woohaa, ja, moet je niet onderschatten de taak van MacBoy. Kon er vannacht niet van slapen, heus. Trouwens Macboy, waar was je toen ik in scheiding lag? jezus nog an toe, ik had je kunnen gebruiken....romo schreef:Macboy schreef:Ferdinand en Rico: beiden erg goede post op de vorige pagina. Ferdi heeft in zoverre gelijk dat een E46 M3 natuurlijk ook veel te zwaar is, daar moeten we nu eenmaal mee leven.
Maar Rico raakt een goed punt wat afschrijving en marketing betreft: tuning (performance parts) staat nooit gelijk aan het (al dan niet bestaande) M-gevoel ...
Macboy the Mediator..................................................
Alles over de 1 serie (part II)
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
-
- Berichten: 11405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Motorinhoud is inderdaal 2996cm3 net als de 130i; alleen de motor is geknepen naar 218PK ipv de 265PK in de 130i.
125i Coupe (1480kg EU-gewicht):
0-100 nog steeds in 6,4s
80-120 in IV/V in 6.8/8.4s
130i 3dr-hatchback (1450kg EU-gewicht)
0-100 in 6,0s
80-120 in IV/V in 5.6/6.9s
Lijkt me nog steeds lekker rap zo'n 125i.
Maar wat er nou echt anders aan is, of is veranderd zou ik je niet durven vertellen.
125i Coupe (1480kg EU-gewicht):
0-100 nog steeds in 6,4s
80-120 in IV/V in 6.8/8.4s
130i 3dr-hatchback (1450kg EU-gewicht)
0-100 in 6,0s
80-120 in IV/V in 5.6/6.9s
Lijkt me nog steeds lekker rap zo'n 125i.
Maar wat er nou echt anders aan is, of is veranderd zou ik je niet durven vertellen.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
ha joop, die 0-100 van 6.4s geloof ik nooit, jij wel? En die tussenacceleraties: bijna 7 sec. van 80-120 is eigenlijk, voor wat betreft sportieve aspiraties, gewoon langzaam, en ik denk dat dat nog te enthousiast is. Mijn Mini doet dat in IVe versnelling in 5.3sec. < Is ook geen waarde om van achterover te vallen. Maar goed, die 125i is m.i. ook bedoeld als heerlijke cruiser, helemaal goed natuurlijk...Joop schreef:...
125i Coupe (1480kg EU-gewicht):
0-100 nog steeds in 6,4s
80-120 in IV/V in 6.8/8.4s
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Goh dat wist ik niet, ik dacht dat die 125i een 2,5 liter blok had..
Als het wel een 3 liter is, dan is het natuurlijk ook een kleine moeite om hem op 3 liter specs (is 265pk) te krijgen.
Overigens las ik op een Duits forum dat iemand een 125i leeg had gewogen, zonder benzine, (bijna lege tank) 1391 kilo.
De 125i moet je zien als standaard auto, ik denk dat die ook weinig met M paketten en goodies verkocht gaat worden.. want als je gaat aankruisen in de prijslijst komt ie al snel in de buurt van een "kale" 135i.
Dan verkies ik ook de 130i met 5 deuren.
Als het wel een 3 liter is, dan is het natuurlijk ook een kleine moeite om hem op 3 liter specs (is 265pk) te krijgen.
Overigens las ik op een Duits forum dat iemand een 125i leeg had gewogen, zonder benzine, (bijna lege tank) 1391 kilo.
De 125i moet je zien als standaard auto, ik denk dat die ook weinig met M paketten en goodies verkocht gaat worden.. want als je gaat aankruisen in de prijslijst komt ie al snel in de buurt van een "kale" 135i.
Dan verkies ik ook de 130i met 5 deuren.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Geloven kan ik het pas als ik er zelf mee gereden heb.Ferdinand schreef:ha joop, die 0-100 van 6.4s geloof ik nooit, jij wel? En die tussenacceleraties: bijna 7 sec. van 80-120 is eigenlijk, voor wat betreft sportieve aspiraties, gewoon langzaam, en ik denk dat dat nog te enthousiast is. Mijn Mini doet dat in IVe versnelling in 5.3sec. < Is ook geen waarde om van achterover te vallen. Maar goed, die 125i is m.i. ook bedoeld als heerlijke cruiser, helemaal goed natuurlijk...Joop schreef:...
125i Coupe (1480kg EU-gewicht):
0-100 nog steeds in 6,4s
80-120 in IV/V in 6.8/8.4s
Aan de andere kant heb je wel de voordelen van het grotere motorblok. De tussenacceleratietijden zijn in een 130i uiteraard wel iets spannender.
Ook wanneer ik zou moeten kiezen tussen de 125i of de 130i dan ook altijd de 130i; je zit dan wel aan de 3-dr/5-dr hatchback vast.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Ja Rico, ben ik ook tegen gekomen. Die 135i kwam uit op 1445kg (zal wel even opzoeken) met volle tank. Met bijna lege tank zakt dat gewicht ook weer met zo maar 30/40kg. De opgegeven 1560 kg in de brochure is, volgens dezelfde duitsers, een gewicht met 1 persoon, volle tank en bagage (geldt voor all BMW's). alle acceleratietijden zijn opgegevn waardes met 1560kg. auto. Maakt allemaal geen barst uit natuurlijk, de auto wordt er geen gram lichter van tov. een maand geleden. Maar 't is maar dat we het ff weten.Rico v Velzen schreef:Goh dat wist ik niet, ik dacht dat die 125i een 2,5 liter blok had..
Als het wel een 3 liter is, dan is het natuurlijk ook een kleine moeite om hem op 3 liter specs (is 265pk) te krijgen.
Overigens las ik op een Duits forum dat iemand een 125i leeg had gewogen, zonder benzine, (bijna lege tank) 1391 kilo.
De 125i moet je zien als standaard auto, ik denk dat die ook weinig met M paketten en goodies verkocht gaat worden.. want als je gaat aankruisen in de prijslijst komt ie al snel in de buurt van een "kale" 135i.
Dan verkies ik ook de 130i met 5 deuren.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Joop, een 125i Coupe is natuurlijk een heerlijke reisauto. Helemaal niets mis mee, fantastische superbak. Maar de verschillen in acceleraties zijn echt wel aanzienlijk tussen die 125i Coupe of 130i HB. Dat is echt meer dan 'iets' spannender zo'n 130i met 265 pk.Joop schreef:Geloven kan ik het pas als ik er zelf mee gereden heb.
Aan de andere kant heb je wel de voordelen van het grotere motorblok. De tussenacceleratietijden zijn in een 130i uiteraard wel iets spannender.
Ook wanneer ik zou moeten kiezen tussen de 125i of de 130i dan ook altijd de 130i; je zit dan wel aan de 3-dr/5-dr hatchback vast.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
De 130i is een heerlijke stuurauto (weet ik uit eigen ervaring); zoals gezegd de 125i zou ik moeten uitproberen voordat ik daar een echt waardeoordeel over zou kunnen vellen.Ferdinand schreef:Joop, een 125i Coupe is natuurlijk een heerlijke reisauto. Helemaal niets mis mee, fantastische superbak. Maar de verschillen in acceleraties zijn echt wel aanzienlijk tussen die 125i Coupe of 130i HB. Dat is echt meer dan 'iets' spannender zo'n 130i met 265 pk.Joop schreef:Geloven kan ik het pas als ik er zelf mee gereden heb.
Aan de andere kant heb je wel de voordelen van het grotere motorblok. De tussenacceleratietijden zijn in een 130i uiteraard wel iets spannender.
Ook wanneer ik zou moeten kiezen tussen de 125i of de 130i dan ook altijd de 130i; je zit dan wel aan de 3-dr/5-dr hatchback vast.
Maar zoals Romo al aangeeft ben ik een 3er coupé rijden en de E92 3er coupe zal toch de opvolger worden van mijn huidige E46 3er coupe.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
ha macboy. Voor echt sprotieve aspiraties houdt dat niet over, vind ik. Dat betekent (veel) terugschakelen. Maakt allemaal niet uit, maar echt racy is dat niet in die versnelling. Maar goed, tandje terug, en dan gaat het weer wat pittiger.Macboy schreef:@Ferdi: geheel met je eens, behalve dat 80-120 in IV in 7s alles behalve langzaam is hoor !
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Heb afgelopen zaterdag met de 123d coupe gereden. Laat ik het kort houden...ik vond het een teleurstelling. Misschien had ik er teveel van verwacht, maar blijkbaar geen auto voor mij.
Vond hem wel heel prettig insturen, heel direkt, lekker stevig en zeer neutraal, zo lang het niet al te krappe bochten zijn.
Worden ze krap dan toch iets teveel onderstuur, maar wel weer goed met vermogen de bocht uit te krijgen.
Handmatige 6 bak zeer hakerig, en je schakelt jezelf een ons met de toch wel smalle diesel powerband. Vond het vaak moeilijk om het juiste verzet te kiezen....zal wel wennen zijn, maar vraag me af hoe het bij andere merken zit, die vaak een nog smallere powerband hebben?
Rechte lijn snelheid vond ik nog de grootste tegenvaller. Had echt het idee dat ik met mijn 323ti weinig tot niets hoef toe te geven. Ook mijn 525d zou niet ver achter blijven.
Kan allemaal natuurlijk ook te maken hebben, dat mijn bijna 10 jaar oude 323ti meer snelheidsensatie geeft...maar ik durf zo'n sprintje wel eens aan.
De 123d vond ik ook heel onrustig reageren op slechter wegdek. Weggetjes met wat kuilen...hier en daar een bruggetje en wat spoorvorming waren duidelijk niet het terrein van de 123d coupe (zonder m-pakket). Mijn Compact wordt dan ook stuiterig...maar had verwacht dat 10 jaar verdere ontwikkeling in de praktijk een veel gebalanceerdere rijbeleving zou geven?
Gewoon een hele snelle diesel GT(tje), die ik overigens wel heel erg mooi vind. Binnenkort hoop ik de 135i coupe te kunnen rijden.
oh ja....
Heb één keer dat start/stop gebeuren uitgeprobeerd. Als je het volgens de procedure uitvoert...werkt het feiloos 8)
In de praktijk dus nutteloos....
Vond hem wel heel prettig insturen, heel direkt, lekker stevig en zeer neutraal, zo lang het niet al te krappe bochten zijn.
Worden ze krap dan toch iets teveel onderstuur, maar wel weer goed met vermogen de bocht uit te krijgen.
Handmatige 6 bak zeer hakerig, en je schakelt jezelf een ons met de toch wel smalle diesel powerband. Vond het vaak moeilijk om het juiste verzet te kiezen....zal wel wennen zijn, maar vraag me af hoe het bij andere merken zit, die vaak een nog smallere powerband hebben?
Rechte lijn snelheid vond ik nog de grootste tegenvaller. Had echt het idee dat ik met mijn 323ti weinig tot niets hoef toe te geven. Ook mijn 525d zou niet ver achter blijven.
Kan allemaal natuurlijk ook te maken hebben, dat mijn bijna 10 jaar oude 323ti meer snelheidsensatie geeft...maar ik durf zo'n sprintje wel eens aan.
De 123d vond ik ook heel onrustig reageren op slechter wegdek. Weggetjes met wat kuilen...hier en daar een bruggetje en wat spoorvorming waren duidelijk niet het terrein van de 123d coupe (zonder m-pakket). Mijn Compact wordt dan ook stuiterig...maar had verwacht dat 10 jaar verdere ontwikkeling in de praktijk een veel gebalanceerdere rijbeleving zou geven?
Gewoon een hele snelle diesel GT(tje), die ik overigens wel heel erg mooi vind. Binnenkort hoop ik de 135i coupe te kunnen rijden.
oh ja....
Heb één keer dat start/stop gebeuren uitgeprobeerd. Als je het volgens de procedure uitvoert...werkt het feiloos 8)
In de praktijk dus nutteloos....
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Hoeveel toeren is de powerband Marcel? Gezien het feit dat je nu 525D rijdt lijkt het me niet dat het "gevoel" je in de steek laat. Representatief vergelijkingsmateriaal genoeg als het om motor karakter gaat denk ik zo. Ik ben niet heel bekend met de diesels van BMW maar wat mij verbaasde is dat ze eigenlijk een vrij brede powerband hebben (525td) maar dat daardoor ook koppel sensatie uitblijft.
Met het schakelen ben ik het overigens eens al kan ik er wel mee leven.
Met het schakelen ben ik het overigens eens al kan ik er wel mee leven.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Exacte cijfers heb ik niet Niels. Wel vond ik de trekkracht onderin erg tegenvallen en hoog in toeren viel er ook weinig kracht te ontdekken. Motor blijft wel goed klinken, en richting het rode gebied eigenlijk helemaal niet meer als dieselmotor te herkennen (het geluid dan)
Misschien dat heb blok nog los moet komen hoor, er stond op dat moment 4500 km op de teller. Heb vroeger een D5 gereden die wel 35.000 km nodig had op echt los te komen, ook mijn 525d had minstens 15.000 km nodig.
Ik weet dat de BMW diesels bekend staan om hun uitgesmeerde powerband. Vroeger had ik een 324d waar je dat al aan kon merken. De 123d had ik waarschijnlijk door zijn twin-turbo techniek op een veel hoger plan dan bv de 120d geschat....mijn advies, geld in je zak houden en de 120d kiezen (evt met chip)
Het is bekend dat de 1-coupe behoorlijk wat weegt, heeft dus ook behoorlijk wat invloed op het 123d blok....in de hatchback kan het hele bovenstaande verhaal zo maar anders zijn.
Misschien dat heb blok nog los moet komen hoor, er stond op dat moment 4500 km op de teller. Heb vroeger een D5 gereden die wel 35.000 km nodig had op echt los te komen, ook mijn 525d had minstens 15.000 km nodig.
Ik weet dat de BMW diesels bekend staan om hun uitgesmeerde powerband. Vroeger had ik een 324d waar je dat al aan kon merken. De 123d had ik waarschijnlijk door zijn twin-turbo techniek op een veel hoger plan dan bv de 120d geschat....mijn advies, geld in je zak houden en de 120d kiezen (evt met chip)
Het is bekend dat de 1-coupe behoorlijk wat weegt, heeft dus ook behoorlijk wat invloed op het 123d blok....in de hatchback kan het hele bovenstaande verhaal zo maar anders zijn.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Dag Marcel.
Zeer waardevolle info die je geeft. Zal nu zeker zowel de 120d als de 123d uitproberen (terwijl ik de 123d veel te duur vind dus zou mooi zijn als je gelijk hebt).
Maar iets anders: denk je dat je referentiekader klopt ? Vergelijken met een 525d lijkt me niet zinvol, in geen enkel opzicht.
En vergelijken met de 323ti ook niet. Die heeft namelijk de befaamde 6-cilinder met 170pk en relatief hoog koppel. Dit was één van de beste en meest efficiente BMW motoren die ze ooit gebouwd hebben. Feitelijk was er geen enkele reden om de 528i te kiezen, 192pk, maar gelijke prestaties terwijl veel onzuiniger was.
Wat ik bedoel te zeggen: je kiest nu uitgerekend 1 van de beste BMW motoren uit (in mijn beleving dan) die je vergelijkt met de 123d.
Hoe is je ervaring met andere diesels? Heb je ook in de 120d gereden? En heb je ervaring met VAG diesels ?
Mogelijk ligt het daaraan.
Heb je wel de ervaring zoals door mij geschreven en je hebt dus gelijk, dan zal ik zeker de 120d overwegen, want snel zat en dan met dikke opties uit te rusten (M-pakket, leer e.d.) wat op een 123d vanwege de hogere prijs misschien niet mogelijk is.
Goede en zeer duidelijke input in elk geval !!
Zeer waardevolle info die je geeft. Zal nu zeker zowel de 120d als de 123d uitproberen (terwijl ik de 123d veel te duur vind dus zou mooi zijn als je gelijk hebt).
Maar iets anders: denk je dat je referentiekader klopt ? Vergelijken met een 525d lijkt me niet zinvol, in geen enkel opzicht.
En vergelijken met de 323ti ook niet. Die heeft namelijk de befaamde 6-cilinder met 170pk en relatief hoog koppel. Dit was één van de beste en meest efficiente BMW motoren die ze ooit gebouwd hebben. Feitelijk was er geen enkele reden om de 528i te kiezen, 192pk, maar gelijke prestaties terwijl veel onzuiniger was.
Wat ik bedoel te zeggen: je kiest nu uitgerekend 1 van de beste BMW motoren uit (in mijn beleving dan) die je vergelijkt met de 123d.
Hoe is je ervaring met andere diesels? Heb je ook in de 120d gereden? En heb je ervaring met VAG diesels ?
Mogelijk ligt het daaraan.
Heb je wel de ervaring zoals door mij geschreven en je hebt dus gelijk, dan zal ik zeker de 120d overwegen, want snel zat en dan met dikke opties uit te rusten (M-pakket, leer e.d.) wat op een 123d vanwege de hogere prijs misschien niet mogelijk is.
Goede en zeer duidelijke input in elk geval !!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Dit klopt natuurlijk niet en had je zelf kunnen weten. Hoe ouder, hoe gebalanceerder (want lichter en puurder).Marcel van Meerbeek schreef:...maar had verwacht dat 10 jaar verdere ontwikkeling in de praktijk een veel gebalanceerdere rijbeleving zou geven?
Niet voor niets wordt een E30 M3 hoger aangeschreven dan een E36, welke weer hoger is dan een E46, welke weer hoger is dan een E90 etc etc.
Hoe nieuwer, hoe groter, hoe moeilijker om het puurder te maken.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
@Macboy aka xeno-geuner
Voor een deel ben ik het mbt tot de balans wel met je eens. Vergeet alleen niet dat de E30 M3 met een heel ander doel op de markt is gezet dan de huidige M3's. Daarbij durf ik het te betwijfelen of onderstel technisch de balans van een e36 beter is dan van de e46.
Als ik mijn E60 als voorbeeld mag aanhalen....in vrijwel alle opzichten een beter onderstel dan alle 5-jes die ik hiervoor gereden en gehad heb.
Eén nadeel....RunFlat, maar dat behoeft geen uitleg lijkt mij.
Misschien kwam de 123d Coupé op dat slechte wegdek te kort omdat het een standaard onderstel betrof? Misschien de dempers net even te slap afgesteld waardoor het geheel als onrustig aanvoelde? Mijn Compact is in dat soort situatie wat trefzekerder, kan best wel eens van achteren een stapje opzij springen, maar meer ook echt niet.
Ik heb de 118d en 320d gereden. 118d vond ik een openbaring, had echt niet verwacht dat je nog zoveel lol met die auto kon hebben. 320d was ook prima, maar in beide gevallen verwachte ik er ook niet zoveel van. De 123d leek me een bruut koppelmonster die echt gehakt zou maken van alles en nog wat. Las ooit dat Rico met z'n M3 er eentje tegenkwam...en behoorlijk onder de indruk was van de snelheid die er in zat. Tja, dan verwacht je ook wat natuurlijk.
Dat is gewoon het hele probleem denk ik.
Verder heb ik geen ervaring met 6-handbak tdi's/ JTDm's en weet ik al niet wat.
Uit testverslagen heb ik altijd begrepen dat die pas echt een kleine powerband hebben.
Ik ga overigens van de week met een witte 120d M-pakket 3-deurs op pad. Die demoauto staat te koop bij BMW Den Haag.
Met deze auto wil ik dezelfde route gaan doen, dus ben heel erg benieuwd hoe dat onderstel zich houdt, en hoe groot het powerverschil zal blijken. Zou me niets verbazen dat de lichtere 120d weinig toe hoeft te geven op een 123d Coupé...
Voor een deel ben ik het mbt tot de balans wel met je eens. Vergeet alleen niet dat de E30 M3 met een heel ander doel op de markt is gezet dan de huidige M3's. Daarbij durf ik het te betwijfelen of onderstel technisch de balans van een e36 beter is dan van de e46.
Als ik mijn E60 als voorbeeld mag aanhalen....in vrijwel alle opzichten een beter onderstel dan alle 5-jes die ik hiervoor gereden en gehad heb.
Eén nadeel....RunFlat, maar dat behoeft geen uitleg lijkt mij.
Misschien kwam de 123d Coupé op dat slechte wegdek te kort omdat het een standaard onderstel betrof? Misschien de dempers net even te slap afgesteld waardoor het geheel als onrustig aanvoelde? Mijn Compact is in dat soort situatie wat trefzekerder, kan best wel eens van achteren een stapje opzij springen, maar meer ook echt niet.
Ik heb de 118d en 320d gereden. 118d vond ik een openbaring, had echt niet verwacht dat je nog zoveel lol met die auto kon hebben. 320d was ook prima, maar in beide gevallen verwachte ik er ook niet zoveel van. De 123d leek me een bruut koppelmonster die echt gehakt zou maken van alles en nog wat. Las ooit dat Rico met z'n M3 er eentje tegenkwam...en behoorlijk onder de indruk was van de snelheid die er in zat. Tja, dan verwacht je ook wat natuurlijk.
Dat is gewoon het hele probleem denk ik.
Verder heb ik geen ervaring met 6-handbak tdi's/ JTDm's en weet ik al niet wat.
Uit testverslagen heb ik altijd begrepen dat die pas echt een kleine powerband hebben.
Ik ga overigens van de week met een witte 120d M-pakket 3-deurs op pad. Die demoauto staat te koop bij BMW Den Haag.
Met deze auto wil ik dezelfde route gaan doen, dus ben heel erg benieuwd hoe dat onderstel zich houdt, en hoe groot het powerverschil zal blijken. Zou me niets verbazen dat de lichtere 120d weinig toe hoeft te geven op een 123d Coupé...
Laatst gewijzigd door M@rcel op 12 feb 2008, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten