Verhuizen naar de Achterhoek

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Verhuizen naar de Achterhoek

Bericht door Dennis Cavallino » 21 jan 2008, 17:20

Mijn ouders wonen nu in Bunnik bij Utrecht, maar willen ivm gezondheid van mijn pa een (vrijstaand) huis met de slaapkamer en badkamer op de begane grond. Dat plan hadden ze 30 jaar geleden als eens (toen ging alleen de aannemer failliet en kochten ze het huis in Bunnik zonder spijt), 20 jaar geleden ook een keer en de afgelopen 10 jaar heb ik het 'plan' ook al eens voorbij horen komen, maar nu lijkt 't toch redelijk concreet te worden, want voor het eerst in al die jaren hebben ze na het doorbladeren van wat sites en opgevraagde brochures eindelijk afspraken gemaakt met makelaars.

Ze hebben huizen op het oog in Eibergen en Ruurlo. Als reizende Hollander ben ik daar natuurlijk al weleens geweest, maar ik vraag me af hoe het is om daar te gaan wonen. Mijn ouders zijn makkelijk qua contact leggen met vreemden, maken altijd snel vrienden en houden ervan om mensen uit te nodigen voor eten/wijntje/etc.. Ik heb het idee dat ze daar wel goed zitten, maar wat is er naast wandelen te doen in die omgeving? En hoe word je als open minded westerling daar ontvangen? Is alles en iedereen daar vrij stug, of juist 'open'?

Graag de meningen van locals daar. Er zijn volgens mij wat DF-ers die daar wonen en gewoond hebben.

Ze zijn +- 56 en 67 jaar oud.

Ik heb toevallig (!) zelf even een afspraak woensdag daar in de buurt, dus dan rijd ik vast even langs de huizen van hun shortlist om te kijken. Donderdag gaan ze zelf en ik verwacht dat ze vrij snel een beslissing nemen. Helaas heb ik nog geen knaken om hun huis in Bunnik over te nemen, want dat had ik graag gedaan. :lol: Maar ik heb het idee dat de Achterhoek wel leuk wonen is. Helaas niet zo dicht bij Utrecht (mien statjie) maar wel midden in de natuur (net als Bunnik).

Kasteel

Bericht door Kasteel » 21 jan 2008, 20:01

Achterhoek, ik woon er niet zo ver vanaf en kan de mensen er eigenlijk best goed verdragen. Iedereen is vrij behulpzaam, vriendelijk en niet zelfzuchtig. Enige wat ik er helemaal niks vind, zijn de vrouwen die er vandaan komen (te mannelijk, rokend, bouw, accent), maar dat probleem zullen jou ouders vast niet hebben ;).
Ook qua rijden, is het gewoon super daar, lekker rustgevend, iedereen gunt je de ruimte ed; een hele verademing als je net vanuit de randstad komt. Werkmentaliteit spreekt me ook wel aan.

Enige nadeel wat ik me er een beetje van kan indenken is het vrij hoge 'ons-kent-ons-gehalte' en het gelovige karakter....

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 21 jan 2008, 20:06

..Enige wat ik er helemaal niks vind, zijn de vrouwen die er vandaan komen (te mannelijk, rokend, bouw, accent),...

Jij DACHT dat het vrouwen waren.... :wink: :D

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 21 jan 2008, 20:10

Dennis ik heb zelf 15 jaar in Aalten gewoont en nu in Deventer zoals je weet en mijn mening is dat de Oosterse mentaliteit gewoon top is! Ik zou je ouders het meer dan adviseren. Toen wij 31 jaar geleden *(jaja das lang geleden) naar Aalten gingen was integratie moeilijk want wij waren die mensen uit het westen en dat is andere volk want mensen uit Aalten gingen nooit veder als Doetichem en Arnhem was de andere kant van de wereld :-)

Dus gewoon doen is helemaal super het Oosten!

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 21 jan 2008, 20:32

Het is heer heerlijk relaxed wonen, er is veel social controle en gemeenschapgevoel. Wat ook goed te merken is dat iedereen hier lekker nuchter is.

Het enige wat ik mis (als geboren westerling met een opvoeding met Haagse ;) slag) is dat ze hier wat softer zijn en slecht voor zich uitkomen.

Mij krijg je iig niet snel weg hier!

Wim te Riet
Auto: Saab 9-3

Bericht door Wim te Riet » 21 jan 2008, 20:39

duifjes.com schreef:Dennis ik heb zelf 15 jaar in Aalten gewoont en nu in Deventer zoals je weet en mijn mening is dat de Oosterse mentaliteit gewoon top is! Ik zou je ouders het meer dan adviseren. Toen wij 31 jaar geleden *(jaja das lang geleden) naar Aalten gingen was integratie moeilijk want wij waren die mensen uit het westen en dat is andere volk want mensen uit Aalten gingen nooit veder als Doetichem en Arnhem was de andere kant van de wereld :-)

Dus gewoon doen is helemaal super het Oosten!
Aalten of all places! ;)
Zo lang geleden schijnt het hier in Winterswijk ook nog wel moeilijk geweest te zijn voor 'import'. Inmiddels is dat allemaal wat makkelijker geworden.
Ik denk dat over het algemeen wel geldt: hoe kleiner het dorp, hoe groter de rol van de kerk.
Eibergen is een mooie plaats, Ruurlo ook. Misschien nog wel mooier...
Naast uitstekende wandel- en fietsroutes zijn er in de Achterhoek talloze musea van verschillende pluimage.

Over de mensen: ik denk dat we ons hier niet zo snel 'de kop gek laten maken'. Hier geldt vaak 'Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg'.

Ik ben geboren en getogen in Winterswijk, dus mijn kijk op 'het oosten' (waar kwamen die drie wijzen ook alweer vandaan? :P :wink: ) is wat gekleurd, maar daar vroeg je ook om geloof ik? :)

Oh, en wat activiteiten betreft: Uiteraard (bijna) elk jaar de Klassiekerrally Winterswijk. Dit jaar slaan we even over. In plaats daarvan hebben Albert en ik de Spring Run in 't leven geroepen :)

Gijzer

Bericht door Gijzer » 21 jan 2008, 20:55

Aaah, de Achterhoek.

Born and raised.

Het onverwachte nederland.
http://www.achterhoektoerisme.nl/

Mooi wonen, mooie omgeving.
Mensen zijn wel open maar er heerst wel een dorpse mentaliteit.
Motto hier is echt: Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

(Was vroeger het zwarte schaap van het dorpje Etten. (Kale kop, Australian en een bomberjack. :wink: )

@Duifje,
Moet wel zeggen dat Aalten toch wel wat anders is dan de rest van de achterhoek. :wink:

Shakes

Bericht door Shakes » 21 jan 2008, 21:14

Goede keus van je ouders! Hoewel ik hun huis wel erg leuk vind!

Doe ze de groeten!

Nandor

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 jan 2008, 22:15

Zal ik doen. Ze zullen je niet meer herkennen :)

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 21 jan 2008, 22:23

Ik heb zelf een huis in het Oosten en zit er vaak in het weekend en de vakantie. De omgeving en de mensen spreken mij meer aan dan hier in de randstad. Ik zou het wel weten, als ik niet economisch gebonden was aan het westen zou ik er zeker gaan wonen.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 21 jan 2008, 22:29

Leuke plannen, zullen het vast naar hun zin hebben op hun 'oude' dag.

Femme woont in Ruurlo :wink:

Femme

Bericht door Femme » 21 jan 2008, 22:41

De Achterhoek is inderdaad een mooie plek om te wonen. Naast de schoonheid van de omgeving is er de gemoedelijke sfeer. De Achterhoekers zijn te typeren als vriendelijke, eenvoudige, eigenwijze, gastvrije en hardwerkende mensen. Er heerst bij veel inwoners (met name de mensen die in de omgeving hun roots hebben en veel contacten onderhouden) een typische dorpse sfeer waarin veel geroddeld wordt. Ik heb echter nooit iets van afgunst gemerkt, eerder het tegenovergestelde. Als je gewoon 'normaal doet' (dwz geen kapsones hebt) heeft men niets op je tegen.

Ga je als 'stadse' de buurman voor het gerecht dagen omdat je z'n heg te hoog vindt, dan gaan ze wel issues met je krijgen.

De darkside van de Achterhoekse cultuur zijn de zuipfeesten en lomp gedrag dat veelal in combinatie hiermee wordt gebezigd door (naar mijn idee) vooral de lager opgeleide bevolking. Er is geen enkele verplichting om deel te nemen in bepaalde dorpse activiteiten. Het is maar net in welke sociale kringen je ouders zich willen begeven. Hoewel ik bijna mijn hele leven in Ruurlo heb gewoond ben ik niet erg incrowd. Wat de hardcore dorpelingen bezighoudt ontgaat me grotendeels.

Het verschil tussen Twente en de Achterhoek in landschappelijk opzicht is dat het hier kleinschaliger is. Minder open vlaktes en minder industrie. Ruurlo is daar een goed voorbeeld van. Het dorp is gedeeltelijk omringd door bossen en er is alleen kleinschalige industrie, hoewel dit wel uitgebreid wordt. Er wordt hier vooral gewoond. Het gebied tussen Ruurlo, Lochem en Vorden kent veel kastelen, landhuizen en landgoederen, en is dus uitstekend voor recreatieve activiteiten.

Ruurlo heeft een station waarvan je in anderhalf uur naar Utrecht en minder dan twee uur naar Amsterdam kunt reizen. De reistijden met het openbaar vervoer en de auto van Eibergen naar het westen zijn veel langer.

Wim te Riet

Bericht door Wim te Riet » 21 jan 2008, 23:11

Femme schreef:De darkside van de Achterhoekse cultuur zijn de zuipfeesten en lomp gedrag dat veelal in combinatie hiermee wordt gebezigd door (naar mijn idee) vooral de lager opgeleide bevolking. Er is geen enkele verplichting om deel te nemen in bepaalde dorpse activiteiten. Het is maar net in welke sociale kringen je ouders zich willen begeven. Hoewel ik bijna mijn hele leven in Ruurlo heb gewoond ben ik niet erg incrowd. Wat de hardcore dorpelingen bezighoudt ontgaat me grotendeels.
Zoals 't 'Volksfeest' bij ons. Eerder vond ik het een leuk feest om oude bekenden weer eens te spreken. De laatste jaren vind ik 't steeds minder leuk omdat de alcohol het niveau enorm naar beneden haalt. (Vroegâh natuurlijk flink meegezopen...)
Bij het Volksfeest hier hoort ook het Bloemencorso. Dat blijft eigenlijk altijd mooi...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 jan 2008, 09:35

Bedankt voor alle berichten, klinkt goed allemaal.

Het dorpse effect zijn mijn ouders wel gewend hoor, Bunnik is ook niet zo groot en als je er geboren bent zoals mijn moeder, en overal aan mee doet, zoals mijn vader, dan ken je iedereen. :)
Zo liep ik ooit door 't dorp en zeiden wildvreemden tegen me: Erg voor je hoor, dat je ouders uit elkaar gaan...
ik: :shock:

Bleek dat mijn ouders tijdens een avondje bridge ruzie kregen (pa eigenwijs, moeder is heel goed in dat spelletje.. je kent 't wel). Thuis is zo'n ruzie natuurlijk meteen over, :lol: maar die mensen in de zaal waren helemaal geschrokken. :D

Maar goed, jullie weten de Achterhoek wel te verkopen.
Het huis dat ze het meeste trekt staat in Eibergen, maar wellicht dat ze nog iets vergelijkbaars in Ruurlo tegenkomen. Qua reistijd scheelt dat iets, niet dat dat echt boeiend is, maar de omgeving is daar net even wat mooier. Qua prijs maakt het volgens mij niets uit, het is allemaal erg goedkoop daar (vergeleken met hier). :D

Knot

Bericht door Knot » 22 jan 2008, 10:16

Ze hebben daar wel een erg blitse tandartsenpraktijk, meest geavenceerde van nederland volgens mij.

Maar wel ff wat anders hoor.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 22 jan 2008, 11:40

Ik ben er heel weinig geweest maar als Noordeling spreekt de achterhoek me best aan. De omgeving is mooi en lekker rustig itt de randstad. In de randstad heb ik me gewoon nog nooit lekker gevoeld. Laatst nog twee weken in Rijswijk gezeten, een keer met de auto erop uit en vervolgens alleen nog maar met de tram :evil: Den Haag is een leuke stad met Scheveningen dichtbij maar ik word er helemaal gek van de drukte.

Vorig jaar kocht ik een paar BBS-en ergens in de achterhoek en ik bereikte de verkoper na een paar mooie wegen door de omgeving. Vervolgens een praatje gemaakt erover en die mensen die daar wonen zijn ook behoorlijk honkvast meldde hij. Kortom de geluiden die daar wegkomen zijn behoorlijk positief. Ik wist het wel als saaie ouwe löl van 32 :wink: Volgens Ruud H. kun je er ook nog lekker "rammen" over de landweggetjes.......dat wordt zelfs in Groningen al hard minder :cry:

Wim te Riet

Bericht door Wim te Riet » 22 jan 2008, 12:24

Knot schreef:Ze hebben daar wel een erg blitse tandartsenpraktijk, meest geavenceerde van nederland volgens mij.
Mja... Eigenaar heeft wel een heel dubieuze reputatie..., dus of 't goede reclame voor Eibergen is, vraag ik me af ;)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 22 jan 2008, 18:41

E60 M5 schreef:
..Enige wat ik er helemaal niks vind, zijn de vrouwen die er vandaan komen (te mannelijk, rokend, bouw, accent),...

Jij kent mijn vrouwlijke (uit Achterhoek afkomstige) collega's toch? :D

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 22 jan 2008, 20:44

Kasteel schreef:
E60 M5 schreef:

Wat je vrouwelijke collega's betreft ken ik een paar juristen en secretaresses maar die hebben voor zover het me niet ontgaan is geen achterhoeks accent of mannelijke kleding.

Zouden dan de mannen die ik ken dan toch geen man zijn maar vrouw? :shock:

En jij dus ook???? :shock:

:wink: :)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 25 jan 2008, 17:05

E60 M5 schreef:
Kasteel schreef:
E60 M5 schreef:

Wat je vrouwelijke collega's betreft ken ik een paar juristen en secretaresses
Dan zit je nog goed :d

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jan 2008, 09:32

:lol:

Mijn ouders zijn donderdag gaan kijken en het huis wat ze het leukste leek aan de hand van de foto's, was echt een krot. Vies, achterstallig onderhoud, echt totaal anders dan de indruk die vanaf de foto's werd gewekt. Kelder stond ook blank.

Het andere huis, wat op de foto's iets te klein leek bleek precies zo te zijn als ze zouden willen, met een paar kleine ingrepen. 2 opritten (voor en achter! Ideaal om hun caravan bij huis te stallen), mega garage dus wellicht een leuke auto voor ze erbij, woonkamer was precies groot genoeg. Lekker dichtbij de rivier om te vissen en kanoen.

Ze kijken nu ook nog naar een kavel in Neede (volgens mij echt heel klein?). En blijven nog kijken in Ruurlo, maar ik denk dat ze er al wel uit zijn.

Ik heb in ieder geval jullie berichten van hierboven samengevat en daar hadden ze wel wat aan. Tnx! :)

Plaats reactie