Auto: Subaru Impreza WRX STi Type R version V (sorry langer hebben we ze niet)
Bouwjaar: november 1999
Ik heb de auto in april 2006 in Engeland gekocht. Ik ben toen samen met Elco en Aram naar de UK geweest en daar hebben we de auto gekocht. Aram en Elco hebben de auto voor mij op NL kenteken gezet.
Fotootje van toen.
Standaard op een Type R:
- blueprinted engine met gesmede zuigers
- gesmede zuigers
- 5 bak met DCCD en korte overbrengingsverhoudingen.
- achtersper
- raamwisser achter
- Quick rack steering 13:1
- aluminium draagarmen
- grotere achterremmen met 2-pots remklauwen.
- 2-deurs carrosserie
- upside down schokbrekers
Dit zijn wel de belangrijkste verschillen tov een GTT.
De volgende aanpassingen zijn in de loop van de tijd aan de auto gedaan:
Onderstel:
- Proflex straatonderstel
- Movit BBK 322x32 mm
- Complete STi uniball achterwielophanging. De auto staat hierdoor ook5,5 cm breder dan standaard.
- Dikkere Whiteline verstelbare achterstabi (20-22-24mm), met stalen endlinks en ophangingen voor het stabi
-Whiteline stuurhuisrubbers
-Whiteline Anti lift Kit/casterkit Race. Hierdoor krijg je +0,5 graad caster op de vooras
-STi platensper aan de voorkant. (de auto heeft nu een sper aan de voorkant, achterkant en natuurlijk het DCCD)
Motorisch:
Ik heb in de loop van de tijd 2 keer motorproblemen gehad met deze auto. Dit is vooral te wijten aan circuitgebruik en met name op Spa-Francorchamps. De volgende zaken zijn ondertussen gemodificeerd aan de auto:
-STi Spec C cross-drilled krukas
-STi drijfstangen met ARP boutjes
-ACL race main en rod bearings
-STi gesmede zuigers (standaard; erg zeldzaam. Een zuiger kost fabriek af iets van 1700 euro per stuk

-TD05 18G met 8cm2 achterhuis als turbo
-850 cc PE injectoren
-GT Spec genII uitlaatmanifold
-Tial 38mm external wastegate met screamerpipe (zie filmpje onderaan

-Walbro brandstofpomp
-3 inch open uitlaat
-Lateral performance radpack + custommade piping (met dank aan Aram)
-Forge dumpvalve
Interieur
Dit is nog bijna helemaal standaard. De volgende zaken zijn veranderd:
-originele STi Defi genome meterset
-PLX wideband
-Black AVCR (boostcontroller)
-Sparco deepdish
-4-punts gordels
Exterieur
Ook is hier weinig aangepast.
-18 inch OZ Prodrive P1-WRC velgen met Yokohama Parada UHP banden
-17 inch BBS velgen met slicks
-STi 6 bumperlip
Wat staat er nog op stapel?
Ander kuipstoelen, waarschijnlijk Cobra Monza. Dashboard flocken. Ander onderstel waarschijnlijk Intrax. Ook wordt de carterpan nog aangepast
Hier nog wat foto’s van de auto:
Achterophanging
Screamerpipe
En als laatste: Een filmpje met screamerpipe

