Continu rijden op LPG
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Continu rijden op LPG
De benzinepomp in de Saab is defect en om die te vervangen moet ik onder de LPG tank zijn, die ik dus moet demonteren... enorme rotklus waar ik tegenaan zit te hikken.
Ik heb vlak voordat de brandstofpomp stuk ging nog lange rit op benzine gereden. Ik heb gehoord dat de benzine nog enigszins de kleppen smeert, maar dat LPG dat niet doet.
Kan 't kwaad om zo'n 1000 km te rijden op alleen maar LPG?
Ik heb vlak voordat de brandstofpomp stuk ging nog lange rit op benzine gereden. Ik heb gehoord dat de benzine nog enigszins de kleppen smeert, maar dat LPG dat niet doet.
Kan 't kwaad om zo'n 1000 km te rijden op alleen maar LPG?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
http://www.meganeclub.nl/tundes2/faq/ba ... index.html
Kleppen
Iedere LPG motor moet regelmatig gecontroleerd worden op klepspeling.
Bij gebruik van LPG moet de klepspeling altijd groter zijn dan op benzine.
LPG heeft een wat hogere verbrandingswaarde (47,31 MJ/kg) tegenover benzine (44,8 MJ/kg) samen met de verminderde koeling betekend dit dat de temperatuur hoger wordt dan bij benzine. Benzine onttrekt tijdens de verdamping warmte aan de verbrandingsruimte, waardoor de kleppen beter gekoeld worden. Bij LPG is die koeling veel minder omdat het gas al in dampvorm verkeert.
De klepspeling voor LPG is dus altijd groter dan bij benzine en dat betekend dan ook dat kleppen en klepzittingen eerder ontregeld worden door het inklinken van de klepzittingen en zetels.
Kleppen
Iedere LPG motor moet regelmatig gecontroleerd worden op klepspeling.
Bij gebruik van LPG moet de klepspeling altijd groter zijn dan op benzine.
LPG heeft een wat hogere verbrandingswaarde (47,31 MJ/kg) tegenover benzine (44,8 MJ/kg) samen met de verminderde koeling betekend dit dat de temperatuur hoger wordt dan bij benzine. Benzine onttrekt tijdens de verdamping warmte aan de verbrandingsruimte, waardoor de kleppen beter gekoeld worden. Bij LPG is die koeling veel minder omdat het gas al in dampvorm verkeert.
De klepspeling voor LPG is dus altijd groter dan bij benzine en dat betekend dan ook dat kleppen en klepzittingen eerder ontregeld worden door het inklinken van de klepzittingen en zetels.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
volgens mij kan dat geen kwaad Dennis...je kan der wel 10.000 en meer mee rijden volgens mij, althans vroeger ook wel eens LPG auto's gehad en aardig wat km alleen op LPG mee gereden..never a problem...het gaat vooral om dat j de benzine niet te lang laat staan dat het rubber wordt
in de leidingen enzo dus dat je het benzine systeem af en toe laat meedraaien...maar tijdelijk kan het dus wel.

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Aan het antwoord van René, kan ik ook een andere conclusie verbinden dan dat de brandstofpomp defect is. Er kan misschien een leiding of filter verstopt zitten met smurrie? We hebben de benzinetank per ongeluk leeggereden (dachten dat 'ie vol zat, omdat met tanken de vulslang afsloeg en het metertje alleen op de LPG tank was aangesloten, oeps). Daarna deed ie niets meer op benzine, ondanks dat we hem hebben volgetankt.
Ik ga eens even het benzine filter losschroeven.
Maar 't blijft irritant dat je niet bij de brandstofpomp kan.
Ik ga eens even het benzine filter losschroeven.
Maar 't blijft irritant dat je niet bij de brandstofpomp kan.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Vaak kan het nog wel door het knopje van het overschakelen ingedrukt te houden. Het is een soort van noodprocedure. Staat vaak ook in de handleiding.Rob Schouten schreef:De 2 lpg wagens die ik gehad heb kon ik niet starten met een lege tank. Starten deden ze namelijk op benzine en na een klein minuutje sprong het systeem over op LPG. (Seat Leon en Peug 307)
De vraag van de TS is anders.
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Moderne LPG installaties starten altijd op benzine.
De oudere LPG installaties kon je altijd op LPG laten staan. Kregen we vaak wel startproblemen mee in de winter. Verder als je dan een keer overschakelde naar benzine deed ie het vaak niet omdat het gehele benzine traject zeg 1 jaar droog had gestaan. Dus stationair sproeiers, carburateurs e.d. zaten vaak vol met vuil/troep/etc.
Kortom, lijkt me niet verstandig allemaal...
Mark.
De oudere LPG installaties kon je altijd op LPG laten staan. Kregen we vaak wel startproblemen mee in de winter. Verder als je dan een keer overschakelde naar benzine deed ie het vaak niet omdat het gehele benzine traject zeg 1 jaar droog had gestaan. Dus stationair sproeiers, carburateurs e.d. zaten vaak vol met vuil/troep/etc.
Kortom, lijkt me niet verstandig allemaal...
Mark.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Klopt ja. Mijn zwager rijdt daarom af en toe op benzine met zijn oude installatie. Met mijn G3 installatie doe ik dat ook geregeld, ondanks dat je in het begin op benzine rijdt. 1000 km is niet erg veel als je redelijk wat afstanden rijdt in een korte periode.markk schreef:Moderne LPG installaties starten altijd op benzine.
De oudere LPG installaties kon je altijd op LPG laten staan. Kregen we vaak wel startproblemen mee in de winter. Verder als je dan een keer overschakelde naar benzine deed ie het vaak niet omdat het gehele benzine traject zeg 1 jaar droog had gestaan. Dus stationair sproeiers, carburateurs e.d. zaten vaak vol met vuil/troep/etc.
Kortom, lijkt me niet verstandig allemaal...
Mark.
@Dennis
Bij sommige installaties wordt een relais in de zekeringkast uitgeschakeld op het moment dat je op LPG rijdt. Je benzinepomp werkt dan niet. Zou ook een oorzaak kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Ar op 13 feb 2008, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Kazimir
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 11 sep 2007, 15:11
- Locatie: van Hertogen tot Bosch
2x een Legacy op LPG gehad, daarin reden we altijd om de zoveel tijd op Benzine... Voordeel 1 was dat starten daarna beter ging.. en voordeel 2.. hij was gewoon nog een flink stuk sneller met Benzine.. vooral boven de 6000rpm 
Maar voor de 900.. ik denk dat het meevalt.. tis alleen klote.. dat het vervangen moet worden.. ook op SF gepost?

Maar voor de 900.. ik denk dat het meevalt.. tis alleen klote.. dat het vervangen moet worden.. ook op SF gepost?

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
is niet echt een fabeltjes, das goed om het benzinesysteem goed werkend te houden, vooral met de modellen van vroeger, en daar komt het ook eigenlijk vandaan...Dennis Cavallino schreef:Ok, waar komt 't fabeltje vandaan dat je iedere 4 tankbeurten een lange rit op benzine moet rijden?
Het is natuurlijk wel goed af en toe voor het systeem op benzine te rijden, maar voor de verbranding of koeling maakt het niet zoveel uit, alleen wel voor de goede werking van je benzinesysteem, denk aan smurrie door verdampte benzine resten enz..rubbertjes en kleine klepjes het en der, maar als je dus in een bepaald tijdsbestek alleen met LPG rijd is er niks aan de hand...als je maar eens in de zoveel tijd het benzinesysteem ff mee laat draaien vergelijkbaar met dat je een auto op benzine stil kan laten staan...en dus kan je wel ff

- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Idd erg lastig.
Meerdere keren meegemaakt:
LPG bijna leeg, ach zit nog peut genoeg in. LPG helemaal leeg rijden. In de vroegere installaties merkte je dat ie dan bijvoorbeeld bij volgas ging inhouden. Te weinig druk. Maar niet volgas kon je nog even voort.
Dus stoer helemaal gortleeg rijden die LPG tank totdat ie kapt en dan op benzine zetten om tot de ontdekking te komen dat ie daarop ook niet meer draait, ondanks een half volle tank benzine.

Mark.
Meerdere keren meegemaakt:
LPG bijna leeg, ach zit nog peut genoeg in. LPG helemaal leeg rijden. In de vroegere installaties merkte je dat ie dan bijvoorbeeld bij volgas ging inhouden. Te weinig druk. Maar niet volgas kon je nog even voort.
Dus stoer helemaal gortleeg rijden die LPG tank totdat ie kapt en dan op benzine zetten om tot de ontdekking te komen dat ie daarop ook niet meer draait, ondanks een half volle tank benzine.

Mark.
- Dick_V
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 jan 2007, 21:29
- Locatie: Zuiden
Rijden en starten op alleen lpg is geen probleem bij een classic 900 van na '87/'88 (Kat en dus loodvrij).
Deze 'vroegere' lpg installaties starten ook gewoon op lpg en niet op benzine zoals de modernere lpg installaties.
Het rijden op benzine om de X-tankbeurten is alleen om ervoor te zorgen dat ie op benzine ook goed blijft lopen. Onze 900 liep op benzine na een paar jaar -alleen lpg- best wel beroerd op benzine...
Deze 'vroegere' lpg installaties starten ook gewoon op lpg en niet op benzine zoals de modernere lpg installaties.
Het rijden op benzine om de X-tankbeurten is alleen om ervoor te zorgen dat ie op benzine ook goed blijft lopen. Onze 900 liep op benzine na een paar jaar -alleen lpg- best wel beroerd op benzine...
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Maar heb je al een ander relai geprobeert? ik heb dat ook wel eens gehad vroeger, dan ging een relais kapot en dan doet ie ook niet...daar kun je makkelijk bij als het goed is, of gewoon luisteren als ie nog klikt als je hem op benzine zet, of beide relais nog klikkenDennis Cavallino schreef:Ok duidelijke antwoorden allemaal, stemt mij gerust.
Zaterdag gaan Ruud en ik naar de rally in Spa (Boucles des Spa) en dan is het wel fijn om te weten dat 't gewoon kan, want inmiddels rijden we alweer 2 a 3 weken op deze manier.

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Nee, nog niet geprobeerd, maar ik hoorde volgens mij geen verschil met voorheen. Twijfel nu alleen een beetje of het dan het lpg-relais of benzine-relais kan zijn. Als Marijke straks een beetje voor 't donker terug is ga ik even luisteren. Ik baal een beetje dat die ANWB-er geen moeite heeft genomen om dat te checken. Ik zei: 'ik denk 't de benzinepomp is' en toen ging ie er na een instemmende knik weer vandoor.
normaal gesproken zeg je dat je denkt te weten wat het is en dan lopen ze toch keurig hun testschema door door alles stap voor stap te checken en uit te sluiten.

normaal gesproken zeg je dat je denkt te weten wat het is en dan lopen ze toch keurig hun testschema door door alles stap voor stap te checken en uit te sluiten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 1 gast