Straat auto licht aanpassen voor trackdays & straat DF

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 12 jan 2008, 02:03

omdat je zelfs de grootste rommel in een rondje Zandvoort nauwelijks aan het faden zult krijgen
Mwah, ik ben anders de Tarzanbocht nog weleens iets harder ingedoken dan dat de bedoeling was........remde nog tot 150 km/h en daarna zo goed als niets meer, kon 'm nog net op de baan houden met veel kunst en vliegwerk. :?
Was met m'n vorige Sub met standaard MY99 remmen.

Over de remblokken....ik heb op de Sub die ik nu heb gereden met Ferrodo DS2500 en Hawk HPPlus, met dezelfde remschijven en de HPPlus beviel mij op 't circuit toch beter.....betere bite en de Ferrodo's waren na ongeveer net zolang mishandeld te zijn verglaasd en daar hadden de Hawks ook geen last van.
Van piepen met beide blokken geen last, alleen geeft de Hawk wat meer aggressieve remstof dan de Ferrodo, het is ook moeilijker verwijderbaar.

Momenteel rij ik met een BBK met Prodrive klauwen, Godspeed schijven en de befaamde[ :wink: ] Performence Friction blokken.
Die blokken gebruik ik ook gewoon op straat en ze piepten een klein beetje, maar na goed inremmen heb ik daar nu ook geen last meer van. :D

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jan 2008, 11:00

Tom944 schreef:Pagid blauw zou best een goede optie zijn. Zelf had ik ze na een aantal rondjes Zandvoort in de fik staan met de 944 maar die gaat dan ook wat harder. Daar rijden we nu met Pagid Oranje mee, niets dan lof, beste blokken waar ik ooit mee gereden heb.

Blauw zou goed kunnen zijn voor trackday gebruik, al durf ik niets te zeggen wat betreft gebruik op straat.
Die blauw lijkt me ook wel wat, en der staat bij ook voor straat gebruik goed gekeurd...(dus ook koude remmen)

maar die RS5 (klinkt goed) die nieuwe blokken kunnen nog net iets meer aan las ik...tussen de 350 en 650 graden constant goede werking en die gewone RS4-2 tussen de 350 en 600 graden...beide ook voor de straat maar ook circuitwerk(licht) dus goed voor mij, althans neem aan beter dan standaard Z3M blokken :roll: wat voor bereik hebben de standaard blokken van M eigenlijk :roll: weet alleen dat ze op de Ring net voldoen, maar op zandvoort te kort shieten na 1 rondje...dan moet je harder trappen en langere remweg ...
Iemand ervaring met de RS5 ?

GTRene

Pagid remblokken Z3M blauw RS4-2, Zwart RS14 en Geel RS29

Bericht door GTRene » 18 jan 2008, 12:28

Net gebeld door Rob van Pagid NL ivm mijn vraag of ze die interessante Pagid Blauw de RS5 ook voor de Z3M hebben..helaas die was nog niet voor veel typen beschikbaar melde hij, wat wel voor de Z3M modellen beschikbaar was is.

1= Pagid Blauw de RS4-2

2= Pagid Zwart de RS14

3= Pagid Geel de RS29

Hij zei ze piepen waarschijnlijk allemaal maar remmen goed :lol:

op mijn vraag, als ze toch pieiepn en dat niet echt wat uitmaakt welke zou dan het best voor mij zijn als je op het circuit gaat, hij dacht van de 3 de Pagid Geel RS29.

hieronder de 3 types...koude byte warme byte? wat zegt het DF pannel :lol:

2.1. RS 4-2 (blauw) Carbon Based

Weinig samenstellingen hebben een zodanig hoog aanzien als PAGID RS4-2 (beter bekend als PAGID

Blauw). Ondanks dat deze kwaliteit al was ontwikkeld in eind jaren ‘ 80, blijft dit de meest verkochte

kwaliteit van PAGID. RS4-2 is een op Carbon gebaseerde samenstelling, met een medium

wrijvingscoëfficiënt. Met een uitstekende koude performance, blijft

deze kwaliteit stabiel gedurende het gehele temperatuur bereik van

0°C tot 600°C.

RS4-2 is een zeer gebruiksvriendelijke kwaliteit met een uitstekende

doseerbaarheid. Veel rijders uiten zich tevreden met deze

doseerbare kwaliteit, het geeft hen vertrouwen in extreme

remsituaties. In heel Europa is dit de meest gebruikte samenstelling

op het circuit. Daarnaast is deze kwaliteit, dankzij het R90 keurmerk,

ook uitermate geschikt voor het upgraden van remsystemen voor

standaard auto’s . RS4-2 is veel remschijf vriendelijker gaat veel

langer mee dan vele andere concurrenten.

Inferieure remblokken lijken vaak goed te werken, maar na enige tijd is de slijtage van het remblok en de

remschijf vele malen hoger dan die van PAGID RS4-2. Over de periode van een heel seizoen zullen de

PAGID RS raceremblokken niet alleen beter presteren, maar ook zal het veel € ’s besparen m.b.t. de

kosten van het vervangen van de remschijven en remblokken. PAGID RS4-2 is beschikbaar in meer dan

100 verschillende vormen, die de meest gangbare remklauwen voor standaard en sport auto’s afdekken.

Wrijvingsniveau’s

· Koud 0.40

· Bij 100°C 0.42

· Bij 300°C 0.43

· Max (@ 550°C) 0.46

· Constante werktemperatuur: 350 – 600°C

· Max temperatuur voor korte periode: 650°C

--------------------------------------------------------------------------------

2.5. RS-14 (zwart) Ceramic Based

RS14 is onze meest populaire Ceramisch gebaseerde

kwaliteit. In vergelijking met de RS4-2 geeft deze kwaliteit een

verbeterde initiële bite. Het heeft zeer goede eigenschappen,

waaronder de controle bij alle temperaturen om blokkerende

wielen te voorkomen. Doordat RS14 beter tegen extreme

temperaturen kan, zal de slijtage van het remblok lager zijn

dan bij RS4-2, ook kan deze kwaliteit de opgebouwde warmte

in de remschijf beter verwerken. RS14 is een standaard OEM

kwaliteit die door o.a. de Lotus Motorsport afdeling wordt

gebruikt voor het upgraden van de remsystemen.

De sterke eigenschap van het verwerken van extreme temperaturen, zorgt er ook voor dat de remklauw

en remvloeistof minder hogere temperaturen te verwerken krijgen. Dit optimaliseert de algehele

remprestatie van de auto. RS14 heeft de afgelopen jaren vele successen behaald in Europa, maar ook in

Nederland. Zo hebben diverse Nederlandse rijders met deze kwaliteit het kampioenschap binnengehaald.

Wrijvingsniveau’s

· Koud 0.44

· Bij 100°C 0.47

· Bij 300°C 0.49

· Max (@ 600°C) 0.54

· Constante werktemperatuur: 400 – 700°C

· Max temperatuur voor korte periode: 800°C

--------------------------------------------------------------------------------

2.8. RS-29 (geel) Ceramic Based

De RS29 kwaliteit is een doorontwikkeling op de RS19

kwaliteit. RS29 is vergelijkbaar met de RS19 kwaliteit, maar is

verbeterd op de initiële bite, dit biedt de rijder een snellere

reactie van zijn rem. Ook is de prestatie van deze kwaliteit

meer stabiel bij hogere temperaturen.

Deze kwaliteit heeft uitstekende resultaten op het gebied van

prestatie en reactie bij alle temperatuur niveaus. Slechts een

kleine temperatuurverhoging brengt deze kwaliteit op zijn

ideale werkingstemperatuur.

Deze kwaliteit is de nieuwe favoriet bij de rijders voor endurance races. Grote events zoals Le mans,

Daytona, Spa, Nurnburgring, zijn de laatste jaren gewonnen met deze kwaliteit. Door de uitzonderlijke

levenduur van het remblok is het mogelijk gebleken een 24-uurs race winnend af te sluiten, zonder het

verwisselen van de remblokken. Ondanks zijn uitstekende eigenschappen voor de duur races, is deze

kwaliteit ook goed in te zetten voor de sprint races. RS19 is in aanschaf een duurdere kwaliteit van PAGID

en ook in vergelijking met de concurrenten, maar door de prestaties van het remblok en de langere

levensduur van zowel het remblok als de remschijf, zal u een financieel voordeel behalen na het gebruik.

Dit door minder vervangingen van uw remblokken en remschijven.

Wrijvingsniveau’s

· Koud 0.405

· Bij 100°C 0.435

· Bij 300°C 0.48

· Max (@ 550°C) 0.49

· Max temperatuur voor korte periode: 775°C

GTRene

Maik

Bericht door Maik » 18 jan 2008, 13:07

Als het dan toch mag piepen dan maar gelijk CL RC6's eronder, temperatuurbereik tot 1600graden (gesinterde blokken) en ook als ze koud zijn remmen ze goed. Ik denk dat ze ook goedkoper zijn dan de Pagids 8)

Hielke

Bericht door Hielke » 18 jan 2008, 13:08

Maik schreef:Als het dan toch mag piepen dan maar gelijk CL RC6's eronder, temperatuurbereik tot 1600graden (gesinterde blokken) en ook als ze koud zijn remmen ze goed. Ik denk dat ze ook goedkoper zijn dan de Pagids 8)
Same thoughts here.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2008, 13:35

Idd.

Hoewel ik ook altijd goed met die Pagid RS29's gereden heb. Maar via Pagid NL was ik geloof ik 700 ex BTW kwijt voor voor en achter. Iets met niet naar prijzen vragen en gewoon laten bestellen door de garage :shock: Dus wat dat betreft kan je wel een setje CL RC6 proberen :lol:

RS29 geel remt koud trouwens ook uitstekend.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jan 2008, 13:35

Hielke schreef:
Maik schreef:Als het dan toch mag piepen dan maar gelijk CL RC6's eronder, temperatuurbereik tot 1600graden (gesinterde blokken) en ook als ze koud zijn remmen ze goed. Ik denk dat ze ook goedkoper zijn dan de Pagids 8)
Same thoughts here.
haha kom ik weer hier terug... :roll: ja das ook waar wat jullie zeggen, maar hoe zit het met de levensduur van de standaard remschijven (goede conditie) en de remblokken pagid versus CL RC6 ?
en ja pagid zei piepen doen ze...maar hoe erg in vergelijking met die RC6 :roll:
En volgens mij hadden die RC6 toch geen straat goedkeuring?
PAGID
raceremblokken zijn speciaal ontwikkeld voor de motorsport, maar doordat de remblokken aan de eisen
voldoen van “ Reglement 90 (R90)” mogen de PAGID raceremblokken ook gemonteerd worden op straat
auto’s (voornamelijk kwaliteit RS4-2).
betekent dat als RC6 dat niet heeft en ik krijg een ongeluk op straat en ze trekken alles na dat ik problemen kan krijgen vanwege dat? en met pagid niet?? en is de byte koud van RC6 net zo goed als de pagids?

thnx

Hielke

Bericht door Hielke » 18 jan 2008, 13:53

As de neten piepen ze Rene. Prent je het geluid van een stuk staal op een schoolbord in en vermenigvuldig dat met 3. :lol:

Luister en huiver: http://www.youtube.com/watch?v=pkuxIlFabNs

Nu ik dat zo terughoor worden de blokjes na de 2e ronde, als ze warmer zijn geworden, nagenoeg weer stil.

Remblokjes vervangen is echt een piece of cake Rene. Koop voor 3 tientjes een kleine hydraulische krik, voor nog een paar tientjes een momentsleutel om de bouten nadien correct op sterkte te zetten en laat de procedure (15 minuutjes) je eerst eens door een ervaren 'remblokjesomwisselaar' voordoen.
Laatst gewijzigd door Hielke op 18 jan 2008, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2008, 13:56

Pagid RS29 heeft ook geen straatgoedkeuring, als je ze binnen krijgt staat er met grote rode letters "For competition use only" op.

Pagid gaat erg lang mee en de schijven slijten er ook nauwelijks onder.

Maar voor de prijs van die blokken, 400 ex voor de voorkant kan je wel een setje schijven extra slijten zo nu en dan.

CL RC6 voor een Z3M / M3 kost 162 euro met BTW voor bij DPT. Steek in je zak 350 euro.

Setje M3 3.2 schijven kost 350 euro bij dealer.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jan 2008, 14:10

Hielke schreef:As de neten piepen ze Rene. Prent je het geluid van een stuk staal op een schoolbord in en vermenigvuldig dat met 3. :lol:

Luister en huiver: http://www.youtube.com/watch?v=pkuxIlFabNs

Remblokjes vervangen is echt een piece of cake Rene. Koop voor 3 tientjes een kleine hydraulische krik, voor nog een paar tientjes een momentsleutel om de bouten nadien correct op sterkte te zetten en laat de procedure (15 minuutjes) je eerst eens door een ervaren 'remblokjesomwisselaar' voordoen.
1ste rondje inderdaad storend :lol: 2d rondje hoor je ze niet zo veel meer, maar dat betekent voor op straat elk keer als ik rem :?
krik en veel gereedschap heb ik wel, ook een momentsleutel maar gebruik ik nooit :lol: op gevoel met het handje...heb regelmatig blokken en schijven vervangen over al die autojaren maar vergeet telkens weer hoe met die kop van me, maar das geen probleem met inzicht lukt dat zo weer, echter ben niet iemand die de boel telkens om wil gooien, ja op den duur met een volgende auto een set toyo R888 semi's reserve leggen voor circuit dagen, maar niet met de Hartge.
Oke mannen, ik ben iets verder nu...de RC6 worden het niet vanwege eigenlijk puur circuit gericht...

de Pagids blauw RS4-2 zullen denk ik het minst piepen en beter dan standaard remmen...
de Pagids geel RS29 zullen iets meer track focused zijn maar nog steeds aardig voor op de weg als ik het zo lees, dus denk dat ik voor de Pagid Geel RS29 ga....een redelijke oplossing en ze kunnen blijven zitten en zullen minder piepen dan de CR6 maar in elk geval stukken beter dan de standaard blokken. :roll:

ow das wel heeeeel duur lees nu net Berts verhaal...moment :lol: heen en weer heen en weer...
hm...als die pagid geel al zo duur zijn :shock: ex btw das ongv 475,-euro is 1045 ouderwetse guldens :shock: damn...en piepen die ook bert? jij hebt ze ook geloof ik?

dan zijn die CR6 wel leuk geprijsd...toch maar weer eens erbij nemen dat sheelt wel klauwen geld inderdaad... :shock:
Laatst gewijzigd door GTRene op 18 jan 2008, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2008, 14:14

RS29 piept ook steevast :wink: Pas als ze warm zijn op een circuit dan hoor je ze niet meer.

Wat jij wil bestaat op dit moment niet. Blokken die oneindig doorgaan op een circuit en geruisloos zijn op straat plus ook nog eens lang meegaan.

Vergeet ook niet dat zowel Pagid RS29 en CL RC6 ook iets kleiner zijn als OEM blokken. Dat is gedaan zodat ze niet vast komen te zitten als ze uitzetten. Dus als je normaal over straat rijd hoor je ook continu gerammel, vooral van de achterkant want er zitten ook geen klemmen op die in de zuiger gaan.

Als je mijn auto aan hoort komen denken de meesten ook wat een rammelbak met piepende en rammelende remblokken maar daar doe je gewoon niks aan, behalve straatblokken kopen. Die gaan er bij mij ook weer op want ik heb het wel een beetje gehad met die bijgeluiden.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 18 jan 2008, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 18 jan 2008, 14:16

Ferdodo 2500 geen optie?

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jan 2008, 14:20

hm...ja ik heb ook een hekel aan gerammel en gepiep...dan maar iets minder remmen...

Helaas zijn de Pagid RS5 nog niet voor de Z3M die lijken me wel goed volgends de cijfers...maarja die zijn er niet dus moet je wat anders.

dan zouden de Pagid blauw RS4-2 of de Pagid Zwart RS14

die RS14 zijn wel OEM...dus geen gerammel?

@Luc over de DS2500 hoor ik van remschijven onvriendelijker? remstof?

Trouwens denk dat alle Pagid remblokken wel duur zijn...vanaf zo'n 350 oid...prijzig inderdaad.
Laatst gewijzigd door GTRene op 18 jan 2008, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Maik

Bericht door Maik » 18 jan 2008, 14:26

Het gerammel kan je voor een groot deel opheffen met wat anti rattle tape op de remklauw plakken (tussen klauw en blokje).
Bite van de RC6 als ze koud zijn vind ik erg goed, beter dan de SBS pro track blokken die ik hiervoor had (en die waren meer street focussed).

Ferrodo DS2500 kan ook maar die zijn qua eigenschappen niet te vergelijken met de Pagids of CL's.
Ik zou het wel weten, vooral ook naar het prijsverschil gekeken, de CL's anytime. Vind je het niets dan verkoop je ze tweedehands (als je er nog niet teveel mee gereden hebt dan), dan verlies je misschien wel 50% of meer, maar 50% van een klein bedrag is niet zoveel :wink:
Als je de Pagids niets zou vinden verlies je er een hoop meer op :idea:

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jan 2008, 14:33

Die RC6 zijn inderdaad leuk geprijsd daar kan je niet veel mee gebeuren, snap alleen niet dat de Pagids zo duur moeten zijn :roll:

Ik ga eens ff brainstormen :roll:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 jan 2008, 14:37

Pagids zijn duur omdat ze veel langer meegaan.

niet langer lullen, maar kopen! :)

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jan 2008, 14:47

Dennis Cavallino schreef:Pagids zijn duur omdat ze veel langer meegaan.

niet langer lullen, maar kopen! :)
Zo is dat...denk dat ik toch voor OEM ga en proberen korting bij Pagid te krijgen :lol: groepskorting :lol: als we nou hier op DF een klein Pagid sponsor ding maken kunnen wij daar goedkoop shoppen :wink:

Ik ga informeren wat mij de RS14 voor de Z3M gaan kosten, die zijn OEM en kun je laten zitten, korte samenvatting:

Wrijvingsniveau’s

· Koud 0.44

· Bij 100°C 0.47

· Bij 300°C 0.49

· Max (@ 600°C) 0.54

· Max temperatuur voor korte periode: 800°C
------------------------------------------------------------------------------------

Toch wat beter tijdens het spelen dan de RS4-2 zie:

Wrijvingsniveau’s

· Koud 0.40

· Bij 100°C 0.42

· Bij 300°C 0.43

· Max (@ 550°C) 0.46

· Constante werktemperatuur: 350 – 600°C

· Max temperatuur voor korte periode: 650°C

Omdat de auto toch excl me 1390kg weegt lijkt me de RS14 beter vooral op zandvoort.

Dank voor het brainstormen mannen, en ow als er iemand de RS14 voor een super prijs ze mij kan leveren/advseren hoor ik het graag :P

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2008, 17:54

RS14 zou ik niet echt OEM noemen.

Wat ze nog wel eens voor fast road gebruik willen verkopen is RS4-2-1 zwart.

RS14 zwart zijn gewoon raceblokken.

http://www.braketechnology.com/racecharacteristics.html

Je hebt van Pagid ook nog S-Type, dat zijn meer straat sport blokken.

Shakes

Bericht door Shakes » 18 jan 2008, 17:57

DS 2500 troep komt niet meer op m'n auto.

Dan maar Pagid oid.

N.

Luco

Bericht door Luco » 18 jan 2008, 17:59

Nandor schreef:DS 2500 troep komt niet meer op m'n auto.

Dan maar Pagid oid.

N.
Zo zie je maar weer dat elke ervaring weer anders is
Op de vijfjes werken ze goed, remmen buitengewoon, geen piep en nette slijtage van blokken.
Maar die zijn dan ook een stuk lichter dan de meeste auto's hier

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jan 2008, 18:02

Bert ///M3 schreef:RS14 zou ik niet echt OEM noemen.

Wat ze nog wel eens voor fast road gebruik willen verkopen is RS4-2-1 zwart.

RS14 zwart zijn gewoon raceblokken.

http://www.braketechnology.com/racecharacteristics.html

Je hebt van Pagid ook nog S-Type, dat zijn meer straat sport blokken.
Klopt Bert, maar ze bedoelen het denk ik qua passen? zie wat ze zeggen over de RS14:
RS14 is een standaard OEM

kwaliteit
die door o.a. de Lotus Motorsport afdeling wordt

gebruikt voor het upgraden van de remsystemen.

De sterke eigenschap van het verwerken van extreme temperaturen, zorgt er ook voor dat de remklauw

en remvloeistof minder hogere temperaturen te verwerken krijgen. Dit optimaliseert de algehele

remprestatie van de auto. RS14 heeft de afgelopen jaren vele successen behaald in Europa, maar ook in

Nederland. Zo hebben diverse Nederlandse rijders met deze kwaliteit het kampioenschap binnengehaald.
Dus denk dat ze de kwaliteit of pasvorm bedoelen? :roll: als ze maar niet zoals die anderen naast piepen ook nog eens rammelen :lol:

trouwens die Pagid man noemde wel de RS4-2 maar niet de RS4-2-1 dus weet ook niet of ze wel voor de Z3m er zijn...maar de RS4-2 is dus net iets meer track dan de 2-1 neem ik aan...achja benieuwd wat de RS14 kosten en of ik ergens korting kan krijgen op die dure pagids :roll: vast wel iets.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 jan 2008, 18:15

In context lezen he ;)

OEM gebruik door de Lotus Motorsportafdeling. Dus als jij een Lotus racer besteld.

BMW Motorsport levert als OEM blokken ook Pagid Oranje en Geel voor hun raceauto's, net als AP klauwen. Als jij een BMW Motorsport onderdelenkatalogus er bij pakt bij voorbeeld voor een E46 WTCC racer of een E36 M3 Gr.A auto dan kan je zo met die nummertjes naar de plaatselijke dealer (samen met een hele dikke portomonee) en die spullen bestellen.

Pagid raceafdeling doet normaal helemaal niks met straatauto's.

VLA

Bericht door VLA » 18 jan 2008, 19:20

Hawk heeft ook wel goede remblokjes voor een betaalbare prijs. Ikzelf ga AEM blokken proberen, schijnen ook een stuk beter te zijn dan OEM, en schijnt weinig remstof achter te laten (hawk ook trouwens).

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 18 jan 2008, 20:20

De remblokken van Hawk[HPplus] die ik gehad heb gaven meer agressieve remstof dan de DS2500 waar ik ook mee gereden heb.
Ze remden ook beter en hielden dat ook langer vol dan de DS2500. :wink:

VLA

Bericht door VLA » 18 jan 2008, 20:24

Opa schreef:De remblokken van Hawk[HPplus] die ik gehad heb gaven meer agressieve remstof dan de DS2500 waar ik ook mee gereden heb.
Ze remden ook beter en hielden dat ook langer vol dan de DS2500. :wink:
Ja je hebt verschillende versies van Hawk.

Je hebt de HPS (high performance street), die geven haast geen remstof af (minder als Ferodo tenminste), en zijn qua remkracht iets beter als ferodo DS2500 zeggen ze.

En dan heb je nog de HP Plus, die schijnt stukken beter te zijn dan de Ferodo DS2500 plus, maar geeft ook meer remstof af.

Ik wou zelf de HPS gaan bestellen (die zijn rond de 70 euro per set), maar jij raad de HP Plus dus aan ? Remstof is wel makkelijk weg te krijgen of niet ? Heb witte velgen namelijk, en die zijn zoiezo al lastig schoon te krijgen.

Plaats reactie