M5 ernstig ongeval

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Luco

Bericht door Luco » 29 jan 2008, 12:24

Net zoals voor motorfietsen, zou er een beperking moeten komen voor jonge onervaren automobilisten

Hielke

Bericht door Hielke » 29 jan 2008, 12:35

Potver :cry:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 jan 2008, 12:46

VLA schreef:dachten ze dat ze konden vliegen ermee ofzo.

Echt erg dit.
Dat dachten ze niet, dat hebben ze gedaan en wel zo'n 70 meter (200ft) :wink:

Nee blijft zeer triest dit en het zet je aan het denken als je kinderen hebt lijkt me. Natuurlijk gun je je kinderen ook het genot van zo'n auto want ze vinden het immers ook mooi maar moet je ze er wel in laten rijden??

raymondw

Bericht door raymondw » 29 jan 2008, 13:03

Niels schreef:Nee blijft zeer triest dit en het zet je aan het denken als je kinderen hebt lijkt me. Natuurlijk gun je je kinderen ook het genot van zo'n auto want ze vinden het immers ook mooi maar moet je ze er wel in laten rijden??
Jawel, maar dan moeten ze er wel zelf voor werken. Pas dan leren ze de waarde ervan.
Laatst gewijzigd door raymondw op 29 jan 2008, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 29 jan 2008, 13:03

Niels schreef:
VLA schreef:dachten ze dat ze konden vliegen ermee ofzo.

Echt erg dit.
Dat dachten ze niet, dat hebben ze gedaan en wel zo'n 70 meter (200ft) :wink:

Nee blijft zeer triest dit en het zet je aan het denken als je kinderen hebt lijkt me. Natuurlijk gun je je kinderen ook het genot van zo'n auto want ze vinden het immers ook mooi maar moet je ze er wel in laten rijden??
Op zich moet iedereen gewoon in zo'n auto kunnen rijden, alleen is het wel belangrijk dat de snelheid geleidelijk opgebouwd wordt. Enige ervaring met rwd lijkt mij hierbij een must.

Het gaat m.i. meestal fout wanneer er even een 'statement' gemaakt moet worden, of door onervarenheid. Jongere bestuurders hebben het imago dat ze over weinig zelfbeheersing beschikken, dat beeld kan ik als jonge bestuurder niet geheel ontkrachten. De situatie waarin er km's met zo'n auto gemaakt worden is natuurlijk ook bepalend voor de hoeveelheid gevaar. Met bijv. pa of een oom ernaast zal het tempo in eerste instantie een stuk lager liggen. De koters laten genieten van zoiets is natuurlijk niet verkeerd, maar laat ze dan in wat softers rijden als er met de vriendenkring getourd gaat worden.

Desondanks kan ook een ervaren bestuurder per ongeluk in de fout gaan; 500 pk blijft natuurlijk behoorlijk veel. Niet iedereen kan daarmee omgaan.

raymondw

Bericht door raymondw » 29 jan 2008, 13:13

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 29 jan 2008, 13:30

Diep en dieptriest :(

Kerel heeft foute dingen gedaan maar toch voel ik me erg aangeslagen.

Zelf was ik ook 18 toen ik met een M3 rondreed. Gelukkig is het daar goed mee gegaan. Nu ben ik ook nog maar 20 en ik besef dat als ik nu een serieus ongeluk zou krijgen met de M3, mijn kop zou prijken op de voorpagina's van kranten, net zoals dat voorval met joshua.

Ohja, auto van papa... Dat heb ik zelden zien goedkomen. Je onderschat de waarde en capaciteiten van de auto op een of andere manier.
Als je zelf voor die kist werkt heb je wel een extra "common sense" in je koppie zitten die de teugels strak houdt wanneer nodig.

Iig, R.I.P. :cry:

Kazimir

Bericht door Kazimir » 29 jan 2008, 14:05

Echt mega klote, triest voor de achterblijvende en een les voor velen.

Ik ben altijd aangedaan door dit soort berichten, mijn mede leven gaat dan ook uit naar de families en vrienden die achter blijven.

Behoorlijk wat dingen gezien en meegemaakt. Hopelijk hoeven wij zoiets als DFers nooit mee te maken.

Ik ben het wel eens met wat mensen op M5board, dat stomme(minder slimme) acties door "iedereen" die een snellere auto heeft uitgehaald worden (tuurlijk er zijn uitzonderingen). Dat daarnaast als de leeftijd hoger wordt of ervaring door racen, karten of dergelijk, de gevolgen beperkt kunnen blijven door de juiste reactie. Is deze ervaring er niet, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Een rempunt op een airstrip lijkt me overigens zowiezo lastig, hebben ze ook al een aantal keer laten zien bij Topgear! en dat was dan overdag!

Natuurlijk, last but, not least... en ik weet niet of het nu al zeker is.. bij dit ongeluk, maar drinken en rijden vindt ik absoluut not done.

Hielke

Bericht door Hielke » 29 jan 2008, 14:48

Door zo'n voorval overdenk ik opnieuw de verantwoordelijkheden die wij als posters op een autoforum hebben.

Want als één ding heel duidelijk is dan is het dat je als jonge beginnende rijder dingen uithaalt waar je later niet eens aan kunt denken zonder huivering te bespeuren. Jonge beginnende rijders noem ik gasten onder de 30, het gros hier op het forum dus. Terugkijkend op mijn automobiele jeugd is het een godswonder dat ik er zonder kleerscheuren vanaf ben gekomen. Ik heb dingen uitgehaald waarvoor ik mezelf nu op 44 jarige leeftijd bij justitie zou aangeven :? :wink: . En omdat die stunts altijd goed afliepen dacht je op een gegeven moment Master of the Universe te zijn. Mij kon niks gebeuren. Later als je dingen ziet en hebt meegemaakt besef je dat je gewoon ontzettend veel geluk hebt gehad. Ik kon vroeger bijna gedachteloos met 160 km/h tussen een bomenrij doorzeilen. De Bravo haalt die snelheid niet eens meer maar ook in een snelle auto vind ik het nu met 80 km/h al hard genoeg gaan. Ik weet ook niet wat er was gebeurd als ik ooit een ongeluk zou hebben gehad en nadien de mogelijkheid om het na te vertellen. Misschien was ik dan nu wel met de afronding van mijn (niet bestaande) Senegalese postzegelverzameling bezig geweest. Het is allemaal achteraf bekijken van zaken die bijna een ieder zelf eerst moet ondergaan.

Ik geloof wel dat toen ik op 23-jarige leeftijd met circuitrijden ben begonnen ik op de openbare weg rustiger ben gaan rijden.

18 jaar en dan in zo'n 500 pk auto laten rijden? :? Om 4 uur 's nachts en dan ook nog eens het allerlaatste rempunt helemaal missen? Met 4 passagiers erbij. Het is ook wel een optelsom voor drama hoor. En Fiatje Panda of BMW M5, voor een boom maakt het helemaal niks uit. Die wint altijd.

RVV

Bericht door RVV » 29 jan 2008, 14:57

Hielke schreef:Door zo'n voorval overdenk ik opnieuw de verantwoordelijkheden die wij als posters op een autoforum hebben.

Want als één ding heel duidelijk is dan is het dat je als jonge beginnende rijder dingen uithaalt waar je later niet eens aan kunt denken zonder huivering te bespeuren. Jonge beginnende rijders noem ik gasten onder de 30, het gros hier op het forum dus. Terugkijkend op mijn automobiele jeugd is het een godswonder dat ik er zonder kleerscheuren vanaf ben gekomen. Ik heb dingen uitgehaald waarvoor ik mezelf nu op 44 jarige leeftijd bij justitie zou aangeven :? :wink: . En omdat die stunts altijd goed afliepen dacht je op een gegeven moment Master of the Universe te zijn. Mij kon niks gebeuren. Later als je dingen ziet en hebt meegemaakt besef je dat je gewoon ontzettend veel geluk hebt gehad. Ik kon vroeger bijna gedachteloos met 160 km/h tussen een bomenrij doorzeilen. De Bravo haalt die snelheid niet eens meer maar ook in een snelle auto vind ik het nu met 80 km/h al hard genoeg gaan. Ik weet ook niet wat er was gebeurd als ik ooit een ongeluk zou hebben gehad en nadien de mogelijkheid om het na te vertellen. Misschien was ik dan nu wel met de afronding van mijn (niet bestaande) Senegalese postzegelverzameling bezig geweest. Het is allemaal achteraf bekijken van zaken die bijna een ieder zelf eerst moet ondergaan.

Ik geloof wel dat toen ik op 23-jarige leeftijd met circuitrijden ben begonnen ik op de openbare weg rustiger ben gaan rijden.

18 jaar en dan in zo'n 500 pk auto laten rijden? :? Om 4 uur 's nachts en dan ook nog eens het allerlaatste rempunt helemaal missen? Met 4 passagiers erbij. Het is ook wel een optelsom voor drama hoor. En Fiatje Panda of BMW M5, voor een boom maakt het helemaal niks uit. Die wint altijd.
Hielke geheel eens met je.

raymondw

Bericht door raymondw » 29 jan 2008, 16:37

Hielke schreef:Door zo'n voorval overdenk ik opnieuw de verantwoordelijkheden die wij als posters op een autoforum hebben.
Precies. Het is heel goed mogelijk dat de bestuurder zich heeft laten inspireren door de vliegveld-dagen die Gustav heeft georganiseerd. Maar het grote verschil zit hem erin dat Gustav (1) het vliegveld voor dat doel heeft afgehuurd, (2) alle rijsessies gecontroleerd waren met vooraf aangegeven rempunten en (3) overdag werden uitgevoerd. Ook bladen als Top-Gear e.d zoeken regelmatig een vliegveld op voor vergelijkingen e.d. Dan heb ik het helemaal niet over hollywood die met filsm as 2fast2furious met name de hoofden van de beginnende automobilist op hol zet.

Uiteindelijk blijft je als bestuurder verantwoordelijk voor wat je doet.

Harm Koks

Bericht door Harm Koks » 29 jan 2008, 16:55

Hielke schreef: Ik geloof wel dat toen ik op 23-jarige leeftijd met circuitrijden ben begonnen ik op de openbare weg rustiger ben gaan rijden.
Dat is heel grappig dat je dat zegt. Ik ben zelf vorig jaar begonnen en eigenlijk direct gemerkt dat je die uitlaat klep van op straat kei en kei hard gaan niet meer nodig hebt. Ik ben zelf 20. En ik betrap me er zelf ook op dat ik denk dat ik niks meer te leren heb.

Natuurlijk is dit pure onzin en gelukkig kan ik dat zelf in zien. Zeker met deze auto die ik echt helemaal zelf heb betaald leer je het steeds meer waarderen.

Ben echt blij met het circuit rijden. Zowel als leerschool als uitlaatklep.

Voor de jongens... RIP... Voor de ouders, succes met het verlies...

Kasteel

Bericht door Kasteel » 29 jan 2008, 17:51

Maar wat is nou eigenlijk de oorzaak, kon hij nou het remmen op het einde niet meer halen (inschattingsfout) en is toen met ruime snelheid rechtdoor geknald en naar beneden tegen de boom gevlogen?

Betreft de leeftijdsdiscussie: denk dat een restrictie van vermogen ed geen oplossing is. Een uitslover in en Golf 1 1.1 is gevaarlijker voor hem en de rest dan een poetser in een Porsche...

*ik zie nu de tekening, het is me helder :)*

Joy

Bericht door Joy » 29 jan 2008, 17:55

Kasteel schreef:Maar wat is nou eigenlijk de oorzaak, kon hij nou het remmen op het einde niet meer halen (inschattingsfout) en is toen met ruime snelheid rechtdoor geknald en naar beneden tegen de boom gevlogen?

Betreft de leeftijdsdiscussie: denk dat een restrictie van vermogen ed geen oplossing is. Een uitslover in en Golf 1 1.1 is gevaarlijker voor hem en de rest dan een poetser in een Porsche...
Wat ik had gelezen is dat de startbaan 1,5 mijl lang was. Het neemt meer dan een mijl in beslag om tot de snelheidsbegrenzer te accelereren met een M5 en dat zou betekenen dat er geen ruimte meer was om voldoende af te remmen.

frankv

Bericht door frankv » 29 jan 2008, 21:08

Joy Jolliffe schreef:
Kasteel schreef:Maar wat is nou eigenlijk de oorzaak, kon hij nou het remmen op het einde niet meer halen (inschattingsfout) en is toen met ruime snelheid rechtdoor geknald en naar beneden tegen de boom gevlogen?

Wat ik had gelezen is dat de startbaan 1,5 mijl lang was. Het neemt meer dan een mijl in beslag om tot de snelheidsbegrenzer te accelereren met een M5 en dat zou betekenen dat er geen ruimte meer was om voldoende af te remmen.
en er staat in de postings dat de airway strip aan het einde omhoog loopt, waarschijnlijk om vliegtuigen met startproblemen een extra zetje te geven, wat hier heeft geleid tot een lancering waarna de auto in de boomtoppen is gecrashed

hij heeft overduidelijk compleet het rempunt gemist, en niet een beetje ook

heel erg triest

frank

frankv

Bericht door frankv » 29 jan 2008, 21:15

Ik ben het ook helemaal met je eens. Hier gaat het ook over driften, de Ring, begrenzers er af halen. Ik vind het allemaal prima, en doe er zelf ook lekker aan mee, maar laten we er vooral bij vertellen dat je het allemaal het beste kunt doen binnen een gecontroleerde omgeving met ruimte voor fouten. En dat is de openbare weg [of een startbaan om 03.00 's nachts met vrienden in de auto] zeker niet.

En inderdaad, of je nu met een Panda of met een M5 met 120 tegen een boom knalt maakt echt niet veel uit. Ook met langzame auto's kun je te hard rijden voor de situatie.

Wat dat betreft vind ik rijden in zuid frankrijk en spanje altijd erg leerzaam. Als je daar je "comfort snelheid" rijdt waarbij je je prettig voelt [op wegen door de bergen], komt die vrijwel altijd overeen met de adviessnelheid.

Hier in Nederland ben je gewend dat als er 70 staat bij een snelwegbocht, je er met 110 doorheen kunt. Dat leer je daar snel af, en daar leer je dan ook weer van dat er echt wel een maximum is waar je je lekker bij voelt en het echt niet zo is dat je overal max attack doorheen hoeft om plezier te hebben.

Ik vind overigens dat ze zich op de postings op M5BOARD prima gedragen hebben, daar hebben ze hem ettelijke malen gewaarschuwd om met zo weinig rij-ervaring zo te rijden als hij beschreef.

Frank

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 jan 2008, 21:33

Verantwoordelijkheden hebben we allemaal, wat je ook doet in de maatschappij..............................

Verantwoordelijkheden NEMEN is een heel ander verhaal.........................zeker op deze leeftijd, met vrienden, met mogelijk alcohol, met een hoeveelheid testosteron waar een beetje stier nog jaloers van zou worden........................................
Nogmaals wordt helaas bevestigd dat de "jeugd" vaak geen gevaar ziet, wil zien danwel onderschat.............................met desastreuze gevolgen voor bertokkenen en familie.

Mijn motto; ken U zelf, ken Uw zwakheden...........................................het is goed om te weten wat je kan, het allerbeste is echter te weten wat je niet kan...........................

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 29 jan 2008, 21:51

Dit is nu de reden dat ik niet meer zondermeer bij Jan en Alleman in de wagen stap. Want ook grote kerels gaan stoer doen als die vent met die gepimpte Subaru instapt (ik dus). Dan moeten ze ook even laten zien dat ze kunnen rijden. Terwijl ik nog zeg dat het echt niet hoeft.
Ik heb laatst in de wagen gezeten bij een gerenomeerde tuner in NL, die gaat even alle paarden los laten op een 80km weg : 270km/u dan ben je niet wijs.
Voor mij een wijze les ja.
Je bent een krantenartikel voordat je er erg in hebt.
Dus............
E

Luuk

Bericht door Luuk » 31 jan 2008, 11:22

Érg schokkend! Je zal dit maar als ouder te horen krijgen! En van die M5 is ook totaal niéts meer over, ook zonde. :(

Plaats reactie