Straat auto licht aanpassen voor trackdays & straat DF

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Luco

Bericht door Luco » 22 jan 2008, 08:10

Wat ik begrepen heb is dat powerflex wel veel minder lang mee gaat dan origineel?
Of is dat onzin?

Maik

Bericht door Maik » 22 jan 2008, 10:35

Het grootste probleem voor de Hartge lijkt mij dat de voorbanden te heet worden. Rene heeft het namelijk over dat het probleem pas na een paar rondjes zich aandient. De beste manier om de temperatuur in je banden te "managen" lijkt mij toch het verstellen van het camber. Daar ga je veel meer mee winnen dan met het rommelen met stabi's, is mijn inschatting.
Maar het is maar wat je wilt inderdaad, stabiliteit en bandenslijtage overall lijkt mij dan wat minder voor Rene z'n gemiddeld gebruik van de Hartge.
Wat ik wil zeggen, misschien ga je met andere stabi's het onderstuur 1 rondje rekken, met wat meer negatief camber misschien wel 6 ofzo...

Hielke

Bericht door Hielke » 22 jan 2008, 11:13

Maik schreef:Het grootste probleem voor de Hartge lijkt mij dat de voorbanden te heet worden. Rene heeft het namelijk over dat het probleem pas na een paar rondjes zich aandient. De beste manier om de temperatuur in je banden te "managen" lijkt mij toch het verstellen van het camber. Daar ga je veel meer mee winnen dan met het rommelen met stabi's, is mijn inschatting.
Maar het is maar wat je wilt inderdaad, stabiliteit en bandenslijtage overall lijkt mij dan wat minder voor Rene z'n gemiddeld gebruik van de Hartge.
Wat ik wil zeggen, misschien ga je met andere stabi's het onderstuur 1 rondje rekken, met wat meer negatief camber misschien wel 6 ofzo...
Exactly.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 22 jan 2008, 11:39

Het grootste probleem voor de Hartge lijkt mij dat de voorbanden te heet worden. Rene heeft het namelijk over dat het probleem pas na een paar rondjes zich aandient
En een setje goeie semi-slicks aanschaffen voor 't circuit-gebruik, die houden 't ook langer vol dan normale straatbanden die al snel gaan 'smeren'.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jan 2008, 14:06

Opa schreef:
Het grootste probleem voor de Hartge lijkt mij dat de voorbanden te heet worden. Rene heeft het namelijk over dat het probleem pas na een paar rondjes zich aandient
En een setje goeie semi-slicks aanschaffen voor 't circuit-gebruik, die houden 't ook langer vol dan normale straatbanden die al snel gaan 'smeren'.
Ja dat denk ik ook...een paar R888 doen wonderen, maar bij de Hartge ga ik dat nog niet doen, denk de volgende auto (maar kan wel ff duren) dat ik daar zo goed als zeker een set wielen bij haal met semi slicks, en dan de dag voor je naar een circuit gaat die eronder gooien en genieten van de extra grip(bij droog)
Op de Hartge komen nog wel de betere Falken's voor...maar moet nog ff kijken wanneer ik dat doe, het mooie weer komt er weer aan dus wordt wel tijd :lol: en dan verkoop ik die Pirelli's wel die er nog op zitten met goed profiel... 235/35/19inch

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jan 2008, 14:10

Bert ///M3 schreef:Voor win je er idd mee. Achter an sich niet maar kan wel een oplossing zijn om van wat onderstuur af te komen.

Bij die stabi's zitten al polyurethane rubbers dus dan kan je die powerflex weglaten.

Meestal is de grote boosdoener voor stuurgevoel de rubbers in je draagarmen voor. Die zou ik dan ook meenemen, en die trailing arm bussen achter ook vervangen als ze slecht zijn. Kan je ze beter apart bestellen, is goedkoper als een heel setje denk ik. Dat powerfles spul kost toch al gauw 20-25 euro per rubbertje oid.
Zijn dat de nummers 1 en 5 Bert?

[img:274:397]http://www.harrisonmotorsports.com/shop ... t/Z3Ti.gif[/img]

Ik weet wel dat de eerste keer ik op de Nurburgring was toen wel die rubbers harder kon hebben met die last wissels..echter de 2d keer dat ik daar was had ik dat gevoel niet meer zo...maar die ga ik dan terzijne tijd ook mee pakken...zijn dat dan die rubbers die als 1 en 5 worden aangeduid of moet ik er nog meer buiten de stabi rubbers om? :roll:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 jan 2008, 14:46

1 en 5 zijn de rubbers voor je draagarmen

2 en 6 zijn de rubbers voor je stabi's.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 jan 2008, 14:49

Maik schreef:Het grootste probleem voor de Hartge lijkt mij dat de voorbanden te heet worden. Rene heeft het namelijk over dat het probleem pas na een paar rondjes zich aandient. De beste manier om de temperatuur in je banden te "managen" lijkt mij toch het verstellen van het camber. Daar ga je veel meer mee winnen dan met het rommelen met stabi's, is mijn inschatting.
Idd maar dat is net wat je wil, je loopt wel kans op scheef afslijten.

Ik heb voor 2'45 staan en kom daar wel prima mee weg, mooi recht afgesleten. Maar ik rij meer over de binnenweggetjes hier als daadwerkelijk over de snelweg.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jan 2008, 15:07

Dus als ik de nummers 1 en 5 erbij zou nemen ben ik klaar qua rubbers vervangen? kan nooit geen kwaad 8)

eneuh ik rijd helaas bijna nooit over binnenwegen..dus denk maar niet negatief camber stellen, trouwens ik denk dat ie dat mischien al wel heeft :roll: Hartge zou hem af gesteld hebben op de Nurburgring? maarja das lang geleden ...

GTRene

Bericht door GTRene » 23 jan 2008, 22:46

Vandaag je RC6 remblokjes binnen gekregen, maar zet ze er later wel onder, moet eerst voor 14 Februari de Hartge APK keuren zag ik net, dus dat eerst ff doen, morgen eens een afspraak maken, en als dat gedaan is zet ik de blokjes ertussen dan kunnen ze blijven zitten tot de 14e @CPZ.
Denk wel dat ze piepen...ziet er erg basic uit in elk geval en de compound voelt erg hard aan...

Verder even de stabilisator stangen gemeten, achter heb ik de standaard 19mm dikte zitten maar voor 24mm :roll: heb dat 4x gemeten standaard zit daar 23mm op maar is schijnbaar 1mm dikker.

verder zag ik dat de onderstel rubbers 1 en 5 wel moeilijk zitten en je denk ik niet zo zelf ff doet...stel dat je dat zou doen hoe gaat dat en hoelang zouden ze daar mee bezig zijn :roll: dan kan ik der nog eens over denken, immers lijkt me niet een alledaags klusje en zal wel wat tijd in gaan zitten met in en uitbouwen :roll:

Verder de Pirelli's P7000? die voorop liggen hebben nog 6mm profiel :shock: terwijl achter nog maar 4 zit en daar de nieuwen op gingen...die hebben dus aardig wat te verstouwen gehad :lol: denk dat ik de voorbanden maar verkoop en 2 Falken's FK452 er op laat zetten, wachten tot die Pirelli's versleten zijn is ook jammer...immers de Falken's heb ik meer profijt van voor mijn auto.

[img:720:509]http://bmwfans.info/original/images/103591_p.png[/img]

[img:720:508]http://bmwfans.info/original/images/4194_p.png[/img]

[img:720:508]http://bmwfans.info/original/images/11172_p.png[/img]

GTRene

sport remblokken op standaard schijven en standaard klauw.

Bericht door GTRene » 25 feb 2008, 00:35

Zoals al gezegd heb ik al een tijdje de CR RC6 remblokjes in de Hartge voor zitten.

Positeif:

1 = remmen erg goed, dik tevreden en constante remdruk en remkracht op het circuit 8)

2 = goedkope upgrade van je remmen voor circuit

Negatief:

1 = ze piepen steeds harder vooral warm! :lol:

2 = ze rammelen, vooral als ze warm zijn en worden elke keer meegenomen door de remschijf elke draai, vooral hoorbaar als je zacht rijd, of over hobbeltjes in de straat (klapperen ze iets)

Kort samengevat, goedkope goede remblokken voor trackdays, maar voor "dagelijks" gebruik hinderlijke bijgeluiden, iedereen kijkt je aan als je bv voor de stoplichten moet stoppen, red ie het wel, en of wat een slechte remmen zal ie wel hebben enz :?

Dus, volgende keer wil ik beter passende remblokken die toch goed remmen en blijven remmen en minder of niet piepen maar een stuk beter zijn dan de standaard meuk...

Pagid is duur maar denk ik beter all round (mag iets minder bite hebben)

Hawk HP misschien goedkoper dan Pagid? en ook goed zo te lezen...

Welke zijn rammelvrij(goed passend) voor in de standaard klauwen? en welke piepen het mist? wie heeft ervaring...ik wil dan zo'n set erbij bestellen, moet toch nieuwe hebben want de originelen waren ook niet veel meer.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 feb 2008, 00:42

Daar was je toch voor die tijd al voor gewaarschuwd :lol:

Pagid raceblokken hebben hetzelfde. Enige wanneer die stil zijn is op een circuit en dan maakt dat net niks uit.

Komt gewoon door het materiaal. Standaard remblokken zijn van organisch materiaal. Dat heeft minder bijgeluiden enz maar heeft als nadeel dat het minder stabiel is bij hoge temperaturen. Race spul zoals Carbon Lorraine is van sintermetaal. Dat houd het veel langer uit maar heeft dus ook nadelen tov je comfort.

Hawk HP is volgens mij street performance spul geen race spul.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 feb 2008, 01:11

Die Hawk HP plus wat ik zo las van wat Subaru mannen, schijnt het toch aardig te doen..en zo'n subaru is ook niet licht dus in theorie een betere oplossing dan in elk geval de standaard M blokjes...

maarja, die veren wat op een gewoon standaard blokje zitten voor een 1 zuiger systeem zal ik wel never op sportblokken kunnen krijgen...

als de hawks maar niet rammelen of piepen(inderdaad net metaal op metaal door dat spul wat erin verwerkt zit) haha, das toch best ergelijk als je er op gaat letten :oops: gelukkig waarschuwde je mij destijds al, anders dacht ik dat er wat ergens tegen aan liep ofzo :lol: en zoals je al zegt op een circuit niet erg, maar op straat en vooral met een goeduitziende auto en opschrikkende mensen e.d. wel wat minder.

toch zeggen ze wel dat er dingen veranderen...zie hier:

http://www.hawkperformance.com/performance/hpplus.php

Opa

Bericht door Opa » 25 feb 2008, 01:31

Bij mij rammelden of piepten de HawkHP+ blokken niet en ze hielden 't iig. 20 à 25 min. vol op Zandvoort zonder fading....en dat kon ik van de standaard blokken en Ferodo DS2500 niet zeggen. :wink:

De Performance Friction waar ik nu mee rij doen 't ook goed op 't circuit en die rammelen en piepen ook niet. 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 25 feb 2008, 01:48

Opa schreef:Bij mij rammelden of piepten de HawkHP+ blokken niet en ze hielden 't iig. 20 à 25 min. vol op Zandvoort zonder fading....en dat kon ik van de standaard blokken en Ferodo DS2500 niet zeggen. :wink:

De Performance Friction waar ik nu mee rij doen 't ook goed op 't circuit en die rammelen en piepen ook niet. 8)
pfff veel soorten ook van Hawk zeg...

wat zou jij kiezen, gelet op dat ik beter wil remmen en blijven remmen op die paar trackdagen dan de standaard remmen, maar niet de top hoef voor alleen track focussed, hier heb je bv drie soorten...

http://www.hawkperformance.com/performance/

dus de...

High Performance Street

Performance Ceramic

HP Plus

wie van de drie :lol: voor de Hartge 1390kg 420pk dus hoge snelheden redelijk wat gewicht wegschudden...

die hp plus kunnen iets geluid maken, maar minder dan RC6 ivm andere matterieaal keuze...misschien max 40% beter dan standaard bite

de ceramics zullen wel stil zijn missc 20% betere bite?

en de high performance street ook issch 30% betere bite??

wie het weet mag het zeggen...

GTRene

Hawk HPS HB135.770

Bericht door GTRene » 25 feb 2008, 16:24

Ik ben der uit...

Ik moest toch nieuwe remblokjes bestellen ivm de half versleten exemplaren die van de Hartge afkwamen toen ik de RC6 erin zette, en dacht ik haal een stel blokken die wel beter zijn dan standaard en je gewoon kan laten zitten maar wel piepvrij zijn, ben voor de Hawk HPS gegaan das voor op straat...schijnbaar goede pasvorm(dus hopelijk rammelvrij) natuurlijk niet zo standvast als de RC6, maar 20 tot 40 procent meer bite dan de standaard blokken, en ik denk beter bestendig met wat rondjes op circuit, maar in elk geval op straat, en das ook prettig.

http://www.hawkperformance.com/performance/hps.php

In Amerika erg goedkoop de HPS voor 82 dollar ex tax...maar ook redelijk goedkoop via een NL dealer, 125,-euro voor de Hawk de HPS HB135.770 dus 8) ff afwachten 8)

Opa

Bericht door Opa » 26 feb 2008, 00:47

HPS schijnen k*tblokken te zijn van horen zeggen, maar ik heb er zelf nog nooit mee gereden. :?

GTRene

Bericht door GTRene » 26 feb 2008, 01:00

Opa schreef:HPS schijnen k*tblokken te zijn van horen zeggen, maar ik heb er zelf nog nooit mee gereden. :?
Klopt wel eens iets van gelezen, terwijl anderen weer vol lof erover zijn...tijd zal het uitwijzen, ik hoop dat ze beter zijn dan de standaard blokken...op papier ja...echte wereld zal het ff uit moeten wijzen, de HP plus heb je weer meer kans op piepen volgens de verkoper, en het piepen is ergelijk maar ik rijd niet zo veel dus zou nog een beetje mogen, maar dat gerammel vond ik erg voor op straat met de RC6 veel te ruime blokken voor op straat, maar wel erg goed voor op het circuit 8)
Maar op straat moet ook wat beters op...zelfs daar zijn de standaard blokken als je bv van 280 naar 80 moet niet echt je van het...dan merk je de laatste meters dat het niet overhoud..
Gewone NL max snelheden zijn de blokjes standaard wel goed :wink:

Opa

Bericht door Opa » 26 feb 2008, 23:27

de HP plus heb je weer meer kans op piepen volgens de verkoper
Daar had ik iig. geen last van met die blokken en degenen die ik ken die er ook mee rijden ook niet.....zijn wel allemaal Subaru's, maar dat maakt volgens mij geen biet uit. :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 27 feb 2008, 00:35

Opa schreef:
de HP plus heb je weer meer kans op piepen volgens de verkoper
Daar had ik iig. geen last van met die blokken en degenen die ik ken die er ook mee rijden ook niet.....zijn wel allemaal Subaru's, maar dat maakt volgens mij geen biet uit. :wink:
nahja...achja ik heb nu de HPS besteld denk morgen binnen of overmorgen, eens kijken wat die doen, op de weg zal het wel oke zijn, maar op zandvoort? anyway wil die rammelende piep dingen eruit voor op straat :lol: en moest toch nieuwe erbij kopen, dus eens kijken wat de HPS voor mij betekent... :oops:

Opa

Bericht door Opa » 27 feb 2008, 00:56

Mocht 't niks zijn dan kan je altijd nog HPplus kopen. :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 27 feb 2008, 01:06

Opa schreef:Mocht 't niks zijn dan kan je altijd nog HPplus kopen. :wink:
:lol: zo is dat, dan weet ik in elk geval hoe de pasvorm is, als die goed is maar remmen beter kan, dan over naar de HP Plus, trouwens er is ook nog een ceramic voor straatgebruik :roll: die ook voor de Z3M is maar ook voor SUV cars...dus wel zwaar gebruik maar niet race...schijnen wel stil te zijn, but can they handle the heat? ze hebben er zelfs een foto van een Z3M roadster bij :lol:

http://www.hawkperformance.com/performance/ceramic.php

Opa

Bericht door Opa » 27 feb 2008, 01:10

Die blokken ken ik niet, dus die zou jij dan mooi kunnen testen. :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 27 feb 2008, 01:20

Opa schreef:Die blokken ken ik niet, dus die zou jij dan mooi kunnen testen. :mrgreen:
duuh :lol: maarja ik word er niet echt wijs van...de uitspraken die er bij staan :?

---------------------------------------------------------------------
HPS Ferro-Compound Features: Superior Stopping Power

Increased stopping power
High friction/torque hot or cold
Gentle on rotors
Extended pad life
Low dust
Virtually noise-free
-----------------------------------------------------------------------
Performance Ceramic – Ultimate stopping power in an ultra-low dust, low noise ceramic compound!

Key Features:

Increased stopping power
Increased rotor life
Extended pad life
Ultra-low dust
Extremely quiet
Stable friction output
------------------------------------------------------------------------
HP Plus / Autocross

Key Features:

Extremely High Friction Output
Fade Resistant
Worthy for Autocross & Club Racing Events
--------------------------------------------------------------------

Dit zijn dus straat blokken maar beter dan standaard meuk, echter wat is wat?

Opa

Bericht door Opa » 27 feb 2008, 01:40

Tsja, dat moet je toch zelf ondervinden, wat de 1 een goed blok vindt kan de ander wel weer meuk vinden. :wink:
De ene rijstijl is natuurlijk ook de andere niet. :lol:

Plaats reactie