Geen oude auto's in Amsterdam
-
- Berichten: 4242
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02
Geen oude auto's in Amsterdam
[img:500:333]http://farm1.static.flickr.com/124/4175 ... 886cfd.jpg[/img]
[img:400:266]http://static.howstuffworks.com/gif/aut ... 990002.jpg[/img]
AMSTERDAM - Personenauto's van voor 1992 op benzine en lpg, en dieselwagens zonder roetfilter mogen vanaf medio volgend jaar niet meer binnen de Amsterdamse ring A10 komen.
Het belangrijkste onderdeel van het verkeersplan is een forse verhoging van de parkeertarieven. Bovendien worden de uren dat betaald moet worden uitgebreid, meestal tot middernacht. Die maatregelen leveren de stad 31 miljoen euro per jaar op aan extra parkeergeld. Vreemd genoeg leidt dit slechts tot 0,9 tot 2,2 % minder autokilometers.
Met de opbrengst moeten maatregelen betaald worden die de lucht schoner maken, zoals een sloopregeling voor sterk vervuilende auto's, en krijgen mensen een ov-abonnement als zij hun parkeervergunning inleveren.
VVD-verkeerswoordvoerder Robert Flos is verbijsterd. ,,Als dit doorgaat worden er twee beloften gebroken. Ten eerste dat dit college de lasten voor burgers niet zou verhogen. Ten tweede heeft de PvdA gezegd tegen hogere parkeertarieven te zijn. De auto wordt hier echt als melkkoe gebruikt. Ook de milieuzone voor personenauto's is voor ons onacceptabel. Zo krijgt de automobilist wel heel veel voor zijn kiezen."
[img:400:266]http://static.howstuffworks.com/gif/aut ... 990002.jpg[/img]
AMSTERDAM - Personenauto's van voor 1992 op benzine en lpg, en dieselwagens zonder roetfilter mogen vanaf medio volgend jaar niet meer binnen de Amsterdamse ring A10 komen.
Het belangrijkste onderdeel van het verkeersplan is een forse verhoging van de parkeertarieven. Bovendien worden de uren dat betaald moet worden uitgebreid, meestal tot middernacht. Die maatregelen leveren de stad 31 miljoen euro per jaar op aan extra parkeergeld. Vreemd genoeg leidt dit slechts tot 0,9 tot 2,2 % minder autokilometers.
Met de opbrengst moeten maatregelen betaald worden die de lucht schoner maken, zoals een sloopregeling voor sterk vervuilende auto's, en krijgen mensen een ov-abonnement als zij hun parkeervergunning inleveren.
VVD-verkeerswoordvoerder Robert Flos is verbijsterd. ,,Als dit doorgaat worden er twee beloften gebroken. Ten eerste dat dit college de lasten voor burgers niet zou verhogen. Ten tweede heeft de PvdA gezegd tegen hogere parkeertarieven te zijn. De auto wordt hier echt als melkkoe gebruikt. Ook de milieuzone voor personenauto's is voor ons onacceptabel. Zo krijgt de automobilist wel heel veel voor zijn kiezen."
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
De amsterdammer betaald.
Dit doet me denken aan een maatregel van 2 maanden terug waarbij het doel en de middelen ook al zo ontzéttend onsamenhangend waren. Dat je daarbij al die katalysatorloze auto's weert is logisch (luchtvervuiling), en dat zeg ik als eigenaar van zo'n auto :!: , maar dat het parkéren dan als belangrijkste speerpunt wordt aangehaald vat ik even niet. Je hebt als non-DF-er die auto toch niet voor jan lul voor de deur staan
. Weet je hoe fragiel je mobiliteit is zonder PV (persoonlijk vervoersmiddel)!?
Naja, Amsterdam kom ik toch alleen maar met de trein. Zolang ik hier lokaal maar mag blijven rondknorren met m'n 91er vehicle....
*streept Amsterdam door als vestigingsstad*
Dit doet me denken aan een maatregel van 2 maanden terug waarbij het doel en de middelen ook al zo ontzéttend onsamenhangend waren. Dat je daarbij al die katalysatorloze auto's weert is logisch (luchtvervuiling), en dat zeg ik als eigenaar van zo'n auto :!: , maar dat het parkéren dan als belangrijkste speerpunt wordt aangehaald vat ik even niet. Je hebt als non-DF-er die auto toch niet voor jan lul voor de deur staan

Naja, Amsterdam kom ik toch alleen maar met de trein. Zolang ik hier lokaal maar mag blijven rondknorren met m'n 91er vehicle....


*streept Amsterdam door als vestigingsstad*
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Ik kom er toch al niet snel meer in Amsterdam, erg auto onvriendelijk vind ik, of je moet een soort suzuki samurai hebben oid dan maakt het niet veel uit...maar toch, nope ik ga zelfs niet naar m'n zus die daar woont, ik kan der niet goed tegen dan moet ik veels te veel aan m'n auto denken en kan dan niet ontspannen...dus ga ik niet
en als ze dan nog meer autoonvriendelijk worden dan natuurlijk al helemaal niet meer.

en als ze dan nog meer autoonvriendelijk worden dan natuurlijk al helemaal niet meer.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ik ga liever naar Amsterdam met de auto, dan met het openbaar vervoer. Veel sneller en goedkoper (sta altijd in dezelfde parkeergarage vlakbij Rembrandtplein en Kalverstraat, ideaal). Openbaar vervoer is gewoon nog steeds geen goede optie, tenzij je het op een zuipen gaat zetten. Ik zie onszelf nog niet met tig tassen vol kleding etc. in het OV stappen.
- david
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 08:36
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Ben ik de enige die dit logisch vindt ? Alleen is 1992 natuurlijk nog te laat.
Maar goed, wat ik al jaren roep is dat er wel allerlei regels en richtlijnen komen voor nieuwe auto's die zuiniger en zuiniger moeten zijn en minder schadelijke stoffen moeten uitstoten, maar je hebt hier geen FUCK aan als alle OUDE auto's nog gewoon mogen rondrijden.
In mijn ogen dus eindelijk eens een logisch bericht en goed nieuws. Ik begrijp dat niet iedereen een 'nieuwe' auto kan rijden, maar des te logischer is het om ergens een grens te trekken, in dit geval 1992.
Ik snap de beperkingen en ik snap de protesten, maar je kunt niet enkel nieuwe auto's in toom houden, terwijl je met een milieu vervuilende Sierra diesel uit 1986 met 650.000 op de teller mag rondrijden
Misschien broodje-aap verhaal, maar als het waar is, vind ik het idee in elk geval in de basis super begrijpelijk.
Maar goed, wat ik al jaren roep is dat er wel allerlei regels en richtlijnen komen voor nieuwe auto's die zuiniger en zuiniger moeten zijn en minder schadelijke stoffen moeten uitstoten, maar je hebt hier geen FUCK aan als alle OUDE auto's nog gewoon mogen rondrijden.
In mijn ogen dus eindelijk eens een logisch bericht en goed nieuws. Ik begrijp dat niet iedereen een 'nieuwe' auto kan rijden, maar des te logischer is het om ergens een grens te trekken, in dit geval 1992.
Ik snap de beperkingen en ik snap de protesten, maar je kunt niet enkel nieuwe auto's in toom houden, terwijl je met een milieu vervuilende Sierra diesel uit 1986 met 650.000 op de teller mag rondrijden

Misschien broodje-aap verhaal, maar als het waar is, vind ik het idee in elk geval in de basis super begrijpelijk.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ik kan wel meegaan met de mening van Macboy.Natuurlijk is er grote groep liefhebbers van oude/klassieke auto's die er alles aan doen om hun dierbaar blik in topstaat te houden.. die mensen frustreer je, hoewel die zich zouden moeten afvragen wat je nog met zulke auto's wilt doen in Amsterdam
Maar laten we wel wezen, de meest moderne techniek, word hopeloos zwaar belast met allerlei millieu belastingen/slurptax toestanden.. terwijl aan de andere kant oud blik, onveilig, smeerpijp van een uitlaat, al olielekkend door de straten van Amsterdam heen banjerd voor een habbekrats.
Soms zit ook wel eens achter zo'n rijdende milleu bom, en dan vraag me echt af waar de prioriteiten voor het millieu liggen
Als de overheid geloofwaardig wil wezen, moeten ze gewoon de meest vervuilende auto's aanpakken.. en dat zijn toch overwegend de oude gebakjes met techniek uit het stenen tijdperk.
Voor echte klasiekers die weinig bereden worden kan best een uitzondering worden gemaakt op de een of andere manier.

Maar laten we wel wezen, de meest moderne techniek, word hopeloos zwaar belast met allerlei millieu belastingen/slurptax toestanden.. terwijl aan de andere kant oud blik, onveilig, smeerpijp van een uitlaat, al olielekkend door de straten van Amsterdam heen banjerd voor een habbekrats.
Soms zit ook wel eens achter zo'n rijdende milleu bom, en dan vraag me echt af waar de prioriteiten voor het millieu liggen

Als de overheid geloofwaardig wil wezen, moeten ze gewoon de meest vervuilende auto's aanpakken.. en dat zijn toch overwegend de oude gebakjes met techniek uit het stenen tijdperk.
Voor echte klasiekers die weinig bereden worden kan best een uitzondering worden gemaakt op de een of andere manier.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Er is maar een reden voor dit plan en dat is geld binnen halen om alle ambtenaren en subsidiesponzen tevreden te houden. Een oude auto is minder milieubelastend dan het bouwen van en een nieuwe. De staat ziet naast allerlei locale belastingen graag BTW en BPM hun kant op rollen. Het milieu is het nieuwe geloof, waarbij de burger een schuldgevoel zal worden aangepraat, en dit dan middels allerlei milieu gerelateerde belastingen kan afkopen om zo zijn slechte geweten af te kopen!
Koop HP/De Tijd eens van afgelopen week, en lees over de graaiende wandaden welke de gemeente heet, wat dat de PVDA heet, want een andere partij heeft het door nog nooit voor het zeggen gehad. De overheid is ziek, het het kwaadaardige gezwel heet ambtenaren........
@David, perfect omschreven!
Michel
Koop HP/De Tijd eens van afgelopen week, en lees over de graaiende wandaden welke de gemeente heet, wat dat de PVDA heet, want een andere partij heeft het door nog nooit voor het zeggen gehad. De overheid is ziek, het het kwaadaardige gezwel heet ambtenaren........
@David, perfect omschreven!
Michel
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Ja Michel we kunnen ook jou gedachtegang volgen en dan geen nieuwe auto's meer bouwen, maar dat wil de consument nou eenmaal niet 
Even iets duidelijker.
Stel je eens een huis voor dat heel erg milieuvervuilende troep bevat in de woonkamer. Je kunt dan als overheid niet zeggen: er mag alleen schoon materiaal door de voordeur naar binnen, terwijl de achterdeur gewoon wagenwijd open staat en alle vieze materialen alsnog naar binnen kunnen komen.
Hoe schoon het materiaal ook is dat door de voordeur naar binnen komt (lees nieuwe auto's), de troep die via de achterdeur binnen komt (oude auto's) blijft in de woonkamer aanwezig (lees het milieu).
Of de woonkamer zelf nu wel of niet vervuilend is en hoe vervuilend die wel niet is, is een andere discussie.
Daar ga ik voor een groot deel ook wel in mee, ben het met je eens dat het in zoverre als melkkoe wordt gezien.
Maar dat is een ándere discussie dan wat ik bedoel.
Áls je als overheid ervoor kiest om iets vervuilend te beschouwen, wees dan ook consequent en pak de oude troep ook op.
Hoop dat mijn verhaal zo iets duidelijk is.
Ilija
PS Zoals Rico zegt, er zijn altijd wel uitzonderingen voor klassiekers en auto's die niet gereden worden etc gaat ff om de grote lijn

Even iets duidelijker.
Stel je eens een huis voor dat heel erg milieuvervuilende troep bevat in de woonkamer. Je kunt dan als overheid niet zeggen: er mag alleen schoon materiaal door de voordeur naar binnen, terwijl de achterdeur gewoon wagenwijd open staat en alle vieze materialen alsnog naar binnen kunnen komen.
Hoe schoon het materiaal ook is dat door de voordeur naar binnen komt (lees nieuwe auto's), de troep die via de achterdeur binnen komt (oude auto's) blijft in de woonkamer aanwezig (lees het milieu).
Of de woonkamer zelf nu wel of niet vervuilend is en hoe vervuilend die wel niet is, is een andere discussie.
Daar ga ik voor een groot deel ook wel in mee, ben het met je eens dat het in zoverre als melkkoe wordt gezien.
Maar dat is een ándere discussie dan wat ik bedoel.
Áls je als overheid ervoor kiest om iets vervuilend te beschouwen, wees dan ook consequent en pak de oude troep ook op.
Hoop dat mijn verhaal zo iets duidelijk is.
Ilija
PS Zoals Rico zegt, er zijn altijd wel uitzonderingen voor klassiekers en auto's die niet gereden worden etc gaat ff om de grote lijn
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
De overheid kan in plaats daarvan ook schonere brandstof voor die oude auto's subsidiëren...of aanpassingen laten doen op overheidkosten aan die auto's zodat ze het beter doen...lees schoner.
ze beboeten bijna alles maar doen weinig aan verbetering(lees wat geld kost) zoals huizen gratis isoleren (goed voor milieu) speciale brandstoffen subsidiëren (goed voor stimulatie en milieu) bredere wegen meer asfalt, goed voor doorstroming en milieu (als zelfde aantal auto's blijft rijden) oude bussen en treinen en vliegtuigen aanpakken en ombouwen tot zuiniger verbruik..enz enz enz maar dat doen ze niet, nee, we bannen het of beboeten het, maar onze eigen dingen blijven safe...
bah bah bah politiek wordt vaak verkeerd bedreven, het kan zoveel mooier en beter,maar niemand durft..en durf je wordt je kop afgemaaid of ben je "gevaarlijk" achja, we will make our own rules soon, mark my words the people won't take this shit another 5 or 10 years.
ze beboeten bijna alles maar doen weinig aan verbetering(lees wat geld kost) zoals huizen gratis isoleren (goed voor milieu) speciale brandstoffen subsidiëren (goed voor stimulatie en milieu) bredere wegen meer asfalt, goed voor doorstroming en milieu (als zelfde aantal auto's blijft rijden) oude bussen en treinen en vliegtuigen aanpakken en ombouwen tot zuiniger verbruik..enz enz enz maar dat doen ze niet, nee, we bannen het of beboeten het, maar onze eigen dingen blijven safe...
bah bah bah politiek wordt vaak verkeerd bedreven, het kan zoveel mooier en beter,maar niemand durft..en durf je wordt je kop afgemaaid of ben je "gevaarlijk" achja, we will make our own rules soon, mark my words the people won't take this shit another 5 or 10 years.
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Binnen de ring, dat is ook niet een klein stukje Amsterdam. Hoe moet het dan met die mensen die binnen de ring wonen? Binnen de ring is meer dan de grachtengordel.
Het lijkt mij overigens dat dit nog wel eens juridisch moeilijk zou kunnen liggen. De auto voldoet aan alle normen, incl de CO2 meting tijdens de APK. Hoe kun je dit dan verbieden, met een APV?
Het wachten is op een advocaat die met zijn oldtimer niet meer naar kantoor kan
Ook aardig dat ze toegeven dat hogere parkeertarieven amper leiden tot minder autokilometers maar wel € 31 miljoen opleveren. Wordt dat geld in de infrastructuur geïnvesteerd? Zal wel niet.
Het lijkt mij overigens dat dit nog wel eens juridisch moeilijk zou kunnen liggen. De auto voldoet aan alle normen, incl de CO2 meting tijdens de APK. Hoe kun je dit dan verbieden, met een APV?
Het wachten is op een advocaat die met zijn oldtimer niet meer naar kantoor kan

Ook aardig dat ze toegeven dat hogere parkeertarieven amper leiden tot minder autokilometers maar wel € 31 miljoen opleveren. Wordt dat geld in de infrastructuur geïnvesteerd? Zal wel niet.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Rico, Macboy
Wat is er milieuvervuilend aan een benzine-auto zonder KAT (met de nadruk op benzine ) ?
Fijnstof ? ==> A non issue bij een benzine auto tenzij het een oliezuiper betreft.
Roet ? ==> Is geen probleem bij een benzine tenzij de verbranding niet goed is, maar dat kan bij een nieuwe auto ook het geval zijn.
Lood ? ==> Benzine met dit element kun je toch niet meer kopen.
Verbruik ? ==> Mijn 1990 E34 M5 verbruikt minder dan een Subaru Impreza WRX uit 2003.
Wat is het verschil tussen een HC91 model E34 M5 uit 1991 en een HC91 model uit 1993 ? Wat is het verschil tussen een Opel Astra 1.4i uit 1991 en hetzelfde model uit 1993 ? De heren politici koppelen willens en wetens milieu en klimaat en discrimineren op de leeftijd van een auto terwijl een jonger exemplaar veel vervuilender kan zijn. In Amsterdam kwam ik toch al niet en zal er ook niet vaak komen. En elke stad die hetzelfde overweegt keer ik op dezelfde manier de rug toe. Ik hoef niet perse naar koopzondagen, woonboulevards of wat dan ook. Mijn klandizie gaat wel naar de kleine dorpswinkelier daar waar ik geen parkeerbelasting hoef te betalen.
Daarbij, ik heb geen zin om via BPM, BTW of overdrachtsbelasting of wat dan ook, de Nederlandse staat verder te spekken dan dat ik dat al doe, ergo geen nieuwe auto voor mij. Laat staan dat ik een nieuw model kan vinden die ik leuk vindt.
Wat is er milieuvervuilend aan een benzine-auto zonder KAT (met de nadruk op benzine ) ?
Fijnstof ? ==> A non issue bij een benzine auto tenzij het een oliezuiper betreft.
Roet ? ==> Is geen probleem bij een benzine tenzij de verbranding niet goed is, maar dat kan bij een nieuwe auto ook het geval zijn.
Lood ? ==> Benzine met dit element kun je toch niet meer kopen.
Verbruik ? ==> Mijn 1990 E34 M5 verbruikt minder dan een Subaru Impreza WRX uit 2003.
Wat is het verschil tussen een HC91 model E34 M5 uit 1991 en een HC91 model uit 1993 ? Wat is het verschil tussen een Opel Astra 1.4i uit 1991 en hetzelfde model uit 1993 ? De heren politici koppelen willens en wetens milieu en klimaat en discrimineren op de leeftijd van een auto terwijl een jonger exemplaar veel vervuilender kan zijn. In Amsterdam kwam ik toch al niet en zal er ook niet vaak komen. En elke stad die hetzelfde overweegt keer ik op dezelfde manier de rug toe. Ik hoef niet perse naar koopzondagen, woonboulevards of wat dan ook. Mijn klandizie gaat wel naar de kleine dorpswinkelier daar waar ik geen parkeerbelasting hoef te betalen.
Daarbij, ik heb geen zin om via BPM, BTW of overdrachtsbelasting of wat dan ook, de Nederlandse staat verder te spekken dan dat ik dat al doe, ergo geen nieuwe auto voor mij. Laat staan dat ik een nieuw model kan vinden die ik leuk vindt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten