Raceplannen 2008: dfracing.com
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Frans is niet mijn sterkste puntDutch schreef:Men was hier toch benieuwd naar wat sponsoring kan opleveren?
Dit is het sponsorbudget van Luc Alphand Aventures, dat het komend seizoen twee Corvette C6.R's inzet in de GT1-klasse van de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans:
[img:400:313]http://www.endurance-info.com/2008_LMS/ ... ableau.jpg[/img]


Maar er gaat veel kapot begrijp ik

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Hielke
- Berichten: 11644
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Corvette C6.R's, GT1 en Le Mans zijn van een totaal andere orde dan de racerij in de DSC.
En er zijn hele volksstammen die van sponsoring in de autosport gouden bergen verwachten. Dan kan ik je alvast uit die droom verlossen, autosport kost geld en 90% van de echt betalende sponsor is reeds team eigenaar of auto eigenaar zakelijk gerelateerd. Die mensen kenden de rijders dus al lang voordat er geraced ging worden. De hospitality wordt dan als verlengde van de zakelijke naamsbekendheid gezien. En daar is ook niks mis mee. Maar zomaar even een onbekende partij uit de beurs trekken als sponsor, zo werkt het in de lagere regionen van de autosport niet.
En er zijn hele volksstammen die van sponsoring in de autosport gouden bergen verwachten. Dan kan ik je alvast uit die droom verlossen, autosport kost geld en 90% van de echt betalende sponsor is reeds team eigenaar of auto eigenaar zakelijk gerelateerd. Die mensen kenden de rijders dus al lang voordat er geraced ging worden. De hospitality wordt dan als verlengde van de zakelijke naamsbekendheid gezien. En daar is ook niks mis mee. Maar zomaar even een onbekende partij uit de beurs trekken als sponsor, zo werkt het in de lagere regionen van de autosport niet.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Hier een overzicht van de huur van een GT3 met monteur en servicetruck:
http://www.businessdevelopmentracing.nl/kosten1.html
http://www.businessdevelopmentracing.nl/kosten1.html
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Ow en waarom heb ik dan zon 4000 euro sponsoring van mensen die ik benaderd heb nadat ik ging rijden?Hielke schreef:Corvette C6.R's, GT1 en Le Mans zijn van een totaal andere orde dan de racerij in de DSC.
En er zijn hele volksstammen die van sponsoring in de autosport gouden bergen verwachten. Dan kan ik je alvast uit die droom verlossen, autosport kost geld en 90% van de echt betalende sponsor is reeds team eigenaar of auto eigenaar zakelijk gerelateerd. Die mensen kenden de rijders dus al lang voordat er geraced ging worden. De hospitality wordt dan als verlengde van de zakelijke naamsbekendheid gezien. En daar is ook niks mis mee. Maar zomaar even een onbekende partij uit de beurs trekken als sponsor, zo werkt het in de lagere regionen van de autosport niet.
daarvoor had ik ze nog nooit ontmoet
het is misschien niet schokkend maar wel leuk
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Lekkere budgetten zeg; doe mij één zo'n sponsor. 
http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=16853
Een raceprepared Marcos, 350pk uit 5.7(?) liter, dat blok loopt op driekwart reserves zou je zeggen.
Een koude, natte januari-dag en binnen twee ronden staat de watertemp in het rood, dat voorkomen en dat na 10 uur vol knallen nog steeds voorkomen, dat is de echte uitdaging, niet die auto 1.45, 1.43 of 1.40 laten rijden, want dat kan in principe inderdaad wel met een beperkt budget en goede spullen.

Lees dit verhaal even als voorbeeld:Hielke schreef:Ik twijfel er geen seconde aan dat ik verscheidene zaken vergeten ben en dat ik zo af en toe de zaken wat te makkelijk voorstel. Ik zou graag willen dat mensen die veel met het bijltje van het opbouwen van een racer gehakt hebben kritiek op mijn visie spuien als zij dat nodig vinden.
http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=16853
Een raceprepared Marcos, 350pk uit 5.7(?) liter, dat blok loopt op driekwart reserves zou je zeggen.
Een koude, natte januari-dag en binnen twee ronden staat de watertemp in het rood, dat voorkomen en dat na 10 uur vol knallen nog steeds voorkomen, dat is de echte uitdaging, niet die auto 1.45, 1.43 of 1.40 laten rijden, want dat kan in principe inderdaad wel met een beperkt budget en goede spullen.
- Hielke
- Berichten: 11644
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Heb het gelezen Peter.
Gasten rijden nog tijden door terwijl het voor een kind duidelijk moet zijn dat er qua watercirculatie van het koelsysteem of koeling van de rijwind iets heel erg mis moet zijn. Bij 350 pk uit 5,7 liter mag je in het geval van de motor ook nauwelijks van preparatie spreken natuurlijk. 61 pk per liter, come on, dat heeft tegenwoordig de gemiddelde Kia zelfs. In Italië wordt er ieder jaar door journalisten een 24-uurs race met standaard Golfs, Astra's, Civic's, 308's, Corolla's, 147's etc. gehouden. Motorisch halen die auto's allemaal de eindstreep. Die Marcos had een technisch probleem. Door de 'kundigheid' in dat team werd het simpelweg niet herkend.
In het DSC en in de Belcar rijden er gasten rond die op 10 seconden van de max. van hun wagen zitten. Er wordt niet maximaal in toeren doorgetrokken, niet maximaal geremd, kortom zo'n auto heeft het relatief makkelijk. Dat die auto race in race uit aan de finish komt zegt meer over de aanpak van de rijder dan over de methode en het succes van de preparatie van die auto. Die auto kan aerodynamisch wel zo 'geprepareerd' zijn dat de rijwind slechts in zeer kleine porties bij de radiotoren kan komen. In handen van laat ik ze -10 (10 seconden onder max) rijders noemen maakt het niks uit, in de handen van -1 rijders is het de garantie voor een zeer vroegtijdige knock out wanneer het probleem niet tijdig onderkend wordt. Allemaal niks ten nadele van de -10 rijder trouwens. Hij doet aan een endurance race mee en het zou heel goed kunnen zijn dat zijn rijstijl DÉ rijstijl is om een auto met een mooie klassering aan de finish te brengen.
Mijn hersenoefeningen mbt de virtuele race Corvette C6 zijn overigens altijd op de DSC gericht geweest. Je kunt er verzekerd van zijn dat ik er met mijn overdenkingen heel goed vanuit blijf gaan dat een auto te allen tijde extra koeling en normale smering nodig zal blijven houden. Omdat het een hersenoefening is hoef ik niet op een paar wezenlijke details in te gaan. Één van die details is de smering van de auto. Kan met een maximaal of iets boven maximaal motoroliepeil de oliepomp onder de meest extreme omstandigheden (dus in handen van 0 rijders op een droge en warme baan) olie blijven aanzuigen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met wat gerichte vragen op Corvette forums het antwoord op deze vraag niet aan de weet zou kunnen komen.
Gasten rijden nog tijden door terwijl het voor een kind duidelijk moet zijn dat er qua watercirculatie van het koelsysteem of koeling van de rijwind iets heel erg mis moet zijn. Bij 350 pk uit 5,7 liter mag je in het geval van de motor ook nauwelijks van preparatie spreken natuurlijk. 61 pk per liter, come on, dat heeft tegenwoordig de gemiddelde Kia zelfs. In Italië wordt er ieder jaar door journalisten een 24-uurs race met standaard Golfs, Astra's, Civic's, 308's, Corolla's, 147's etc. gehouden. Motorisch halen die auto's allemaal de eindstreep. Die Marcos had een technisch probleem. Door de 'kundigheid' in dat team werd het simpelweg niet herkend.
In het DSC en in de Belcar rijden er gasten rond die op 10 seconden van de max. van hun wagen zitten. Er wordt niet maximaal in toeren doorgetrokken, niet maximaal geremd, kortom zo'n auto heeft het relatief makkelijk. Dat die auto race in race uit aan de finish komt zegt meer over de aanpak van de rijder dan over de methode en het succes van de preparatie van die auto. Die auto kan aerodynamisch wel zo 'geprepareerd' zijn dat de rijwind slechts in zeer kleine porties bij de radiotoren kan komen. In handen van laat ik ze -10 (10 seconden onder max) rijders noemen maakt het niks uit, in de handen van -1 rijders is het de garantie voor een zeer vroegtijdige knock out wanneer het probleem niet tijdig onderkend wordt. Allemaal niks ten nadele van de -10 rijder trouwens. Hij doet aan een endurance race mee en het zou heel goed kunnen zijn dat zijn rijstijl DÉ rijstijl is om een auto met een mooie klassering aan de finish te brengen.
Mijn hersenoefeningen mbt de virtuele race Corvette C6 zijn overigens altijd op de DSC gericht geweest. Je kunt er verzekerd van zijn dat ik er met mijn overdenkingen heel goed vanuit blijf gaan dat een auto te allen tijde extra koeling en normale smering nodig zal blijven houden. Omdat het een hersenoefening is hoef ik niet op een paar wezenlijke details in te gaan. Één van die details is de smering van de auto. Kan met een maximaal of iets boven maximaal motoroliepeil de oliepomp onder de meest extreme omstandigheden (dus in handen van 0 rijders op een droge en warme baan) olie blijven aanzuigen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met wat gerichte vragen op Corvette forums het antwoord op deze vraag niet aan de weet zou kunnen komen.
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Hier heeft Hielke een goed punt. Peter heeft gelijk dat zaken als koeling ontzettend belangrijk zijn in enduranceracen. En dat er geld in gaat zitten om de koeling op orde te krijgen klopt ook als een bus.
Het is echte wel zo dat alle soorten radiatoren die je koopt werken door doorstroom van rijwind. Het gaat dus niet alleen om de (dure) koelers die je koopt maar ook hoeveel rijwind je er doorheen weet te krijgen.
En vooral dat laatste is een goedkope aangelegenheid als je een dremel en wat afplaktape hebt.
De teams die hun koeling namelijk op orde hebben moeten als het buiten koud is openingen in hun bumpers afplakken om niet teveel koelende rijwind te hebben. Het komt er dus op neer dat je zal moeten dremelen aan je voorbumper als ie eenmaal op de auto zit om de koelers en slangen maximaal in de rijwind te zetten. Daarna kan je het altijd nog afplakken als je de zaak niet op temperatuur krijgt.
Het is echte wel zo dat alle soorten radiatoren die je koopt werken door doorstroom van rijwind. Het gaat dus niet alleen om de (dure) koelers die je koopt maar ook hoeveel rijwind je er doorheen weet te krijgen.
En vooral dat laatste is een goedkope aangelegenheid als je een dremel en wat afplaktape hebt.
De teams die hun koeling namelijk op orde hebben moeten als het buiten koud is openingen in hun bumpers afplakken om niet teveel koelende rijwind te hebben. Het komt er dus op neer dat je zal moeten dremelen aan je voorbumper als ie eenmaal op de auto zit om de koelers en slangen maximaal in de rijwind te zetten. Daarna kan je het altijd nog afplakken als je de zaak niet op temperatuur krijgt.
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Hm bumper dichtmaken als het koud is hoeft niet persee, als jij gewoon thermostaatregeling hebt mag je daar geen problemen mee hebben.
Als jij met je auto op de weg rijd bij -15 dan word zo'n ding ook gewoon warm terwijl het zo goed als onbelast draait, dus wat dat betreft denk ik dat een racemotor het niet snel te koud krijgt
Alleen is het zo dat meer bumperopening een aerodynamisch nadeel geeft. Hoe meer lucht je onder de kap laat hoe meer druk onder de kap en meer lift op snelheid. Zelfde geld voor brakeducts, hoe meer brakeduct opening hoe meer lucht onder je wielkasten en dat geeft ook een opwaardse kracht. Kijk bijvoorbeeld maar bij een M3 GTR, die sleuven in de spatborden zitten er om overdruk uit je wielkasten kwijt te raken en die sleuven in de kap zorgen er voor dat onderdruk onder de kap minder is, en je ook een doorstroom hebt. Doordat je nu een uitlaat hebt heb je een betere doorstroom en dus ook minder bumperopening nodig.
Is het dus erg koud dan heb je een aerodynamisch voordeel als je die openingen dicht maakt. En zoals je zelf zegt is dit vrij makkelijk te realiseren, dus waarom zou je het laten liggen
Als jij met je auto op de weg rijd bij -15 dan word zo'n ding ook gewoon warm terwijl het zo goed als onbelast draait, dus wat dat betreft denk ik dat een racemotor het niet snel te koud krijgt

Alleen is het zo dat meer bumperopening een aerodynamisch nadeel geeft. Hoe meer lucht je onder de kap laat hoe meer druk onder de kap en meer lift op snelheid. Zelfde geld voor brakeducts, hoe meer brakeduct opening hoe meer lucht onder je wielkasten en dat geeft ook een opwaardse kracht. Kijk bijvoorbeeld maar bij een M3 GTR, die sleuven in de spatborden zitten er om overdruk uit je wielkasten kwijt te raken en die sleuven in de kap zorgen er voor dat onderdruk onder de kap minder is, en je ook een doorstroom hebt. Doordat je nu een uitlaat hebt heb je een betere doorstroom en dus ook minder bumperopening nodig.
Is het dus erg koud dan heb je een aerodynamisch voordeel als je die openingen dicht maakt. En zoals je zelf zegt is dit vrij makkelijk te realiseren, dus waarom zou je het laten liggen

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Ik kom net dit tegen, omdat je bezig wil met een 3 serie V8...hier kant en klaar
http://www.supercarchallenge.nl/market_ ... rketID=101
BMW V8 GTR E46 (JR Motorsport)
Soort : aangeboden
Door : Jordy van Kouwen
• COMPLETELY REVISED ENGINE
V8 5.0 M5, 450 BHP / 560 NM
• WEIGHT 1250 KG
• DRENTH SEQUENTIAL GEAR BOX (5)
• AIM DISPLAY
• 3 SETS WHEELS
• FRONT AP 6 PODS / REAR AP 4 PODS
• LATEST INTRAX XXL

http://www.supercarchallenge.nl/market_ ... rketID=101
BMW V8 GTR E46 (JR Motorsport)
Soort : aangeboden
Door : Jordy van Kouwen
• COMPLETELY REVISED ENGINE
V8 5.0 M5, 450 BHP / 560 NM
• WEIGHT 1250 KG
• DRENTH SEQUENTIAL GEAR BOX (5)
• AIM DISPLAY
• 3 SETS WHEELS
• FRONT AP 6 PODS / REAR AP 4 PODS
• LATEST INTRAX XXL
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ze hebben er nog 1, met iets minder power. 95K ex BTW:
http://www.jr-motorsport.nl/images_gall ... foto02.php
http://www.jr-motorsport.nl/images_gall ... foto02.php
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Op dit moment weegt de auto leeg +/- 1050kg (met die V8 ombouw al), met nog wel wat ruimte voor verbetering, hoop uiteindelijk op rond de 950kg uit te komen.GTRene schreef:maar las net ff terug Peter wil iets van iets meer dan 1000kg? dat zal niet snel lukken toch met zo'n E46 neem ik aanof las ik dat verkeerd.
Maar ik ga echt niet online zetten hoe we daar aan komen.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Dat zou ik wel een hele prestatie vinden waar je veel gewin mee halen kan 8) gaaf...interessant :idea: eneuh wordt gevolgd 8)Peter Tunissen schreef:Op dit moment weegt de auto leeg +/- 1050kg (met die V8 ombouw al), met nog wel wat ruimte voor verbetering, hoop uiteindelijk op rond de 950kg uit te komen.GTRene schreef:maar las net ff terug Peter wil iets van iets meer dan 1000kg? dat zal niet snel lukken toch met zo'n E46 neem ik aanof las ik dat verkeerd.
Maar ik ga echt niet online zetten hoe we daar aan komen.8)
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Nee, ik weet hoe moeilijk 100kg uit een lege auto halen is, maar de achterspoiler zit er bijv. al op, splitter weet ik niet (ook niet of dat nog nut zou hebben), wel een compleet vlakke onderbodem.
De bumpers zijn van polyester, maar verder zit er nog geen enkel lichtgewicht bodypanel op de auto, dus als je voor de deuren, zijpanelen, motorkap, achterklep en misschien het dakpaneel het verschil tussen staal en polyester uit gaat rekenen, dan ben je volgens mij toch al wel over de helft?
De bumpers zijn van polyester, maar verder zit er nog geen enkel lichtgewicht bodypanel op de auto, dus als je voor de deuren, zijpanelen, motorkap, achterklep en misschien het dakpaneel het verschil tussen staal en polyester uit gaat rekenen, dan ben je volgens mij toch al wel over de helft?
- Hielke
- Berichten: 11644
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Op dit moment weegt die auto met V8 motor slechts 1050 kg? Er zitten toch nog wel wielen onder?
Weet je dat wel zeker met dat gewicht Peter? De E46's die onder de vlag van JR Motorsport rondrijden wegen allemaal 1250 kg en meer. Die van Siebrand Dijkstra (echte BMW GTR motorsport koets) weegt zelfs meer dan 1300 kg. Op alle auto's zitten lichtgewicht carbon onderdelen als deuren, spatschermen, motorkappen etc.

Weet je dat wel zeker met dat gewicht Peter? De E46's die onder de vlag van JR Motorsport rondrijden wegen allemaal 1250 kg en meer. Die van Siebrand Dijkstra (echte BMW GTR motorsport koets) weegt zelfs meer dan 1300 kg. Op alle auto's zitten lichtgewicht carbon onderdelen als deuren, spatschermen, motorkappen etc.