F1 blijft een saaie optocht

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Michel P

F1 blijft een saaie optocht

Bericht door Michel P » 12 jun 2006, 10:10

Ik heb steeds meer moeite om met plezier naar de F1 te kijken. De kwalificaties zijn wel leuk, maar de wedstrijd opzich is vaak een optocht, met als hoogtepunt een positiewisseling middels pit tacktiek. Terwijl we aktie op de baan willen zien. Vanaf de start probeerde Schumi het een keer bij Raikonen, maar daarna was het over met de pret. Ik betrap me er op er niet meer na uit te kijken.

Hoe zou je de gevechten op de baan terug krijgen? Slicks, minder spoilers, waardoor men het met mechanische grip moet gaan doen?

Ook de diverse tourwagenklasses zijn niet echte super spannend, mede door de beperkte deelnamen van autofabrikanten. WTTC is eigenlijk een BMW vs Seat cup, DTM is een Audi vs Mercedes cup. Dan liever de merkencups die voor spectakel zorgen.

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jun 2006, 10:59

Gewoon op video.google.com zoeken naar Grand Prix 60' + 70's :lol:

Minder vleugels/spoilers zou al een hoop goedmaken, maar minder regeltjes ook denk ik.

Slicks? Wanli's juist! 8)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 jun 2006, 11:19

Ik kon gisteren niet kijken.
Heb het wel opgenomen maar nog niet de moeite en zin gehad om te gaan kijken.
Van meer mensen hoor ik deze verhalen, denk dat ik de GP maar gewoon weer wis.
Niets gemist volgens mij... idd jammer.
Ik kijk er ook al niet meer naar uit, vind het niet ECHT leuk meer :roll:

Joy

Bericht door Joy » 12 jun 2006, 20:28

Precies hetzelfde probleem als Michel. Ook WTCC is gaap.

Enige waar ik nog warm van kan worden is rally en MotoGP. Motorracen is afwisselend en duurt niet te lang om naar te kijken.

Dutch

Bericht door Dutch » 12 jun 2006, 22:02

Jullie zijn ook allemaal van 21e-eeuwse 'instant thrill'-mensen. :P

Zeker ook geen geduld om een goed boek te lezen? :wink:

We hebben dit seizoen al een stel heel leuke races gehad, alleen moet je Barcelona en Silverstone gewoon opnemen en doorspoelen als je geen volkomen fanaat bent. Dat zijn circuits die volkomen zijn overleefd door de huidige aerodynamica (want aerogrip is er het belangrijkst) én bovendien de banen waar tot in den treuren wordt getest. Geen verrassingen mogelijk dus, met een optocht als resultaat.

Zelfde als met voetballen: vier van de vijf WK-wedstrijden zijn meuk, en dan ben ik waarschijnlijk nog optimistisch, en die ene is een briljantje. Maar haak je als voetbalfan daarom af? Als je antwoord daarop 'ja' is, dan ben je geen echte liefhebber.

Want sport heeft het recht om saai te zijn. Als je voortdurend entertainment wilt, ga je maar naar de bioscoop.

Maar mag ik een wedervraag stellen? Wanneer voldeed F1 wél aan je verwachtingen? Ik kan je heel veel races en zelfs hele seizoenen noemen uit het roze verleden die met de bril van heden op totaal en volkomen slaapverwekkend waren...

Michel P

Bericht door Michel P » 12 jun 2006, 22:06

Je hebt wellicht wel een punt Dutch. Er zijn beste een aantal leuke wedstrijden geweest, maar positie wisselen middels pitstops noem ik geen racen. Pit strategie als hoofdmoot voor een race boeit mij niet......... Ik wil gevechten zoals Mansell en in zijn goede jaren, en Lauda c.s.

Michel

Dutch

Re: F1 blijft een saaie optocht

Bericht door Dutch » 12 jun 2006, 22:10

Michel Pol schreef:Ook de diverse tourwagenklasses zijn niet echte super spannend, mede door de beperkte deelnamen van autofabrikanten. WTTC is eigenlijk een BMW vs Seat cup, DTM is een Audi vs Mercedes cup.
De ellende is juist dat de meeste organisatoren zo graag fabrieksteams erbij willen hebben. Dat hebben ze bij het FIA GT-kampioenschap goed gezien: autofabrikanten mogen alleen leveren aan privéteams. Dat houdt de kosten lager en het veld breed.

En wat ook de pest is: het is tegenwoordig voor autofabrikanten kennelijk makkelijker om wéér een nieuw kampioenschap te beginnen, met één auto en motor en een 'tv-package', dan om gewoon aan te schuiven bij bestaande kampioenschappen en de concurrentie aan te gaan. Het is de ziekte van de commercie: niemand wil meer verliezen. Die mentaliteit heeft het hele Europese monopostoklimaat onder de F1 verpest. Vroeger had je F2, nu heb je GP2, Renault World Series, Euro 3000, F3000 Masters, A1GP, etc. - allemaal one-make-kampioenschappen die in elkaars vaarwater zitten en zonder al te veel continuïteit, want om de paar jaar veranderen ze van naam en identiteit.

Zo, dat was mijn klaagzang... :lol:

Knot

Bericht door Knot » 12 jun 2006, 22:12

Een veld met 26 straatauto's dan blijft het wel spannend hoor!

Dutch

Bericht door Dutch » 12 jun 2006, 22:34

Michel Pol schreef:positie wisselen middels pitstops noem ik geen racen. Pit strategie als hoofdmoot voor een race boeit mij niet
Daarom was vorig jaar ook zo spannend: vanwege de zo vaak bekritiseerde (maar niet door mij) one-tyre rule. Dat drong in ieder geval het belang van de pitstops terug en coureurs hadden niet tijdens de hele race de perfecte auto. Sommige auto's waren in het begin snel, maar raakten snel hun grip kwijt. Andere moesten in de loop van de race op gang komen. Dat creëert snelheidsverschillen en dus inhaalpogingen.

Compleet afschaffen van de pitstops - en dus ook van bijtanken - zou inderdaad de allerbeste beslissing zijn. Ook het verschil tussen een heel zware auto aan het begin van de race en een lichte tegen het eind en het effect daarvan op de banden verhoogt de kans op inhalen.

Maar goed, een groot deel van het publiek schijnt die pitstops juist onderdeel van het spektakel te vinden. Kortom, richt je pijlen op de 'fans'... ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 jun 2006, 09:10

<spant een touwtje aan een kromme tak>

De pitstops vond ik gaaf toen ze er vroeger 3.9 of 4.1 seconden over deden.

En toen men nog met 280 km/u langs de monteurs scheurde :lol:

Dát was spannend!

Ik snap mensen ook niet die een kaartje op de hoofdtribune willen. Je ziet alleen het rechte end en de pits. Ik hou van uitremacties, mooie wagenbeheersing in bochten etc. Dus ik zou daar al nooit gaan zitten. Tenzij het regent en dat de enige droge plek is. :oops: 8)

Michel P

Bericht door Michel P » 13 jun 2006, 09:26

GP2 was afgelopen jaar erg leuk, nu heb ik er nog amper wat van gezien. Waarom was het leuk, door de aktie op de baan.......

Pitstops afschaffen zou wel eens voor meer spanning kunnen zorgen. Slicks en minder downforce geen tractioncontrol en launche control zouden andere facetten kunnen zijn welke zorgen dat de spanning en aktie.

Michel

Macboy

Bericht door Macboy » 13 jun 2006, 09:52

Ik kan alleen constateren dat ik tot enkele jaren terug geen enkele race wilde missen. Alles wilde ik zien. Het werd helemaal erg als er een Nederlander meedeed.

Tegenwoordig vind ik het geen hol meer aan. Kijk er niet naar uit, schakel er niet eens voor in. Als ik langszap, blijf ik wellicht kijken. Zelfs nu een Nederlander meedoet ...

Kortom: er moet iets aan de hand zijn en dat kan niet anders dan te maken hebben met een verschil in de races Dutch !

Macboy

Bericht door Macboy » 13 jun 2006, 09:54

Oh ja, je voetbal opmerking raakt kant noch wal.

Vroeger werd er gescoord, gemiddeld misschien 2/3 keer per wedstrijd. Is nog steeds zo.

Vroeger werd er getacled, gerend, gesprind, rode kaarten, gele kaarten, eigen goals, verkeerde tikkie terug, pingelacties, 1/2-tjes, keepersfouten NOEM allemaal maar op.

Dat is nu nog steeds zo en sterker nog: het voetbal is soms alleen maar mooier geworden !

Races gaat om inhalen, spektakel. Het is geen toertocht of puzzeltoch ! Inhaalacties en uitremacties, dat is REGEL NUMMER 1 in de racewereld.

En dát mis je volledig in de Formule 1. Dit kan niemand toch ontkennen?

Dutch

Bericht door Dutch » 13 jun 2006, 10:40

Macboy schreef:Kortom: er moet iets aan de hand zijn
Ja, jij bent veranderd. :lol:

Nee serieus, mijn voetbalopmerking raakt echt kant én wal: voetbal is nooit saaier of opwindender geweest dan het was - het is allemaal in the eye of the beholder.

Ik volg nu al bijna mijn hele leven F1 en heb me zwaar ingelezen en (voor zover mogelijk) ingekeken in de periode ervoor. En in elk seizoen was de meerderheid van de races saai. Inhalen en uitremmen is helemaal niet regel nummer één in autosport. Echt volkomen onzin. Regel één in autosport is winnen. Als daar inhalen bij komt kijken - mooi meegenomen.

Als jij in pakweg 1965 voor de buis had gezeten, dan was je in slaap gevallen door de dominantie van Jim Clark. Maar F1 wás toen niet op televisie, dus was het eenvoudiger om er een romantisch beeld van te hebben. En naast de baan is het natuurlijk altijd spectaculairder dan op de tv.

Zelfs als we korter terugkijken: tot een paar jaar terug was F1 echt niet spannender dan nu. Sterker nog: de klaagzangen over 'optochten' en 'te weinig inhaalacties' zijn van alle tijden - dat wil zeggen, van alle tijden sinds er televisie is. Vorig jaar zelfs nog was het een van de spannendste seizoenen aller tijden, met races die de geschiedenis in zullen gaan als onvergetelijk.

Dus ja, ik durf zonder blikken of blozen te beweren dat niet de F1 is veranderd, maar jijzelf... :D :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 13 jun 2006, 10:48

[quote="DutchDus ja, ik durf zonder blikken of blozen te beweren dat niet de F1 is veranderd, maar jijzelf... :D :wink:[/quote]

F1 is over de hype van het massa publiek heen? Met de komst van NLers in de F1 is het natuurlijk booming geweest F1 was hot, nu blijven alleen de echte hardcore fans over.........

Ik heb namelijk het zelfde gevoel als Macboy.......... Terwijl ik eerder kwalificaties en nieuwtjes op de voet volgde. Er zijn door de jaren heen altijd teams/rijders geweest die het veld domineerden. E.e.a. lijkt nu dichter bij elkaar te liggen, maar de spanning tijdens de race is op een of andere manier weg.

Michel

Dutch

Bericht door Dutch » 13 jun 2006, 11:28

Michel Pol schreef:F1 is over de hype van het massa publiek heen? Met de komst van NLers in de F1 is het natuurlijk booming geweest F1 was hot, nu blijven alleen de echte hardcore fans over.........
Dat zou voor Nederland best kunnen gelden, hoewel ik jullie er niet van zou willen betichten pure Jos-fanboyz te zijn geweest... :lol: :wink:

Maar zonder een persoonlijke favoriet of een strijd voorin waarin je je persoonlijk betrokken voelt bij een van de kemphanen, valt er natuurlijk wel een groot deel van de spanning weg. Misschien zijn jullie niet zo te porren voor Alonso of Räikkönen en vonden jullie de strijd tussen Schumacher en Häkkinen/Hill/Villeneuve/etc. interessanter.

Ik heb hetzelfde met voetbal, vandaar ook mijn analogie. Ging vroegâh vaak naar De Kuip met mijn vader, heb 't jarenlang vrij goed gevolgd, maar ben na het Bosman-arrest afgehaakt. Al die teams met meer buitenlanders dan spelers uit het eigen land - ik vond het niet meer 'herkenbaar'. Ook onzin natuurlijk, want nu ik weer naar een paar WK-wedstrijden heb gekeken, zie ik dat het voetbal er in grote lijnen zelfs iets beter op is geworden, zeker in de breedte. 'Kleine' voetballandjes bestaan zowat niet meer op een WK en bij allemaal staat de techniek op een hoog niveau. En toch kan ik er niet echt meer voor warmlopen, want een echte hardcore-fan ben ik blijkbaar nooit geweest...

Dus ten aanzien van voetbal kan ik met gerust hart zeggen: ik ben veranderd.

Michel P

Bericht door Michel P » 13 jun 2006, 12:01

Maar door RTL ofwel de commerciele zenders is het groots aangepakt. Vroeger 5 min op zondag bij studiosport en de liefhebbers keken of BBC of andere buitelandse zender.

Ikzelf heb vooral genoten van de Senna/Prost/Manssel en de opkomst van Schumi en de jonge Vileneuve bij Williams. Maar ook Alesi kom altijd op mijn sympathie rekenen.

Wellicht zijn de echte helden/persoonlijkheden weg uit de F1........ Alsonso is super maar straalt weinig uit.

Michel

Hielke

Bericht door Hielke » 13 jun 2006, 12:28

Vond het seizoen tot nu toe bijzonder vermakelijk. Verschillen tussen Alonso en Schumacher zijn nihil met dat verschil dat Alonso iedere keer dat hele kleine voordeel heeft.

Voor de spanning zou het goed zijn wanneer Alonso een paar keer ging uitvallen.

Is er echt iets veranderd? De sport is professioneler geworden. Race tactisch is een inhaalactie middels een strategische pitstop (is heel veel denkwerk en afstelling aan vooraf gegaan) gewoonweg de beste optie. De kijkers zijn ook kundiger geworden. Het is voor de kenners duidelijk dat het tussen Alonso en Schumacher gaat en dat de rest slechts baanopvulling is. Blinde Jos de Grindbakboss verering is er gelukkig niet meer bij. Amateurisme hoort niet bij de sport.

Macboy

Bericht door Macboy » 15 jun 2006, 22:19

Dutch er zit wat in je opmerkingen. Maar het is net niet overtuigend genoeg.

Damon Hill tijdperk Michel ontbreekt nog in je rijtje ....

Dutch

Bericht door Dutch » 15 jun 2006, 23:01

Macboy schreef:Dutch er zit wat in je opmerkingen. Maar het is net niet overtuigend genoeg.
Voor jou niet, voor mij wel. :lol:

Tenzij je ook nog wilt uitleggen wat er voor jou niet overtuigend is. :wink:

Maar goed, als je naar het grote geheel van de F1 van pakweg de jaren vijftig tot nu kijkt, dan is er in de relatief korte periode tussen het tijdperk van Verstappen en nu niets fundamenteels veranderd.

De auto's zijn zo goed als hetzelfde, de circuits zijn hetzelfde, een boel coureurs van toen rijden nog steeds mee, de tv-uitzendingen zijn nog steeds even commercieel, de commentator is hetzelfde.

Dus laten we 't eens omdraaien: overtuig jij mij er eens van dat de sport in vijf à tien jaar tijd is veranderd van groot spektakel in een saaie optocht.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 16 jun 2006, 16:47

Ik vind het met het jaar saaier worden en ik volg het nu ook al een jaar of 13(ongeveer sinds Group C en DTM ermee ophielden, nog bedenkt Bernie en Max:(). Waar men steeds meer zijn best doet om er een spektakel van te maken lukt dat steeds minder. Er zijn misschien teveel regels om eens met een leuk idee te komen waarmee je de tegenstand een paar races te kijken kan zetten. Die ruimte is er gewoon niet meer.

Nogmaals, de uitgebreide coverage zowel op tv als internet is de enige reden waarom ik me er nog in interesseer. De pinnacle of motorsport durf ik het niet meer te noemen, de wagens zijn gewoon niet mooi te noemen(ook dat was vroeger beter :-)) racen gebeurt niet op de baan, maar in de pits/strategiekamer(wegens de idiote tankregels) en tot overmaat van ramp zijn veel races een optocht. Geef me een alternatief met goede coverage en ik ben weg. Voorgoed.

Dutch

Bericht door Dutch » 16 jun 2006, 17:10

Mari Oh Oh! schreef:Waar men steeds meer zijn best doet om er een spektakel van te maken lukt dat steeds minder. Er zijn misschien teveel regels om eens met een leuk idee te komen waarmee je de tegenstand een paar races te kijken kan zetten. Die ruimte is er gewoon niet meer.
Daar sla je de spijker op de kop, Mario. Men verzint aan de ene kant te snel en te veel regeltjes om de spanning erin terug te brengen, terwijl aan de andere kant het reglement compleet is dichtgetimmerd.

Maar dat is al zeker tien jaar zo. Dan had je al veel eerder moeten afhaken. :wink:

Dat was ook de kern van mijn betoog tegen het verhaal van Ilija, die vertelde hij kortgeleden nog F1 'vrat'. Er is een boel mis met de huidige F1, maar er is niks wezenlijks veranderd tussen de tijd dat hij Jos nog aanmoedigde, en nu. Dus waarom vrat hij het toen wel en nu niet meer? Daar ben ik serieus benieuwd naar.

De rest van mijn betoog richtte zich tegen de algemenere stelling van Michel ('F1 is een saaie optocht geworden'). Want F1 is het grootste gedeelte van zijn bestaan altijd al een saaie optocht geweest.

Sterker nog, vroeger was het naar huidige maatstaven gemeten veel saaier. De spanning zat toen bijvoorbeeld in de vraag of iedereen nog wel leefde na afloop van de race. Verder zag je de coureurs veel duidelijker aan het werk in de auto - waar ze het ook zichtbaar moeilijk mee hadden. Nu is de sport veel veiliger en schieten de auto's door alle elektronische snufjes nogal klinisch over de baan. Maar het veld zit nu vééél dichter op elkaar dan in 1955, 1965 of 1975...

Macboy

Bericht door Macboy » 17 jun 2006, 10:14

Nogmaals: je komt overtuigend over. Alleen, voor mijn gevoel werd er vroeg meer geraced. Men durfde mensen uit te remmen, op het rechte stuk achter iemand te plakken, ronde na ronde.

Met uitremacties en inhaalacties. En niet alles in de pit.

Dat zegt mijn gevoel.

Jij zegt dat dit niet klopt. Dus denk ik: misschien heeft Dutch gelijk. Maar mijn gevoel verandert niet. Dus daarom bedoel ik: niet overtuigend genoeg.

Nogmaals: een race in de pit winnen was volgens mij zeker niet al die jaren terug ook het geval. Niet als mikpunt van een race!

Dutch

Bericht door Dutch » 17 jun 2006, 16:48

Macboy schreef:Nogmaals: een race in de pit winnen was volgens mij zeker niet al die jaren terug ook het geval. Niet als mikpunt van een race!
Was dat niet juist hét handelsmerk van Schumacher?

En voor wat betreft inhalen: bijvoorbeeld Sepang en Bahrein gezien dit jaar?

Macboy

Bericht door Macboy » 17 jun 2006, 16:53

We hebben het ook over vòòr Schumachert.

En nee, ik kijk niet meer zoals gezegd :)

Plaats reactie