Slagmoersleutel?
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Slagmoersleutel?
Wie heeft er tips en/of gebruikservaringen met een slagmoersleutel voor hobbygebruik?
Ik ben zeker niet op zoek naar professionele sleutels met slagkracht van 650Nm ofzo. Gewoon een leuk ding met een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Beschikbaar budget: 100-150 euro.
Tips zijn welkom. Dus bij voorbaat dank!
Stephan
Ik ben zeker niet op zoek naar professionele sleutels met slagkracht van 650Nm ofzo. Gewoon een leuk ding met een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Beschikbaar budget: 100-150 euro.
Tips zijn welkom. Dus bij voorbaat dank!
Stephan
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ik heb een vrij goedkope die tot 320NM gaat. Gebruik hem niet heel veel moet ik zeggen, alleen met wielen wisselen enz is het wel makkelijk. Bij een hoop dingen zoals aan je ophanging sleutelen is het overkill of je kan er niet bij enz. Alleen als je even snel veel moet doen dan is het makkelijk.
Weet zo alleen niet meer waar ik dat ding vandaan heb, maar was niet duur, iets van 30-40 euro of zo. Voor 100-150 euro kan je al aardig profi materiaal krijgen volgens mij.
Weet zo alleen niet meer waar ik dat ding vandaan heb, maar was niet duur, iets van 30-40 euro of zo. Voor 100-150 euro kan je al aardig profi materiaal krijgen volgens mij.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
dit jaar zo'n slagmoersleutel op lucht gekocht maar was een klote ding niet sterk genoeg voor een te vast gezette wielmoer door iemand, dus ding weer terug gebracht want een echte goede kost gewoon knaken...toen maar naar de bandenboer gereden die me die moer losdraaide met een pro luchtsleutel ( ging om een slotmoer die ze ook te vast zetten en waar je niet echt veel met een sleutel mee kon draait ie kapot...) dus een luchtsleutel is goed, maar haal wel een sterke die wat kracht aan kan.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik heb een paar weken terug een Hazet gekocht bij Rijsbergen. Ik zocht een redelijke (merkloze) voor een leuk prijsje en vroeg daarom bij Rijsbergen, pakt die knaap achter de toonbank een Hazet... Dus ik zeg: voel eens aan je hoofd, Hazet is niet te betalen
Was er net een aanbieding, 43% korting
, was nu dus iets van 125euro incl.
Hij gaat tot 425Nm dacht ik, en op mijn 8bar, 24liter, 200liter/min pompje gaat dat prima. Bij lang "volgas" gaat de fut er wel uit maar dan zijn mijn wielbouten allang los.
Je zou nog kunnen bellen of de aanbieding nog steeds geldt, maar het was langer dan een maand geleden

Was er net een aanbieding, 43% korting


Hij gaat tot 425Nm dacht ik, en op mijn 8bar, 24liter, 200liter/min pompje gaat dat prima. Bij lang "volgas" gaat de fut er wel uit maar dan zijn mijn wielbouten allang los.
Je zou nog kunnen bellen of de aanbieding nog steeds geldt, maar het was langer dan een maand geleden

- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Dat is dus lichtelijk overdreven allemaal.
Met mijn Einhel 24liter, 200liter/min compressortje (90 euro) lukt het prima om mijn wielbouten los te draaien met de slagmoersleutel. Ze zitten vast met 90Nm.
Ik heb er zelfs maar 8mm (of was het zelfs maar 6mm?) diameter slang, 10meter lang tussen zitten, wat ook niet optimaal is.
Hou je de slagmoersleutel 10seconde volgas, ja, dan is het helemaal over met de power, maar dan is je bout allang los. Hij heeft dan ook nog genoeg reserve voor de volgende bout. Dus 5 wielbouten achter elkaar is ook geen probleem
Nu heb ik wel een Hazet slagmoersleutel en die zal misschien redelijk efficient zijn met de lucht...
Met mijn Einhel 24liter, 200liter/min compressortje (90 euro) lukt het prima om mijn wielbouten los te draaien met de slagmoersleutel. Ze zitten vast met 90Nm.
Ik heb er zelfs maar 8mm (of was het zelfs maar 6mm?) diameter slang, 10meter lang tussen zitten, wat ook niet optimaal is.
Hou je de slagmoersleutel 10seconde volgas, ja, dan is het helemaal over met de power, maar dan is je bout allang los. Hij heeft dan ook nog genoeg reserve voor de volgende bout. Dus 5 wielbouten achter elkaar is ook geen probleem

Nu heb ik wel een Hazet slagmoersleutel en die zal misschien redelijk efficient zijn met de lucht...
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Het is ook een kwestie van instellen denk ik. Die van mij doet dan een aantal NM bij bijvoorbeeld 7 bar.
Als jij nu je compressor op 7 bar loopt in te stellen en dan dat ding inknijpt zal je zien dat je druk daalt. Als je dan gewoon dat ding opdraait naar bijvoorbeeld 10 bar, dan kom je op 7 uit als je hem gebruikt. Dat is alleen maar de drukval die je door de slag hebt, bij mij is de buffertank groot genoeg om dat een hele tijd vol te houden
Als jij nu je compressor op 7 bar loopt in te stellen en dan dat ding inknijpt zal je zien dat je druk daalt. Als je dan gewoon dat ding opdraait naar bijvoorbeeld 10 bar, dan kom je op 7 uit als je hem gebruikt. Dat is alleen maar de drukval die je door de slag hebt, bij mij is de buffertank groot genoeg om dat een hele tijd vol te houden

- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
90NM is natuurlijk ook helemaal niks om los te draaien met een slagmoersleutel.Maik schreef:Dat is dus lichtelijk overdreven allemaal.
Met mijn Einhel 24liter, 200liter/min compressortje (90 euro) lukt het prima om mijn wielbouten los te draaien met de slagmoersleutel. Ze zitten vast met 90Nm.
Ik heb er zelfs maar 8mm (of was het zelfs maar 6mm?) diameter slang, 10meter lang tussen zitten, wat ook niet optimaal is.
Hou je de slagmoersleutel 10seconde volgas, ja, dan is het helemaal over met de power, maar dan is je bout allang los. Hij heeft dan ook nog genoeg reserve voor de volgende bout. Dus 5 wielbouten achter elkaar is ook geen probleem![]()
Nu heb ik wel een Hazet slagmoersleutel en die zal misschien redelijk efficient zijn met de lucht...
Vind het ook wel weinig voor je wielmoeren moet ik eerlijk zeggen.
Het zwaardere werk wat al een tijdje vast zit ga je met die einhell echt niet los krijgen ben ik bang..
Grtz,Hanz06

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
90 NM is volgens mij vrij normaal voor wielen bij straatgebruik.
Je moet ook oppassen dat je die bouten niet te hard aandraaid, als je dat regelmatig doet dan ontstaan er scheuren en loop je de kans dat je wielen er zo ineens afvallen doordat de bouten breken bij hoge belasting bijvoorbeeld op een circuit. Als er 1 of 2 bouten breken dan gaat de rest er zo achteraan. Zat eens bij Tom H in zijn 325i op de ring toen dat gebeurde, niet grappig.
Circuitauto doe ik wel altijd 110-120 NM. Maar dat is om het risico van lostrillen te verwijden, plus die studs zijn ook veel harder.
Je moet ook oppassen dat je die bouten niet te hard aandraaid, als je dat regelmatig doet dan ontstaan er scheuren en loop je de kans dat je wielen er zo ineens afvallen doordat de bouten breken bij hoge belasting bijvoorbeeld op een circuit. Als er 1 of 2 bouten breken dan gaat de rest er zo achteraan. Zat eens bij Tom H in zijn 325i op de ring toen dat gebeurde, niet grappig.
Circuitauto doe ik wel altijd 110-120 NM. Maar dat is om het risico van lostrillen te verwijden, plus die studs zijn ook veel harder.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Hansje, zit niet zo te mekkeren, we hebben het hier over een ECHT lichte auto
Daarbij zitten de wielen met 5 bouten vast, wat echt overkill is voor deze auto
Wat Bert zegt, te HARD vastdraaien is eerder killing, omdat je dan inderdaad scheuren in je lichtmetaal kan draaien :idea:
En 90Nm vliegt los met de slagmoersleutel, 120Nm zal ook echt geen probleem zijn.
En wat Bert zegt, ik kan ook de compressor nog wat hoger afstellen qua druk, want je ziet inderdaad de druk van 8 naar 6 bar teruglopen. Maar omdat het helemaal niet nodig is voor wat ik ermee doe, doe ik dat niet. Ben toch een beetje bang dat de sleutel iets overbelast wordt als ik hem start...

Daarbij zitten de wielen met 5 bouten vast, wat echt overkill is voor deze auto

Wat Bert zegt, te HARD vastdraaien is eerder killing, omdat je dan inderdaad scheuren in je lichtmetaal kan draaien :idea:
En 90Nm vliegt los met de slagmoersleutel, 120Nm zal ook echt geen probleem zijn.
En wat Bert zegt, ik kan ook de compressor nog wat hoger afstellen qua druk, want je ziet inderdaad de druk van 8 naar 6 bar teruglopen. Maar omdat het helemaal niet nodig is voor wat ik ermee doe, doe ik dat niet. Ben toch een beetje bang dat de sleutel iets overbelast wordt als ik hem start...

-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Ik gebruik diverse elektrische slagmoersleutels en vind ze ideaal, gelijk klaar voor gebruik:
-een kleine lichte DeWalt 12V accumachine van max 140Nm, is perfekt voor snel de+montagewerk van bouten M5-M8, gebruik ik echt veel, alles is nu in 1/4 vd tijd los tov met de hand.
Is voor wielen echter vaak net te licht.
-zwaardere onbekend merk 24V accumachine van max 390Nm (staat althans op de koffer maar is denk ik max 250-300Nm), kwam dit ding als koopje tegen bij Tesco in Slowakije, ideaal voor wielen en zwaarder demontagewerk, bouten M8-M12
-230/240V Makita slagmoersleutel, is voor het incidenteel nog zwaardere werk: pulleybouten, naaflagermoeren ed
Luchtsleutels vind ik minder handig, kan je niet direkt gebruiken, moet je altijd eerst je kompressor op druk brengen en met kleinere kompressor heb je eenvoudigweg niet voldoende druk/capaciteit voor echt vastzittende bouten.
Licht off topic: ik heb nog een splinternieuwe Airpress koffer met luchtslagmoersleutel, luchtratel en diverse slagdoppen, deze is te koop, vaste prijs: 69E
-een kleine lichte DeWalt 12V accumachine van max 140Nm, is perfekt voor snel de+montagewerk van bouten M5-M8, gebruik ik echt veel, alles is nu in 1/4 vd tijd los tov met de hand.
Is voor wielen echter vaak net te licht.
-zwaardere onbekend merk 24V accumachine van max 390Nm (staat althans op de koffer maar is denk ik max 250-300Nm), kwam dit ding als koopje tegen bij Tesco in Slowakije, ideaal voor wielen en zwaarder demontagewerk, bouten M8-M12
-230/240V Makita slagmoersleutel, is voor het incidenteel nog zwaardere werk: pulleybouten, naaflagermoeren ed
Luchtsleutels vind ik minder handig, kan je niet direkt gebruiken, moet je altijd eerst je kompressor op druk brengen en met kleinere kompressor heb je eenvoudigweg niet voldoende druk/capaciteit voor echt vastzittende bouten.
Licht off topic: ik heb nog een splinternieuwe Airpress koffer met luchtslagmoersleutel, luchtratel en diverse slagdoppen, deze is te koop, vaste prijs: 69E
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
- Friso
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
- Locatie: niet zover van groningen
Re: Slagmoersleutel?
Ik heb z 'on dewalt met 418 NM ,op accu's voldoet tot nog toe heel goed,Maar valt niet binnen je budget.
Maar het is maar waar je voor kiest ,de goedkopere versies hebben vaak een lichter binnenwerk waardoor minder duurzaam.
Maar het is maar waar je voor kiest ,de goedkopere versies hebben vaak een lichter binnenwerk waardoor minder duurzaam.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 3 gasten