BMW 5 serie e39
- Harry
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:20
- Locatie: Groningen
BMW 5 serie e39
Heren (dames?),
Ik overweeg om over te stappen naar een e39 Touring TD (525TD).
Nu zijn deze ook te krijgen met automaat.
De 525TD Touring met handbak ken ik wel, maar hoe goed/slecht zijn de automaten. (Als ik voor luxe & comfort ga, heb ik de neiging om dan all-the-way te gaan zegmaar)
De wagen zal 90% van de tijd gebruikt worden zonder dat deze zware lasten mee hoeft te nemen. Een paar keer per maand op en neer naar Maastricht (vanuit Groningen grofweg 700km) en zomers met vrouw, kind, hond & caravan de hort op.
Ik overweeg om over te stappen naar een e39 Touring TD (525TD).
Nu zijn deze ook te krijgen met automaat.
De 525TD Touring met handbak ken ik wel, maar hoe goed/slecht zijn de automaten. (Als ik voor luxe & comfort ga, heb ik de neiging om dan all-the-way te gaan zegmaar)
De wagen zal 90% van de tijd gebruikt worden zonder dat deze zware lasten mee hoeft te nemen. Een paar keer per maand op en neer naar Maastricht (vanuit Groningen grofweg 700km) en zomers met vrouw, kind, hond & caravan de hort op.
-
OnlineFabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Een TD een TDS of een D?
Een TD zou ik nooit nemen, das echt TE langzaam.
Ik had een TDS in mijn 7-serie. Niet echt snel, maar prima motor die lang meegaat. Automaat is eingelijk probleemloos. De kop wil nog wel eens wat hebben, maar met goed warmrijden voorkom je veel. Wel eentje vinden met volledige historie bij de dealer, anders kun je er wel eens arm aan worden. Reed er gemiddeld 1:13,5 mee, alleen snelweg.
De mijne 255.000km gelopen, geen centje pijn gehad. Is daarna zijn 2e leven als taxi ingegaan in A'dam. Loopt nu nog steeds als een zonnetje (6 maanden later).....
Een 525D is een heerlijke motor, zo goed als probleemloos.
Een TD zou ik nooit nemen, das echt TE langzaam.
Ik had een TDS in mijn 7-serie. Niet echt snel, maar prima motor die lang meegaat. Automaat is eingelijk probleemloos. De kop wil nog wel eens wat hebben, maar met goed warmrijden voorkom je veel. Wel eentje vinden met volledige historie bij de dealer, anders kun je er wel eens arm aan worden. Reed er gemiddeld 1:13,5 mee, alleen snelweg.
De mijne 255.000km gelopen, geen centje pijn gehad. Is daarna zijn 2e leven als taxi ingegaan in A'dam. Loopt nu nog steeds als een zonnetje (6 maanden later).....
Een 525D is een heerlijke motor, zo goed als probleemloos.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Nou, mijn zusje heeft toevallig een E39 (weliswaar benzine, maar toch), nieuw gekocht, nu 6 of 7 jaar oud, maar niks dan problemen wat ik er van hoor (vooral elektrisch, alarm, dashboard etc., mechanisch is het wel ok).
En ik weet toevallig van Dick dat die zijn E39 ook niet bepaald probleemloos was helaas.
Van de andere kant zijn het wel mooie auto's en ze kosten nu natuurlijk nog maar een fractie van de nieuwprijs, dus als je zelf er wel een beetje aan wilt rommelen, dan heb je echt een heleboel auto voor een hele nette prijs.
Maar echt bulletproof zoals je misschien van een bmw zou verwachten (alhoewel....
) zijn ze dus ook niet.
Edit @ hieronder:
En ik weet toevallig van Dick dat die zijn E39 ook niet bepaald probleemloos was helaas.
Van de andere kant zijn het wel mooie auto's en ze kosten nu natuurlijk nog maar een fractie van de nieuwprijs, dus als je zelf er wel een beetje aan wilt rommelen, dan heb je echt een heleboel auto voor een hele nette prijs.
Maar echt bulletproof zoals je misschien van een bmw zou verwachten (alhoewel....

Edit @ hieronder:

Laatst gewijzigd door Peter Tunissen op 03 jun 2006, 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen Bosman
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50
Ik heb een 525 TD gehad, weliswaar geen Touring maar wel automaat. Kan niet anders zeggen, probleemloze auto, gekocht met 230 K op de teller jaartje later met 350K weer weg gedaan. De enige problemen die ik heb gehad zijn door mijn zelf veroorzaakt omdat ik er een breedbeeld navi in had gelepeld, wat niet zo 1,2,3 kon. De auto is niet overdreven vlot met deze motor+bak maar als je het rubber niet van de banden hoeft af te fikken is er best mee te leven. Ga je voor comfort en lange afstanden reizen is het echt heel goed te doen.
plaatje van de ex E38
[IMG:512:384]http://img.photobucket.com/albums/v638/ ... 290055.jpg[/img]
plaatje van de ex E38
[IMG:512:384]http://img.photobucket.com/albums/v638/ ... 290055.jpg[/img]
-
OnlineFabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Volgens mij werkt dat niet zo 1,2,3 op een E39. Heeft met de combinatie sleutel/tellerunit/auto te maken dacht ik. De codering daarvan schijnt niet aan te passen te zijn ofzo.Marcel van Meerbeek schreef:Ik heb nog een splinternieuwe tellerbak voor een e39 met M52 motor liggen.
Doe een mooi bod en je hebt voor weinig weer een auto met 0 km's op de oprit staan 8)
- Jeroen Bosman
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Fabian schreef:Volgens mij werkt dat niet zo 1,2,3 op een E39. Heeft met de combinatie sleutel/tellerunit/auto te maken dacht ik. De codering daarvan schijnt niet aan te passen te zijn ofzo.Marcel van Meerbeek schreef:Ik heb nog een splinternieuwe tellerbak voor een e39 met M52 motor liggen.
Doe een mooi bod en je hebt voor weinig weer een auto met 0 km's op de oprit staan 8)
Nu je het zegt...dat klopt wel ja. Bij de BMW leggen ze hem in een soort 'ring' en zijn gelijk de km-standen zichtbaar.
Maargoed, mocht er iemand interesse hebben..

- Harry
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:20
- Locatie: Groningen
@Fabian: TD of TDS... wat is het daadwerkelijke verschil. Buiten het feit dat dat de TDS sneller is.
@Peter: Mjah... je weet wat ik nu rijd he
Verder,
Het hoeft van mij geen rubberbrander te wezen. Belangrijker is het dat ik comfortabel van a naar b kom en de mogelijkheid heb een lading spullen mee te nemen (wat helaas wel eens voorkomt) en gezinsgewijs gemakkelijk is.
Incidenteel er eens een trailer achter om wat leuks op te halen en 1 of 2x per jaar de sleurhut...
En of hij nu in 14 of 10 seconden op de 100 zit... vind ik zo langzamerhand minder belangrijk. Ik vind snelle auto's leuk, heel leuk, maar is niet meer iets dat hoog op de lijst van "dit moet hij minimaal hebben / kunnen" staat.
@Peter: Mjah... je weet wat ik nu rijd he

Verder,
Het hoeft van mij geen rubberbrander te wezen. Belangrijker is het dat ik comfortabel van a naar b kom en de mogelijkheid heb een lading spullen mee te nemen (wat helaas wel eens voorkomt) en gezinsgewijs gemakkelijk is.
Incidenteel er eens een trailer achter om wat leuks op te halen en 1 of 2x per jaar de sleurhut...
En of hij nu in 14 of 10 seconden op de 100 zit... vind ik zo langzamerhand minder belangrijk. Ik vind snelle auto's leuk, heel leuk, maar is niet meer iets dat hoog op de lijst van "dit moet hij minimaal hebben / kunnen" staat.
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05
Hier mijn E39 ervaringen, ben nu aan m'n tweede bezig.
Eerste was een '96 523i exe sedan handbak. Gekocht met 170.000 op de klok, vorige maand weggedaan met 265.000 erop.
Alle electronica deed het nog. Nul problemen. Motorisch ook prima, hoewel het olieverbruik na 250.000 wel begon toe te nemen, tot die tijd was een halve liter tussen de beurten (15.000 km) echt voldoende.
Problemen:
230.000 nieuwe waterpomp.
240.000 nieuwe katalysator.
250.000 nieuwe achterlagers
265.000 stuurhuis versleten/lek.
Algemene nadelen: standaardstoelen zijn niet geweldig. Portieren/ramen hebben neiging op slecht wegdek wat te rammelen, standaard E39 kwaal.
Oplossing:
Hier in Dld heb je met net geen 5500 bijbetalen een E39 520i touring uit 99 met nog geen ton op de klok. Die rijd ik nu dus. Ja, is traag, maar gaat veeeeel in, cruisen doet ie prima. Meestal is mijn snelheid in Dld ergens tussen de 0 en 180 km/h. Dan voldoen vrij veel autos, dus ook deze.
Eigenlijk wilde ik een E39 530D automaat, maar na wat verhalen te hebben gelezen over de kosten van bijv. een kapotte brandstofpomp dacht ik: laat maar. En nu ben ik bijzonder goedkoop onder de pannen. Ook wat waard.
Kortom, de verhalen zijn wisselend. En het is altijd wel wat. Mercedes E uit die tijd ko. op je het beste met lakkleur mat roestbruin (niet-metallic).
. In audis uit die tijd wordt je zeeziek. Volvo 850/V70 Estate is mijn eerste alternatief als het geen BMW moet zijn.
Je zou er eens over na kunnen denken om je E39 uit Dld te halen, ik weet niet wat je budget is, maar de keuze is gigantisch.
Eerste was een '96 523i exe sedan handbak. Gekocht met 170.000 op de klok, vorige maand weggedaan met 265.000 erop.
Alle electronica deed het nog. Nul problemen. Motorisch ook prima, hoewel het olieverbruik na 250.000 wel begon toe te nemen, tot die tijd was een halve liter tussen de beurten (15.000 km) echt voldoende.
Problemen:
230.000 nieuwe waterpomp.
240.000 nieuwe katalysator.
250.000 nieuwe achterlagers
265.000 stuurhuis versleten/lek.
Algemene nadelen: standaardstoelen zijn niet geweldig. Portieren/ramen hebben neiging op slecht wegdek wat te rammelen, standaard E39 kwaal.
Oplossing:
Hier in Dld heb je met net geen 5500 bijbetalen een E39 520i touring uit 99 met nog geen ton op de klok. Die rijd ik nu dus. Ja, is traag, maar gaat veeeeel in, cruisen doet ie prima. Meestal is mijn snelheid in Dld ergens tussen de 0 en 180 km/h. Dan voldoen vrij veel autos, dus ook deze.
Eigenlijk wilde ik een E39 530D automaat, maar na wat verhalen te hebben gelezen over de kosten van bijv. een kapotte brandstofpomp dacht ik: laat maar. En nu ben ik bijzonder goedkoop onder de pannen. Ook wat waard.

Kortom, de verhalen zijn wisselend. En het is altijd wel wat. Mercedes E uit die tijd ko. op je het beste met lakkleur mat roestbruin (niet-metallic).

Je zou er eens over na kunnen denken om je E39 uit Dld te halen, ik weet niet wat je budget is, maar de keuze is gigantisch.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Jeroen Bosman
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50
Liep gisteren per ongeluk tegen een E39 TDS touring aan.. Een groene (imo de mooiste kleur voor de touring, meeste zijn blauw/zwart) met sportinterieur en handgeschakeld! Bovendien een redelijke en aannemelijke KM stand. Alle boekjes aanwezig enz.
Aangezien ik geen reden kon bedenken om de auto niet te kopen, heb ik de auto maar gekocht
Morgen ophalen, vandaag al half e-bay leeggekocht
Aangezien ik geen reden kon bedenken om de auto niet te kopen, heb ik de auto maar gekocht

Morgen ophalen, vandaag al half e-bay leeggekocht

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Zelf al ruim twee ton met volle tevredenheid afgelegd. Enig electronisch probleempje is eigenlijk het pixelverlies in de tellerbak. Die wordt binnenkort vervangen voor een nieuwe omdat ik geen zin had de tellerbak te laten repararen. Och ja, de bekerhouders zijn waardeloos zoals iemand opmerkte laatst. Maar als dat dan het ergste is...
Met de automaat heb ik tot dusverre iig geen problemen gehad.

Met de automaat heb ik tot dusverre iig geen problemen gehad.
-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Ik kreeg te horen dat de 2.5TDS nu niet echt het toppunt van degelijkheid is. Je ziet ze vaak te koop staan met 'een nieuwe motor' of ' een koprevisie'. Ik zou eerder gaan zoeken naar een alternatief merk. De Volvo 850 estate bijvoorbeeld. Deze heeft met zijn 2.5 5 cyl diesel ook 140pk en is derhalve geen stakker te noemen. Ruimte is ten volste aanwezig en de wagen wordt geroemd om zijn degelijkheid. Sterker nog, ik heb kennissen met een tot 170pk gechipte 2.5 diesel welke al ruim over de 350.000 km gelopen heeft.
Het heeft alleen FWD en geen propellor op de neus. Ach, als je daar mee kan leven is er weinig tegen in te brengen.
Het heeft alleen FWD en geen propellor op de neus. Ach, als je daar mee kan leven is er weinig tegen in te brengen.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Jeroen Bosman
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50
Het zal wel dinsdag worden
Ik heb nog geen plaatjes geschoten, maandag zal het er ook wel niet van komen.
Dit is nu de met de 4e TDS die ik heb, en heb tot nu toe nooit wat met de motor gehad. Slechts 1 keer een maal een waterpomp die het begaf, waarbij ik het pas door had dat de motor te heet was doordat ik een brandlucht rook. Nieuwe waterpomp laten monteren en verder geen schade. (bofkont)
Belangrijk met de TDS is door de lichtmetalenkop en gietijzeren cilinderblok de motor rustig op bedrijfstempratuur te laten komen. Veel van de nare verhalen over de TDS komen van 325 tds scheurneuzen die dat dus niet deden.
Zelf kijk ik al een tijd rond en een tonnetje of 4 is geen uitzondering wat er op de klok staat, over het algemeen gewoon nog met de eigen motor erin.
Tja, 850 degelijk, zal allemaal wel, heeft niets met propellor of RWD te maken, maar het dashbord is schreeuwend lelijk en vind het plastic wat gebruikt wordt om te huilen.
Maar zo heeft iedereen zijn voorkeuren 8)
En gelukkig maar

Dit is nu de met de 4e TDS die ik heb, en heb tot nu toe nooit wat met de motor gehad. Slechts 1 keer een maal een waterpomp die het begaf, waarbij ik het pas door had dat de motor te heet was doordat ik een brandlucht rook. Nieuwe waterpomp laten monteren en verder geen schade. (bofkont)
Belangrijk met de TDS is door de lichtmetalenkop en gietijzeren cilinderblok de motor rustig op bedrijfstempratuur te laten komen. Veel van de nare verhalen over de TDS komen van 325 tds scheurneuzen die dat dus niet deden.
Zelf kijk ik al een tijd rond en een tonnetje of 4 is geen uitzondering wat er op de klok staat, over het algemeen gewoon nog met de eigen motor erin.
Tja, 850 degelijk, zal allemaal wel, heeft niets met propellor of RWD te maken, maar het dashbord is schreeuwend lelijk en vind het plastic wat gebruikt wordt om te huilen.
Maar zo heeft iedereen zijn voorkeuren 8)
En gelukkig maar

- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
ik heb zelf tot nu toe slechts 5.000km ervaring met mijn e39 520 touring, maar deze auto is voor mij echt een openbaring
alhoewel traag is het echt een heerlijke auto, meer driving fun dan een e36 en een heerlijke grote laadruimte, niet al te hoog verbruik en prima "auto" klimaatregeling
ik dacht dat ik een slechte koop had gedaan omdat de auto alle kenmerken vertoonde van een lekke koppakking, maar de symptomen bleken veroorzaakt te worden door de combinatie van een lekkend thermostaathuis van het oude model [van voor de herziening] en een defecte kruskas sensor, tientjes werk dus, volgens mijn monteur heeft deze motorserie vrijwel geen enkel probleem [behalve dan dat thermostaathuis, maar daar is een herzien onderdeel met een betere pakking voor vrijgegeven die al lang vervangen had moeten zijn]
wat wil je nog meer als gezinsauto [als je een e30 m3 "on the side" hebt voor de echte driving fun...]
frank
alhoewel traag is het echt een heerlijke auto, meer driving fun dan een e36 en een heerlijke grote laadruimte, niet al te hoog verbruik en prima "auto" klimaatregeling
ik dacht dat ik een slechte koop had gedaan omdat de auto alle kenmerken vertoonde van een lekke koppakking, maar de symptomen bleken veroorzaakt te worden door de combinatie van een lekkend thermostaathuis van het oude model [van voor de herziening] en een defecte kruskas sensor, tientjes werk dus, volgens mijn monteur heeft deze motorserie vrijwel geen enkel probleem [behalve dan dat thermostaathuis, maar daar is een herzien onderdeel met een betere pakking voor vrijgegeven die al lang vervangen had moeten zijn]
wat wil je nog meer als gezinsauto [als je een e30 m3 "on the side" hebt voor de echte driving fun...]
frank
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], CRZ en 11 gasten