Bedrijf opstarten

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Davy MR2DRIFT

Bedrijf opstarten

Bericht door Davy MR2DRIFT » 05 feb 2008, 22:02

Even een vraagje. Mijn zus werkt nu in loondienst bij een groot bedrijf en heeft daar een leuke baan. Nu is ze door een ander bedrijf gevraagd om daar haar diensten te gaan verlenen (consult en verkoop). Ze moet zich dan inschrijven als eigen bedrijf en dan wordt ze door het bedrijf ingehuurd op projectbasis voor een bepaalde tijd. Om haar eigen bedrijf op te starten heeft ze alleen een laptop nodig en verder geen startkapitaal. Bedoeling is dat ze dus bijvoorbeeld 30 uur per week gaat besteden aan dat werk en de overige uren om een ander eigen bedrijf op te starten.

Nu heeft het bedrijf wat haar in wil gaan huren het volgende aanbod gedaan:

-Contract voor inhuren op projectbasis voor een bepaalde tijd voor een flink bedrag
-Ze bieden aan een aandeel voor 10% te nemen in haar nieuw te starten bedrijf

Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van dat aandeel? Ik kan me voorstellen dat je zo iemand over een paar jaar uit wil kopen.

Luco

Bericht door Luco » 05 feb 2008, 22:21

Gewoon beginnen en geen aandeel bieden
Als je een leuk uurloon kan beuren, gelijk doen
Je hebt nog drie jaar recht op ww als het onverhoopt niet goed gaat

Maar even langs de kamer van joophandel kan geen kwaad
Ik wou dat ik 10 jaar eerder voor mezelf begonnen was

frankv

Bericht door frankv » 05 feb 2008, 22:54

en wel even goed uitkijken met je VAR, want als je die niet hebt [grenzen bij 3 en 7 klanten meen ik] kan het zijn dat je opdrachtgever als je werkgever wordt gezien en hij de loonbelasting moet afdragen

en "aanbieden om 10% te nemen" kan ik ook, wat staat er tegenover? betalen zij de laptop ofzo? krijgt ze die klus niet als ze die 10% niet geeft?

waarom nemen ze haar niet gewoon in dienst? dat zou toch snel goedkoper voor ze zijn?

en ik weet niet of je zus in de leeftijd is om in verwachting te raken, maar de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandigen zijn tegenwoordig niet meer van dien aard dat je daarvoor nog wat uitgekeerd krijgt [tenzij je van je zwangerschap te ziek bent om te werken, na een wachttijd van een maand, oh, dan was je al bevallen...]

het beste voor je zus is om tenminste het minimum aantal uren per jaar te halen om als ondernemer te boek te staan [iets van 1400 ofzo, weet het niet precies meer] en bij meer dan 7 klanten is ze hoe dan ook veilig voor de VAR

frank
Laatst gewijzigd door frankv op 05 feb 2008, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 05 feb 2008, 22:57

frankv schreef:en wel even goed uitkijken met je VAR, want als je die niet hebt [grenzen bij 3 en 7 klanten meen ik] kan het zijn dat je opdrachtgever als je werkgever wordt gezien en hij de loonbelasting moet afdragen

en "aanbieden om 10% te nemen" kan ik ook, wat staat er tegenover? betalen zij de laptop ofzo? krijgt ze die klus niet als ze die 10% niet geeft?

waarom nemen ze haar niet gewoon in dienst? dat zou toch snel goedkoper voor ze zijn?

frank
Als ze niet om een var vragen, is dat uiteindelijk hun probleem :D
Maar drie opdrachtgevers heb je al gauw en zo nauw kijken ze niet
Ik heb vier jaar lang 1 opdrachtgever gehad
Geen enkel probleem
Sommige projecten duren nu eenmaal wat langer:-)

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 05 feb 2008, 22:58

Omdat ze geen startkapitaal nodig heeft, is het nemen van 10% aandeel in haar bedrijf natuurlijk alleen maar voordelig voor de aandeelhouder. Elke 60 euro die hij haar aan uurloon betaalt, vangt hij 6 euro van! Daar tegenover staat dat haar telefoontjes beantwoord en doorverbonden worden door hun receptioniste en dat haar boekhouding door dat bedrijf geregeld wordt.

Stel dat mijn zus nu zegt dat ze ermee akkoord gaat, maar een leaseauto, laptop en een telefoon nodig heeft. Wat zijn dan de opties?

Lijkt me wel verstandig te regelen dat zij na bijvoorbeeld 3 jaar het aandeel terug kan kopen en zo het bedrijf weer volledig haar eigendom kan maken.

frankv

Bericht door frankv » 05 feb 2008, 22:58

ik heb mijn post nog wat ge-edit...

frank

frankv

Bericht door frankv » 05 feb 2008, 23:03

Davy MR2DRIFT schreef:Elke 60 euro die hij haar aan uurloon betaalt, vangt hij 6 euro van! Daar tegenover staat dat haar telefoontjes beantwoord en doorverbonden worden door hun receptioniste en dat haar boekhouding door dat bedrijf geregeld wordt.
nee hoor, een 10% aandeelhouder heeft misschien recht op 10% van het eigen vermogen, maar van die 60 euro/uur gaan natuurlijk nog haar belasting en netto salaris en andere onkosten vanaf, dus daar blijft niets van over

tenzij zij het bedrijf met hard werken uitbouwt tot 10 of 100 man / vrouw, dan is er natuurlijk wel wat te verdelen

administratie en boekhouding kunnen vervelend zijn, maar is voor een eenmanszaak ook best in excel te doen

maar laat je zus zich niet vergissen in de hoeveelheid werk die je als zelfstandige moet verrichten om verzekerd te zijn, de belasting te regelen, als ondernemer te boek komen te staan, btw aangiften te doen etc etc

ik ben zelf lekker loonslaaf, maar mijn vrouw heeft een eenmanszaak en de overhead is aanzienlijk! ze kan dan soms in een paar dagen ook mijn maandsalaris verdienen, dat is dan weer de trade-off...

frank

Tom

Bericht door Tom » 05 feb 2008, 23:27

Ik zou het lekker volledig zelf doen en geen aandelen aan dat bedrijf geven.
Boekhouding en andere zaken kost je hooguit een avondje per week (minder waarschijnlijk) als je toch maar een paar opdrachtgevers hebt. Telefoniste via bedrijf, tja, klinkt leuk maar onnodig als het zo kleinschalig is. Die 1500 euro voor een goede laptop zijn de kosten niet, gewoon uit eigen geld betalen. Na een paar factuurtjes heb je die kosten eruit.
Verder zou ik langs de KVK gaan om zo'n informatieavond bij te wonen.

Luco

Bericht door Luco » 05 feb 2008, 23:29

Een receptioniste is voor een eenmanszaak ook onzin
Je hebt toch een mobiel :D
Administratie is bij mij nog geen uur per maand
Komplete boekhouding gewoon in excel
Eens in de drie maanden naar de boekhouder voor de BTW en 1 keer per jaar voor de jaaropgave
Aquisitie is het lastigste
Ik doe veel "zaken"via detacheringsbedrijven

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 feb 2008, 16:14

Een eenmanszaak waar iemand 10% van wil, wordt al snel een VOF. :)
En dat is hier helemaal niet nodig of gewenst. Lekker voor jezelf werken en rekening houden dat je inderdaad geen fuck over houdt van die 60 euro ex BTW. Je valt buiten de kleinde ondernemersaftrek, krijgt geen zorgtoeslag of huursubsidie of wat dan ook. Reken maar uit dat de helft naar de belastingen gaat en verzekeringen e.d. vallen verder qua kosten wel mee vind ik, maar je moet ze wel even op papier zetten en goed uit rekenen, samen met een goede boekhouders.

Met de opmerking: het kost me alleen een laptop, zijn al 1000en het schip in gegaan. Soms kun je ook beter wat meer kosten maken, om minder belasting te hoeven betalen dmv aftrekposten. Denk aan briefpapier een websiteje, eventueel een (oude) auto die je afschrijft (Wel even rekening houden bet bijtelling), maar waarvan je onderhoud en andere kosten kunt aftrekken. Ga gewoon zitten met je/een boekhouder. Ik had een hele slechte boekhouder, veel van geleerd, maar heeft me veel gekost.

Luco

Bericht door Luco » 06 feb 2008, 19:04

Dennis Cavallino schreef:Een eenmanszaak waar iemand 10% van wil, wordt al snel een VOF. :)
En dat is hier helemaal niet nodig of gewenst. Lekker voor jezelf werken en rekening houden dat je inderdaad geen fuck over houdt van die 60 euro ex BTW. Je valt buiten de kleinde ondernemersaftrek, krijgt geen zorgtoeslag of huursubsidie of wat dan ook. Reken maar uit dat de helft naar de belastingen gaat en verzekeringen e.d. vallen verder qua kosten wel mee vind ik, maar je moet ze wel even op papier zetten en goed uit rekenen, samen met een goede boekhouders.
Hoezo geen fuck overhouden????? Wat een onzin
60 euro per uur hou je zat aan over
Je krijgt gewoon de eerste vijf jaar startersaftrek
Huursubsidie en zorgtoeslag is met dit uurloon vet overbodig
Inderdaad een goede boekhouder zoeken en zorgen dat je wel of niet in de 52% regeling komt te vallen, ligt maar net aan je omstandigheden of dit gunstig voor je is of niet.
Maar van 60 euro per uur kan je als eenmanszaak dik en vet rondkomen, zeker als je geen pand nodig hebt en vanuit huis kan werken.

frankv

Bericht door frankv » 06 feb 2008, 21:51

luco hornsveld schreef:Hoezo geen fuck overhouden????? Wat een onzin
60 euro per uur hou je zat aan over
moet je natuurlijk wel een fatsoenlijk aantal declarabele uren draaien

als je niet goed bent in acquisitie en je geeft nog eens wat korting weg aan je eerste klanten, moet je niet 16 uur in de week draaien a 40/uur

4*16*40=2.560 bruto/bruto/bruto [ik bedoel daarmee "ondernemersbruto" omdat je alles zelf moet regelen]

dan mag je wel weinig werken, maar "zat" overhouden is ook weer wat anders

frank

Luco

Bericht door Luco » 06 feb 2008, 21:54

Je wordt pas als bedrijf gezien zeg je zelf bij 1400 uur
Volgens mij is dat 1250 uur
Dus daar moet je dan ook van uit gaan bij je berekeningen
Dat is dus minimaal 104 uur per maand
104*60=6240 euro bruto ex
Nou dat is echt geen hongerloontje ook al moet je dan alles regelen
Dan blijft er toch minimaal tussen de 3500 en 4000 netto/netto over

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 06 feb 2008, 22:12

Gewoon lekker als ZZP'er aan de slag gaan. VAR-verklaring aanvragen (duurt maximaal 2 weken) en je hebt in 1 jaar tijd minimaal 2 opdrachtgevers nodig.

Optie is om rechtstreeks aan het bedrijf te factureren en daarnaast kan je ook een detacheringsbureau inschakelen, zo kan je in 1 jaar tijd meerdere opdrachtgevers "op papier" hebben.

Ik werk dag in dag uit met freelancers en wil ze eens weten wat een detacheringsbureau kan betekenen, dan kan ze altijd even met mij contact opnemen en kan ik eens kijken of wij wat kunnen betekenen.

Ik werk overigens voor het bedrijf Maandag (zie ook de reclame en website) :wink:

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 06 feb 2008, 22:17

Flatline, Maandag was toch eerst Sargas? Daar heeft een vriend van me gewerkt. In Amersfoort.

Mijn zus heeft vandaag wat constructies bedacht om met de beste man in zee te gaan. Eind van deze week weet ze meer.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 06 feb 2008, 22:28

@ davy,

Dat klopt hiervoor was de naam inderdaad Sargas, maar sinds 7 januari Maandag. Is even wennen, maar zie de kracht er wel van in. Werk zelf op gebied van Bouw en Civiel, maar heb goede connecties op andere labels.....

frankv

Bericht door frankv » 06 feb 2008, 22:46

luco hornsveld schreef:Je wordt pas als bedrijf gezien zeg je zelf bij 1400 uur
Volgens mij is dat 1250 uur
Dus daar moet je dan ook van uit gaan bij je berekeningen
Dat is dus minimaal 104 uur per maand
104*60=6240 euro bruto ex
Nou dat is echt geen hongerloontje ook al moet je dan alles regelen
Dan blijft er toch minimaal tussen de 3500 en 4000 netto/netto over
ja, je moet 1400 uur ofzoiets [of 1250] aan je onderneming besteden om als volwaardig ondernemer [met alle aftrek van dien] gezien te worden, maar dat betekent niet dat je 1400 uur declarabel moet zijn, je mag best 1000 uur aan acquisitie en kennisverrijking besteden en 400 uur declarabel zijn

frank

Luco

Bericht door Luco » 06 feb 2008, 23:37

en daar trappen ze dus niet in :D

Plaats reactie