Dure auto = crimineel verdacht

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Dure auto = crimineel verdacht

Bericht door RVV » 07 jun 2006, 23:17

In amsterdam is een geslaagde proef van justitie om criminelen hun dure auto's af te pakken een reden om dit landelijk toe te passen. (net op nova) iedere bromsnor kan zelf uitzoeken danwel bepalen of men wel eerlijk aan een auto is gekomen, en jij moet dat maar bewijzen of dat zo is. Het maakt daarbij niet uit op welke naam de auto staat. Dit om het wit wassen van geld tegen te gaan.

RVV

Bericht door RVV » 07 jun 2006, 23:25

Nu snap ik best dat een alochtoon van 22 jaar in een Mercedes SL500 met een gouden cartier verdacht is. Maar waar ligt de grens ? Straks heb ik bromsnor aan de deur die het niet kan hebben dat ik een M3 rij en even een kruis verhoor gaat afleggen, hoe,wat en waarom vragen gaat stellen. Dit is toch te gek? Je bent straks op voorhand verdacht met een dure auto :-( ik zie dit niet zitten.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 07 jun 2006, 23:34

Ach ja, Amsterdam. Boerendorp dat ook zo graag een stad wil zijn. :wink:
Ik vind het ook te kansloos voor woorden, leg je loonstrookje maar in de M3 Nandor, anders ben je straks ook nog eens aan de beurt.
Op zich is het een prachtige maatregel als je uit kunt gaan van agenten met een beetje normaal gezond verstand. Helaas is dat voor de meerderheid wel weer te veel gevraagd en daarom denk ik dat dit binnenkort carte blanche wordt om iedere 'dure' auto maar preventief aan te gaan houden.
En dan ben je weer bedankt, keertje je rijbewijs of kentekenpapieren niet bij je en daar ga je, wordt weer een hoop gezeik om niks, typisch Nederlands. Het begint met een a en eindigt op fgunst. :(

Andre

Bericht door Andre » 07 jun 2006, 23:51

wil niet eigenwijs klinken. Maar dit zie je aankomen in nederland. Heb daarom ook definitief mijn plannen GT3 verbannen naar het vuilnisbak register.

onopvallende auto is de key in nederland ik schreeuw het al zo vaak van de daken. Heb je enigzins wel een opvallende auto zorg er dan voor dat je een onopvallende kleur kiest. Dus geen wit:)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 08 jun 2006, 00:06

Dit verhaal heeft natuurlijk twee kanten.

De jongen van max. 20 die ik hier regelmatig in een gloednieuwe CLK55 AMG zie rijden heeft de schijn voor dat het niet helemaal netjes is. Zelfde geldt voor een CL600 die geparkeerd staat en rondrijdt in Crooswijk, niet echt een bovenmodale buurt in Rotterdam. Zo ook de E46 M3 cabrio en de 650Ci Cabriolet met überglimmende chromen wielen die ik vandaag zag voorbij rijden. Zonder deze en gene het een en ander te gunnen, ergens klopt het gewoon echt niet.

Ik denk dat deze problematiek in grote steden aan de orde van de dag is. Zou mij niets verbazen als ze hier ook een paar auto's in beslag zouden kunnen nemen.

Je hoeft trouwens ook niet je hele financiële handel en wandel uit te leggen. Ze nemen de gegevens mee en controleren dat binnen de mogelijkheden die er zijn. Gaat puur om het witwassen. Als je niets te verbergen hebt is er geen probleem.
Laatst gewijzigd door Stéphane op 08 jun 2006, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 08 jun 2006, 00:06

Precies peter dat bedoel ik. Bromsnor kan je niet pakken op een overtreding dan gaat ie je maar stalken. Het is toch uiterst genant om op straat aan een willekeurige agent je hele financiële handel en wandel moeten uitleggen om te voorkomen dat je auto in beslag word genomen ??? Het plezier van bezit weten ze wel vakkundig de nek om te draaien :-( dit worden NSB praktijken, let maar op.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 08 jun 2006, 00:08

@Rico: Zoals ik hierboven als zeg, als je niets te verbergen hebt: geen probleem.

Je zou eens een dagje hier op het terras moeten gaan zitten en dan begrijp je precies waar dit om gaat.

RVV

Bericht door RVV » 08 jun 2006, 00:18

Ste ik snap jou verhaal wel, maar het riekt naar vooroordelen door de maatschappij, het niets te verbergen argument vind ik wat te makkelijk. De fiscus weet dat ik niks te verbergen heb. Of houd die club wijs zijn mond ? Het gaat om het principe. En vergeet niet dat men dit vanuit een overheid aangrijpt om je voor de zoveelste keer te naaien. Ik wens niet om als verdacht te worden behandeld.

Dutch

Bericht door Dutch » 08 jun 2006, 01:10

Ach, het enige verschil is dat de politie er nu voor uitkomt dat ze voorselecteren op uiterlijkheden.

Want what's new? Ik ben m'n hele leven al de pineut bij allerlei controles. Vooral douane, maar ook stadions, alcoholcontroles, noem maar op. Gewoon omdat ik een (licht) kleurtje heb en zwart haar. Maakt me meteen al geen Nederlander meer. En dus verdacht.

Dat zeikt me vreselijk af, maar wat doe ik eraan? Die dienders iedere keer de huid volschelden als ze weer eens niks hebben gevonden? (Geloof me, dat heb ik wel gedaan en dat werkt, eh, contraproductief. :lol: )

Vandaar ik dat ik ook in twee zwarte auto's rondrijdt, eentje helemaal stealth, de ander tenminste niet meteen in het zicht lopend - precies zoals André zegt. Gewoon om de kans te verminderen om sowieso staande gehouden te worden. Want als dat eenmaal gebeurt, heb ik geen schijn van kans meer. :D

't Is ook te simpel voor woorden. Die verdachteprofielen komen echt uit 't dienderhandboek voor dummies: als blonde nette meneer met een leuk gezinnetje en een burgerbak smokkel je zo 20 kilo heroïne over de grens, no problem. Maar wie aan het clichébeeld voldoet...

Inderdaad, ik heb niks te verbergen, maar het wordt erg vermoeiend om dat iedere keer weer te moeten laten zien.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 jun 2006, 08:16

De meeste regels zijn bedacht om een kleine minderheid in het gareel te houden, ja daar wordt de normale mens dus de dupe van :evil:

Michel P

Bericht door Michel P » 08 jun 2006, 08:58

Dutch schreef:Ach, het enige verschil is dat de politie er nu voor uitkomt dat ze voorselecteren op uiterlijkheden.

Want what's new? Ik ben m'n hele leven al de pineut bij allerlei controles. Vooral douane, maar ook stadions, alcoholcontroles, noem maar op. Gewoon omdat ik een (licht) kleurtje heb en zwart haar. Maakt me meteen al geen Nederlander meer. En dus verdacht.

Dat zeikt me vreselijk af, maar wat doe ik eraan? Die dienders iedere keer de huid volschelden als ze weer eens niks hebben gevonden? (Geloof me, dat heb ik wel gedaan en dat werkt, eh, contraproductief. :lol: )

Vandaar ik dat ik ook in twee zwarte auto's rondrijdt, eentje helemaal stealth, de ander tenminste niet meteen in het zicht lopend - precies zoals André zegt. Gewoon om de kans te verminderen om sowieso staande gehouden te worden. Want als dat eenmaal gebeurt, heb ik geen schijn van kans meer. :D

't Is ook te simpel voor woorden. Die verdachteprofielen komen echt uit 't dienderhandboek voor dummies: als blonde nette meneer met een leuk gezinnetje en een burgerbak smokkel je zo 20 kilo heroïne over de grens, no problem. Maar wie aan het clichébeeld voldoet...

Inderdaad, ik heb niks te verbergen, maar het wordt erg vermoeiend om dat iedere keer weer te moeten laten zien.
Diep triest maar wel de realiteit. I.p.v. systemen te koppelen (sofinummers/RDW/bijstand enz. enz.), en de bling bling patsers die Ste noemt op een integere manier te controleren, en bij bewijs hard aan te pakken, word nu een ieder met een boven modale auto en het voor de politie stereotype foute uiterlijk (lees omschrijving Dutch) bijvoorbaat verdacht. Maar dat de meeste agenten worden gerecruteerd o.b.v. de hoeveelheid poep in het hoofd is natuurlijk al jaren duidelijk.

Maar Dutch, is echt de reden waarom je bijvoorbeerd geen witte RS hebt gekocht? Blaas je het niet een beetje op? Ik heb een ongeveer vergelijkbaar uiterlijk als jij omschrijft, maar nog nooit die problemen ervaren.

Michel

Michel P

Bericht door Michel P » 08 jun 2006, 08:59

O, en Rico, ja een Groningse boer met een M3 zonder trekhaak voor de aanhanger t.b.v. de melkbus is hoogst verdacht :lol: :wink:

Michel

Hans

Bericht door Hans » 08 jun 2006, 09:35

Alsof de meeste topcriminelen in opvallende auto's rondrijden, Holleder en Cor van Hout reden in gewone low-profile middenklassers rond.

Michel P

Bericht door Michel P » 08 jun 2006, 09:47

Hans schreef:Alsof de meeste topcriminelen in opvallende auto's rondrijden, Holleder en Cor van Hout reden in gewone low-profile middenklassers rond.
Dus Dre is ook verdacht ;-)

Straks moet je fietsen om niet verdacht te zijn ;-)

Michel

Shakes

Bericht door Shakes » 08 jun 2006, 09:58

True, mensen met echt geld hoeven het niet te laten zien.

Ben nog nooit aangehouden in een auto, angst? Wel wat boetes die ik in een Kadetje nooit gekregen had. Toch een stukje afgunst?

Het koppelen van bestanden lijkt me de oplossing. Iemand die huursubsidie krijgt en 3 hoog in west woont kan met moeite een F360 betalen. Zoiets moet toch te achterhalen zijn?
Om maar te zwijgen over woonkampen waar vaak erg mooi spul staat.

Persoonlijk maakt het me niet uit hoe je aan je auto e.d. komt. Of de overheid nou van je steelt, zoals in dit topic, of dat je het op een andere manier doet prima, can't knock that.

Politie kondigt het weer groots aan. Als ik een volwassen man schuilend achter een bushokje zie met een laserpistool denk ik dat de prioriteit van hen ergens anders hoort te liggen...........

N.

Tom

Bericht door Tom » 08 jun 2006, 10:10

Opzich is het wel goed. Een jong gastje dat volgens de belastingdienst een laag inkomen heeft, dat rondrijd in een dikke CL600... dat klopt natuurlijk niet.

Maar de aanpak daarna is fout. Ze moeten niet die auto afpakken en klaar, ze moeten uitzoeken hoe ie dan aan z'n geld komt!
Natuurlijk zal die jongen er flink van balen dat de politie z'n speeltje afpakt maar zo los je het probleem toch niet op?!!!

Wat ze nu doen is ' oh jij verdiend niet zoveel geld op een nette manier dus mag je niet in die auto rijden' . Als ze het bij de bron aanpakken (geld verdienen aan drugs oid) werkt dat veel beter. Dat laatste keuren ze op deze manier min of meer goed. Slechte zaak.

RVV

Bericht door RVV » 08 jun 2006, 10:35

Ik heb er natuurlijk helemaal geen moeite mee als ze drugs criminelen ed hun dure speeltjes afpakken met illegaal verkregen geld.

Maar dit stadium voorbij is iedereen in een dure auto gewoon potentieel verdacht. Zie bromsnor al achter de flitser, hee die lul in zijn Porsche rijd niet te hard, ff kijken hoe ik hem ook kan pakken, heb toch niks te doen. Pakt laptop erbij en gaat graven. Heej toch maar bezoekje.

Vergeet niet dat dit straks veel harder scoren is dan een keer schieten met een laser pistool. Je bent natuurlijk wel de man van het korps als je een paar zware jongens de auto hebt afgepakt, dat daarbij -tig brave burgers de dupe van moeten zijn omdat ze mischien wel eens verdacht zijn is dan maar part of the deal.

Iedere crimineel snapt wel dat je niet "zwart" een auto kan kopen en op kenteken kan zetten zonder problemen te verwachten. Dat weet de politie ook wel, dus iemand verdacht bestempelen omdat hij dan in die bepaalde auto rijd is veel makkelijker. Beetje graven in zijn verleden, heeft hij in de gevangenis gezeten is hij met justitie in aanraking geweest zijn redenen om je binnenste buiten te keren. Daarbij worden mensen in de direkt omgeving ook lastig gevallen met moeilijke verhalen en zelfs verhoren.

En wat als je een knappe auto onderhands koopt van een particulier ipv bij een garage bedrijf ? Ben je dan extra verdacht ? Volgens de criteria die aangegeven werden in Nova wel. Want het kan wel eens witwassen zijn van criminelen gelden. Alleen van dit idee word ik gewoon misselijk.

Vorige week mocht ik de Makro (groothandel) niet in met een kinderwagen, wist ik veel (tja waar moet een 5 weken oude baby anders in liggen) Ja want ik zou wel eens die kinderwagen kunnen volladen met goederen was het argument :? :? Ik ben kwaad geworden heb ze de huid vol gescholden en ben afgetaaid. Ik werd niet eens kwaad omdat de regels zijn dat er geen kinderwagen naar binnen mag, maar ik werd woest omdat ik ineens een potentieel verdachte winkeldief was. kotsmisselijk word ik van dat soort argumenten.

En feitelijk gebeurd straks precies hetzelfde met dure auto's. En de echte boeven rijden gewoon in een passat 1.6 low profile edition en lachen zich helemaal rot als ze in Monaco in hun Ferrari F430 stappen.

Als mij het 1 keer overkomt dan hang ik het aan de wilgen, dan verdienen die hufters geen stuiver meer aan mijn auto hobby, dan een witte (speciaal voor michel) VW caddy op grijs kenteken.

Dutch

Bericht door Dutch » 08 jun 2006, 10:46

Michel Pol schreef:Maar Dutch, is echt de reden waarom je bijvoorbeerd geen witte RS hebt gekocht? Blaas je het niet een beetje op?
Niet dé reden natuurlijk, maar het speelt wel mee. Maar ook als hardrijder loop je minder in het zicht en kun je je nog beroepen op 'per ongeluk'. Met de Skoda twee keer baat bij gehad. :wink:

Toen ik rondreed in mijn lichtelijk ver-2F2F'te knalrode Civic, heb ik weleens problemen met racistische (laat ik 't zo toch maar noemen) dienstkloppers gehad, ja. Natuurlijk letten ze eerst op je auto en daarna pas op wie erin zit, maar aan het gedrag dat identiek is aan wat douaniers vertonen, weet ik al snel hoe laat 't is. En als je het eerste weet te voorkomen, heb je van het tweede ook geen last. :D

Dutch

Bericht door Dutch » 08 jun 2006, 10:48

Michel Pol schreef:O, en Rico, ja een Groningse boer met een M3 zonder trekhaak voor de aanhanger t.b.v. de melkbus is hoogst verdacht :lol: :wink:
Ja man, da's balen. Gisteren kreeg ik de accessoirebrochure 2006 van de Fiesta onder ogen. Staat erin: trekhaak, 13-polig, m.u.v. ST. :roll: :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jun 2006, 11:15

@Rico: Je kunt het ook anders bekijken. Ben zelf redelijk vaak aangehouden omdat ik (keurig) in hele dure auto's rondreed. Altijd keurig gestopt, papieren laten zien, verteld dat de auto van mijn opdrachtgever is etc. en dat ik graag meewerk aan een 'onderzoekje', omdat ik kan begrijpen dat het raar is om als ventje van 18-25 al in zo'n auto te rijden. Naarmate ik wat ouder (en dikker) werd, geen last meer van gehad.

Ik werk sowieso 'graag' mee als ik staande gehouden wordt, om de reden die Dutch ook al noemt: het is productief en schiet tenminste op. Klagen heeft echt geen nut. Work with the system and the system will work with you (hoe zuur ik daar ook van wordt!).

RVV

Bericht door RVV » 08 jun 2006, 11:21

Dennis ik wil wel mee werken dat boeit me niet zo. Doe ook nooit moeilijk of bij de hand als ik word aangehouden. (zelden) maar als dit het toekomstige beleid gaat worden :? :? :?

Dat dre geen porsche meer wilt kan ik nu alleen nog maar meer begrijpen :cry:

Michel P

Bericht door Michel P » 08 jun 2006, 11:27

@Dutch,

Ik weet dat er genoeg wouten zo denken, wat absoluut natuurlijk fout is, maar helaas er grotendeels insluipt gezien de hoeveelheid ongewenst contact ze hebben met deze bevolkingsgroep. Ik heb heel veel respect voor de agent die zich in kunnen houden bij het provocerende gedrag van een groot deel van deze groep (zie Blik op de weg e.d. en dan vooral de reaktie van onze medelanders) de bedrijgingen vliegen de agenten om de oren. Ik heb in mijn kennissenkring ook een aantal agenten en ex agenten, de verhalen van pure provocatie van de verdachten die worden aangehouden jegens de agenten is bij het absurde af. Het is een compliment voor de politie waard dat ze daar in 99 van de 100 gevallen niet op ingaan. Want ze zouden die bloedzuigers het liefst.......... om maar te zwijgen dan ze van vele draaideur klanten de NAW gegevens en de geboortedatum al uit het hoofd weten.........

Dat het in NL nog wat erger is omdat de factor afgunst bovengemiddeld groot is, waardoor de gefrustreerde oom agent wel eens door draait en over de schreef gaat is mijns inziens meer dan duidelijk :-(

Ben wel eens aangehouden voor het iets te sportief rijden door een motor agent, en die begon gelijk van: zo meneertje, dus omdat u een dure nieuwe auto heeft denkt u dat de verkeersregels niet voor u van toepassing zijn. Mijn antwoord: alleen de CD's in de wisselaar zijn mijn eigendom, dus graag even terzake komen. Hier heeft u mijn rijbewijs en de autopapieren. Agent was gelijk tam, en na controle kreeg ik de melding iets rustiger mijn weg te vervolgen.......... zonder bekeuring :lol: .

Michel

Tom

Bericht door Tom » 08 jun 2006, 11:29

Ben je jezelf niet een beetje aan het aanstellen nu Rico?

Jij hebt je auto eerlijk verdiend dus geen reden om bang te zijn. Je hebt een eigen zaak en je bent een volwassen vent. En mocht het al een keer voorkomen (wat altijd kan, daar doe je niks aan), dan zul je net als Dennis snel genoeg door mogen rijden.
En tja er zijn altijd rotte appels bij de politie met afgunst. Maar laat je hun de lol van het autorijden niet afnemen zolang ze niet voor je neus staan en een partij moeilijk doen.

Ik vraag me af hoe de politie in het noorden is. Als ik al die verhalen zo hoor. Ik heb regelmatig gewone controles (oa alcohol) en verder drie keer langs de kant gezet voor papiercontrole oid. Misschien bij die laatst genoemde vanwege combi jong mannetje<>dure auto, dat weet ik niet. Maar gewoon netjes gebleven en doorrijden. Verder zie ik niet zo gek veel politie rijden en heb al helemaal niet het idee dat ze achter me aanzitten.

RVV

Bericht door RVV » 08 jun 2006, 11:56

Tom het is een hellend vlak, het lijkt aanstellen maar ondertussen is het gewoon de zoveelste maatregel om iemand zijn hobby aan te pakken.

Laten ze eens mijn buurman aanpakken die heeft voor 15 duizend euro aan model spoor treintjes op zolder staan. Ik vertrouw het niet.

Snap je mijn punt, er zijn TIG mogelijkheden om crimineel geld wit te wassen buiten het zicht van justitie en politie. waarom dan WEER de auto rijder ?

Straks is het gewoon afgelopen dan willen ook goed bedoelde burgers niet meer in dikke dure auto's rijden, gewoon omdat ze het strontzat zijn dat ze keer op keer worden aangepakt en zelfs een crimineel stempel opgedrukt krijgen. Mensen, "de jan met de pets" lullen dom, ja aanpakken dat rijke gajes met die auto's, mooi vinden ze dat.
Tom herinner je je post nog van laatst van die fietser die jou even moest aanspreken omdat je je een jong ventje bent in een dikke BMW ?

Zo'n "snitch" zou je rustig doorgeven aan de politie, het gaat om de maatschappelijke gedachte gang. Dikke auto's dat kan bijna niet eerlijk zijn verdiend en daar word ik echt strontziek van. En Politie en justitie werken dit met dit soort acties alleen maar meer in de hand.

Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 08 jun 2006, 12:01

Ik snap niet waar mensen zich druk om maken, zelfs mensen met een Skoda zijn bang dat ze aangehouden worden?

Ik snap best waar ze op doelen, en ik denk dat iedereen dat wel doet. Voor de mensen die het niet begrijpen, kom eens naar Rotterdam, Den Haag of Amsterdam, rijdt een volkswijk in, zodra je schotels ziet.. zit je goed. Kijk naar de buurt en dan naar de auto’s….

Hier verderop in de buurt hebben we een sociaal huurflat gebouw staan, een bewoner daar heeft zelf een CLS en zijn vrouw een M3 Cabrio, beide auto’s zijn op zijn max een jaar oud.
Beide bestuurders zijn op zijn max 25 jaar.

Verderop zit een koffieshop, als ik op het parkeerterrein mijn auto neerzet, gaat het gemiddelde met minimaal 15K naar beneden. Het boeit me weinig, maar vreemd is het wel. Ik kan me best voorstellen dat een hoop mensen hier aanstoot aannemen en dat de politie daar wat aan probeert te doen.

Natuurlijk zal er altijd een bepaalde manier van kift zijn/ervaren worden. Tenslotte de term; Die zal ze wel op haar rug verdient hebben, als er een dame in een knappe bak langs rijdt is ook niet uit de lucht komen vallen. Maar goed dat zit nu eenmaal een beetje in de Nederlandse cultuur, dus wat dat betreft hebben we daar weinig last van in Amsterdam
:wink:

Tja het rijden in een dikke auto heeft trekt zowel negatieve als positieve aandacht.

Plaats reactie