Wat is echt slecht voor je auto ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Wat is echt slecht voor je auto ?

Bericht door RVV » 08 jun 2006, 10:47

Even naar aanleiding van Knot zijn filmpje in zijn "auto" draadje. Daar is hij druk bezig met burn outs, driften op droog etc. Nu kan ik niet zo goed inschatten hoe slecht dit voor de techniek is. is het slopen of valt het mee en kan een auto er makkelijk tegen ?

Volgas met koude motor wegknallen tot 7000 touren is heeeeel slecht, en 40 km/h in de 5 sukkelen en het gas diep intrappen is ook erg slecht. Driftend tegen de stoeprandjes omhoog is ook aardig beroerd.

Maar wat is nog meer erg slecht voor de auto, waardoor slijt je auto extra hard bij extreem gebruik, en hoe hier het best rekening mee te houden ? Tips adviezen ?

Andre
Berichten: 11395
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 08 jun 2006, 11:10

nou burnouts op droog zijn heel slecht. Je motor staat op hoge toeren te draaien en krijgt geen rij wind koeling. Daarbij trap je met links de rem in. De koppeling zal het ook niet zo lekker vinden. Dit zou ik niet met een knappe doen auto doen. Ben zo bi zo geen liefhebber van driften op droog alles gaat aan grootje.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 jun 2006, 11:22

Andre schreef:nou burnouts op droog zijn heel slecht. Je motor staat op hoge toeren te draaien en krijgt geen rij wind koeling..
Heej daar had ik nog niet aan gedacht !

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 08 jun 2006, 11:49

Volgens mij heb je de belangrijkste dingen wel gehad, Rico.

Behalve met een moker je carrosserie te lijf gaan. Da's ook niet goed voor je auto. :D

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 08 jun 2006, 11:56

Minder dan 8:00 BTG op de Ring in alles wat niet geprepareerd is.
Zolder? Van horen zeggen.
Uitlenen aan................ zelf in te vullen. Iedereen kent wel een sloper(vrouw/vriendin) 8)

Tips? Respect voor de techniek.

N.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40081
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 jun 2006, 12:27

Zo'n stukje burnen duurt nog geen 15 seconden, volgens mij loopt het wel los met de koeling hoor als je maar niet 2 minuten staat te knallen stilstaand. Je kunt dat een keertje doen voor de gein maar verder niet herhalen elk weekend natuurlijk.

Driften op droog heb ik jou toch ook wel zien doen Andre, op Niederrhein, het kan niet altijd nat zijn, maar als je de transities maar netjes doet op droog dan valt het allemaal nog wel mee.

Het beste is natuurlijk als een opa rijden, lage toeren, geen korte ritjes, enz enz maar daar is ook geen lol aan.

Andre
Berichten: 11395
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 08 jun 2006, 12:49

ik ben geen voorstander van driften op droog staat er toch knot. Dat ik het nooit heb gedaan staat er niet.

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 08 jun 2006, 12:51

Hmm, 7000 toeren met koude motor is niet goed nee, maar 4000-5000, kan dat veel kwaad als dat soms voorkomt? Auto dan wel al een paar minuten aan 't lopen zodat er overal goed olie zit...

Joep

Tom
Berichten: 22241
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 08 jun 2006, 12:56

Ligt er ook maar net aan hoeveel specifiek vermogen de motor levert per liter en de hoeveelheid olie die warm moet worden. Auto's als een M3, S2000, Evo/WRX, Ferrari's, Porsches gewoon echt goed warmrijden.

stefan van der burgh
Berichten: 406
Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05

Bericht door stefan van der burgh » 08 jun 2006, 12:58

Tom, je vraagt erom he? :D

Tom
Berichten: 22241
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 08 jun 2006, 13:01

Stefan mijn S2000 heb ik altijd echt goed warmgereden. Bij elke rit minstens een km of 10.
Als ik er incidenteel mee naar m'n werk moest (ik woon vlakbij de snelweg) stond ik vroeger op zodat ik eerst rondjes in het dorp kon rijden zodat die auto warm werd. Nooit gelijk de snelweg op omdat ie dan 3500rpm maakt bij 120km/u in z'n zes.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 jun 2006, 13:11

Joep schreef:Hmm, 7000 toeren met koude motor is niet goed nee, maar 4000-5000, kan dat veel kwaad als dat soms voorkomt? Auto dan wel al een paar minuten aan 't lopen zodat er overal goed olie zit...

Joep
Ik heb van die lampjes in de toerenteller die uitgaan naarmate de motor langer draait, alsje net de motor start dan mag je hooguit 4000 toeren rijden :? (vind ik al hoog) en na een paar minuten al 7000 toeren/8000 toeren.

Maar de olie temperatuurmeter staat dan nog op zijn laagst, koelwater is dan al halverwege het midden.

Voorlopig hou ik gewoon de olie temperatuur meter aan, lijkt me altijd beter om pas te gaan trappen als de olie goed warm is. Maar ik vind het wel vreemd va ndie lampjes, want het impliceert dat je al vrij vlot kan toerenjanken met een M3 motor en de olie is dan nog lang niet warm genoeg.

dit zijn de lampjes die ik bedoel [img:191:141]http://www.m3smg.com/images/m3redline.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 08 jun 2006, 13:18

Volgens mij is je olie al warm genoeg bij 65 a 70 graden. Dan heeft het al de juiste smerende werking (is mij vertelt). Ik hou altijd een km of 10 aan. In de zomer iets minder, 's winters iets meer.

stefan van der burgh
Berichten: 406
Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05

Bericht door stefan van der burgh » 08 jun 2006, 13:19

Ik was ook niet serieus, Tom.

Vooral 's winters vind ik het kut, zeker als je hier op de landenstraßen (zo'n 2 km van huis) direct achter een vrachtwagen komt en je moet dat ding gaan inhalen met koude motor. Doe je dat niet dan heb je een sliert chagrijnige duitsers in je kofferbak :shock:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 08 jun 2006, 13:22

Tom schreef:Stefan mijn S2000 heb ik altijd echt goed warmgereden. Bij elke rit minstens een km of 10.
Als ik er incidenteel mee naar m'n werk moest (ik woon vlakbij de snelweg) stond ik vroeger op zodat ik eerst rondjes in het dorp kon rijden zodat die auto warm werd. Nooit gelijk de snelweg op omdat ie dan 3500rpm maakt bij 120km/u in z'n zes.
Wat reed je dan warm tom ;-) niet de olie :lol: wellicht de zitting van je stoel........

Was natuurlijk een intikkertje, die gescoord moet worden zo vlak voor het WK :!:

Michel

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 08 jun 2006, 13:31

Rico v Velzen schreef:
Joep schreef:Hmm, 7000 toeren met koude motor is niet goed nee, maar 4000-5000, kan dat veel kwaad als dat soms voorkomt? Auto dan wel al een paar minuten aan 't lopen zodat er overal goed olie zit...

Joep
Ik heb van die lampjes in de toerenteller die uitgaan naarmate de motor langer draait, alsje net de motor start dan mag je hooguit 4000 toeren rijden :? (vind ik al hoog) en na een paar minuten al 7000 toeren/8000 toeren.

Maar de olie temperatuurmeter staat dan nog op zijn laagst, koelwater is dan al halverwege het midden.

Voorlopig hou ik gewoon de olie temperatuur meter aan, lijkt me altijd beter om pas te gaan trappen als de olie goed warm is. Maar ik vind het wel vreemd va ndie lampjes, want het impliceert dat je al vrij vlot kan toerenjanken met een M3 motor en de olie is dan nog lang niet warm genoeg.

dit zijn de lampjes die ik bedoel [img:191:141]http://www.m3smg.com/images/m3redline.jpg[/img]
Ha bedankt!
Maar ja wat is trappen precies he?

vanaf:
3K/5k/6k/7k RPM ???

Joep

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jun 2006, 13:54

Met vol syntethische olien heb je al bij lage temperaturen een hele goede smering. Enige is dat de onderdelen van je blok langzaam aan warm worden, zoals drijfstangen enzo denk ik?

Bij oudere auto's met veel olie, zoals Alfa 75 (ruim 7 liter) en Porsche 911 (12 liter) en kwetsbare lichtmetalen constructies is warmrijden echt bittere noodzaak, zeker op half syntheten.

Wat heel slecht voor je auto is, is file rijden. Koppeling slijt snel, kans op 'bokken' is groot. Ook draait je blok veelal met hoge temperaturen zonder genoeg koeling.

Verder is alles wel genoemd ja.
Inparkeren met wiel tegen de stoeprand is ook slecht (uitlijnen, schade aan banden met klapband tot gevolg).

Je stuur ingedraaid laten staan als je auto parkeert, ivm scheuren van rubbers e.d.. Wielen rechtzetten is dus belangrijk.

Tom
Berichten: 22241
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 08 jun 2006, 13:56

Dennis Cavallino schreef: Je stuur ingedraaid laten staan als je auto parkeert, ivm scheuren van rubbers e.d.. Wielen rechtzetten is dus belangrijk.
Dat hoor ik voor het eerst, wist ik niet :?:
En hoezo scheuren van rubbers ed?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jun 2006, 13:58

Ow ja, je auto langdurig stil laten staan is ook slecht. Voor banden, lagers, motor (roestvorming) remmen (gaan vastzitten) etc.

Auto parkeren in stalling of afdekhoes zonder ventilatie als de auto uit de stromende regen naar binnen wordt gezet is ook niet best.

Een picknick deken op je lak is beroerd (geeft electrostatische reacties, soort mini onweer storm tussen deken en metaal wat de lak aantast).

Auto wassen met spons en afdrogen met een zeem. In een spons en zeem blijven zandkorreltjes zitten. Beter wassen, poetsen en afdrogen met dubbel geluste handdoekjes (zoveel mogelijk).

Je auto nooit wassen tijdens pekelperiode is ook niet best :wink:

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 08 jun 2006, 14:07

Tom schreef:Nooit gelijk de snelweg op omdat ie dan 3500rpm maakt bij 120km/u in z'n zes.
Haha, da's bij mij altijd moeilijk: de snelweg begint om de hoek. En om nu eerst wat rondjes te gaan rijden... daar kom ik niet vroeger m'n bed voor uit. :lol:

Ik hou meestal 15 km of 15 minuten aan, whichever comes first, maar echt op de toeren letten doe ik niet. Je voelt gewoon aan de motor dat-ie boven een bepaald aantal toeren nog niet wil. Op het eerste stukje snelweg betekent dat dus niet harder dan 90/100. Die grens loopt langzaam op en daar blijf ik dan steeds net een beetje onder zitten.

Tom
Berichten: 22241
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 08 jun 2006, 14:09

Dutch met m'n Alfa let ik er ook niet op. Is geen beginnen aan anders.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 08 jun 2006, 17:18

De kat van de buren over je auto laten zeiken in de felle zon is dus ook niet goed :!:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40081
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 jun 2006, 17:21

Melk laten inbranden is ook een drama, krijg je er nooit meer vanaf.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 jun 2006, 17:44

melk ?

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 08 jun 2006, 17:51

Ja, daar waar Knot woont, heb je vliegende koeien. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alenp1983, Bing [Bot], EricT, Fabian, Will F. en 19 gasten