Auto zelf spuiten met knikkerspuitbus

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Auto zelf spuiten met knikkerspuitbus

Bericht door Dennis Cavallino » 31 jan 2008, 16:29

Binnenkort als het iets warmer is, wil ik de Daf eens zelf proberen te spuiten (een klein gedeelte van de auto). Meer mensen doen dit low budget met spuitbussen. Ik heb even navraag gedaan welk merk het prettigste werkt en het beste resultaat oplevert. Motul wordt geadviseerd. Meer mensen deze ervaring?

Frits

Bericht door Frits » 31 jan 2008, 16:50

Een deel van mijn witte M3 is met spuitbussen gespoten. Ik wil wel opzoeken welk merk het is dat je NIET moet gebruiken :roll:

Het spuitwerk op zich gaat vrij goed, zonder lopers etc. Maar die vernis is om bij te blijten... Daar zit verharder in, maar die lijkt echt niet hard te willen worden. Na weken kon je daar nog steeds vingerafdrukken in duwen. In vergelijking met de delen die met een spuitpistool gedaan zijn (door dezelfde persoon, in dezelfde omstandigheden), zien die spuitpistool stukken er echt appelsien achtig uit, en glanzen veel minder. Ze zijn ook moeilijker om te poetsen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 jan 2008, 16:59

Ik heb de kofferbak van mijn M3 met Motip gedaan.

Op zich gaat het vrij goed, een beetje oefening is wel vereist. Wat je vooral niet moet doen is de spuitbus te dichtbij houden, dan krijg je last van zakkers enz. Motip is op Acrylbasis, en dat is op een warme dag binnen een half uurtje droog. Je kan ze op kleurnummer van je auto bestellen.

Nadeel is dat het vrij lang duurt, en er geen glans op komt doordat er geen blanke lak bij zit, dat moet nog apart. Je hebt echt veel spuitbussen nodig, bij mij was de kofferbak al 4 spuitbussen ala 13 euro.

Rest van de M3 van binnen heb ik met een spuitpistool gedaan. Dat gaat een stuk beter en werkt ook veel sneller. Als je al een compressor hebt dan is het even een spuitpistoon halen voor 20 euro en een litertje verf plus verharder, zo'n 120 euro.

Dus voor grote oppervlakten is het best wel de moeite om even in wat apparatuur te investeren.

Nadeel daarvan is dat spuiten met een spuitpistool veel bruter is, het gaat veel sneller maar je hebt ook veel meer last van spuitnevel, je moet de spullen die je niet wil raken echt goed afplakken. Ik spoot de M3 van binnen en de spuitnevel zat aan de buitenkant op de achterruit :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 jan 2008, 17:06

Hehe, de reden waarom ik het vraag is ook inderdaad omdat een compressor sowieso handig is om te hebben en zo'n spuitpistool ook (ik ga ervan uit dat ik in de toekomst nog wel vaker auto's onder handen ga nemen en zo niet, dan verkoop je die meuk weer... toch?).

Frits

Bericht door Frits » 31 jan 2008, 17:08

Bert ///M3 schreef:Nadeel daarvan is dat spuiten met een spuitpistool veel bruter is, het gaat veel sneller maar je hebt ook veel meer last van spuitnevel, je moet de spullen die je niet wil raken echt goed afplakken. Ik spoot de M3 van binnen en de spuitnevel zat aan de buitenkant op de achterruit :lol:
Merci voor de tip, de mijne wordt normaal volgende week binnenin gespoten...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 jan 2008, 17:10

Ja precies. Je moet je voorstellen dat die spuitbussen maar een klein beetje lak bevatten, misschien 125ml. De rest is gewoon gas. Dus de inhoud van zo'n ding stelt gewoon net niks voor. Als je dan ook nog eens 2 lagen oid wil doen dan ben je met conventioneel spuiten al snel goedkoper uit. Er gaat al snel een liter of 2-3 op de buitenkant denk ik.

GarreTT

Bericht door GarreTT » 31 jan 2008, 17:43

Ik heb laatst mijn grille met spuitbussen gespoten. Ik had de spuitbussen laten vullen bij een bedrijf wat ook professioneel autolak levert. Dat ging heel goed moet ik zeggen. Beter dan die Motip bussen die ik eerder gehad heb. De straal was ook veel krachtiger en er kwamen ook geen druppels uit. Maar die bussen waren inderdaad zo leeg. Ik heb 6 bussen gebruikt, 2 voor de grondlaag, 2 voor de kleur en 2 voor de blanke laklaag.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 31 jan 2008, 18:05

GarreTT schreef:Ik heb laatst mijn grille met spuitbussen gespoten. Ik had de spuitbussen laten vullen bij een bedrijf wat ook professioneel autolak levert. Dat ging heel goed moet ik zeggen. Beter dan die Motip bussen die ik eerder gehad heb. De straal was ook veel krachtiger en er kwamen ook geen druppels uit. Maar die bussen waren inderdaad zo leeg. Ik heb 6 bussen gebruikt, 2 voor de grondlaag, 2 voor de kleur en 2 voor de blanke laklaag.
Ik laat spuitbussen ook altijd maken. Bij Motip bussen zit altijd een spuitmond op die teveel nevelt en waar te weinig verf uit komt. Bij de spuitbussen die ik liet maken zat altijd een spuitmond op waar echt veel meer verf uit kwam en dat werkt echt. Het dekt veel beter, maar je moet wel beter oppassen met wat je doet. Druipers zijn sneller gemaakt met gemaakte spuitbussen dan met die Motip bussen. Het resultaat is echter wel vele malen mooier dan Motip.

Zo'n spuitkop van een zelfgemaakte bus past trouwens wel op een Motip bus en dan kun je er wel goed mee spuiten.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 31 jan 2008, 21:24

Is rolleren geen optie? Met de juiste roller krijg je ook een fraai resultaat.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 feb 2008, 09:58

Rolleren is absoluut een optie als ik voor de rally-look ga met mijn auto. Heb al goede resultaten gezien bij anderen. Maar dat is de easy way, ik wil ook best zelf een auto kunnen spuiten a la Wheeler Dealers. :)

Als ik hem netjes wil maken op basis van huidige looks, wordt 't toch spuiten denk ik.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 01 feb 2008, 12:07

Bert, je moet ook niet onder de volle druk spuiten maar de slang gedeeltelijk knellen.

Dan gaat het beter ;)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 feb 2008, 16:55

Nee, druk terug draaien naar bijv 3 bar. Dat had ik al maar dan nog spuit je veel grover als met zo'n spuitbusje :)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 01 feb 2008, 17:31

Das het fingerspitzengefühl; Bert ;)

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 01 feb 2008, 19:01

Bert ///M3 schreef:Nee, druk terug draaien naar bijv 3 bar. Dat had ik al maar dan nog spuit je veel grover als met zo'n spuitbusje :)
Dat ligt natuurlijk helemaal aan het soort spuit wat je gebruikt. heb je een opening van 1.5 mm heb je idd een redelijk grove druppel, maar ga je naar een 1.2 mm opening dan wordt het al een heel stuk beter. Goed spuitwerk hangt af van veel factoren....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 feb 2008, 14:36

Inmiddels wat huiswerk gedaan. Dus nu wordt 't tijd voor de praktijk.

Spuitbussen met juiste kleur die worden aanbevolen door andere DAF / Klassieker eigenaren die hun auto's zelf hebben gespoten: merk Color Matic. De kleur van de Daf is gewoon te bestellen. Wel de handige spuitmond erbij bestellen. Dat schijnt echt heel goed resultaat op te leveren, voor niet al teveel geld.

Blanke lak (2 lagen):
Spuitbussen van Motip
Je moet goed kijken dat je kleurlak het zelfde systeem heeft (ofwel alkyd - dat wordt vaak het snelste hard- en acryl)

Ik ga de auto eerst op (reserve) delen waar ik weinig kan verkloten zelf kaal maken, voorbehandelen en dan zelf spuiten. Als het op de Daf lukt, moet de 325 ook geen probleem zijn.

A1-G60

Bericht door A1-G60 » 05 feb 2008, 19:42

Nog een paar tips.

1 zorg voor een redelijke temperatuur, en bij voorkeur natuurlijk niet buiten. Laat geen winden, dan blijft er geen nevel over bij een spuitbus.

2 spuit eerst schraal, dekken is niet echt belangrijk.Even kort laten uitdampen. 1 minuut
Spuit erna de dikte een dekkend.

3 als het erg stoffig is, maak de vloer nat.

4 plak afdekfolie tegen de wanden, lekker statisch.

5 spuitbusjes..........koop er genoeg. :roll:

Plaats reactie