Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Ja, ik heb een lening voor mijn auto.
13
9%
Nee, ik zal dit ook nooit doen.
91
61%
Ik ben geen voorstander maar als ik hem echt nodig had zou ik het overwegen i.p.v. een oud barrel kopen.
28
19%
Als ik een auto tegen kom die ik 'moet' hebben weerhoudt een lening me niet.
16
11%

Totaal aantal stemmen: 148

Shakes

Bericht door Shakes » 04 feb 2008, 18:40

Het enige waar ik voor leen is een huis.

Dan maar een alto/civic/gazelle/batavus of knappe Nikes.

N.

berengun

Bericht door berengun » 04 feb 2008, 18:53

De 325 en de samourai hebben we gewoon cash betaald, maar dat waren okkazies.
Voor de fiesta hebben we een financiele leasing genomen, omdat ik op die manier als werknemer van een leasingmaatschappij kon genieten van fleetkorting (en dat scheelde meer dan 1000 euro extra korting, dus het was gewoon de goedkoopste oplossing) 8)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 04 feb 2008, 19:19

TopFuel schreef:Kunnen de mensen die ''verstandig'' lenen eens wat goede voorbeelden geven hoe dit te doen en waar op te letten. Dit is misschien handig voor de mensen die in de toekomst willen lenen of zich op dit moment aan het orienteren zijn. Het voorkomt misschien dat mensen de fout in gaan...
Percentages en kleine letters etc.
Bijvoorbeeld is wel zakelijk maar het gaat om het idé.

Ik heb een financial lease contract. 50% aanbetalen de rest op basis van Financial Lease. Maar Pas op. Dit is (meestal) een relatief laag bedrag per maand betalen, maar achteraf komt wel nog een dikke som die nog open staat. In mijn geval na 3 jaar een bedrag per maand betalen nog ff 10 mille aftikken.

Bij mij is dit tegen 6% gefinanciert (niet nagekeken). Dit is redelijk aantrekkelijk, er zijn ook sommige fabrikanten die het tegen 9% aanbieden. Koop dan de wagen maar gelijk.
Zelf zou ik eerst ook de wagen direct kopen, maar later toch maar op basis van FL gedaan, aangezien ik de centen nu ook in mijn bedrijf kan gebruiken voor bijvoorbeeld tegenvallende maanden, of (onvoorziene) investeringen.

Een voordeel van een nieuwe wagen / standaard lease is dat je voor 90% zeker weet wat je aan autokosten kwijt bent per maand. Echter moet je wel iedere maand die kosten ophoesten.

Verder ga niet direct met 1 partij in zee, maar probeer de voordeligste eruit te zoeken. Waarom lenen voor 9% als het ook voor 6 kan!

M-bitious

Bericht door M-bitious » 04 feb 2008, 19:57

Simpel gezegd: kijk eens wat je normaal per maand, na aftrek van al je kosten incl. kleding, eten en vakantie, nog netto over houdt. Vraag je dan af hoeveel je daarvan per maand kan maar bovenal wilt missen, en zoek dan je max. leningbedrag. Teveel mensen kijken naar hun netto maandinkomen en denken dan: oh het is maar 400 euro per maand, doe ik.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 feb 2008, 20:37

Precies, ik als ik dat ding van mijn spaarcenten af tik, dan ben ik er klaar mee, dat staat volledig los van mijn netto inkomen.

wjn

Bericht door wjn » 04 feb 2008, 20:38

Bas Aalbers schreef:
Audi6 schreef:
Bas Aalbers schreef:We gaan 3x per jaar op vakantie naar het warme Egypte, en we nemen het er lekker van en doen waar we zin in hebben.
Andere mensen doen ook waar ze zin in hebben. Zij kopen liever niet een product van een reisbureau (een reis naar Egypte), maar een product van de bank (een lening), terwijl zij jaarlijks genoeg hebben aan één fietsvakantie.
Het product van het reisbureau koop ik idd. Datgene wat ik daarvoor betaal is ook daadwerkelijk hetgeen ik ervoor betaal en geen cent meer.

Het product van de bank leen je....dat koop je niet ( je hebt het geld er immers niet voor), en uiteindelijk betaal je meer terug als dat je daadwerkelijk ook uit hebt kunnen geven. :idea:
mmm "rente" is de winst voor de bank (ff simpel gesteld), daarvan "draaien" ze. En dat staat vast hoeveel dat is.

Bij een product van een reisbureau betaal je ook meer dan je hele reis kost, een reisbureau "draait" niet op lucht.

Dus ipv. 3x per jaar een "dure" reis betalen, incl. winst, kun je net zo goed 12x per jaar een kleiner bedrag betalen, incl. winst voor de bank.

Iemand al eens gedacht aan de mogelijkheid van banken die failliet gaan (hoewel dat deels gedekt is)? Of ergere risico's (lees: oorlog)? Dan kun je fluiten naar je spaargeld.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 04 feb 2008, 21:53

spreiding... nooit je complete vermogen op 1 bank storten.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 05 feb 2008, 18:01

Jelmer850i schreef:spreiding... nooit je complete vermogen op 1 bank storten.
Ik denk dat 90% van de mensen hun hele hebben en houden op 1 bank hebben!?

Mij is altijd geleerd dat het verstandig is om alleen met grote banken te werken zoals, Rabo, Postbank, enz. Minste risico. Alhoewel Postbank er een potje van maakt met dat internet bankieren.

Ik wist niet dat als er oorlog oid uitbreekt je naar je spaarcenten kunt fluiten? Is dit wel zo?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 05 feb 2008, 18:33

dan nam ik het voor een oorlog snel alles tevoren op ;)

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 05 feb 2008, 18:50

TopFuel schreef:Alhoewel Postbank er een potje van maakt met dat internet bankieren.
Vertel??? Ik heb dat ook. Maar heb er nog nooit één probleem mee gehad.

Christoph

Bericht door Christoph » 05 feb 2008, 19:11

Mark Nauta schreef:
TopFuel schreef:Alhoewel Postbank er een potje van maakt met dat internet bankieren.
ws. het feit dat het er meer uit ligt dan echt werkt.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 05 feb 2008, 19:12

Mark Nauta schreef:
Ik heb al best vaak gehoord dat het Postbank internetbankieren 'eruit' ligt wegens storingen. Heb jij dat nog nooit meegemaakt dan? Misschien niet ingelogd bij de keren dat het gebeurde...

De internetbankierdienst van de bank werd de afgelopen twee weken tot vijf keer toe getroffen door een storing, waardoor klanten hun saldo niet konden inzien, en geen geld konden overmaken. Volgens de bank hingen die vijf incidenten niet met elkaar samen.

Alle systemen zijn dubbel uitgevoerd, zodat een storing "99 van de honderd keer wordt opgevangen door het tweede systeem." "We troffen deze maand net die ene keer dat dat niet gebeurde."

Kasteel

Bericht door Kasteel » 05 feb 2008, 19:40

Jelmer850i schreef:
TopFuel schreef:Kunnen de mensen die ''verstandig'' lenen eens wat goede voorbeelden geven hoe dit te doen en waar op te letten. Dit is misschien handig voor de mensen die in de toekomst willen lenen of zich op dit moment aan het orienteren zijn. Het voorkomt misschien dat mensen de fout in gaan...
Percentages en kleine letters etc.
Bijvoorbeeld is wel zakelijk maar het gaat om het idé.

Ik heb een financial lease contract. 50% aanbetalen de rest op basis van Financial Lease. Maar Pas op. Dit is (meestal) een relatief laag bedrag per maand betalen, maar achteraf komt wel nog een dikke som die nog open staat. In mijn geval na 3 jaar een bedrag per maand betalen nog ff 10 mille aftikken.

Bij mij is dit tegen 6% gefinanciert (niet nagekeken). Dit is redelijk aantrekkelijk, er zijn ook sommige fabrikanten die het tegen 9% aanbieden. Koop dan de wagen maar gelijk.
Zelf zou ik eerst ook de wagen direct kopen, maar later toch maar op basis van FL gedaan, aangezien ik de centen nu ook in mijn bedrijf kan gebruiken voor bijvoorbeeld tegenvallende maanden, of (onvoorziene) investeringen.

Een voordeel van een nieuwe wagen / standaard lease is dat je voor 90% zeker weet wat je aan autokosten kwijt bent per maand. Echter moet je wel iedere maand die kosten ophoesten.

Verder ga niet direct met 1 partij in zee, maar probeer de voordeligste eruit te zoeken. Waarom lenen voor 9% als het ook voor 6 kan!

Ik zou persoonlijk bijvoorbeeld geen slotsom aanhouden, ondanks het feit dat de auto op het einde nog wel een waarde heeft en som makkelijk in te lossen is, blijf je gewoon rente betalen over een 'vast' bedrag, imho niet handig.

Zelf zou ik in mijn prive situatie nooit lenen voor een auto (student, wisselende inkomens/zekerheid etc), echter zou ik in een andere positie het zeker overwegen; tegen een normale rente en maandbedrag geen te groot deel van me vrije uitgaven. Zou vooral kijken naar wat je op het einde totaal aan rente betaald, heb je het er voor over en kan je het maandbedrag lijden, no probs imho.

Extra tip is ook om even te kijken na of je boete-vrij kan aflossen, sommige lease-maatschappijen stellen hier grote boetes op en sommige mag je na x periode boete vrij inlossen, zoiets scheelt je op dat moment gewoon rente.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 feb 2008, 20:01

Gezien het fiscale klimaat ,mn tav auto en huizen gebied, waar ik echt niet vrolijk van word, overweeg ik nog steeds om dan maar in Duitsland te gaan wonen, die 15 km verder kan me niet boeien, zo langzamerhand ben je toch een dief van eigen portomonee als je dat niet doet.

Hier de boel verkopen, daar voor minder meer kopen, geld in de zak en op de koop toe een mooie kar voor half geld ivm Nederland.......
Laatst gewijzigd door romo op 05 feb 2008, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 05 feb 2008, 20:04

In jouw geval zeker slim, je woont er tegenaan met 15km. Alle financiele voordelen en geen nadelen met afstand enz.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 feb 2008, 20:49

Slim geld lenen bestaat best maar dat is mijnsinziens alleen als je geld kunt verdienen of besparen met het geleende geld. Dat hoeft niet alleen zakelijk te zijn maar kan ook best prive als je bijvoorbeeld een bepaald bedrag hebt belegd of geinversteerd voor een bepaalde periode en je leent geld om toch je looptijd te kunnen volmaken. Lenen is dan altijd minder verstandig dan wachten maar altijd nog verstandiger dan je belegging te stoppen.

Verder moet je gewoon weten hoe het zit en wat je betaald. Je moet je realiseren dat je lening meer is dan alleen je maand bedrag. Lenen met een slotsom is gewoon verkapt leasen voor een particulier maar zorg dat de slotsom minder is dan de waarde van de auto tegen die tijd. Anders neem je de ene lening mee in de andere. Leen dan ook altijd minder dan dat je auto afschrijft tenzij je langer gaat doen met de auto dan de looptijd van de lening..........in de praktijk ligt daar meestal het probleem :wink:

skinnybmw

Bericht door skinnybmw » 05 feb 2008, 22:21

Ik rij een E30 320i met M50B25. Wil dit jaar een stuk minder ermee rijden (auto wordt ook ouder en wil hem graag houden en in perfecte staat houden), heb een goede baan, en wil er een kleine diesel van rond de 4-5k bij kopen voor de km's. Zo rij ik een stuk goedkoper en het geld wat ik meer betaal door een lening te nemen om de diesel nog vóór de zomer te kopen rij ik er zo uit. Vanuit deze redenatie is het toch logisch om een kleine lening te nemen? De kosten die ik bespaar door diesel te rijden i.p.v. de zes-in-lijn zijn zoveel groter dan de rente die ik extra betaal door de lening? Wat zijn jullie meningen hierover?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 feb 2008, 00:40

Best een vorm van verstandig lenen :wink: Zorg wel dat je de maandelijkse aflossing gemakkelijk kunt dragen en naast je maandbedrag gewoon nog kunt leven.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 06 feb 2008, 08:16

Ha, die Drivers;

Blijft natuurlijk altijd een persoonlijke zaak of je überhaupt verstandig kunt lenen en waar dan de grens ligt.
Een belangrijke stelregel bij lenen voor een auto of motor is dat je er voor moet zorgen dat de aflossing sneller gaat dan de afschrijving.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 feb 2008, 13:08

Zorg dat je een overzicht maakt van je inkomsten-alle uitgaven en dan bedoel ik ALLE uitgaven. niet alleen huur, maar ook kleding, eten e.d.

Let ook op nota's die 1x per jaar komen (gemeente belastingen bijv). daar hou je dan geen rekening mee, maar is wel EUR 40 per maand.

Ga niet je vakantiegeld optellen bij je maandinkomen, want dan reken je jezelf rijk.

Ga ook niet bij de berekening uit van mogelijk toekomstig voordeel (ooh, volgend jaar ga ik toch meer verdienen, dan bijt ik nu wel even op een houtje).

Wees dus eerlijk voor jezelf bij het berekenen van het maximaal te besteden bedrag en hou een ruime marge in, met name voor onvoorziene omstandigheden (kapotte tv, kapotte wasmachine, zwangere vriendin ;)).

Als je dan bedrag X hebt, heb je het eerste gehad.

Stel dat je EUR 200,= per maand kunt missen, dan kun je daarvoor een redelijk lening nemen.

Zorg dan zoals hiervoor gezegd dat je een lening kiest waarbij de aflossing als prioriteit geld en niet het betalen van rente. Zorg ook dat de leeninstantie jou DUIDELIJK maakt welk bedrag je uiteindelijk betaalt en waaraan.

Vaak denken mensen: lenen voor EUR 200 handig, maar dan is bijvoorbeeld EUR 40 rente en EUR 160 aflossing en dan duurt het langer dan je dacht.

Zorg ervoor dat je goed hierover wordt geinformeerd.

Dat was het zo'n beetje denk ik ?

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 11 mei 2008, 20:59

Voor de BMW rijders:

[img:640:512]http://www.motifake.com/motivational_po ... 1fc3e8.jpg[/img]

Plaats reactie