BMW 318ti Compact (E36/5)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

BMW 318ti Compact (E36/5)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 02 feb 2008, 16:09

Bij de dan ook een draadje over mijn auto. Enerzijds om wat modificaties & belevenissen met de auto een beetje bij te houden, anderzijds om ook wat interessante wetenswaardigheden over deze modellijn neer te planten. Want na 1.5 jaar in bezit hebben & een tijdje struinen op het net, ben ik er van overtuigd geraakt dat het toch een erg leuk autootje is en dat er een leuk verhaal over te vertellen valt. Enfin, de auto in kwestie:

Afbeelding

Gekocht op 01.06.2006 bij Kalfsbeek Schiedam. Van september 1997. 63.000 km op de teller.

Specs:

- M44 1.9 motor
- 140 pk / 183 NM bij 4300 RPM
- 0-100: 9.9 seconden
- "Sport"pakket af fabriek: M-stootlijsten & zwart stoffen stoelen
- Airconditioning
- Velgen: Styling 27 Sportspeichen-Styling 7 x 15 / ET 47 / 225-60-R15

Nu anderhalf jaar & 25.000 km verder en nog steeds een hoop plezier van. Eerste rondes Zandvoort, Nordschleife, Zolder en dat allemaal zonder een centje pijn. Plannen: Auto ombouwen naar 318ti Club Sport specificaties - mechanisch althans. Doel is om een mooi all-round compromis tussen openbare weg en circuitrijden te hebben. Het is een auto met een lekkere balans. Gaat niet weg voorlopig.
Laatst gewijzigd door Ti-Tourist (Erik) op 13 sep 2008, 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 02 feb 2008, 16:13

Over de 318ti Club Sport:

Dit was een bijzondere serie van de E36 318ti voor de Amerikaanse markt. 200 stuks zijn er maar van gebouwd. BMW Individual was er verantwoordelijk voor. De brochure:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Modificaties omvatten naast de M-Tech spoilers & spiegels een M-Tech ophanging, 16 Inch Styling 18 velgen met 225/05/VR16 en een 25% sperdifferentieel met 3.46 overbrenging.
Laatst gewijzigd door Ti-Tourist (Erik) op 13 sep 2008, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 02 feb 2008, 16:18

Nog wat algemene plaatjes met aardige Compacts:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ti-Tourist (Erik) op 13 sep 2008, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 03 feb 2008, 00:43

Mooie Compact Erik,

Wist nooit dat er een 318ti Club Sport bestond, met name dat sperdifferentieel ben ik heel erg benieuwd naar. Heb jij daar meer info over?
Ik kan de tekst van die geplaatste foto's helaas niet lezen :cry:

op www.323ti.nl staan ook een paar mooie compacts.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 03 feb 2008, 01:01

In Groningen stond jaren geleden nog een Compact (nieuw destijds) geheel in M-stijl. Mooi karretje was dat 8)

Zoals ik begrijp was je speciaal op zoek naar een Compact?

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 03 feb 2008, 14:37

@ Marcel: Informatie over dat sperdifferentieel is schaars. Weet inmiddels dat alleen de Club Sport versies (met M42 motor) er eentje hadden en dat het in de VS in 1996 nog een optie was. Het is een 3.45 trouwens. Een VIN uitdraai van een Club Sport:

VIN: AM53594
Type code CG53
Type 318TI (USA)
Dev. series E36 (5)
Line 3
Body type COMP
Steering LL
Door count 3
Engine M42
Cubical capacity 1.80
Power 103
Transmision HECK
Gearbox MECH
Colour HELLROT (314)
Upholstery STOFF MILLPOINT/ROT (D7RT)
Prod. date 1995-10-06

Order options
No. Description

209 LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (25%)
240 LEATHER STEERING WHEEL
243 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
315 REAR WINDSCREEN WIPER
337 M SPORTS PACKAGE
401 SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC
441 SMOKERS PACKAGE
481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER
520 FOGLIGHTS
530 AIR CONDITIONING
676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM
694 PREPARATION FOR CD CHANGER
704 M SPORT SUSPENSION
818 MAIN BATTERY SWITCH
925 SHIPPING PROTECTION PACKAGE

En twee weblinks. Ik snap niet helemaal hoe ik 'm lezen moet, maar het wordt wel genoemd: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=05

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=15

@ Niels: Ik was niet speciaal op zoek naar een Compact. In m'n vriendenkring had eentje een zwarte 318iS M42 en een ander een rode 318ti M42, eentje van de eerste modellen. En die deden niks voor elkaar onder. Ook al is een Compact geen toonbeeld van schoonheid, echt lelijk vind ik 'm ook niet. De auto is wel altijd op m'n "shortlist" blijven staan voor als ik een nieuwe ging kopen. En toen m'n Ford Escort :oops: overleed en naar iets nieuws ging zoeken, kwam deze naar boven als een goede deal.

Daarbij ging het me zeker niet om de badge. Hij heeft me nog nooit laten staan, buiten gewoon onderhoud geen problemen gehad en het motorkarakter vind ik ook lekker. Er zijn van die dagen dat je lekker rustig aan het toeren bent en ontspannen in de rondte rijdt, maar als het moet, even 2 versnellingen terug en even lekker doortrekken :) En bij 3500 - 4000 rpm is het dan echt even feest.

M'n "droom" Compact is eigenlijk een dakar-gele 323 ti, die iemand bij mij in de buurt ook had. M-Technik is zeker mooi op een Compact. Misschien komt dat ooit nog eens

P.s. Marcel: stuur anders even een PB met een e-mailadres, dan stuur ik die folder wel even door (als je dat zou willen)

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 03 feb 2008, 16:45

Schitterende plaatje... Ik had ook graag een 323Ti compact gehad. Wat een stoere auto.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 03 feb 2008, 16:49

Mooie auto, blijft erg onderschat, 318ti is een heerlijke gooi en smijt auto.

Michel

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43151
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 03 feb 2008, 16:52

Mooie auto.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 03 feb 2008, 19:28

Leuke auto en inderdaad erg onderschat, misschien vanwege het uiterlijk wat bij sommigen toch niet in de smaak valt en dat de compact meer als een "budget bmw" wordt gezien ? Ik vindt het een interessante auto, weer eens wat anders.. niet te klein niet te groot en voldoende vermogen/hardware om fun mee te hebben. En er zullen gegarandeerd genoeg aftermarket parts te krijgen zijn om één en ander te verbeteren, toch ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 04 feb 2008, 08:44

Zo'n sperdiff is toch dezelfde als van een E30? Wat je misschien kan doen is het binnenwerk wisselen met die van een ander diff. 318Ti heeft al 3,45 als overbrenging dus dan zou je klaar wezen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 04 feb 2008, 10:49

Ik had destijds in mijn 1994 compact (9 jaar terug) een complete achteras van een MZ3 roadster 8)

maar ik had ook een tot 320pk getunede 3.0 E36 M3 motor in het vooronder :lol: :twisted: heerlijk ding was dat, liep zo 285km/u en deed het ook goed op zandvoort (eerste kennismaking destijds met rijden over zandvoort)

natuurlijk was ook de rest aangepast en het meeste van die M3 zoals ophanging en interieur enz...een monstertje 8)

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 13 feb 2008, 16:47

Onder het motto van vreemde projecten van BMW, heb ik er hier nog eentje. De E36/5 318ti California Edition:

Afbeelding

Is in heel kleine serie gebouwd voor de Amerikaanse markt. Met een apart canvas dakje. Ik vind het niks :?

Productie-aantallen E36/5:

Afbeelding

Nog een paar aardige "sportieve" links:

http://www.motorsportvideo.tv/downloads" onclick="window.open(this.href);return false; ... 1.03.2007/

http://www.vln555.de/das-fahrzeug.html" onclick="window.open(this.href);return false;. 10.18 voor een rondje Nordschleife + GP is best netjes. :D

Mooi filmpje van een bekende van hier: http://www.youtube.com/watch?v=KbnCmh5Nr7s" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Ti-Tourist (Erik) op 13 sep 2008, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 13 feb 2008, 16:49

Afbeelding

Woow !
Laatst gewijzigd door Macboy op 30 nov 2008, 02:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 13 feb 2008, 16:53

das een strakke inderdaad, ziet er erg fraai als een compacte M3 uit, mooi.

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 21 jun 2008, 14:59

Zo, vandaag bij Prins Techniek geweest in Wassenaar. Stonden 3x 318ti Cup auto's binnen. Zeer interessant en heel stuk wijzer geworden.

Volgende staat in de planning:

- Geventileerde remschijven / zadels / brackets van E36 325i voor de vooras zetten
- Andere remblokken & remleidingen
- Eibach veren om de boel te verlagen
- Powerflex bussen
- Extra setje velgen met Toyo R888

Powerflex weet ik nog niet 100 % zeker of ik dat nu al ga laten doen. De rest komt er sowieso en dan zijn we vast een heel eind voor Vive la France. De Cup auto's reden eerst met standaard dempers en alleen verlagingsveren van Apex. Nu zit er tegenwoordig een zgn. Intrax '98 set op, maar die is gewoon voor op straat echt knetterhard, zeker aan de voorkant - demping 0,0.

Velgen wordt 15 inch met 195/50/15 of 205/50/15 of 16 inch met 225/50/16. Maar dan moeten de wielkasten onder handen worden genomen.

Al met al hoop ik dan op een leuke "arrive & drive" trackday auto uit te komen die het blijft doen, zonder veel gedoe.

P.s. In het alpin weiss met zwarte velgen, is zo'n ti echt niet lelijk :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 21 jun 2008, 15:23

Klopt idd, wit plus zwart is een mooie kleurstelling, kijk maar naar de auto's van Joost bijvoorbeeld :) Een compact grijze bumper editie vind ik niet zo veel maar als je er 1 hebt met leuke wielen en M bumpers dan zijn het hele leuke auto's om te zien imho.

In de ZAC Sport klasse reed een witte Compact met zwarte OZ wielen en een zwarte STW achterspoiler. Lag volgens mij ook een M3 motor in, dat ding liep ontzettend hard op de rechte stukken. Mooi ding om te zien in elk geval alleen een dikke schade gereden een paar maanden terug.

Als je samen met die Eibach veren ook een setje Bilstein dempers onder de compact zet dan heb je een heel fijn autotje denk ik :)

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: BMW 318ti Compact (E36/5)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 13 sep 2008, 14:24

Een korte update:

Remmen worden deze week gedaan. Met straks geventileerde schijven voor en andere remblokjes + rvs remslangen kan ik in ieder geval meer rondjes achter elkaar rijden. Allemaal gloednieuwe onderdelen, weet ik in ieder geval zeker dan het 100% goed is. Auto heeft ook net regulier onderhoud gehad, waarbij alle vloeistoffen etc. zijn vervangen.

Ik had een setje 17 inch velgen gevonden voor weinig, maar dat paste voor geen meter. Zoek nu een goed setje 16' velgen voor erbij, maar tot nu toe nog niet met succes. Moest wel aan nieuwe banden, dus dat ook maar gedaan.

Heb er ook even verlagingsveren op gehad, maar dat reed niet prettig. Koop liever een combi á la Bilstein B12 in één keer. Eerst sparen maar weer.

Vind het jammer dat de auto met het oog op Vive la France lang niet zo ver is als ik zou willen. Maar m'n groene boot op ballonbanden blijft het waarschijnlijk wel doen. Dat het minder rap gaat is dan jammer. Maar het :df: staat voorop. Dat de auto een beetje een :turtle: is, moet de rest me maar vergeven.

Heb er wel heel veel in zin ! 8)

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: BMW 318ti Compact (E36/5)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 13 sep 2008, 15:56

Apart project (voor de liefhebber): De ACS3 3.2 Compact:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Der ACS3 3.2 Compact

AC Schnitzer bietet auch für den "kleinen" Sproß der E36-Familie ein umfassendes Programm an Spezialteilen. Die ultimative Entwicklungsstufe stellt dabei der ACS3 3.2 compact "10 Years Limited Edition" dar, der in einer limitierten Auflage zum 10-jährigen Firmenjubiläum produziert wurde.

AS3 1087-1997 exklusive Sonderserie 10 Fahrzeuge in Handarbeit produziert. auf Basis des 318ti Compact erstellt und mit den Daten 260 PS 191 kW Sechszylinder-Vierventiler-Motor verbaut. Sprintzeit 5,6 s auf 100 und Höchstgeschwindigkeit von 258 km/h war der Schnitzer Compact der schnellste Kleinwagen der Welt. Man erkennt diesen auch an den roten Designstreifen und an den 10 Years Limited Edion Logo.

Motor: Triebwerk mit 3152 ccm leistet im Gegensatz zum serienmässigen 1.9 Liter Vierzylindermotor maximalen Drehmoment von 333 Nn bei 4400 Umdrehungen.

Fünfgangschaltgetriebe aus dem Z3 M-Roadster montiert. Hinterachsgetriebe wurde gegen ein stärkeres und längeres übersetztes mit 25-prozentiger Differentialsperre getauscht.

Bremse: Hochleistungsbremse mit grösseren innenbelüfteten Bremsscheiben und spezial Bremssätteln an der Vorderachse verbaut.

Zie ook: http://www.conceptcarz.com/vehicle/z1437/BMW_S3_32.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 318ti Compact (E36/5)

Bericht door Erik dB » 13 sep 2008, 18:06

Ik heb wel 17" onder de compact en het past idd niet erg lekker bij volledige stuuruitslag. Parkeervak insteken moet in 2x zeg maar. De H&R cupkit bevalt op zich best goed maar ik zou zoals ik in mijn pb aangaf misschien toch voor de Bilstein set gaan, de H&R kit is toch wat laag en stug.

Succes ermee!

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: BMW 318ti Compact (E36/5)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 29 nov 2008, 17:17

Voor de aardigheid een artikel over de Hartge H3 2.1. Compact-versie, waarbij het blok de nodige TLC heeft gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 318ti Compact (E36/5)

Bericht door Erik dB » 29 nov 2008, 20:13

Heb je nog een setje 16" gevonden? Ik heb sinds vandaag dit type velgen (http://link.marktplaats.nl/210899919" onclick="window.open(this.href);return false;) met 205/55/16 winterbandjes, maar ik moet nog erg aan de maat wennen. Ze vullen de wielkasten niet echt lekker op zeg maar....

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 318ti Compact (E36/5)

Bericht door Knot » 29 nov 2008, 21:17

Gaaf, die Hartge 2.1 kende ik niet... moet stukken beter sturen dan de 323 6 cilinder!

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: BMW 318ti Compact (E36/5)

Bericht door InjectTheVenom » 29 nov 2008, 21:34

Heej een passende boodschappenwagen voor GTRene om zijn Hartge Z3QP een beetje te ontzien :popcorn:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW 318ti Compact (E36/5)

Bericht door Joy » 29 nov 2008, 21:38

Leuk he, en dan had je nog een 2.3 versie met 190 pk. Die zijn erg zeldzaam.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], kennethr, Vanreijmersdal en 16 gasten