Autoverlichting overdag wordt verplicht

Dit is ons algemene autoforum.

Verplicht verlichting aan overdag een goed idee?

Ja
76
76%
Nee
24
24%

Totaal aantal stemmen: 100

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 jan 2008, 14:22

Laat maar komen die ver(p)lichting.

Ik rijd vrijwel altijd met verlichting aan. Vandaag is het mooi weer, dan vind ik het niet echt nodig (bij anderen :wink: ). Maar ik denk weleens bij een rijtje tegenliggers: waarom rijden er 9 met hun lampen aan en 1 niet? Dan stoor ik me aan die ene. Maar ja, het is niet verplicht...

Overigens stoor ik me ook aan mensen die hun koplampen verkeerd hebben afgesteld, of goedkope Xenon lampen die bij iedere kiezelsteen 'verblinden'.

Een laan met hoge flats of bomen, met veel schaduwen, zon en reflecties vind ik altijd van die momenten dat ik denk: ja nu zou het verplicht moeten zijn. Net als bij tegenlicht tijdens zonsopkomst en zonsondergang. Eigenlijk zijn er best veel momenten dat ik anderen beter zou willen zien.
Vergeet niet dat veel voorruiten snel vies worden. Ruiten zijn ook altijd getint, dus vanuit een auto lijkt de buitenwereld nog iets donkerder dan als je buiten loopt of fietst. Ik rijd daarom dus ook gewoon altijd met lampen aan, in de hoop dat mensen mij beter zien.

Al met al een goed plan.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 22 jan 2008, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 22 jan 2008, 14:33

Dennis Cavallino schreef:
Ik rijd vrijwel altijd met verlichting aan. Vandaag is het mooi weer, dan vind ik het niet echt nodig.

....
.......

Ik rijd daarom dus ook gewoon altijd met lampen aan, in de hoop dat mensen mij beter zien.

:roll: :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jan 2008, 14:35

Ik heb ja gestemd omdat je met licht gewoon beter gezien wordt, echter kan het wel gevaar opleveren als iedereen ervan uitgaat dat je licht voert en moderne auto's schakelen dat vanzelf in, echter zijn er nog veel oudere auto's en mensen vergeten nog wel eens wat...als mensen dan over willen steken en makkelijk de auto's zien met licht aan en zich daar op focussen omdat het immers verplicht is kunnen ze die wat vergeten heeft het licht aan te doen over de kop zien....

En voor sommige auto's met zwakke accu's is het niet echt goed...en sommige types starten met licht aan, ze moeten het zo maken dat eerst de auto start en als ie loopt de lichten pas aanspringen , immers de auto heeft al z'n power vaak nodig om te starten...

Verder is het straks voor nwe auto's wel makkelijker immers meer en meer komt er LED verlichting wat bijna geen stroom vraagt en dus niet zo inhakt op een accu...

echter de oudere auto's tja...dan is verplicht iets moeilijker/zwaarder.

Maik

Bericht door Maik » 22 jan 2008, 14:38

Wat ik hier af en toe lees is dat aftermarket xenon-lampen soms als irritant bestempeld worden. Een paar opmerkingen van mijn kant:
Ik zie vaak dure bakken rijden met ook irritante xenonverlichting (dus zal wel verkeerd afgesteld staan?) maar of het dan aftermarket is weet ik niet? Ik heb het idee dat af fabriek xenon ook vaak verkeerd staat afgesteld.
Hoe weet je of een auto aftermarket xenon heeft? Je kan het al op de meest "lullige" auto'tjes af fabriek krijgen. Ja, een golfje 2 G60 met blauwe pitjes is aftermarket, dat is duidelijk :wink: , maar het staat mij altijd bij dat het juist de "dikke bakken" zijn met irritant afgesteld xenon :idea:
Ook wat Dennis hierboven beschrijft: irritant als de auto over een kiezel (of korte richel) rijdt, dat zou echt niet gecompenseerd worden door een OEM niveauregeling (die regelt meer op een gemiddelde hoek die je auto maakt over langere tijd). Maar dat betekent dat het licht sowieso al te hoog staat afgesteld.

Vooral in de speedster kan het soms erg vervelend zijn omdat je daar met je r##t zowat op het asfalt zit :)

Mijn punt is: of een auto aftermarket xenon heeft of niet is vaak moeilijk te bepalen en dus zou je daar niet te snel een oordeel over moeten hebben :wink:

edit: ikzelf heb dus geen aftermarket xenon, voordat jullie denken dat ik mijzelf loop te verdedigen :)

Macboy

Bericht door Macboy » 22 jan 2008, 14:39

Ben je jaloers Maik ?

Luco

Bericht door Luco » 22 jan 2008, 14:41

Ik heb wel aftermarket xenon, en die is lang zo irri niet als die xenon met nivoregeling die altijd te laat aanpast waardoor je dus verblind wordt :roll:

Maik

Bericht door Maik » 22 jan 2008, 14:43

Macboy schreef:Ben je jaloers Maik ?
Ja, maar niet op pokerende, zuipende, altijd te hard rijdende advocaten met autistische trekjes op gebied van interieurs :)

Disclamer: enige overeenkomsten met personen op dit forum zijn louter toeval...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 jan 2008, 14:49

Rofl!

Het grootste voordeel van de verplichting vind ik dat je gewoon van de discussie af bent.

Kazimir

Bericht door Kazimir » 22 jan 2008, 14:55

Heerlijke discussie weer, ze staan bij mij altijd aan :)

Ik vind een verplichting wel oke..

Maar wie gaat dit dan weer controlleren, verlichting klopt nu al 9 van de 10 keer niet.. dat vind ik veel erger.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 22 jan 2008, 15:43

Ha, die Drivers;

Desondanks reken ik er wel op dat die verplichting er komt, net als met de maximum snelheid;
makkelijk aan het grote publiek te verkopen, vooral ook makkelijk te beboeten en met de al
jaren dalende slachtoffercijfers is het nut ook makkelijk te "bewijzen"....

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 22 jan 2008, 16:02

Nee!
Zie het al helemaal voor me, allemaal in de file met de verlichting aan. Ben benieuwd hoe hoog de bekeuring gaat worden als je de verlichting vergeet aan te doen. Den Haag ruikt weer geld!!!

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 22 jan 2008, 16:13

Mike schreef:Nee!
Zie het al helemaal voor me, allemaal in de file met de verlichting aan. Ben benieuwd hoe hoog de bekeuring gaat worden als je de verlichting vergeet aan te doen. Den Haag ruikt weer geld!!!
Je doet nu net alsof ze geldkloppers zijn. :wink:

Ahmed

Bericht door Ahmed » 22 jan 2008, 16:29

En nog meer benzineverbruik :P

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 jan 2008, 17:06

Nee minder brandstofverbruik, want minder files, want minder ongelukken met tijdvretende hulpdiensten :wink:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 22 jan 2008, 17:09

Tom schreef:Verplicht verplicht verplicht, al die kutregeltjes ook.

Ik vind verlichting aan overdag opzich wel goed, maar dat het verplicht moet zijn.. zucht..
Om het te verplichten vind ik te ver gaan. Heb wel ja gestemd omdat het wel veiliger. Ik wordt wel helemaal misselijk van al die klote regeltjes die er steeds maar bijkomen. Je wordt geleeft op deze manier...

RVV

Bericht door RVV » 22 jan 2008, 17:11

Ja mogen ze van mij wel verplichten, om de simpele reden dat je een auto met licht altijd ziet. Zonder verlichting wil wel eens wegvallen in het landschap, vooral een gedekte kleur in sombere weersomstandigheden.. Ik heb wel eens lopen vloeken op iemand die zonder licht reed terwijl de weersomstandigheden er wel naar waren.

Shakes

Bericht door Shakes » 22 jan 2008, 18:04

Ha, een verplichting.

Dus doe ik het niet!

Vond mezelf intelligent genoeg om in te schatten wanneer het nodig is en wanneer niet.

N.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 22 jan 2008, 18:32

Weer de zoveelste zeikerij van onze lieve regering maar de werkelijke oorzaak blijft buiten schot :? Al hebben we met z'n allen overdag de lichten aan bij klaarhelder weer dan zullen er altijd van die oerstomme sukkelaars blijven die desondanks hun doppen gewoon niet gebruiken en hun rijbewijs bij een pakje boter gekregen hebben.
Ook vanmiddag weer KEEK zo'n blinde doos niet eens naar links of rechts en gooide zomaar zonder blikken of blozen dr asociale smoel vlak voor mijn auto... en kom nou niet aanzetten met het excuus dat iemand dan met het hoofd bij andere dingen is want dat is je reinste lulkoek, weet je van jezelf dat je te veel met andere dingen bezig bent rij dan gewoon NIET, je zit met andere mensen samen in het verkeer.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 22 jan 2008, 18:35

Mike schreef:Den Haag ruikt weer geld!!!
Precies. Hadden ze verstand van zaken dan keken ze naar de WERKELIJKE oorzaak en gingen ze niet allerlei onzinregeltjes verzinnen zodat ze zich zelf lekker rijk kunnen maken over onze ruggen heen. We moeten gewoon weer eens het braafste jongetje van de klas zijn en met alles voorop lopen.
Veilig verkeer ben ik een grote voorstander van, onzin de allergrootste tegenstander.

Luco

Bericht door Luco » 22 jan 2008, 18:42

InjectTheVenom schreef:
Precies. Hadden ze verstand van zaken dan keken ze naar de WERKELIJKE oorzaak en gingen ze niet allerlei onzinregeltjes verzinnen zodat ze zich zelf lekker rijk kunnen maken over onze ruggen heen. We moeten gewoon weer eens het braafste jongetje van de klas zijn en met alles voorop lopen.
Veilig verkeer ben ik een grote voorstander van, onzin de allergrootste tegenstander.
In dit geval lopen we dus niet voorop maar ver achter
In andere landen is het al verplicht
Goede zaak, iedereen roept dat die zelf wel in kan schatten wanneer het nodig is :roll: :roll:
Waarom rijden er dan nog steeds idioten rond met zware buien zonder licht aan?
Waarom rijden er dan idioten rond met mistlicht aan als het regent?
Waarom rijden er dan idioten rond met mistlampen aan terwijl het zicht nog ruim 100 meter is?
Waarom rijden er dan idioten rond met teveel lampen aan?
Vertel mij eens hoe ze hier aan verdienen dan :? :? :?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 22 jan 2008, 18:56

luco hornsveld schreef:
InjectTheVenom schreef:
In dit geval lopen we dus niet voorop maar ver achter
In andere landen is het al verplicht
Goede zaak, iedereen roept dat die zelf wel in kan schatten wanneer het nodig is :roll: :roll:
Waarom rijden er dan nog steeds idioten rond met zware buien zonder licht aan?
Waarom rijden er dan idioten rond met mistlicht aan als het regent?
Waarom rijden er dan idioten rond met mistlampen aan terwijl het zicht nog ruim 100 meter is?
Waarom rijden er dan idioten rond met teveel lampen aan?
Vertel mij eens hoe ze hier aan verdienen dan :? :? :?
God wat een wedervragen joh ik voel me niet verplicht om ze allemaal te beantwoorden.. gelijk weer kritiek om het kritiek.
Wat ik dus bedoelde is al stellen we nog zo veel verplicht het blijven altijd de asociale knurften die het verrekken om zich er iets van aan te trekken en zich zo laks als een wurm gaan gedragen als ze eenmaal het papiertje binnen hebben. Leuk die maatregelen maar de oorzaak zal zich waarschijnlijk altijd voor blijven doen.
Laatst gewijzigd door InjectTheVenom op 22 jan 2008, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 22 jan 2008, 18:57

En daar kan je dus pas iets aan doen als het verplicht is toch?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 22 jan 2008, 18:59

luco hornsveld schreef:En daar kan je dus pas iets aan doen als het verplicht is toch?
Nooit helemaal, dat is dus mijn punt. We worden geleefd door degenen die zich niet aan de regels houden.

Luco

Bericht door Luco » 22 jan 2008, 19:01

Ja dat is altijd al zo geweest :cry:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 22 jan 2008, 19:03

luco hornsveld schreef:Ja dat is altijd al zo geweest :cry:
Dus we kunnen het eens zijn dat ookal stellen we nog zoveel regels op het uiteindelijk afstevent op een politiestaat waarin alles "geregeld" is, het de politie alleen nog te doen is om hun bonnenquota's en ECHT niet meer om de verkeerssituatie zelf (hoezo de politie is een F*****G bedrijf???), en dat we gewoonweg altijd met de oorzaak zullen blijven zitten :wink: ?

Plaats reactie