nordschleife alleen voor leden toegankelijk moeten maken, ben ik het wel mee eens, en dan een toetsing op ervaring van de baan (gewoon de hele Nordschleife uit je hoofd moeten kennen, de gevaarlijke punten moeten weten), ervaring op gebied van rijden, hulpverlening kunnen bieden.
Zelf vind ik het gaaf...totdat ik zelf een keer met 180 in de vangrail hang, dan is het over met de pret.
Zelf vind ik het gaaf...totdat ik zelf een keer met 180 in de vangrail hang, dan is het over met de pret.
-
Rico v Velzen schreef: hoho Dennis lezen, ik zeg niet dat dat het officieel geen tolweg is, dat is het juist wel, ik zeg dat het FEITELIJK geen openbare weg is maar een circuit. De ringkenners weten dondersgoed hoe te rijden op de ring, en niemand rijd zo op een normale openbare weg,
Met het eerste ben ik het wel mee eens...het is een tolweg maar dan wel 1 die bijna een ronde is dus het is net geen "echt" circuit.
Op de openbare weg wordt ook zo gereden Rico, dat weet je net zo goed als ik. Hoeveel filmpjes staan er wel niet op inet over locals die keihard, driftend of hoe dan ook op hun lokale wegen aan het boenderen zijn.
Zie filmpjes van Knot, Andre, Dennis, mij en vele anderen.
- Dennis Cavallino
Qua stuk asfalt is het niet met veel te vergelijken, nog het meest met stukken openbare weg in Ardennen en Eifel zelf. Alleen heb je daar tegenliggers. Dat maakt de Ring als openbare weg wel heel bijzonder. Door de aanwezigheid van curbstones, vangrails, markeringen voor ideale lijnen etc. lijkt het inderdaad op een circuit. Maar dat is het gewoon niet en dat krijg je bij de meeste bezoekers ook echt niet tussen de oren geramd.
Maar ik rijd daar niet zoals ik op een normaal circuit rijd. Sterker nog, op de openbare weg haal ik net als op een echt circuit weleens in aan de rechter kant als het me allemaal te lang duurt en ik er veilig rechts voorbij kan. Ik weet dat het niet mag, maar doe het wel. Op de Ring doe ik dat niet (meer). Mede dankzij mensen als Fabian en andere rokkendragers, die je dat GOED duidelijk maken als je het een keer wel doet.
Want dan is het opeens wel weer dat mensen het NIET verwachten dat je rechts voorbij komt, simpelweg omdat ze wel degelijk rijden zoals op de openbare weg.
Rico, jij kan nog goed mijn eerste rondjes herinneren denk ik. Ik hield echt heel veel rechts. Teveel zelfs. Iets wat je daar niet moet doen, omdat het inderdaad is aangelegd als circuit.
Ja we komen er wel in deze discussie....
De Ring is gewoon een circuit met identiteitscrisis, of is het nou een openbare weg met identiteitscrisis??
Zullen we het daarop houden? Want iedereen heeft gewoon een beetje gelijk
Maar ik rijd daar niet zoals ik op een normaal circuit rijd. Sterker nog, op de openbare weg haal ik net als op een echt circuit weleens in aan de rechter kant als het me allemaal te lang duurt en ik er veilig rechts voorbij kan. Ik weet dat het niet mag, maar doe het wel. Op de Ring doe ik dat niet (meer). Mede dankzij mensen als Fabian en andere rokkendragers, die je dat GOED duidelijk maken als je het een keer wel doet.

Rico, jij kan nog goed mijn eerste rondjes herinneren denk ik. Ik hield echt heel veel rechts. Teveel zelfs. Iets wat je daar niet moet doen, omdat het inderdaad is aangelegd als circuit.

De Ring is gewoon een circuit met identiteitscrisis, of is het nou een openbare weg met identiteitscrisis??
Zullen we het daarop houden? Want iedereen heeft gewoon een beetje gelijk

- Hielke
Ik deel in deze Rico's kijk op het fenomeen Ring. Juridisch mag het dan een tolweg zijn, in de praktijk wordt dat stuk weg als een circuit (wat het ook is) bereden. Iets wat je op de openbare weg niet doet.
De Ring is voor de Duitsers wat softdrugs voor ons zijn. Een hypocriete bende
En over het fenomeen auto's en motoren op De Ring heb ik al jaren dezelfde mening. Het is absurd dat ze er beiden tegelijkertijd mogen rijden. Remwegen, lijnen, reactievermogen, vermogen om achteruit te kijken, alles is anders tussen auto's en motoren. Nergens ter wereld vind je dit op een andere plaats. Scheiden die hap en als automobilist zijn we in één keer van bijna al die drama verhalen af. En voor beide partijen wordt het er veiliger op.
De Ring is voor de Duitsers wat softdrugs voor ons zijn. Een hypocriete bende

En over het fenomeen auto's en motoren op De Ring heb ik al jaren dezelfde mening. Het is absurd dat ze er beiden tegelijkertijd mogen rijden. Remwegen, lijnen, reactievermogen, vermogen om achteruit te kijken, alles is anders tussen auto's en motoren. Nergens ter wereld vind je dit op een andere plaats. Scheiden die hap en als automobilist zijn we in één keer van bijna al die drama verhalen af. En voor beide partijen wordt het er veiliger op.
- Jan Visser
- Macboy
kun je dat nog 1 keer herhalen Hielke? En dan serieus aub? Ik vind dit wel een beetje 'laf' uit jouw mond hoor. Of moet ik het nog uitleggen?Hielke schreef: Iets wat je op de openbare weg niet doet.
Niet lullig bedoeld, maar het is wel de waarheid.
De Ring is gewoon een tolweg. Punt. Geen discussie over mogelijk. De Ring wordt grotendeels als een circuit bereden. Punt. Geen discussie over mogelijk.
Zo onduidelijk is het toch niet?
Laatst gewijzigd door Macboy op 14 jun 2006, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
- Hielke
Ik wil het nog wel een keer herhalen. Ik rij op de openbare weg niet zoals ik op een circuit rij.
Op een circuit rij je om in de kortst mogelijke tijd van start naar finish te komen. Tussen die 2 punten rij je 100% van de tijd (1, 2 of 9 minuten) fulle pulle. Zo'n situatie heb ik op de openbare weg tussen andere automobilisten nog nooit gesimuleerd. Ik doe natuurlijk wel eens gek op een bepaald stuk openbare weg, maar nooit met de intentie om heel snel ergens te zijn. Ik hoop ook dat ik tijdens die snelle momenten altijd consideratie met andere weggebruikers hou. Dat lukt natuurlijk nooit volledig maar ik heb niet het gevoel dat ik tijdens die momenten a-sociaal bezig ben.
Op een circuit (Ring inbegrepen) gaan alle aanwezigen ervan uit dat het gros van de weggebruikers met de intentie rondsturen om juist wel zo snel mogelijk van start tot finish onderweg te zijn.
Op een circuit rij je om in de kortst mogelijke tijd van start naar finish te komen. Tussen die 2 punten rij je 100% van de tijd (1, 2 of 9 minuten) fulle pulle. Zo'n situatie heb ik op de openbare weg tussen andere automobilisten nog nooit gesimuleerd. Ik doe natuurlijk wel eens gek op een bepaald stuk openbare weg, maar nooit met de intentie om heel snel ergens te zijn. Ik hoop ook dat ik tijdens die snelle momenten altijd consideratie met andere weggebruikers hou. Dat lukt natuurlijk nooit volledig maar ik heb niet het gevoel dat ik tijdens die momenten a-sociaal bezig ben.
Op een circuit (Ring inbegrepen) gaan alle aanwezigen ervan uit dat het gros van de weggebruikers met de intentie rondsturen om juist wel zo snel mogelijk van start tot finish onderweg te zijn.
- Hielke
Ik begrijp 'm sowieso niet. Ben gelukkig nog nooit met een auto in de weilanden terecht gekomen. Of je zou onze exercitie van dit voorjaar in de "springbocht" moeten bedoelenMacboy schreef:En als mensen me niet begrijpen: Friesland en de weilanden ...

Maar om nu te zeggen dat die iets met circuitrijden had te maken?